Jep...reilua...

  • Viestiketjun aloittaja yo-kevät
  • Ensimmäinen viesti
yo-kevät
Aijoin kirjottaa keväällä maantiedon ja filosofian. Opolla kävin kirjottamassa kk sitten ilmottautumislaput ja opo sanoi että ok näin tehdään ja allekirjotti lappuset.

Ostin kirjat ja maksoin maksut ja nyt tuli ilmotus ettei voi kirjottaa ku yhden reaalin...kiitos ettei viitsinyt siinä ilmottautumisvaiheessa mainita, kun vielä kysyin asiaa.
Ei kannata ilmeisesti koskaan luottaa ammattilaiseen.
Olen nyt sitten lukenut toista ainetta kuukauden turhaan ja ostanut monta kallista kirjaa+kertauskirjat-turhaan. Tämänkin ajan olisin voinut lukea sitä toista, tuskin ne niitä kirjoja korvaa, ehkä sen yo-maksun...

Pistää ketuttamaan...
 
"vieras"
Miten ei voi kirjoittaa kuin yhden reaalin? Ovatko nuo siis samana reaalikoepäivänä?

Oma mokasi kyllä silti on - ainakin meidän 300 oppilaan lukiossa opo opetti myös filosofiaa, uskontoa ja psykologiaa joten hänellä oli jatkuvasti kiire ja resurssipula. Täytyi sitten itse vain oppia ottamaan asioista selvää. Luulis, että sulle olis jo valjennut että nimenomaan ne reaalipäivät on sellaiset joiden kanssa täytyy sumplia, ettei tule päällekkäisyyksiä.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";22672936]Miten ei voi kirjoittaa kuin yhden reaalin? Ovatko nuo siis samana reaalikoepäivänä?

Oma mokasi kyllä silti on - ainakin meidän 300 oppilaan lukiossa opo opetti myös filosofiaa, uskontoa ja psykologiaa joten hänellä oli jatkuvasti kiire ja resurssipula. Täytyi sitten itse vain oppia ottamaan asioista selvää. Luulis, että sulle olis jo valjennut että nimenomaan ne reaalipäivät on sellaiset joiden kanssa täytyy sumplia, ettei tule päällekkäisyyksiä.[/QUOTE]

Ai mun moka jos nimenomaan kysyn opolta, miten asia on, että voiko kirjottaa nämä kaksi samaan aikaan??? :D
Siltä kysyin juuri sen takia, että luulin olevan kaikkein varmin ja uusin tieto. Joissain oppaissa kun vieläkin on vanhoja tietoja jne.
 
"Blue cat"
Niin, jos ne on samana päivänä niin eihän niitä tietenkään voi kirjoittaa kuin toisen :) Muussa tapauksessa kyllä voi useamman reaalin kirjoittaa. Kirjoita toinen ens syksynä (voit ihan hyvin käydä kirjoittamassa, vaikka saisitkin valkolakin nyt keväällä) ni ei mee taidot hukkaan!
 
"a.p"
Saat varmaan sen maksun takaisin mutta eihän kirjat hukkaan menneet jos jossain vaiheessa kuitenkin kirjoitat sen mitä et nyt voi.
Tämä on viimeinen kirjotuskertani joten ei onnistu enää.
Ei siinä muuten olisi mitään.
Ei tuo nyt rahan kannalta haittaa, mutta etenkin se turhaan lukeminen harmittaa, olisin voinut käyttää sen saman ajan maantiedon lukemiseen...:(
 
"a.p"
[QUOTE="Blue cat";22673057]Niin, jos ne on samana päivänä niin eihän niitä tietenkään voi kirjoittaa kuin toisen :) Muussa tapauksessa kyllä voi useamman reaalin kirjoittaa. Kirjoita toinen ens syksynä (voit ihan hyvin käydä kirjoittamassa, vaikka saisitkin valkolakin nyt keväällä) ni ei mee taidot hukkaan![/QUOTE]

Viimeinen kirjotuskerta.
 
"a.p"
Mutta eikös tutkintoa voi sitten täydentää milloin vaan? Eli kun olet pakolliset hyväksytysti kirjoittanut, voit vielä myöhemmin kirjoittaa vaikka kuinka paljon.

