jok teidän 1,5v puhuu paljon?

  • Viestiketjun aloittaja maiu harmaana
  • Ensimmäinen viesti
eipä ei
reilu 2 v eikä kovin paljoa puhu. Sanoja tulee jonkin verran. Ei lauseita kuitenkaan. Ymmärtää onneksi paljon enemmän kuin itse tuottaa.
Nyt, 2 v täytettyään ja päiväkodin aloitettuaan, on tullut jo yksi noin kolmen sanan lause, kysymyslause: mikä tää on? Lisäksi uusia sanoja. Ovat vaan niin epäselviä, minä en tunnista niitä sanoiksi, kuulostavat läheltä kuultuina niin vauva-juttelulta.
Kuten sängyssä huutelu, kun halusi pois sängystä: hän huusikin käskyä "poissa!" kun huuteli "boitaaaa"

Ylihuomenna menemme puheterapeutille, voin kyllä kertoa mitä siellä sanottiin, jos ap:ta kiinnostaa ja huoli omasta lapsesta on.
 
Juu, puhuu. Sanoja on varmaan satoja, en ole enää aikoihin laskenut. Suomen lisäksi puhuu jonkin verran isänsä äidinkieltä flaamia. Osaa ulkoa pitkiäkin lastenlauluja ja loruja. Ensimmäinen sana tuli 7 kuukauden ikäisenä.
 
harmaalehmu
Ei puhu kuin yksittäisiä sanoja, mutta ymmärtää upeasti (1,5). Täysin selviä sanoja on kaksi: anna ja kakka. Mutta muitakin sanoja on, eivät tule kovin selvästi: sattui, toisen kissan nimi, kissa, lehmä, auto, imuri, tippui, tutti jne.

Lapsi on hyvin paljon vain minun kanssani, joten sanoja ei tavallaan tarvita. Jos olisi toisilla hoidossa, niin puhuisi varmasti hyvin paljon enemmän.
 
twintwin
Moi!
Kaverin esikoinen puhui kuulemma kolme sanaisia lauseita 1,5-vuotiaana. Meillä on "kävelty sanojen ylitse", nyt 1v.9kk puhuminen aktivoitunut selvästi. Ymmärrystä kyllä löytyy - tänään tuli ekan kerran sellanen tunne, että vähän liikaakin.
 
meillä poika tulee kohta 1½-vuotta (9.11) Sanoja tulee paljon ja koko ajan vaan enemmän,lauseita ei ole tullut kuin yksi MUMMI ANNA!!! On ryhmäperhepäivähoidossa ollut 1.9 lähtien ja huomattavasti sana varasto siellä ollessa kasvanut!!! Matkii eläimiä ja ymmärtää todella paljon asioita!!!
 
Tyttö alkoi puhua 10 kk ikäisenä ekoja sanoja. Niitä sitten innolla kirjoitin ylös. Nykyään tulee niin paljon joka päivä uusia sanoja ja toistaa lauseita. Kaksi sanaisia lauseita tulee esim. äidin tyttö, kuka tulee, anna maitoa, ei mennä.
 
nightqueen
pölöttää enimmäkseen omaa vauvankieltään minkä (ainakin osittain) vain äiti ymmärtää... isukki on pihalla kuin lumiukko! kun on paljon pois kotoa... äitin tyttö, aavin ullo (vauvan pullo), ei oi olla otta (ei voi olla totta)... jne. auto, tutti, kaikki yleisimmät mutta ymmärtää hirveästi!
 
Maaruska
Meidän poitsu on nyt 1 v 10 kk ja "omaa puhetta" tulee koko ajan. Välillä on ajanjaksoja jolloin toistelee sanoja perässä mm. äiti, hattu, vaippa, piimä, soppa. Itsekseen harvoin sanoo mitään "järellistä". Sitten saattaa mennä pitkä aika taas ettei sano yhtään oikeaa sanaa. Kiitti-sana tulee kyllä joka päivä esim. ruokailun yhteydessä. Luen paljon pojalle mutta eipä sekään tunnu auttavan. Just eilen illalla mietin, että jokohan ne ammattilaiset laittavat meidät puheterapeutille?? Todella hyvin hän kyllä ymmärtää asioita ja kuuntelee paljon esim. lauluja.
Onkohan aihetta huoleen? Kertokaa kellä kokemuksia?
 
Pyrystiina
Meidän 1v8kk sanoo noin 25 sanaa, joista kaikki ei kuitenkaan ole ihan oikein. Toistaa perässä sanoja ja puhuu pääasiassa omaa kieltään. Ymmärtää hyvin puhetta. Neuvolalääkärin mielestä puheenkehitys hyvä. Hiukan sitä ihmettelin, kun toiset samanikäiset puhua pälpättää lauseilla.
 
anne-68
Mun poitsuni on nyt 1v5kk,ja sanoo oikeastaan kaikki mahdolliset 2-tavuiset sanat.Ihan niin selkeästi että ne kaikki ymmärtävät.Hän tosin alkoi tuottamaan sanoja jo 8kk iässä,et on aika nopsa ollut tässä asiassa.Jos tavuja on yli 2 sanassa,niin ne hän muuttaa 2-tavuiseksi aika näppärästi,esim verneri on "verne",tai siis "veene".Vaikka suurin osa sanoista on hyvin selkeitä,on tietty vaikeita tapauksia kuten prisma,joka on sitten "pihma".Lisäksi hän kertoo asiaansa parilla kolmella sanalla,kuten esim "äiti, maito, antaa".se on kyl hupaisaa kun ton ikäinen ja kokoinen taapero selittää asioitaan ihmisten kielellä niinku ainakin isot ihmiset =)
 
anne-68
Lisään vielä edelliseen että mä olen kyllä kans pojan kanssa päivät kahden,kun vanhemmat sisarukset ovat koulussa,ja silti on oppinut puheen kiitettävästi.Et olen kyllä sitä mieltä että äidin aktiivinen keskustelu ja selittely on aivan riittävä lapselle kielen oppimiseen ja puheen tuottamiseen,ei siinä tarhoja tarvita.Kaksi vanhempaa muksuani menivät tarhaan hyvin pieninä,reilusti alle 1v,eivätkä he näin nopeita olleet puheen oppimisessa,vaikka aika nopita hekin olivat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 20:48 Tiitu kirjoitti:
meillä poika koht 1v 8kk ja ei sano sanaakaan. Kovasti höpöttää taataa tiitii piu piu, mut ei mitään sanoja. ei edes äiti. hyvin kuitenkin ymmärtää puhetta.
Juu, näin myös meillä, tyttö kohta 1v9kk, ei tule ainoatakaan sanaa, ymmärtää kyllä paljon ja porisee sillä omalla kielellään!!
 

Yhteistyössä