Jatkuva vuoto alkuraskaudessa!

  • Viestiketjun aloittaja "Nekku"
  • Ensimmäinen viesti
"Nekku"
Muutama päivä ennen kk alkamisajankohtaa ensimmäisen kerran.... plussa tehtiin siis kp24/kp26 ... sen jälkeen muutama päivä ilman vuotoa! Nyt reilun viikon vuotanut jokapäiväisesti, vuoto on ruskeaa/tummaa vuotoa, kertaakaan ei verta ole ollut mukana.
Lääkärissä olen ollut, mutta ei sekään mitään sen kummempaa tiennyt... nyt kuitenki äitipolille kahden viikon sisään aika...
Tiedän että voi johtua mistä vain, tuulimuna, huonosti voiva raskaus tai sitten ei mitään... viiikot siis vasta 5+4... Kaksi edellistä raskautta takana eikä kummassakaan samanlaista... toki viimeisimmästä on jo jokunen vuosi... Vatsakipuja ei siis ole ja oireitakin on jonkunlaisia... välillä on välillä ei....?!?! Molemmat synnytykset päätyneet sektioon...
Tää on niin piinaavaa odottelua.... Nyt jos löytyy kohtalotovereita niin olisin kiitollinen tarinoistanne :)
 
hematooma
Olen nyt viimeisellä kolmanneksella menossa, ja tässä raskaudessa oli lähes jatkuvaa pientä vuotoa n. rv 14 asti. Muutaman kerran tuli isompikin holahdus verta. Vuodon syy ei koskaan selvinnyt. Np-ultrassa näkyi hematooma, joka lopussa vuoteli ruskeaa vuotoa (aiemmin oli enemmän veristä/punaista). Vuodon loppumisen jälkeen ongelmana olleet tulehdukset, jotka lyhentäneet kohdunkaulaa ja aiheuttaneet kohdun sisäsuun avautumista. Ilman antibiootteja olisi varmasti tullut keskenmeno toisella kolmanneksella. :( Todella stressaava raskaus ollut. Vasta nyt lopussa alkanut vähän helpottaa.
 
"nekku"
Kiitos vastauksestasi, toisaalta mukava kuulla että olet noin pitkälle päässyt, itsellä koko ajan tunne että koska alkaa km oikein kunnolla?!
Vaikkakin ahdistavalta kuulostaa tuo sinun odotuksesi, niin onneksi olet päässyt jo melkein loppuun saakka, joten helpottavampaa loppuajan odotusta sinulle :)

Eiköhän tämäkin tästä ajan mukana selviä... eli siis päivää kerrallaan mennään...
 
Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa lähes alusta saakka ruskeaa (vaaleaa ja tummempaa) tiputtelua. Oireetkin olivat aika laimeita ja plussa tuli testiin suhteellisen myöhään. Lääkärissäkin kävin, ja lääkäri ei viitsinyt laittaa minua ultraan äitipolille, vakuutteli kaiken olevan kunnossa. Lopulta kaikkien kiemuroiden jälkeen päädyin hätäleikkaukseen, kyseessä oli kohdunulkoinen ja menetin toisen munajohtimeni. Vatsaontelossa oli runsaasti verta ja olin hengenvaarallisessa tilassa.

En halua pelotella, mutta käypähoitosuosituksen mukaan epämääräiset tiputtelut alkuraskaudessa täytyy _aina_ tarkistaa ultralla! Enkä tarkoita että sinulla on kohdunulkoinen, mutta sen mahdollisuus täytyy sulkea pois! Vaadi siis päästä tutkittavaksi kunnon lääkärille _heti_!
 
"nekku"
No tuota itsekin aikalailla pelkään... mutta kahden viikon sisään siis aika tulossa äitipolille... Millä viikoilla olit kun sinut leikattiin? tai siis että kuinka pitkälle ehdit.... Entäs muistatko muita "oireita"?
 
Minä kerkesin viikolle 8+2. Jos olisin päässyt kunnon hoitoon ajoissa, kohdunulkoinen olisi luultavasti voitu hoitaa lääkkeillä eikä leikkausta olisi tarvittu. Munajohdinkin olisi säästynyt. Noin varhaisilla viikoilla minulla ei ollut oireena mitään kipuja. Kivut ja isompi vuoto alkoivat vasta 7+0, silloinkin luulin sairastavani keskenmenoa. Todella kipeäksi tulin 8+1, silloin tuli vasta se klassinen hartiapistos ja tärinäkipu.

Tsemppiä! Pidän peukkuja että olisi aivan harmittomasta vuodosta kyse =)
 
Mulla myös ruskea vuoto tarkotti kohdunulkoista :( omassa tk:ssa vaan et juu juu normaalia on. Onneks olin itsepäinen ja menin omaan laskuun yksityiselle niin saatiin KU hoidettua ennenkuin mikään repesi. Aioa oire oli tuo vuoto.
 
"nekku"
Hmmm..... juu toivotaan nyt että selviäis.... nyt tosiaan hiihtoloma ja ollaan lähdössä reissuun melkein koko viikoksi... sekin tässä vähän mietityttää....onneksi ihan suomen sisään niin hyvää hoitoa ainakin saa... yritän nyt tarkkailla kovin tilannetta ja menen heti lääkäriin jos vähääkään kipuja tulee....
 
"Tyynetuulia"
Minulla tuhruvuotoja ja välillä isompaakin vuotoa viikoille 11+ , syyksi paljastui osittainen keskenmeno eli toinen kaksonen meni kesken ja toinen syntyi normaalisti täysiaikaisena. Vielä 5+ viikoilla ei pysty ultralla oikein mitään näkemään ja tästä syystä kannattaa odottaa ainakin 6+ viikoille. Peukut pystyyn että on vaaratonta vuotoa ja kaikki masussa hyvin.
 
hematooma
[QUOTE="nekku";30671338]Kiitos vastauksestasi, toisaalta mukava kuulla että olet noin pitkälle päässyt, itsellä koko ajan tunne että koska alkaa km oikein kunnolla?!
Vaikkakin ahdistavalta kuulostaa tuo sinun odotuksesi, niin onneksi olet päässyt jo melkein loppuun saakka, joten helpottavampaa loppuajan odotusta sinulle :)

Eiköhän tämäkin tästä ajan mukana selviä... eli siis päivää kerrallaan mennään...[/QUOTE]

Kiitos! :) Toivottavasti sinullakin menisi kaikki lopulta parhain päin! Mulla taustalla onnistunut raskaus + useampi km ja jokaisessa pientä vuotoa ollut jossain vaiheessa. Ei kuitenkaan koskaan niin pitkään/paljon kuin tässä. Nytkin koko ajan pelkäsin km ja sitten ennenaikaista synnytystä. Pääsin rv 6+ työterveyden kautta ultraan, kun valitin lääkärille, että pelkään kohdunulkoista. Isompien ryöpsähdysten jälkeen myöhemmin kävin naistentautien polilla.

Käytin muuten alkuraskaudessa omega 3 -kapseleita. Jostain luin, että ne voi lisätä vuotoja, niin lopetin ne sitten. En tiedä oliko sattumaa, mutta tuntui, että vuodot väheni lopettamisen jälkeen.

Tsemppiä!
 

Yhteistyössä