Korjatkaa jos olen käsittänyt väärin.
Käsitin, että täytyy kolemna kertana kirjottaa kaikki? Toivottavasti olen ymmärtänyt tämän väärin..
Vai onko niin, että ne pakolliset täytyy+yksi reaali kirjottaa kolmen kirjotuskerran välissä, mutta saa vielä täydentää??
En tiedä tuleeko täydennettyä, kun haen heti kouluun, mutta olisi kiva kuulla onko mahdollista.
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";22672958]Ai mun moka jos nimenomaan kysyn opolta, miten asia on, että voiko kirjottaa nämä kaksi samaan aikaan??? :D
Siltä kysyin juuri sen takia, että luulin olevan kaikkein varmin ja uusin tieto. Joissain oppaissa kun vieläkin on vanhoja tietoja jne.[/QUOTE]

Kyllä, se on sun oma moka. Opotkin ovat erehtyväisiä. YTL:n kanssa KAIKKI on sellaista pilkunhässimistä, että todellakin kannattaa olla hyvin perillä kaikista tutkintoon liittyvistä kiemuroista. Ja koska edellinen tutkintouudistus on jo muutaman vuoden takaa, en usko, että mistään lukiosta löytyisi vanhaa tietoa sisältäviä oppaita.

Ylimääräisen tutkintomaksun saat YTL:lta takaisin.

Koska kahta reaalia ei voi kirjoittaa molempia pakollisina, voit mennä TÄYDENTÄMÄÄN tutkintoasi vaikka ensi syksynä. Pakolliset yo-kokeet on kirjoitettava kolmena peräkkäisenä tutkintokertana, mutta tutkintoa voi täydentää myöhemmin. Olepa nyt hyvä ja opiskele ylioppilastutkintosäädöksiä osoitteesta Etusivu - Ylioppilastutkinto
SIELLÄ on reaaliaikainen tieto. Luulisi, että lukiossa oppisi hankkimaan tietoa itse?
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";22673140]Kyllä, se on sun oma moka. Opotkin ovat erehtyväisiä. YTL:n kanssa KAIKKI on sellaista pilkunhässimistä, että todellakin kannattaa olla hyvin perillä kaikista tutkintoon liittyvistä kiemuroista. Ja koska edellinen tutkintouudistus on jo muutaman vuoden takaa, en usko, että mistään lukiosta löytyisi vanhaa tietoa sisältäviä oppaita.

Ylimääräisen tutkintomaksun saat YTL:lta takaisin.

Koska kahta reaalia ei voi kirjoittaa molempia pakollisina, voit mennä TÄYDENTÄMÄÄN tutkintoasi vaikka ensi syksynä. Pakolliset yo-kokeet on kirjoitettava kolmena peräkkäisenä tutkintokertana, mutta tutkintoa voi täydentää myöhemmin. Olepa nyt hyvä ja opiskele ylioppilastutkintosäädöksiä osoitteesta Etusivu - Ylioppilastutkinto
SIELLÄ on reaaliaikainen tieto. Luulisi, että lukiossa oppisi hankkimaan tietoa itse?[/QUOTE]

No on varmasti myös minun moka etten olettanut opon tietämättömyyttä, mutta et kyllä voi väittää etteikö opokin olisi mokaa tehnyt :)

Mene muualle kun haluat vain syyllistää minua, jota muutenkin jo kiitos vaan ketuttaa tarpeeksi. Ymmärrät varmaan että harmittaa, joten auttaako tuo jotain?
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";22673140]Kyllä, se on sun oma moka. Opotkin ovat erehtyväisiä. YTL:n kanssa KAIKKI on sellaista pilkunhässimistä, että todellakin kannattaa olla hyvin perillä kaikista tutkintoon liittyvistä kiemuroista. Ja koska edellinen tutkintouudistus on jo muutaman vuoden takaa, en usko, että mistään lukiosta löytyisi vanhaa tietoa sisältäviä oppaita.

Ylimääräisen tutkintomaksun saat YTL:lta takaisin.

Koska kahta reaalia ei voi kirjoittaa molempia pakollisina, voit mennä TÄYDENTÄMÄÄN tutkintoasi vaikka ensi syksynä. Pakolliset yo-kokeet on kirjoitettava kolmena peräkkäisenä tutkintokertana, mutta tutkintoa voi täydentää myöhemmin. Olepa nyt hyvä ja opiskele ylioppilastutkintosäädöksiä osoitteesta Etusivu - Ylioppilastutkinto
SIELLÄ on reaaliaikainen tieto. Luulisi, että lukiossa oppisi hankkimaan tietoa itse?[/QUOTE]

Maantiede pe 25.3
Psykologia 16.3
Missä lukee..? :D
Tuosta minä katsoin ettei ole samana päivänä ja opolta vielä varmistin että saahan varmasti.
Eli kukas sen mokan onkaan tehnyt :D
 
