Joko teillä 1,3 v syö itse?

Mulla on vuoden ja kolmen kuukauden ikäinen tyttö, ja hämmästyin, kun kaverini samanikäinen poitsu söi jo itse ruokansa. Välillä isi pisti lusikalla suuhun, mutta suurin osa meni yhden lusikan ja yhden käden tekniikalla itse suuhun.

Meillä on tytöllä ollut lusikka omassa kourassa vuoden ikäisestä lähtien. Välillä se käy suussakin, mutta lähinnä sillä vain liikutellaan ruokaa. Joskus harvoin tyttö poimii potun palasia lautaselta suuhunsa. Sen sijaan leipää ja hedelmän palasia ym. tyttö on popsinut käsin iät ja ajat.

Onko meillä liian hyvä palvelu, vai onko ihan tavallista, ettei tämänikäiset vielä syö itse? Miten voisi opettaa, vai alkaako se itsestään jossakin vaiheessa kiinnostaa? Ongelmana on, että jos jätän tytön hetkeksikään lautasen kanssa "kahden", se ja ruoka-annos löytyvät lattialta... Tyttö on liikkuvaista sorttia eikä oikein jaksa aina rauhoittua syömään. Valjailla pidetään kiinni syöttötuolissa, ettei välillä hyppäisi :D .
 
Anna yrittää itse ja kehu kun edes lusikka on sinnepäin ja älä sotkusta piittaa se kestää oman aikansa ja on "ohi pian.Kyllä meilläkin poika 1.3 syö itse raivostuu jos autetaan ja hyvin jo pelaa homma,nokkamukiakin alettiin 6kk ikäisestä käyttämään.Tosin sotkuahan tulee mutta en päätäni moisella vaivaa vaikka tuntuu että on tiskirätin kanssa naimisissa tuhat kertaa päivässä :LOL: tuon ikäinen lapsi tykkää leikkiä ruoalla ja tehdä esmes maidosta puroja mutta tämäkin ohi menevä vaihe ja meilläkin ruoan laittaminen suukkiin toimii jo ilman niitä tuhottomia sotkuja siis ettei enään niin paljoa sotke kun osaa jo itse.Ja ole itse mallina katoppas Veeti kun äitikin syö nam,nam omapa hyvää!!!Kyllä se siitä lykkyä tykö!!! :wave:
 
Muumimammuska harmaa
Meillä kans kohta 1,3v ikänen muksu eikä hän syö itse eikä edes osoita minkäännäköstä kiinnostusta itse syömiseen. Enkä aio ottaa tästä mitään stressiä, syököön joku muksu itse vaikka vuoden ikäisenä, ei se meilläkään poika iän kaiken syöttämällä sitten syö. Jotenki vaan tuntuu et nykyään lasten pitää osata aina vaan pienempänä ja pienempänä tehdä itse vaikka mitä... :whistle: Ja tosiasiassa lapsen aivokapasiteetti ei edes riitä vielä siihen kaikkeen mitä "vaaditaan"...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 11:19 jenna kirjoitti:
Anna yrittää itse ja kehu kun edes lusikka on sinnepäin ja älä sotkusta piittaa se kestää oman aikansa ja on "ohi pian.
Kehuttu kyllä on jokaisesta lusikan suuhun menemisestä tai jokaisesta palasesta, ja sotkusta en piittaa yhtään. Sitä tulee muutenkin niin paljon, kun tyttö on niin vauhdikas viuh-viuh-syötettävä. Nokkamukista on juonut viiskuisesta lähtien, kun aloitimme kiinteät. Tosin nykyään kelpaa vain tavallinen lasi tai muki.

No, kaipa tässä täytyy vain odotella rauhassa. Äitini kertoi, ettei ennen vanhaan annettu edes lusikkaa käteen kuin pari-kolmevuotiaana :LOL: .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 22:52 poitsuli kirjoitti:
meillä poitsu 1v10kk syö itse,mutta käsin....joskus harvakseltaa menee lusikalla suuhun,mut eiköhän toi opi enne kouluikää!
Sama täällä, poju tosin on nuorempi (1v2kk) syö sormin hyvin, mutta lusikalla vaan leikkii. No ehtiihän tässä :)
 
tantsu80
Meijän juniori on vuos ja kohta pari kuukautta ja syö ite sormin.. Lusikka kädessä ja ottaa ruokaakin lusikkaan,mutta ottaa sitten lusikasta sormin ja laittaa suuhun.. Hassua puuhaa ja sotkusta.. Muovihaarukalla syö paremmin kuin lusikalla.. Syötetään viilit ja puurot,muuten syö ite ja tietty autellaan jos poika haluaa tai kiire jonnekkin tai ruokailu kestäny liian kauan =)
 
Jäämustikka
Poika nyt 1v4kk ja on sen parisen viikkoa syönyt itse :)
Ei enää syönyt, muuten kuin itse, niin siitä se lähti.
Ja suurin osa löytyy suuhun asti :D
Ja lusikka käytössä.<br><br>
 
meillä
poitsu syönyt 1v.1kk itse. Osuu aina suoraan suuhun ja ainoastaan jugurtti yms. tosi löysä sotkee joskus. Nyt poika 1v. 5kk eikä saa enää edes auttaa loppuja, mutta ei syytäkään kun pistelee reippaasti kaikki itse, ei hitaile eikä sottaa:)

Meillä ei ole koskaan saanut syödä lautaselta ruokaa sormin. Sormiruokaa kyllä erikseen (porkkanaa, kurkkua, hedelmää) esim. jälkkäriksi, mutta ei lämminntä ruokaa lautaselta.
 
Tyttö 1v 2kk ja ei syö itse. En kyllä ole isommin edes antanut yrittää. Tuntuu aina, että niin paljon nopeampaa ja helpompaa kun itse syöttää.
Hedelmäpalasia kyllä osaa sormin napsia suuhun mutta lusikka on vain ruuan sotkemista varten, ei yritäkään lähestyä suuta :)
Ja kyllä ne ruuat lattialta löytyy jos itse antaa tytön touhuta lautasen äärellä. Pitäisi osata ajatella että sen siivon, mikä siitä syntyy, voi siivota kunhan tyttö vain saisi rauhassa opetella syömään itse. Ja uskon kyllä, että alkaa se häntä itseäänkin vielä kiinnostamaan jossakin vaiheessa.
 
Kyllä meillä söi tuossa iässä itse, mutta se on tosi paljon kiinni lapsesta, että milloin se itse syöminen alkaa kiinnostamaan. Meillä oli ennen ihan kamalaa taistelua syöttöpuuhat ja piti kaikenmaailman lelut ja kirjat olla virikkeenä, mutta sen jälkeen, kun sai lusikan omaan käteensä, niin ruokailu onkin ollut hauskaa. Nyt 1,5v ja syötän ainoastaan löysät syötävät esim. jugurtin tai sitten jos on kiire johonkin..
 

Yhteistyössä