Jokos on lapsilisät menneet?

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Meillä ei ole lapsia :D Olen "vasta" lähes 3v ollut itsekin aikuinen joten..

Kun itse olin lapsi, osa lisistä meni tietenkin ruokaan ja vaatteisiin, loput säästötilille.

Tosin ymmärrän, että kaikilla ei ole varaa, siis sen ymmärrän, tietenkin. Ei itsellänikään ole.
Tähän voisi sanoa, että tule sitten vasta neuvomaan kun sulla ittellä on lapsia...
 
No ei mene säästöön sen takia "ettei ole varaa"
Päinvastoin, kyllä meillä pitäisi olla varaa maksaa lapselle opiskeluista ihan suoraankin.
Todennäköisesti autan oman asunnon maksuissa, opinnoissa ja vaikka perheen perustamisessa...
Niin, no miten tahansa haluat ymmärtää asian. Kyllä minunkin opiskeluita on lupauduttu maksamaan ainakin osaksi, jos en töihin pääsisi tms opiskeluiden ajaksi. Mutta lisäksi oli sitten ne lapsilisäsäästöt, jotka ihan mielelläni käytin vuokravakuuteen, pieneen matkaan jne. Miten tämä nyt sitten mihinkään edes liittyi. Mitenkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Se_Alkuperäinen;21897416:
Meillä menee ihan käyttöön. Mikäs siinä, jos olis varaa säästää lapsille pesämunaa, mutta kun ei ole. Lapsilisän tarkoitus EI muuten ole se, että ne pitäis säästää lapsilleen...
Ok, ok. Anteeksi suuresti nyt KAIKILLE, joita onnistuin kovin ärsyttämään. Minkäs sitä typeryydelleen voi :/
 
Tähän voisi sanoa, että tule sitten vasta neuvomaan kun sulla ittellä on lapsia...
Ja miten minä neuvoin sinua? Tai ketään muutakaan. Pyysin jo äsken anteeksi typerää kommenttiani, jota kirjoittaessani en tullut ajatelleeksi sitten yhtikän mitään. Ja myönnän sen. Mutta sitä en myönnä, että olisin yrittänyt neuvoa ketään missään.
 
Minusta on kiva laittaa vähän tyttöille rahaa säästöön tulevaisuutta varten,10 euroa mennee lapsilisistä molempien tileille,mutta yhtä hyvin voisi mennä palkastakin tuo summa.Lapsilisistä se vain meille sopi paremmin...Loput menneekin sitten elämiseen eli ruokaan,joskus laskuihin ja vaatehankintoihin.
Ja vaikka säästetäänkin pientä pesämunaa tytöille niin silti ollaan valmiita maksamaan opinnot ym muut...
 
Lahjaverohan menee niin että kolmen vuoden aikana ei saa tulla yhdeltä henkilöltä enempää rahaa kuin 4000e. Jos tämä ylittyy, siitä pitää tehdä ilmoitus ja lahjavero maksetaan siitä n. puolen vuoden päästä, mikä summa se sitten onkaan. Mitään isoa könttisummaa maksettavia veroja ei lapselle tule jos tästä vain pitää huolen.

Meillä lapsi saa tiliin oikeudet täytettyään 21v.
 
ix
ei ole mennyt, palkkakin tuli pari viikkoa sitten.
mutta eipähän tuo normaalisti riitä edes päivähoitomaksuun, jota tosin ei tässä kuussa tarvinnu maksaa. mutta lapsi tarvitsisi isomman pyörän, joten siinä on aika hyvä käyttö lapsilisälle.
 
[QUOTE="Linda";21897294]Kaupassa käyty ja lasku maksettu, tilillä 14e ja pörssissä 16e :)

TI asti pärjätään hyvin kun tulee kodinhoidontuki[/QUOTE]

Siis saatko sä kodinhoitamiseenkin tukea :O Mäkin haluun!!! olis paljon kivempi siivota ym kun siitä maksettaisiin ;)
 
IhanaValo
Osa on menny,laskuihin..kyllä miekin mielelläni laittaisin lapsia varten säästöön heijän tileilleen, mut ei aina pysty. Omallakaan säästötilillä ei tällä hetkellä kovinkaan paljoa ole, kun tuli yllättäviä menoja.
 
Osa meni laskuihin ja loput ruokaan... Eli perinteisesti: tili tuli, tili meni :D
Mä rupeen laittamaan tytön tilille 10-20e kunhan kuukauden päästä tasaantuu tämä talouspuoli. Nyt molemmat mummot laittaa tytön tilille 10e kuussa.
Ja pakko sanoa vaikka ei kysyttykkään, niin mun mielestä lapsilisät on ihan elämiseen tarkoitettua rahaa.
 
"köyhä"
"Tykkään"

En ihan täysin hahmota, miksi lapsilisät pistetään kokonaisuudessaan johonkin muuhun, kuin lapsen omiin tarpeisiin ja lapsen tilille tulevaisuutta varten.
Meillä kyllä menee ihan elämiseen. Sitten kun rahatilanne antaa myöten voin harkita säästämistä. Nyt siis ollaan opiskelijaperhe. Voihan sitä säästä myös muuten kun lapsilisästä, esim. isompia summia palkasta välillä...
 
"saija"
Taas? Mitä olen tehnyt ärsyttääkseni taas?

Anteeksi, mieleeni tulvahtivat vain toimintatavat omasta lapsuudesta, enkä tietenkään ajatellut ketään muuta, kun olen niin huono ottamaan muiden asioita huomioon. Anteeksi kovin.. Ja en siis pahalla tarkoittanut tuota ensimmäistä viestiä alunperinkään. Kristus sentään.
No, siksi sä et sitten "hahmottanut", minne ne lapsilisät menee. Sit kun sulla on lapsia, niin varmaan sen hahmotat :).
 

Yhteistyössä