"a.p"
[QUOTE="a.p";22673193]Maantiede pe 25.3
Psykologia 16.3
Missä lukee..? :D
Tuosta minä katsoin ettei ole samana päivänä ja opolta vielä varmistin että saahan varmasti.
Eli kukas sen mokan onkaan tehnyt :D[/QUOTE]
Ja en ollut menossa kirjottamaan molempia pakollisina tietenkään en mä nyt tyhmä ole, vaan maantiedon pakollisena ja ylimääräisenä psykologian.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";22673140]Kyllä, se on sun oma moka. Opotkin ovat erehtyväisiä. YTL:n kanssa KAIKKI on sellaista pilkunhässimistä, että todellakin kannattaa olla hyvin perillä kaikista tutkintoon liittyvistä kiemuroista. Ja koska edellinen tutkintouudistus on jo muutaman vuoden takaa, en usko, että mistään lukiosta löytyisi vanhaa tietoa sisältäviä oppaita.

Ylimääräisen tutkintomaksun saat YTL:lta takaisin.

Koska kahta reaalia ei voi kirjoittaa molempia pakollisina, voit mennä TÄYDENTÄMÄÄN tutkintoasi vaikka ensi syksynä. Pakolliset yo-kokeet on kirjoitettava kolmena peräkkäisenä tutkintokertana, mutta tutkintoa voi täydentää myöhemmin. Olepa nyt hyvä ja opiskele ylioppilastutkintosäädöksiä osoitteesta Etusivu - Ylioppilastutkinto
SIELLÄ on reaaliaikainen tieto. Luulisi, että lukiossa oppisi hankkimaan tietoa itse?[/QUOTE]

Veikö kissa kielen?
 
"a.p"
"Kokelas voi osallistua yhtenä koepäivänä vain yhden reaaliaineen kokeeseen. Siten kokelas voi suorittaa yhdellä tutkintokerralla enintään kaksi reaaliaineen koetta. Tutkinnon hajauttamalla kokelas voi halutessaan osallistua usean reaaliaineen kokeeseen. "
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";22673175]No on varmasti myös minun moka etten olettanut opon tietämättömyyttä, mutta et kyllä voi väittää etteikö opokin olisi mokaa tehnyt :)

Mene muualle kun haluat vain syyllistää minua, jota muutenkin jo kiitos vaan ketuttaa tarpeeksi. Ymmärrät varmaan että harmittaa, joten auttaako tuo jotain?[/QUOTE]

Kyllähän mä olen sua pienen naljailun lisäksi myös neuvonut.

Laittamani linkin kautta mene kohtaan ''ohjeet ja määräykset''. Sieltä löytyy KAIKKI ylioppilastutkintoon liittyvä. Itsekään en kyllä ymmärrä, mikset muka voisi kirjoittaa molempia reaaleja ensi keväänä, kun ne kerran ovat eri päivinä - vastauksen löytänet tuolta nettisivulta. Jos sieltä ei löydy mitään, menisin kysymään rehtorilta, että mikä on ongelma.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";22673276]Kyllähän mä olen sua pienen naljailun lisäksi myös neuvonut.

Laittamani linkin kautta mene kohtaan ''ohjeet ja määräykset''. Sieltä löytyy KAIKKI ylioppilastutkintoon liittyvä. Itsekään en kyllä ymmärrä, mikset muka voisi kirjoittaa molempia reaaleja ensi keväänä, kun ne kerran ovat eri päivinä - vastauksen löytänet tuolta nettisivulta. Jos sieltä ei löydy mitään, menisin kysymään rehtorilta, että mikä on ongelma.[/QUOTE]

No opo on tehnyt nyt ilmeisesti vurheen. En löydä mistään kohtaa jossa lukisi etten voi noita kirjottaa. Joten ei, ei ole edelleenkään mun moka.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";22673276]Kyllähän mä olen sua pienen naljailun lisäksi myös neuvonut.

Laittamani linkin kautta mene kohtaan ''ohjeet ja määräykset''. Sieltä löytyy KAIKKI ylioppilastutkintoon liittyvä. Itsekään en kyllä ymmärrä, mikset muka voisi kirjoittaa molempia reaaleja ensi keväänä, kun ne kerran ovat eri päivinä - vastauksen löytänet tuolta nettisivulta. Jos sieltä ei löydy mitään, menisin kysymään rehtorilta, että mikä on ongelma.[/QUOTE]

Voisit kyllä vähän aikuistua ja miettiä mikä on rakentavaa neuvomista ja mikä aiheuttaa vaan lisää pahaa mieltä. Jos kiinnostaa toisten murheet ja niiden lieventäminen yhtään.
 

Yhteistyössä