Jokainen joka oikeasti palelee 15-20 asteen pakkasessa

  • Viestiketjun aloittaja Mia
  • Ensimmäinen viesti
x
Mulla tulee naamalle kylmä, ihan sama miten paljon vaatetta olisi muuten päällä. Kaikki muut paikat saa topatuksi ja vuoratuksi niin ettei palele vaikka pakkasta olisi kuinka, mutta naaman kanssa on ongelma. Kommandopipot kostuvat hengitysilmasta, joten nekään eivät pidä lämpimänä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mua vaan paleleet 15 asteen pakkasessa. Ja päällä on silloin laadukas hupullinen untuvatakki, mokkahanskat + Thinsulate-lapaset, karvavuorelliset laadukkaat talvikengät ja niissä vielä alumiinipohjalliset. Ja palelemisen lisäksi henkeä alkaa ahdistaa lähempänä kahtakymppiä.
Thinsulete ei ole nähnyt mitään oikeasti lämpöistä. Vaihta pohjalliset tai osta akkukäyttöiset lämmittimet...
Tuon lämpimämpiä pohjallisia ei kyllä enää lämpimiin kenkiin löydy. Alumiini kuitenkin eristää kylmyyden siirtymistä maasta jalkoihin, samalla kun pohjallisessa on vielä "vuorikerros". Kengissä on kyllä vielä karvavuori niiden pohjallisten alla + paksu pohja... Yhdet 250 ? uggit ostin, lämpimät muttei niitä voinut liukkauden vuoksi käyttää. Nyt sitten on postissa tulossa lisäksi toiset 250 ? uggit, joissa on kumipohja.

Ja nuo hanskat + lapaset mä pidän ulkona liikkuessani aina untuvatakin sisällä. Ja silti palelee. :) Saa toki lisääkin pukeutumisvinkkejä antaa.
 
Mia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täään pakkasta oli -20 ja odotettiin lasten kanssa bussia 45 minuuttia. Kyllä tuli kymä, vaikka päällä oli enemmänkin kuin nuo ap: mainitsemat vaatteet. Naama oli ihan jäässä ja yritettiin hyppiä siinä odotelleessa. En ole aikaisemmin tänä talvena palellut niin.
Toki seisoessa tuollain tulee kylmä. Miksi olitte muuten niin kauan? Tässäkin malaisjärki. Tottakai tulee kylmä pelkästään seisoessa tunti aukealla.

Tarkoitin kuitenin ihan normaalia liikkumista ulkona. Esim. minäkin olin pojan kanssa klo 19.30 jäällä koirien kanssa. Koirat juoksi, poika hiihti ja minä tallustelin. Toki viileää on, mutta ei voi sanoa, että kylmä. Ja pakkasta suojaisessa paikassa 21 astetta.

Yli 20 asteen on kylmä, tottakai. Mutta kun monet valittavat jo hiukan yli 10 asteessa, se tuntuu oudolta.

On tämä parempi kuitenkin kuin loska ja pimeä, vai?
 
elisa
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
voin sanoa ihan suoraan, että vaatetta ei ole tarpeeksi.

Kun on pitkät kalsarit, toppathousut ja kunnon lämpökerrasto ja toppatakki ym. niin minä ainakaan en ymmärrä miten voi palella. Itselläni ainakin tulee hiki jo 15 asteen pakkasessa.
Se ei poskipäitä lämmitä, ne kun on kerran oikeasti palelluttanut, niin ne on muuten kylmänarat. korvat samoin, mutta ne saa pipon alle :/
Ja jo vetää kaulaliinan ja pipon niin, että näkyy vaan silmät, alkaa ihan fyysisetsi ahistamaan kun on niin sidottu olo :$
Huppu päähän. Ja kannattaa ostaa sellainen takki, jossa pää menee ihan täydellisesti sisään.

