Jokapäivä 24000 lasta kuolee :(

  • Viestiketjun aloittaja Miira
  • Ensimmäinen viesti
Miira
törmäsin äsken netissä tähän uutiseen:
http://www.ts.fi/online/kotimaa/111626.html

Vähän tuntuu kamalalta ajatella että tosiaan 24000 lasta kuolee joka päivä! :(((((

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pena:
No ei kaikki voi jäädä henkiinkään. Ei tälle pallolle muuten mahduta. Nyt jo tekee tiukkaa.
Et satu olemaan pentti linkola? Kuulostat vähän samalta...

Mun mielestä on vähän vaikeaa sanoa kenellä on oikeus elää ja kenellä ei, mutta lasten kuolema tuntuu aina isommalle vääryydelle kuin aikuisten. Siinähän on elämä vasta edessä. Kyllä tuo tuhansien lasten turhat kuolemat päivittäin tuntuvat enemmän ongelmalta kuin ratkaisulta.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja fff:
Hirveä määrä tuskaa ja surullisia kohtaloita. :(
:/ no niin on. Kävin unicefin sivuilla lahjoittamassa tuollaisen pelastuspakkauksen. Kahdeksan euroa on aika vähän siitä että ainakin 20 lasta saa mahdollisuuden elämään.

 
Keittiönoita
Mä olen Penan kanssa sikäli samoilla linjoilla, että tuo on miltei 9 miljoonaa ihmistä vuodessa. Nämä lapset ovat köyhistä maista, joilla jo nyt on vaikeuksia saada väestölleen riittävästi ruokaa. Niin julmalta kuin ehkä kuullostaakin, onko parempi, että joka vuosi 9 miljoonaa lasta enemmän kärsii nälästä ja kurjuudesta? Onhan tuo Unicefin kampanja ihan kaunis ajatukseltaan, mutta ehkä ensin pitäisi huolehtia, että ne lapset pelastettaisiin siedettäviin olosuhteisiin?
 
tirlittan
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen Penan kanssa sikäli samoilla linjoilla, että tuo on miltei 9 miljoonaa ihmistä vuodessa. Nämä lapset ovat köyhistä maista, joilla jo nyt on vaikeuksia saada väestölleen riittävästi ruokaa. Niin julmalta kuin ehkä kuullostaakin, onko parempi, että joka vuosi 9 miljoonaa lasta enemmän kärsii nälästä ja kurjuudesta? Onhan tuo Unicefin kampanja ihan kaunis ajatukseltaan, mutta ehkä ensin pitäisi huolehtia, että ne lapset pelastettaisiin siedettäviin olosuhteisiin?
Minä taas en usko että väestöräjähdystä voidaan hillitä sillä että annetaan 9 miljoonan lapsen vain kuolla joka vuosi. Eikä se köyhyyttäkään paranna. Eikös se ole todistettua että niissä maissa joissa lapsikuolleisuus on saatu laskuun, on myös saatu aikaiseksi yhteiskunnan kehittyminen muuten? Suomessakin on ollut joskus korkea lapsikuolleisuus, mutta nyt ollaan hyvinvointivaltio muiden joukossa.

Unicefin sivuilta lainaus:

"Lasten eloonjäämisellä on suuri merkitys koko yhteiskunnan kehitykselle. Monissa kehitysmaissa perheet varautuvat lastensa menehtymiseen hankkimalla paljon lapsia. Köyhillä perheillä ei kuitenkaan ole varaa pitää heistä kaikista huolta.

Kun lapset jäävät henkiin, jää tilaa kehitykselle, joka hillitsee väestönkasvua. Eloonjäänti, terveys ja koulutus ovat lapsen oikeuksia, joiden toteutuessa koko maailma voi paremmin."



