JEEEEEE, vihdoin toi 1v 8kk lähti liikkeelle!

  • Viestiketjun aloittaja "pypylleröinen"
  • Ensimmäinen viesti
Onnea uudesta taidosta. :)

Jokainen lapsi on yksilö. Isoäitini veli lähti kävelemään noin 4-vuotiaana ihan laiskuuttaan. Kaikki jo luulivat, että on jaloissa jotain vikaa ym, mutta poika oli patalaiska ja juoksutti toisia. Kerran ei "palvelu" pelannut tarpeeksi nopeasti, niin nousi ylös ja käveli. Taito siis löytyi mutta halua ei ollut. :D

Meillä poika nyt 9,5 kk ikäinen ja ottanut ensiaskeleet noin kuukausi sitten. Vielä kävelee tuen lähellä, niin voi ottaa tarvittaessa kiinni. Sanoja ei tule, ihan omaa höpötystä vaan.

Kaverin tyttö taas puhui useita sanoja jo 8-9 kk iässä. Lyhyitä lauseita vuoden ikäisenä. Toisaalta lähti kävelemään vuoden ja 3 vai 4 kk iässä.

Lapset oppivat taidot omalla ajallaan. Toiset taidot tulevat nopeammin ja toiset hitaammin. Eikös pääasia ole kuitenkin, että kehittyvät? :)
 
"Vieras"
Itseasiassa mitä näitä lähipiirin down-lapsia olen seuraillut niin valtaosa on oppinut kävelemään siinä 2-2,5v iässä, löytyy kyllä heitäkin jotka ovat oppineet jo hyvissä ajoin ennen 2v syntymäpäiviään. Nopein taisi olla 1v2kk jos oikein muistan. =)

Eli meidän 3v10kk kävelemään lähtenyt kyllä omaa yhden kaverinsa kanssa sen jaetun jumbo-sijan näissä skaboissa. :D Mutta toki on niitäkin down-lapsia jotka eivät lähde ikinä kävelemään, eli riippuu varmasti niistä piireistä missä liikkuu. Mutta siis meidän poju on näissä piireissämme herättänyt siis ihmetystä hitaudellaan ihan muiden down-lasten vanhempien keskuudessa.
En tiennytkään, et sulla on downlapsi. Onko se kuinka "vaikealaatuinen"?
 
[QUOTE="Vieras";23686754]En tiennytkään, et sulla on downlapsi. Onko se kuinka "vaikealaatuinen"?[/QUOTE]

Riipuu miten sen ottaa. Kehitysvamma on vähintää keskivaikea, kenties syvempikin. Ei saatu kunnolla testattua eli testeissä tulokset olivat matalammat kutta kodin ja päiväkodin kertomukset nostivat arvien vielä keskivaikean puolelle. Lisäksi löytyy autismi mikä luonnollisesti hankaloittaa.

Nyt juuri 6v on yhä vaipoissa, ei puhu mitään mutta viittoo vähän. Täysin peräänkatsottava mutta hauska ja hyväntuulinen kaveri.

Lisäsairauksien suhteen onnekas, eli ei mitään vakavaa ja sydänkin on ihan terve. Infektioastma löytyy sekä kilpirauhasen vajaatoiminta ja tällä hetkellä näyttäisi ainakin toisessa korvassa olevan jonkinlaista kuulonalenemaa. korvat putkitettu ja yleisetsi infektioherkkä.
 
"Vieras"
Riipuu miten sen ottaa. Kehitysvamma on vähintää keskivaikea, kenties syvempikin. Ei saatu kunnolla testattua eli testeissä tulokset olivat matalammat kutta kodin ja päiväkodin kertomukset nostivat arvien vielä keskivaikean puolelle. Lisäksi löytyy autismi mikä luonnollisesti hankaloittaa.

Nyt juuri 6v on yhä vaipoissa, ei puhu mitään mutta viittoo vähän. Täysin peräänkatsottava mutta hauska ja hyväntuulinen kaveri.

Lisäsairauksien suhteen onnekas, eli ei mitään vakavaa ja sydänkin on ihan terve. Infektioastma löytyy sekä kilpirauhasen vajaatoiminta ja tällä hetkellä näyttäisi ainakin toisessa korvassa olevan jonkinlaista kuulonalenemaa. korvat putkitettu ja yleisetsi infektioherkkä.
Selvisikö teille jo ultrassa vai syntymän jälkeen down? Itseä mietityttää kovasti nämä asiat, kun miehen suvussa on muutama down ja mietityttää sen periytyvyys ym.
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";23686754]En tiennytkään, et sulla on downlapsi. Onko se kuinka "vaikealaatuinen"?[/QUOTE]

Ja anteeksi, kirjoitin huonosti tässä ei ollut tarkoitus kuulostaa tökeröltä. :( Puuttuu tuolta välistä sana vamma, eli onko se vamma kuin vaikealaatuinen.
 