http://www.partioaitta.fi/product_info.php?cPath=1_2_311&products_id=7006
Mä lähden mielluummin kuukaudeksi thaimaaseen kun maksan tuollaisesta rumasta oranssista takista 995euroa!!!
Siis aivan järjetön hinta! En oo tienny että noin paljoa voi takki edes maksaa. Mun takin maksanut maksimissaan 50euroa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Mulla tulee naamalle kylmä, ihan sama miten paljon vaatetta olisi muuten päällä. Kaikki muut paikat saa topatuksi ja vuoratuksi niin ettei palele vaikka pakkasta olisi kuinka, mutta naaman kanssa on ongelma. Kommandopipot kostuvat hengitysilmasta, joten nekään eivät pidä lämpimänä.

Koita kokeilla laittaa vielä kaulahuivi silleen kevyesti päällimmäiseksi. Se ei silloin tee hengittämistä raskaaksi. Tiiä sitten, mutta ainakin kelkkaillessa on toiminut itellä aika hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mua vaan paleleet 15 asteen pakkasessa. Ja päällä on silloin laadukas hupullinen untuvatakki, mokkahanskat + Thinsulate-lapaset, karvavuorelliset laadukkaat talvikengät ja niissä vielä alumiinipohjalliset. Ja palelemisen lisäksi henkeä alkaa ahdistaa lähempänä kahtakymppiä.
Thinsulete ei ole nähnyt mitään oikeasti lämpöistä. Vaihta pohjalliset tai osta akkukäyttöiset lämmittimet...
Tuon lämpimämpiä pohjallisia ei kyllä enää lämpimiin kenkiin löydy. Alumiini kuitenkin eristää kylmyyden siirtymistä maasta jalkoihin, samalla kun pohjallisessa on vielä "vuorikerros". Kengissä on kyllä vielä karvavuori niiden pohjallisten alla + paksu pohja... Yhdet 250 ? uggit ostin, lämpimät muttei niitä voinut liukkauden vuoksi käyttää. Nyt sitten on postissa tulossa lisäksi toiset 250 ? uggit, joissa on kumipohja.

Ja nuo hanskat + lapaset mä pidän ulkona liikkuessani aina untuvatakin sisällä. Ja silti palelee. :) Saa toki lisääkin pukeutumisvinkkejä antaa.
Miten luulet että naparetkeilijät pärjäävät? Akkukäyttöisillä kengänlämmittäjillä. Niitä saa ihan mihin tahansa kenkään, tai esim Sieviltä koko paketti http://www.sievi.com/?sivu=3038

Sorelilla on -70 asteeseen jotkut kengät :D Luulisi vilukissan pärjäävän niilläpienemmässä pakkasessa. Mä, kalikkavarvas, pärjään vähän heikommalla Sorelin kengällä sentään villasukan kanssa -20 asteessa.. Tosin olin alussa skeptinen, voisiko mikään kenkä riittää, mutta toivoa on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täään pakkasta oli -20 ja odotettiin lasten kanssa bussia 45 minuuttia. Kyllä tuli kymä, vaikka päällä oli enemmänkin kuin nuo ap: mainitsemat vaatteet. Naama oli ihan jäässä ja yritettiin hyppiä siinä odotelleessa. En ole aikaisemmin tänä talvena palellut niin.
Toki seisoessa tuollain tulee kylmä. Miksi olitte muuten niin kauan? Tässäkin malaisjärki. Tottakai tulee kylmä pelkästään seisoessa tunti aukealla.

Tarkoitin kuitenin ihan normaalia liikkumista ulkona. Esim. minäkin olin pojan kanssa klo 19.30 jäällä koirien kanssa. Koirat juoksi, poika hiihti ja minä tallustelin. Toki viileää on, mutta ei voi sanoa, että kylmä. Ja pakkasta suojaisessa paikassa 21 astetta.

Yli 20 asteen on kylmä, tottakai. Mutta kun monet valittavat jo hiukan yli 10 asteessa, se tuntuu oudolta.

