Jättäisittekö eskarilaisen yksin kotiin noin tunniksi?

  • Viestiketjun aloittaja "Laura"
  • Ensimmäinen viesti
"Laura"
Meillä siis on poika (täyttää vasta syksyllä 7v) ollut pieniä hetkiä yksin. Esim. 5-15min.

Tänään kun lähdin lenkille ei olisi halunnut lähteä mukaan ja sanoi haluavansa olla kotona. En kuitenkaan vielä jättänyt...

Minkä ikäisiä te olette jättäneet yksin kotiin noin tunniksi?
 
Riippuu lapsesta, omani voisin jättää mutta en yhdessä pienemmän sisaruksen kanssa. Tuo pienempi kun on hieman vilkkaampi tapaus niin en sälyttäisi vahtimista ja vastuuta sinänsä fiksun eskarilaiseni harteille.
 
halipupu harmaana
Kyllä voisin jättää, jos molemmilla on kännykät.

Meillä tuleva eskarilainen saa kesän ja syksyn mittaan alkaa harjoitella kotona yksin olemista vähän kerrallaan, niin ei tule hätä käteen, kun tulee oikea tarve olla yksin kotona. Nyt on ollut välillä kahdestaan tokalla luokalla olevan veljen kanssa kun käyn kaupassa tai lähden jumppaan ja mies on tulossa kotiin.
 
5+2+lemmikit
Oman lapseni voin jättää, kun molemmilla on puhelin (ja lapsi osaa sitä käyttää) ja jos lapsi itse haluaa ja uskaltaa jäädä. On kyllä paljon tuon ikäisiä, joita ei yksin voi jättää.
 
"vieras"
Meidän eskarilainen ollut muutamia kertoja n, tunnin yksin kotona. Hyvin on mennyt ja on sen luontonen ettei tee mitään tyhmyyksiä yksinään. Ennemmin oon huolissani tuosta 9vuotiaasta joka voi saada päähänsä ihan mitä vaan.
 
"Laura"
Kännykän käyttöä voisi nyt viimeistään opetella ja varmistaa, että lapsi osaa soittaa sillä.
Kannattaa myös opettaa oma kotiosite, hätänumero ja sitten esim. neuvoa menemään naapuriin tilanteessa X yms
 
"tööt"
Kuulin juuri viime viikolla, että kaverini, joka on 4 lapsen äiti, 8v, 7v, 5v ja 3v. Kahdella isommalla on kilometrin päässä kotoa oleva harrastus ja hän on jättänyt 2 nuorinta lasta yksin kotiin siksi ajaksi, kun vie ja hakee isommat harrastuksesta. Siis sellaiset 20 min kerrallaan. Minä en uskaltaisi jättää 3v ja 5 v lapsiani yksin kotiin, kännyä eivät osaa vielä käyttää ja muutenkin, mitä vaan voi päähän pälkähtää keskenään kun olisivat. Eskarilaisen kanssa kyllä jo harjoittelisin tunnin yksinoloa, kun se pian kuitenkin on edessä.
 
Riipppu lapsesta, jos aloite jäämisestä tulisi lapselta itseltään voisin jättääkin kokeilemaan sitten tunninkin mittaista yksinoloa. Oletettaen että kyseessä on lapsi, joka osaisi käyttää kännykkää. Ja että kyseessä on lapsi, josta tietää, ettei tämä hätäännyt välittömästi kun aikuinen on poistunut kotiovesta.

Ottaisin oman kännykän mukaani ja lähtisin lenkille sillä asenteella, että jos lapsi kuitenkin hätäänytyisi olisin valmis lenkkiäni lyhentämään.
Väkisin en jättäisi lasta, vaan tosiaan aloitteen olisi tultava häneltä itseltään tai ainakin hänen olisi oltava innokas jäämään, jos itse olisin aloitteen kokeellisesta kotiinjäämisestä tehnytkin.
 
Meillä on ollut yksin parikin tuntia. Soittaa jos tulee jotain asiaa. Ja elokuun alussa se yksinolo on kuitenkin edessä, kun hoitopaikkaa ei enää ole ja koulu ei ole vielä alkanut. Kannattaa siis opetella, varsinkin jos lapsi itse haluaa jäädä.
 
Lähinnä vanhempien sisarusten kanssa ollut, mutta en mielelläni ole jättänyt vaan joskus
vaihtoehdot olleet vähissä.
Nyt on pieninkin jo koulussa ja on välillä aamuisinkin tunnin-kaksi yksin ja osaa hyvin lähteä
kouluun (soitan hälle kun on lähdön aika).
 

Yhteistyössä