Jo 200 000 suomalaista eronnut kirkosta eroakirkosta.fi-sivuston kautta, mitä ajatuksia herättää teissä?

  • Viestiketjun aloittaja vielä jäsen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
mun mies on ateisti, mä olen tapaluterilainen. Meitä ei vihitty kirkossa.
Lapset kastettiin. Varmaankin roikun jäsenenä kunnes lapset on päässeet ripiltä, sitten voinkin erota, mutta puhtaasti rahallisista syistä. Uskoa kai saan ilman jäsenmaksuakin.

Mä haluaisin maksaa, mutta kun näyttää siltä, että seurakuntayhtymillä on ihan sikana rahaa - paitsi silloin kun sitä tarvitaan. Haluasin vähän nähdä niitä tilikirjoja, etät mihin ne rahat uppoaa...
 
vieras
Olen myös itse eronnut... Itse erosin, koska mielestäni on väärin kuulua instituutioon, jonka opetuksiin en usko. Moni suomalainen on vieraantunut kirkosta ja minusta on luontevaa joko erota ja "lähentyä"... Lähentyminen vain on kovin vaikeaa, jos koko jeesus- ja uskontojuttu tuntuu höpinältä.
 
Rukoilijasirkka
Olen sitä mieltä, että tyhmää kuulua kirkkoon tavan vuoksi. Eihän moni siellä edes käy, eikä välitä koko asiasta. Miksi siis kuulua sinne? Jotkut myös eroavat, koska kirkko ei heistä enää palvele tarkoitustaan, vaan on penseä ja maallistunut.
 
cc
Mulla halluttaa erota hetkinä, jolloin luen naispappeutta vastaan toimivista tahoista. Monesti olen miettinyt, että en halua tukea yhteisöä, joka sallii naisten syrjinnän. Mitä todennäköisimmin jollain aikataululla eroan kirkosta tästä syystä.
 
äiti
Minusta kirkosta olisi pitänyt erota naispauden huutajat sekä samaa sukupuolta olevien siunaajt, he voisivat perustaa oman yhteisönsä sillä kirkossa saarnataan niinkuin raamattu opettaa niin tuossahan mennään mettään
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Minusta kirkosta olisi pitänyt erota naispauden huutajat sekä samaa sukupuolta olevien siunaajt, he voisivat perustaa oman yhteisönsä sillä kirkossa saarnataan niinkuin raamattu opettaa niin tuossahan mennään mettään
Mun mielestä naispappeutta ja homoseksuaalien liittojen siunaamista ei kyllä pitäis niputtaa ollenkaan samaan. Homousasia on raamatussa erittäin paljon selkeämpi asia.


Yksi syy kirkon uudistuksille on se, että kirkko haluaa pitää jäsenensä. Eivät vaan ole ajatelleet loppuun asti sitä, että mitkä jäsenet halutaan pitää. Minusta kannattaisi yrittää pitää aktiivisimmat jäsenet, ne, jotka kirkossa sunnuntaisin istuvat.
 
nainen 40v
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Mulla halluttaa erota hetkinä, jolloin luen naispappeutta vastaan toimivista tahoista. Monesti olen miettinyt, että en halua tukea yhteisöä, joka sallii naisten syrjinnän. Mitä todennäköisimmin jollain aikataululla eroan kirkosta tästä syystä.
Minä taas eroan jollain aikataululla VARMASTI kirkosta koska siellä naispapit siunailee homopareja ja kohta varmasti vihkivätkin homopareja.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja nainen 40v:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Mulla halluttaa erota hetkinä, jolloin luen naispappeutta vastaan toimivista tahoista. Monesti olen miettinyt, että en halua tukea yhteisöä, joka sallii naisten syrjinnän. Mitä todennäköisimmin jollain aikataululla eroan kirkosta tästä syystä.
Minä taas eroan jollain aikataululla VARMASTI kirkosta koska siellä naispapit siunailee homopareja ja kohta varmasti vihkivätkin homopareja.
älä tee noin, ei anneta vääryydelle valtaa vaan he voivat lähteä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Että harkinnassa on täälläkin. Rahoille ei saa mitään vastinetta. Esim. srk:n kerho täällä saman hintainen kaikille kuuluit kirkkoon tai et.
Mä ajattelen asiaa niin että sitä kautta mä autan muita. Eli kirkkoltahan saa moni esim ruoka-apua, myös kirkon ulkomaan apu on iso homma
 
nainen 40v
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja nainen 40v:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Mulla halluttaa erota hetkinä, jolloin luen naispappeutta vastaan toimivista tahoista. Monesti olen miettinyt, että en halua tukea yhteisöä, joka sallii naisten syrjinnän. Mitä todennäköisimmin jollain aikataululla eroan kirkosta tästä syystä.
Minä taas eroan jollain aikataululla VARMASTI kirkosta koska siellä naispapit siunailee homopareja ja kohta varmasti vihkivätkin homopareja.
älä tee noin, ei anneta vääryydelle valtaa vaan he voivat lähteä :)
Ei ne lähde koska ne ovat ns. enemmistöä. He tuhoavat kirkon ja näinhän lopunaikoina kai kuuluukin tapahtua. Itse en vain näe oikein mitään järkeä miksi pitäisi noihin kuulua kun noille ei raamatun opit merkkaa enää mitään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nainen 40v:
Ei ne lähde koska ne ovat ns. enemmistöä. He tuhoavat kirkon ja näinhän lopunaikoina kai kuuluukin tapahtua. Itse en vain näe oikein mitään järkeä miksi pitäisi noihin kuulua kun noille ei raamatun opit merkkaa enää mitään.
Liity sit vaikka hellareihin. Ev.lut. on erittäin suvaitseva uskonto, lähimmäisenrakkaus on tärkeää ja opit muutenkin hyvin ihmisläheiset ja aidot. Sen kertoo just naispappeus ja homoliittojen hyväksyminen.

Hellareissa ei esim. tätä hyväksytä.
 
mää
Jos ei käytä kirkon palveluita, niin ihan ok erota. Ymmärrän täysin niitä vieraantuneet jäykästä ev.lut kirkosta... Meidän perhe ei käy sunnuntaisin kirkossa, mutta silti palveluita käytämme kerhojen, leirien ym. muodossa ja maksan tyytyväisenä kirkollisveroa! Kun ajattelee että maksaa kirkolle 1% kuukaudessa palkastaan, niin voi helposti ajatella että sille rahalle on muutakin käyttöä.
 
vieras
-Kirkon uskonnonharjoitus on ritualisoitunut, tyhjentynyt sisällöstä.
-Kirkko ei pysty tarjoamaan nykyihmiselle vastauksia elämän tärkeimpiin kysymyksiin. Parempia vastauksia ja syvällisempää pohdintaa ihmiset löytävät muualta. Esimerkiksi rocklyriikasta. Kotiteollisuuskin on aidompaa puhetta elämän tärkeistä asioista kuin seurakunnissa tapahtuva jeesustelu, josta on tullut juuri Raamatussa kuvattua ulkokultaista rituaalia.
-Uskonnollisista liikkeistä elinvoimaisimpia ovat kaikkein kaheleimmat ja vähiten järjen kanssa uskoon suhtautuvat lahkot, valitettavasti. Valtionkirkot eivät voi muodostaa omia mielipiteitään mistään, koska ne ovat valtionkirkkoja, joiden täytyy toimia lakien ja yhteiskunnan tapojen mukaan (mikä on ihan hyvä).
 

Yhteistyössä