[QUOTE="Vieras";23686819]Selvisikö teille jo ultrassa vai syntymän jälkeen down? Itseä mietityttää kovasti nämä asiat, kun miehen suvussa on muutama down ja mietityttää sen periytyvyys ym.[/QUOTE]

Syntymän jälkeen vasta selvisi. Virallisia seulontoja meillä ei downin suhteen tehty, mutta muuten ultrattiin rv12 ja samalla sitten mittasivat niskapoimun mikä oli normaali. Mitään riskejä ei siis pitänyt olla, mutta raskaus oli vaikea miksi juostiinkin usein ultrissa. Kuitenkaan mitään tuollaisia epälyksiä ei ollut, vaikka myöhemmin sitten todettiinkin että monet raskausajan vaivat olivat sellasia jotka ovat tyypillisiä down-raskauksissa.

Down on vain harvoin periytyvää.
 
"voi"
Onnea taidoista:) Esikoinen oli tuollainen rauhallinen liikkuja,käveli 1v4kk iässä, nyt ikää 3v ja on edelleen tuuminut asiat ennen kuin tekee. Nää on musta aika lailla luonnekysymyksiä.
 
"minä vain"
Syntymän jälkeen vasta selvisi. Virallisia seulontoja meillä ei downin suhteen tehty, mutta muuten ultrattiin rv12 ja samalla sitten mittasivat niskapoimun mikä oli normaali. Mitään riskejä ei siis pitänyt olla, mutta raskaus oli vaikea miksi juostiinkin usein ultrissa. Kuitenkaan mitään tuollaisia epälyksiä ei ollut, vaikka myöhemmin sitten todettiinkin että monet raskausajan vaivat olivat sellasia jotka ovat tyypillisiä down-raskauksissa.

Down on vain harvoin periytyvää.
Saako kysyä, mitkä raskausajan vaivat ovat tyypillisiä down-raskauksissa?
 
Olipas mukava lukea tällainen avaus. Itselläni lapsi on nyt 1v2kk ja kehitysviivettä on. Ollaan käyty fysioterapiassa ja tehty erilaisia kokeita. Kromosomikoe ja uni-eeg ovat normaalit ja vielä odotellaan pään magneettikuvauksen tulosta. Ryömimään oppi 10kk ikäisenä, kontalleen osaa mennä, mutta ei varsinaisesti konttaa vieläkään. Oppi hiljattain nousemaan itse istumaan ja siitä pois. Nyt muutaman päivän ajan on kovasti yrittänyt nousta seisomaan pöytää ja sohvaa vasten. Suunta siis selkeästi ylöspäin. :)
 
[QUOTE="minä vain";23686864]Saako kysyä, mitkä raskausajan vaivat ovat tyypillisiä down-raskauksissa?[/QUOTE]

Omalla kohdallani tykkäsivät että alkuraskauden runsaat verenvuodot (kestivät itseasiassa puolille välin raskautta), lapsiveden määrän heittelyt ja erityisesti nopea kasvaminen yli käyrien ja istukan toiminnan ongelmat. Lapsi syntyi lopulta kiireellisellä sektiolla rv 37+0 kun mentiin sairaalalle perätilan kääntöyritykseen ja siellä huomattiin lapsiveden olevan liki loppu ja napanuoran virteusten heikot. Kätilö musiteli että perätilakin on näillä lapsilla yleisempää, en tiedä onko siitä virallisempaa tietoa.

En nyt muista tarkempaa kun tuosta on jo aikaa.
 
"pypylleröinen"
Siis joo, poika on lähtenyt hitaasti kävelemään, mut se on ainoo juttu, mikä tolla on vähän normaalin mittapuun mukaan hitaampaa.
Muuten on kaikki ihan ajallaan ja normaalisti opittu.
Puoltoistavuotisneuvolassa ja -lääkärissä mä kysyin tosta, että miks ei kävele vielä, ja mitäs nyt tästä eteenpäin, vastaus oli, että "ei hätää vielä, kun kävelee kuitenkin. Luonteesta kiinni, ettei oo aikasemmin kävellyt, kun on niin varovainen. Motoriset taidot on muuten tosi hienot, ja on n.9kk ikäsestä jo seisoskellut ja menny muutaman askelen aina pöytään tai sohvaan tukien. Tuo kiinni pitäminen on siis vaan "henkinen tuki", ei tarvi välttämättä ihan kunnon tukea". Kysyin, että saadaanko lähete esim. fyssarille, vastaus oli, että saatte, jos ei kävele vielä 2vuotiaanakaan. Mutta ei vielä 1,5v ikäselle meidän tapauksessa.
On siis ihan normaalisti kehittynyt muuten, ja ihan normaaliterve lapsi. Kunhan nyt vähän arka ja laiskanpuoleinen kävelemään lähtemisessä :)
 
"äiti"
Jihuu =) .
Meillä lapsi kyllä lähti kävelemään alle vuoden ikäisenä =) mutta nyt 1v9k jäi vaippa pois juuri viime viikolla päivisin ja viime yönä ilman vaippaa kokeilu ja vaippa kuiva.
 
