jo äidit,vinkkejä kaivataan!

  • Viestiketjun aloittaja rv38
  • Ensimmäinen viesti
rv38
h-hetki lähestyy ja vauvan tarvikkeet on aikalailla hankittu ja vaatteet pesty.
Nyt vaan kyselisin että tulisiko hankkia jotain rasvoja ym sellaisia etukäteen (kylpyöljy jne). Oletteko te hankkineet / kaivanneet noita tuotteita ensimmäisinä päivinä. Kun äitiyspakkauksessahan on tuo yksi voide ja eikö kylvettäminen alussa tehdä pelkässä vedessä..?
Tuttipulloja ja tutteja on vasta kaksi. Pulloja siksi että päättelin etten heti tarvitse niitä ja tutteja niin vähän koska olen ajatellut olla opematta tuttiin, jos mahdollista..saa nähdä miten käy lopulta :D .
Siis tosiaan viime hetken ohjeita jos tulee mieleen liittyen hankintoihin joita itse olisitte tarvinneet ensimmäisinä päivinä.
Kiiiiiiiitos :flower:
 
Jännää aikaa sinulla... :D

Itse ostin äp:n voiteen lisäksi sinkkivoidetta ja talkkia -> jäivät käyttämättä. Sitä perusrasvaakin tarvittiin vasta kun lapsi oli 8kk ikäinen. Ja kannattaa kylvettää vauva ihan pelkässä vedessä ainakin aluksi. Meillä on edelleen raskausaikana hankittu kylpyöljy kaapissa (lapsi nyt 10kk).

Kannattaa hankkia ainakin maidonkerääjä valmiiksi, minulla oli ihan välttämätön. Kuten myös liivinsuojat ja siteet!! Onneksi oli jääkaapissa myös kaalinkerä, josta sain kuorittua viileitä lehtiä rintojen pakotusta helpottamaan (auttaa todella!!). Vauvan kasvojen puhdistukseen vanulappuja ja navan puhdistukseen vanupuikkoja.

Tutit ja pullot olivat meillä turhia. Tai no, tutti oli käytössä pari päivää, pulloja tarvittiin vasta vieroitusvaiheessa. Korvikettakin oli jääkaapissa pari purkkia varmuuden vuoksi.

Nyt ei muuta äkkiseltään tule mieleen... :whistle:
 
just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:35 äiti kirjoitti:
Jännää aikaa sinulla... :D

Itse ostin äp:n voiteen lisäksi sinkkivoidetta ja talkkia -> jäivät käyttämättä. Sitä perusrasvaakin tarvittiin vasta kun lapsi oli 8kk ikäinen. Ja kannattaa kylvettää vauva ihan pelkässä vedessä ainakin aluksi. Meillä on edelleen raskausaikana hankittu kylpyöljy kaapissa (lapsi nyt 10kk).

Kannattaa hankkia ainakin maidonkerääjä valmiiksi, minulla oli ihan välttämätön. Kuten myös liivinsuojat ja siteet!! Onneksi oli jääkaapissa myös kaalinkerä, josta sain kuorittua viileitä lehtiä rintojen pakotusta helpottamaan (auttaa todella!!). Vauvan kasvojen puhdistukseen vanulappuja ja navan puhdistukseen vanupuikkoja.

Tutit ja pullot olivat meillä turhia. Tai no, tutti oli käytössä pari päivää, pulloja tarvittiin vasta vieroitusvaiheessa. Korvikettakin oli jääkaapissa pari purkkia varmuuden vuoksi.

Nyt ei muuta äkkiseltään tule mieleen... :whistle:
Korviketta ei tarvitse säilyttää jääkaapissa jos ei ole avattu purkki ;) Ja käsitin että ei ole avattu kun oli vaan varalla :whistle:
 
Aika lailla samoja mitä edellisilläkin... Sellaisia, mitä piti rientää hankkimaan, oli maidonkerääjä ja lisää siteitä. Siteitä voi ostaa vaikka 10 pakettia, tuskin jää ylimääräisiä... Kylpyöljyä sai pienen näytepakkauksen sairaalasta saadussa näytekassissa, ainakin kätilöopistolla. Jotain rasvaa rintoihin kannattaa hankkia, bepanthenia tai lansinohia (vai mikä se nyt on...). Mutta kyllähän oikeastaan mitä vaan saa vauvan syntymän jälkeenkin hankittua, mä ainakin lähetin miehen ostoksille, ja itsekin kävin kaupassa viikon päästä synnytyksestä, kun aloin tulla aivan mökkihöperöksi :)
 
Sen olen huomannut, että synnytystä ja lapsen kasvua ei voi ohjailla ja ennustaa etukäteen, joten parempi olla tosiaan pari tuttipulloa ja korviketta varalle. Itselläni maito laskeutui vasta 5 päivää synnytyksestä ja koska vauva oli iso, se tarvitsi lisäjuomaa noina viitenä päivänä. Sittenpä sitä maitoa tulikin niin paljon, että lypsykone oli todella tarpeen.
Tuo kaalinlehti vinkki on todella hyvä vaikka voi kuulostaakin hörhöltä. Minä vedin haarukalla lehden sisäpintaan viiltoja ja sitten laitoin lehdet rintsikoihin. Tuntuu tosiaan viileältä ja vissiin laittaa pakkautuneet nesteet ja veret kiertämään. Samaa hoitoahan käytetään mm. säärihaavassa.
 