 
Hyvä kommentti
..TS sivulla:

"Jos 8 euron paketilla voi "pelastaa" 20 lasta, niin eihän tarvita kuin 9600 euroa tavoitteeseen pääsemiseen. Tämä on 17% yhden alaikäisen turvapaikanhakijan aiheuttamista vuosittaisista kustannuksista Suomessa."
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja tirlittan:
Minä taas en usko että väestöräjähdystä voidaan hillitä sillä että annetaan 9 miljoonan lapsen vain kuolla joka vuosi. Eikä se köyhyyttäkään paranna. Eikös se ole todistettua että niissä maissa joissa lapsikuolleisuus on saatu laskuun, on myös saatu aikaiseksi yhteiskunnan kehittyminen muuten? Suomessakin on ollut joskus korkea lapsikuolleisuus, mutta nyt ollaan hyvinvointivaltio muiden joukossa.

Unicefin sivuilta lainaus:

"Lasten eloonjäämisellä on suuri merkitys koko yhteiskunnan kehitykselle. Monissa kehitysmaissa perheet varautuvat lastensa menehtymiseen hankkimalla paljon lapsia. Köyhillä perheillä ei kuitenkaan ole varaa pitää heistä kaikista huolta.

Kun lapset jäävät henkiin, jää tilaa kehitykselle, joka hillitsee väestönkasvua. Eloonjäänti, terveys ja koulutus ovat lapsen oikeuksia, joiden toteutuessa koko maailma voi paremmin."
Mä en itse asiassa ajatellut asiaa niinkään väestöräjähdyksen kannalta vaan siten, että näissä maissa on miljardit kehitysapurahatkin vuosikymmenten aikana valuneet kuin vesi hanhen selästä. Monissa maissa lasten kohtalona on jo nyt lähteä töihin epämiellyttäviin tehtaisiin, lapsia myydään tai muuten käytetään seksuaalisesti hyväksi, lapset joutuvat herkästi laittoman elinkaupan uhreiksi jne. Kestää vuosikymmeniä, ennenkuin tajutaan, että tyttövauvan raiskaaminen ei paranna aidsia. Tarvitaan hurja määrä asennemuutosta. Tarvitaan myös ehkäisyvalistusta ja ehkäisykeinoja. Ei se väestömäärä vähene, jos ei aleta huolehtia ehkäisystä. Mutta en mä tiedä.... pahalta se toki tuntuu tuokin, että noin moni lapsi kuolee joka päivä :(

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en itse asiassa ajatellut asiaa niinkään väestöräjähdyksen kannalta vaan siten, että näissä maissa on miljardit kehitysapurahatkin vuosikymmenten aikana valuneet kuin vesi hanhen selästä. Monissa maissa lasten kohtalona on jo nyt lähteä töihin epämiellyttäviin tehtaisiin, lapsia myydään tai muuten käytetään seksuaalisesti hyväksi, lapset joutuvat herkästi laittoman elinkaupan uhreiksi jne. Kestää vuosikymmeniä, ennenkuin tajutaan, että tyttövauvan raiskaaminen ei paranna aidsia. Tarvitaan hurja määrä asennemuutosta. Tarvitaan myös ehkäisyvalistusta ja ehkäisykeinoja. Ei se väestömäärä vähene, jos ei aleta huolehtia ehkäisystä. Mutta en mä tiedä.... pahalta se toki tuntuu tuokin, että noin moni lapsi kuolee joka päivä :(
En ole varma, mutta en usko että miljardit kehitysapurahat ovat vuosikymmenten aikana valuneet hukkaan. Parannusta on varmasti monilla osa-alueilla saatu aikaan, ja monissa maissa luotu varmasti hyvää pohjaa muutokselle.

Mitä ehkäisyvalistukseen etc tulee, olen käsittänyt että unicef auttaa nimenomaan maiden hallituksia pyörittämään terveydenhuoltoa, ja kouluttamaan paikallista terveydenhuoltohenkilökuntaa niin, että tietoa ja hoitoa saadaan perille, ja kaiketi ehkäisy-asioitakin.

Ainakaan se ei auta globaalisti mitään, että länsimaissa pistetään kädet puuskaan eikä tehdä yhtään mitään. Kyllähän meitäkin autettiin: http://www.youtube.com/watch?v=L1I05dMx9aE

 

Yhteistyössä