Kivat sulle! Minua ärsyttää tällaiset oman egon pönkittäjät. :headwall:
No mitäs pahaa tuossa nyt oli? Kaikkihan sen tietää että lapset kehittyvät eri tahtiin, ei tuon kirjoittaja mitenkään mun mielestä leuhkinut kävelevällä vauvallaan. Mitäs hienoa siinä on kun jokainen kuitenkin joskus sen taidon oppii? En ole kovin montaa konttaavaa koululaista tuolla tiellä nähnyt... Relax Honey!!!
 
"Mmm"
Meillä 1v1kk tyttö otti ensi askeleet 3.4. Nyt kävelee sisällä aika pitkiä matkoja, onhan toi kävely aika epävarmaa ja huteraa vielä, mutta eiköhän se tosta ala jo sujuu :). Pääasiassa konttaamalla etenee viä, kun sillä tavalla pääsee paaljon nopeempaa äitin perään :D. Tyttären serkku lähti kävelee 8kk ikäsenä, että näin ne vaan kehittyy eri tahtia. Meilläkin on tuo tytär aika varovainen noissa liikkeissään ja tekee noi asiat vasta sitten kun todella siihen pystyy ja ehkä näin kuitenkin parempi. Vaikka on toi tytär kuitenkin älyttömän villi, koko aika johonkin suuntaan menossa ja paikallaan ei ookkun pieniä hetkiä. Koko aika sais olla jotain aktiviteettia järjestämässä :D.
 
eräs äiti vain
Syntymän jälkeen vasta selvisi. Virallisia seulontoja meillä ei downin suhteen tehty, mutta muuten ultrattiin rv12 ja samalla sitten mittasivat niskapoimun mikä oli normaali. Mitään riskejä ei siis pitänyt olla, mutta raskaus oli vaikea miksi juostiinkin usein ultrissa. Kuitenkaan mitään tuollaisia epälyksiä ei ollut, vaikka myöhemmin sitten todettiinkin että monet raskausajan vaivat olivat sellasia jotka ovat tyypillisiä down-raskauksissa.

Down on vain harvoin periytyvää.
Olisitko tehnyt abortin, jos asia olisi selvinnyt sinulle raskausaikana? Anteeksi tämä kysymys, mutta kun itselläni oli tilanne, että odotusaikana tuli epäily, että lapsi olisi vammainen. Pallottelin aborttikysymystä siihen asti, kun lapsivesipunktion tulokset tulivat, ja selvisi että lapsi oli terve. Nyt syyllisyys painaa, kun mietin, että olisin ehkä tehnyt abortin, jos lapsi ei olisi ollut terve. :(

Olen aina ollut abortin vastainen, mutta siinä tilanteessa huomasin, ettei kaikki ole aina niin mustavalkoista. Kun katselen tervettä tyttöäni, tulee paha mieli, kun ajattelen, että se olisi se sama lapsi vammaisenakin, mutta minä en olisi (ehkä) ottanut häntä vastaan. Lopullista tilannetta on vaikea tietää, mitä olisin siinä tilanteessa oikeasti tehnyt! (jos siis olisi selvinnyt, että lapsi on vammainen)
 
"pypylleröinen"
[QUOTE="äiti";23690762]Jihuu =) .
Meillä lapsi kyllä lähti kävelemään alle vuoden ikäisenä =) mutta nyt 1v9k jäi vaippa pois juuri viime viikolla päivisin ja viime yönä ilman vaippaa kokeilu ja vaippa kuiva.[/QUOTE]

Meillä kans usein yölläkin jo kuiva vaippa ollut pian pari kuukautta, ja päivällä käydään aina potalle pisuttelemassa :)
 
rauhallisen vauvan äiti
Joskus tuntuu, että kaikki muut ovat hätäisempiä vauvojen kehityksen suhteen kuin vanhemmat; meillä 9kk vauva ei ryömi eikä konttaa, mutta kierii ympäriinsä. Käsien motoriikka varsin näppärää, pinsettiote oli puolivuotiaana jne. Ei tosin tykkää ottaa käteen mitään "limaista" kuten banaania tms. Eikä ole hampaitakaan! Ja istuu kyllä, mutta selän takana täytyy olla tyyny, kun kaveri välillä kyllästyy ja humpsauttaa selälleen.