triplamama
edelliset vinkit ok, mutta meillä kylvetetään kyöpyöljyn kanssa, näin on tehty kaikkien kanssa alusta asti ja mitään rasvoja ei tartte. sinkkivoide ja talkki on kyllä hyvä olla varalta olemassa. pyllynpyyhintään kosteuspyyhkeitä, ei jokaista pientä kakkaa tartte mennä hanan alle pesemään ja rasittamaan sillä vauvan ihoa. vaippoja kandee olla paria merkkiä ainakin, koska vauvojen pyllyt on erimallisia ja vain kokeilemalla tietää, mikä parhaiten sopii. äippäpakkauksessa olevat harsot on tosi kätsyjä pulautusten pyyhintään ja me ostimme niitä marketista lisääkin. ja älä huoli, jos jotain hokaat sitten tarvitsevasi eikä sitä ole, ei muuta kuin mies asialle mars mars.
 

Tavaroita saa aina kaupasta lisää, mutta muita asioita on, joita kannattaa etukäteen mietiskellä. Ei ne välttämättä asioita helpommaksi tee, mutta eivät ehkä tule ihan niin yllätyksenä.

Eka: kipulääkkeitä. Kipu ei välttämättä lopu synnytykseen. Alapää voi olla kipeä monta päivää, viikkojakin. Rautaa. Tuoremehuja. (Joo, näitäkin saa apteekista vaikka niin, että laittaa miehen sinne lyhyelläkin varoitusajalla. Sitä kipuasiaa kannattaa kumminkin sillä tavalla pohjustaa, ettei se sitten iske kuin salama kirkkaalta taivaalta.)

Toka: tunnemyrsky. Kaikille tätä ei tule, mutta n. 80%:lle äideistä tulee. Itkettää, pelottaa, naurattaa. Olo on nuhjuinen ja piimäinen, maidonnousu pakottaa. Minulle kolmannnen päivän baby blues tuli totaalisena yllätyksenä. Se kyllä helpottaa pari viikkoa kestettyään.


Tarvikkeista sen verran, että meillä Sebamedin tuotteet ovat ahkerassa käytössä. Ovat riittoisia ja laadukkaita, sopivat herkkäihoisillekin. Minusta ainakin on ollut kivempi käyttää niitä vaikka vannattelussa, kuin pelkkää vettä.


Minulla on neljä lasta, ja aina lapset ovat olleet persoonia ja tilanteet erilaisia. Jonkun kohdalla on joku voide ollut turha, toinen on sitä ehdottomasti tarvinnut.
 
Meilläkään ei ole tarvittu vielä mitään perusrasvaa vauvan iholle (on nyt 6kk)
ja kylpyvedessä alettiin käyttää ihan heti pesunestettä (Ainu.)

Navan puhdistukseen (siitä erittyy sitä mömmöä vielä useita päiviä tyngän irtoamisen jälkeen) ostin Septidiniä, tätä olis ollut hyvä olla jo odottamassa.

Sitten rintakumit ja rintapumppu ja tuttipulloja lisää oli semmoset mitkä piti rientää ostamaan kun vauva kotona.
Ja korvikkeelle tuli käyttöä ihan jo ekana yönä.

Ja muista ne ruuat pakkaseen, aluksi ei ole aikaa ruokaa tehdä eikä jaksakaan.

Onnea loppuodotukseen !
 
rv 38
Kiitoksia vinkeistä :)
Tottahan se on että tuon isukin voi laittaa sitten juoskemaan kauppaan, mukava vaan saada mahdollisimman paljon asioita valmiiksi että ehditään sitten tutustua ensimmäiseemme.
Tänä viikonloppuna hoidetaan enää muutamat hankinnat ja sitten koirien kanssa lenkkeilemään ja odottamaan että pallopää ilmoittaa tulostaan :).
Hyvää kevään jatkoa ja tulevaa kesää kaikille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 01:01 effemia kirjoitti:
Minäkin liputan noiden Liivinsuojusten ja siteiden, ISOJEN siteien puolesta.
Mutta maidon kerääjä oli turha, rintapumppu taasen erittäin tarpeellinen.
samoin täällä! ja tuosta rintapumpusta, kaikki minulle sanoi että ei tarvitse hankkia, mutta kuinkas kävikään.. mies joutui lähtemään illalla semmoisen hakemaan kun vauva tuli kotiin :/ ja samoin rintakumit ostaisin nyt jo valmiiksi.. olin nimittäin jo lppettamassa imetyksen muutaman päivän jälkeen kun ei millään osannut vauva imeä, mutta onneksi älysin nuita kokeilla, ja imetys sujui erittäin hyvin, ja jossain vaiheessa jätin rintakumit pois, ja hyvin osasi imeä sitten lopulta ilman niitäkin =) ja hirmuisesti onnea tulevan vauvan johdosta =)
 
Nämä puuttui meiltä
Rintakumeja on meidänkin isukki hakenut kaupasta ekana iltana. Talkkia olen kanssa tykänny käyttää pyllyn pesun jälkeen. Muuten rasvat ja öljyt ollu turhia. Itse oltiin ekat viikot eines linjalla kun en tajunnu tehdä pakkaseen ruokia. Alkuun kaikki oli niin uutta ja erilaista että ei todellakaan käyny mielessä ruuan laitto.
 