On tämä parempi kuitenkin kuin loska ja pimeä, vai?
On, on on.. :)

 
tää palsta on muuten ainoo paikka joss mä olen ikinä törmännyt siihen, että on suorastaan syntiä sanoa, että "hyh kun on kylmä" vaikka mittarissa ois -25. ja silloinkin seuraavassa viestissä jo kerrotaan, että "minä ulkoilin eilen nikon ja niinan kanssa kolme tuntia pulkkamäessä -26 eikä ollut edes kylmä!".
kyllä, vähän kärjistäen, mutta siis..
:LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
tää palsta on muuten ainoo paikka joss mä olen ikinä törmännyt siihen, että on suorastaan syntiä sanoa, että "hyh kun on kylmä" vaikka mittarissa ois -25. ja silloinkin seuraavassa viestissä jo kerrotaan, että "minä ulkoilin eilen nikon ja niinan kanssa kolme tuntia pulkkamäessä -26 eikä ollut edes kylmä!".
kyllä, vähän kärjistäen, mutta siis..
:LOL:
kyllä näin on.

ja loikkaan palelijoitten pulkkaan, hyi saakeli mitä keliä. :$
 
Niin
Mäkin olin tänään pihalla vaikka kuinka kauan, osan aikaa kyllä hevosen selässä lämmittelemässä, pakkasta -20 ja päällä ihan perussetti: Silkkivillakerrasto, ohuet villasukat, paksut villasukat, ratsastushousut (!) (ei mitkään topatut vaan tavalliset ohuet ratsastushousut), ohut villapoolo, paksumpi neulepoolo, toppatakki, väljät kengät, ihan tavalliset vuorilliset nahkahanskat ja pipo/kypärä. Hiki tuli ratsastaessa ja liikkuessa muuten, mutta nenänpäätä paleli välillä. Onneks oli iso poolokaulus, jonka sai nostettua naamalle.
 
Juupas
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Mulla tulee naamalle kylmä, ihan sama miten paljon vaatetta olisi muuten päällä. Kaikki muut paikat saa topatuksi ja vuoratuksi niin ettei palele vaikka pakkasta olisi kuinka, mutta naaman kanssa on ongelma. Kommandopipot kostuvat hengitysilmasta, joten nekään eivät pidä lämpimänä.
Osta villainen kommandopipo.
 
vaimot vaihtoon!!!!
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
voin sanoa ihan suoraan, että vaatetta ei ole tarpeeksi.

Kun on pitkät kalsarit, toppathousut ja kunnon lämpökerrasto ja toppatakki ym. niin minä ainakaan en ymmärrä miten voi palella. Itselläni ainakin tulee hiki jo 15 asteen pakkasessa.
Ensinnäkin jokaisella on erilainen verenkierto ja toiseksi käsittääkseni kaikilla ei ole varaa hankkia kaikenmaailman pukuja ja asua. Mulla ei ainakaan. Ei ole varaa toppapukuun, takin ostin monta vuotta sitten alesta ja sekin on surkea.Kengätkin on monia vuosia vanhat ja kylmät vaikka mulla pitäisi vian takia olla erikoiskengät...ei vaan ole varaa.Mielellään otan vastaan vaatteet a kengät jotta voin ulkoilla lasteni kanssa talvellakin!!
 
Seliseli
Alkuperäinen kirjoittaja vaimot vaihtoon!!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
voin sanoa ihan suoraan, että vaatetta ei ole tarpeeksi.