Ympäristöä huolettaa, että onkohan kaikki nyt kunnossa. Lääkäri ei huolestunut, mutta neuvola sitäkin enemmän. Vauva on kova jokeltelemaan ja muutamia tunnistettavia sanoja tuli 7kk iässä. Mutta tuo liikkuminen; neuvola aikoo laittaa fysioterapeutille. No, vauva menee kyllä asentoon, mutta koska on hirveän utelias ja tutkiskelevainen luonne, viihtyy mieluummin näperrellen tavaroita. Ymmärtää useita sanoja ja on helppo, aurinkoinen lapsi.

Aloittajalle onnittelut pitkän odotuksen jälkeen, ymmärrän että olette jo kaipailleet "toimintaa". On meillekin huomauteltu, että entäs jos jotain vikaa on lapsessa, koska minulla oli raskausmyrkytys ja vauva syntyi vähän etuajassa. Niin, ja sekin kuulemma vaikuttaa, kun lapsemme on liian pitkä (??) ja en ole täysimettänyt.

Jos olisin nössykkä, voisin itkeä tirauttaa mutta koska vauva on meille maailman rakkain asia, on aivan yks ja hailee näille "käyrille". Jos jotain fiksattavaa löytyy, se löytyy ajallaan. Isänsä on ollut myös hidasliikkeinen pienenä, minä taas olen noussut suoraan maasta sen kummemmin konttaamatta ja lähtenyt käveleksimään. Jos meidät pannaan fysioon, niin käymme siellä, mutta kun lapsi ei ole meille esine, emme tykkää tuosta vertailusta. Kyllä se nassikka sieltä kävelee ja nousee, kun on valmis.

Ja luonnollisesti meitä on säälitty, koska olemme esikoisen vanhempia ja oletetaan, että olemme kauhuissamme, miten muut kehittyvät nopeasti ja meidän vauva se vaan leikkii ja tarkkailee, nauraa, juttelee ja köllöttelee.
 
-
[QUOTE="mamm";23686167]:) on se ihana kun ne on niin erilaisia, meillä vuoden ja kuukauden ikäinen kävellyt kolme kuukautta:D[/QUOTE]

ai, meillä alettiin sentään jo kaksi päivää vajaa 9kk ikäisenä kävelemään ilman tukea.
 
"höh"
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23703071:
Pakkoko oli tulla mainostamaan? Mä tiedän joo, että lapset oppii eri aikaan.
Sua selvästi ärsyttää kuulla että jonkun toisen muksu on oppinu jotain aiemmin kuin sinun omasi? Onko lapsesi kävelemättömyys ollu kova pala sulle? Itse en huomannu kenenkään leuhkivan mitenkään mutta silti sä vastaat heille olettaen että se ilkeyttään leuhkivat lastensa kehityksellä?
 
[QUOTE="höh";23703300]Sua selvästi ärsyttää kuulla että jonkun toisen muksu on oppinu jotain aiemmin kuin sinun omasi? Onko lapsesi kävelemättömyys ollu kova pala sulle? Itse en huomannu kenenkään leuhkivan mitenkään mutta silti sä vastaat heille olettaen että se ilkeyttään leuhkivat lastensa kehityksellä?[/QUOTE]

Ei todellakaan ärsytä, vaan mua ärsyttää se, että miks toisten pitää tulla tähän laittamaan, että "meillä lähti kävelemään 8kk iässä". Joo, mä tiedän, että lapset lähtee eri ikäsenä liikkeelle, mutta kun mä en sitä kysynyt. Toki saa kertoa, ei se mua haittaa, mutta nää ketkä noita tähän ketjuun on laittanut, on tuntunut melkoselta rehvastelulta.
Ei oo ollut kova pala mulle, ettei oo kävellyt aikasemmin itsenäisesti, koska on kuitenkin kävellyt tuella, ja tiedän, että syy tohon on vaan arkuus.
Eikö sun mielestä todellakaan ollut leuhkimista joissain??
 
"mii"
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23703525:
Ei todellakaan ärsytä, vaan mua ärsyttää se, että miks toisten pitää tulla tähän laittamaan, että "meillä lähti kävelemään 8kk iässä". Joo, mä tiedän, että lapset lähtee eri ikäsenä liikkeelle, mutta kun mä en sitä kysynyt. Toki saa kertoa, ei se mua haittaa, mutta nää ketkä noita tähän ketjuun on laittanut, on tuntunut melkoselta rehvastelulta.
Ei oo ollut kova pala mulle, ettei oo kävellyt aikasemmin itsenäisesti, koska on kuitenkin kävellyt tuella, ja tiedän, että syy tohon on vaan arkuus.
Eikö sun mielestä todellakaan ollut leuhkimista joissain??
Mä otin sen 8kk ikäisen kävelemään lähtemisen kyllä piikkinä sille, joka tuli ensin mainostamaan että heidän 1v3kk on kävellyt jo 3kk...
 

Yhteistyössä