Jo kahden lapsen äitinä tiedän myös, että pikaisesti voi käydä kaupassa vaikka olisi juuri tullut kotiin sairaalasta... ;)
En ostaisi pumppuja ja muita tarvikkeita ennen kuin oikeasti tietää mitä tarvitsee.
Heti sairaalapäivänä kipaisin autolla lähimarkettiin ja hain mitä tarvitsin, aikaa meni noin ½ tuntia ja isukki katsoi nukkuvaa vauvaa kotona. =) Muistakaa nyt, että ei äidin tarvitse olla joka sekunti siinä kiinni, vauva myös nukkuu ja viihtyy isinkin kainalossa!

Joten mielestäni sulla on ihan tarpeelliset varusteet ja sitten vaan itse haet nopeasti kaupasta sen mitä tarvitset! =)

P.s. Bepanthen on loistava apu, niin rinnanpäihin kuin vauvan vaippaihottumaankin!!! Muita rasvoja ei paljon tarvitse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 08:02 triplamama kirjoitti:
edelliset vinkit ok, mutta meillä kylvetetään kyöpyöljyn kanssa, näin on tehty kaikkien kanssa alusta asti ja mitään rasvoja ei tartte. sinkkivoide ja talkki on kyllä hyvä olla varalta olemassa. pyllynpyyhintään kosteuspyyhkeitä, ei jokaista pientä kakkaa tartte mennä hanan alle pesemään ja rasittamaan sillä vauvan ihoa. vaippoja kandee olla paria merkkiä ainakin, koska vauvojen pyllyt on erimallisia ja vain kokeilemalla tietää, mikä parhaiten sopii. äippäpakkauksessa olevat harsot on tosi kätsyjä pulautusten pyyhintään ja me ostimme niitä marketista lisääkin. ja älä huoli, jos jotain hokaat sitten tarvitsevasi eikä sitä ole, ei muuta kuin mies asialle mars mars.
Kyllä vesi rasittaa vauvan peppua paljon vähemmän kuin ne kosteuspyyhkeet. Hanan alla pesun sijasta voi käyttää märkää kankaanpalasta.

Sinkkivoidetta voi ostaa "vasta" tarvittaessa, ei se lapsen peppu yhtäkkiä mene siihen kuntoon että sitä tarvittaisiin. Talkkina voi käyttää ensi hätään perunajauhoa ja sitten halutessa ostaa kaupan kamaa. Meillä on käytetty pelkästään perunajauhoa.

Bepanthen tai joku muu dekspantenolia sisältävä voide (niitäon halvempiakin) on hyvä hankkia ihan sitä varten, että sitä voi käyttää muuhunkin kuin peppuun. Aivan loistava rasva säärille sheivauksen jälkeen jne.

Meillä on käytetty melkein alusta saakka kylpyöljyä, mutta vain sen takia, että pojan iho on ollut tosi kuiva muuten. Sitä öljyä voi käyttää muuhunkin, esim. karstaan ja vauvahierontaan, joten tuskin sekään on hukkaostos. Sillä saa myös puhdistettua vedenkestävän silmämeikin.

Vaippoja ei kannata kauheasti hamstrata. Äitiyspakkauksessa on kuitenkin eri merkkejä kokeiltavaksi.
 
Mä oon sitä mieltä et ihan aluks se vauva ei tarvii muuta kun äidin sylin, rakkautta ja maitoo =) . No vaippoja tietenki, ehkä yks pussi etukäteen kotiin, mutta jos ette ihan sadan kilometrin päässä kaupasta asu niin ei kannata (mun mielestä) hamstrata kotiin tavaraa. Ei sitä voi etukäteen tietää esim. millasta rasvaa tarvii, vai tarviiko ollenkaan. No pumpulipuikkoja, niitä tavallisia, voi ostaa navan putsaukseen, ilmankin tulee toimeen jos on "hyvä napa".
Onnea matkaan :heart: .
 
joo ja hei joku mainitsi tuosta pebanthenista, niin se on muuten tosi hyvää myös tuonne omaan alapäähän jos on tullu nirhaumia ym. synnytyksessä! itselläni nimittäin laitettiin kaksi tikkiä, ja sit oli yks limakalvo nirhauma, ja pissalla käyminen kirveli niin paljon että itkin joka kerta. sitten rupesin laittamaan tuota voidetta alapäähän pissaamisen ja suihkuttamisen jälkeen, ja kylläpä helpotti ja haava parani nopeasti =)
 

Yhteistyössä