Kun on pitkät kalsarit, toppathousut ja kunnon lämpökerrasto ja toppatakki ym. niin minä ainakaan en ymmärrä miten voi palella. Itselläni ainakin tulee hiki jo 15 asteen pakkasessa.
Ensinnäkin jokaisella on erilainen verenkierto ja toiseksi käsittääkseni kaikilla ei ole varaa hankkia kaikenmaailman pukuja ja asua. Mulla ei ainakaan. Ei ole varaa toppapukuun, takin ostin monta vuotta sitten alesta ja sekin on surkea.Kengätkin on monia vuosia vanhat ja kylmät vaikka mulla pitäisi vian takia olla erikoiskengät...ei vaan ole varaa.Mielellään otan vastaan vaatteet a kengät jotta voin ulkoilla lasteni kanssa talvellakin!!
Käy kirpputorilla! Et voi olla löytämättä LÄMPIMIÄ vaatteita. Itselläni oli syksyllä myynnissä, vaan ei kelleen kelvannut, käyttämätön, muhkea toppatakki hintaan 5e ja vähän käytetyt toppahousut 2e. EI voi olla rahasta kiinni!! Kumma muuten, kun kirppiksellä menee lasten ulkovaatteet, vaikka ois huonojakin, mut aikuisille pitää olla paitsi ehjä, niin muodikaskin...
 
HÄ?!
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja Juupas:
Osta villainen kommandopipo.
Kyllä mä ainakin säikähtäisin jos jossain kaupassa, ratikassa tai ihan vaan kadulla törmäis ihmiseen jolla on kommandopipo päässä :D Ja miten sellasessa edes hengittäisi.
No ihan voi normaalisti villaneuloksen läpi hengittää, helpompaa se on yli 20 asteen pakkasella, kuin ilman sitä kangasta.

Pitäis muuten ihmiset hengitellä nenän kautta jos ei ole suun edessä suojaa.

Ja varmaan joo yhtä pelottava on pipopäinen ihminen, kuin huivi naamalla oleva.
 
tosisuomalainen
On siinä kans suomalaisia. Tänään kun oli 26 astetta pakkasta, olin ensin uimassa meressä ja sitten laitoin pyyheen rannalle lumen päälle ja otin siinä aurinkoa kolme tuntia kelteisilläni. No parin tunnin päästä alkoi hikeä pukkaamaan, mutta onneksi lähistölle pysähtyi silloin jäätelöauto, josta kipaisin pari mehujaatä. Mehujäät syötyäni käväisin vielä uimassa ja kieriskelin sitten lumihangessa. Aivan liian lämmin tämä Suomen talvi.
 
just juu
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
voin sanoa ihan suoraan, että vaatetta ei ole tarpeeksi.

Kun on pitkät kalsarit, toppathousut ja kunnon lämpökerrasto ja toppatakki ym. niin minä ainakaan en ymmärrä miten voi palella. Itselläni ainakin tulee hiki jo 15 asteen pakkasessa.
No ainakin täällä missä mä asun, on aina ihan helv***n kova tuuli siihen pakkasen lisäksi. Naama jäätyy heti ja varpaat ja sormet sitte seuraavaks.
 
shihtzu
Meidän pitää käyttää työvaatteita ja takkina ohut gore-tex, jota pidetään kesät talvet, alle vaan tarpeen mukaan lisää. No kun mennään ulos ja sisään ei voi älyttömästi pukea ja gore-tex on kylmä talvella laittoi alle mitä tahansa, meillä vaan fleese kuuluu alle, ei riitä alkuunkaan. Kesällä tuo takki on taas ihan liian kuuma, ei siis alkuunkaan hyvä takki, muuta kuin sateella.
Niin ja minä palelen todella herkästi ja huomenna pitäisi taas pyöräpiiriä jakaa, se tuntuu naamassa.
Käsineinä ei voi pitää kuin ohuita käsineitä kun paksuilla ei pysty tekemään töitä, joten mä saan valittaa tästä kylmyydestä.
 
pullamalla
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
voin sanoa ihan suoraan, että vaatetta ei ole tarpeeksi.

Kun on pitkät kalsarit, toppathousut ja kunnon lämpökerrasto ja toppatakki ym. niin minä ainakaan en ymmärrä miten voi palella. Itselläni ainakin tulee hiki jo 15 asteen pakkasessa.
Ei muuten auta! Enkä minä sula siitä syväjäädytyksestä kuin tulikuumalla suihkulla. 10 kuukautta vuodesta mulla on kylmä ja ei auta pukemiset! Joten eipäs taas yleistetä!
 

Yhteistyössä