Joku imetyspäivä tänään? imetysfanaatikkoja aamuteeveessä

  • Viestiketjun aloittaja etoo
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hii";24846885]Mulla on imetyspäivä joka päivä. :D[/QUOTE]
Mullakin on ollut niitä elämässäni yli neljän ja puolen vuoden ajan, mutta nyt luulen, ettei niitä enää tule...

Mutta ei kyllä ole kovin suuria tunteitakaan asian ympärillä ollut sen koommin, kun eräs vanha sukulaistäti kuoli - hänellä oli tapana kaikissa sukujuhlissa suureen ääneen ihmetellä miten se on "kummallista, että NOIN PIENISTÄ RINNOISTA voi tulla maitoa!" :kieh: Eli löytyyhän ne tunteet, kun niitä oikein kaivelee. :saint:
 
[QUOTE="huom";24846295]Tiesitkö että liian pitkä imetys lisää allergiariskiä? Juuri sanottiin aamuteeveessä. Suositus on että imetetään vain 1 vuotiaaksi. Ensin puolivuotta täysimetystä, ja sitten toinen puoli vuotta kiinteen ruoan ohessa.
Eli ei se liian pitkä imetys ainakaan terveellistä ole, sanoivat imetys-asiantuntijat.[/QUOTE]

Maailman terveysjärjestö suosittaa imetystä kahteen ikävuoteen saakka tai kauemmin. Perusteluina täysin lapsen terveyteen liittyvät näkökulmat

WHO recommends

WHO strongly recommends exclusive breastfeeding for the first six months of life. At six months, other foods should complement breastfeeding for up to two years or more.(...)
Breast milk is the ideal food for newborns and infants. It gives infants all the nutrients they need for healthy development. It is safe and contains antibodies that help protect infants from common childhood illnesses - such as diarrhoea and pneumonia, the two primary causes of child mortality worldwide. Breast milk is readily available and affordable, which helps to ensure that infants get adequate sustenance.

WHO | 10 facts on breastfeeding
=)
 
Käsitinkö mä nyt oikein, että sä ap lopetit imetyksen uhmakkuuttasi "Ei sitten! Niin kerta!"-asenteella?

En mä tiedä fanaattisuudesta, mutta kyllä se nyt vaan on ihan tilastollinenkin fakta, että Suomessa imetetään ihan liian vähän. Pohjoismaiden vähiten, Ruotsi menee imetystilastoissa kirkkaasti edelle. Ehkä meillä suomalaisilla vain on joku virheellinen geeni, että se maito ei vaan nouse eikä imetys yksinkertaisesti onnistu!?


..On myös mahdollista, että imetyksestä on tehty Suomessa luonnoton asia.
 
niih
Itse imetin sen 3kk ja lopetin lääkärin määräyksestä. Ja voi jessus sitä kauhistelujen määrää kun lopetin. Muutenkin oli paha mieli lopettamisesta,niin paljonpa autto nämä "nyt sun lapsesta tulee sit tosi kipee ja teist ei tuu läheisiä"-kommentit. Poikani ei ole kertaakaan ollut kipeä ja on läheinen aivan varmasti. Itsellä edelleen paha mieli imetyksen epäonnistumisesta ja kuulen erään imetysfanaatikon raivon vieläkin korvissani. Sitä luulis ettei sanat satuta,mutta kyllä minusta vaan silti pahalle tuntu.... Imetys on tottakai hyvä,mutta se on myös jokaisen yksityisasia.
 
"Vieras"
[QUOTE="huom";24846295]Tiesitkö että liian pitkä imetys lisää allergiariskiä? Juuri sanottiin aamuteeveessä. Suositus on että imetetään vain 1 vuotiaaksi. Ensin puolivuotta täysimetystä, ja sitten toinen puoli vuotta kiinteen ruoan ohessa.
Eli ei se liian pitkä imetys ainakaan terveellistä ole, sanoivat imetys-asiantuntijat.[/QUOTE]

Saisiko lähdettä? Sen muistan kyllä itsekin jostain lukeneeni, että - yli 6kk täysimetys - voi lisätä allergiariskiä. Mutta mites se oli, prosentti lapsista täysimetetään 6kk:n ikään saakka, joten ei taida olla tuo allergiariski kovinkaan monen kohdalla ongelma.
 
Annetaan vaan ihmisten ottaa vastaan neuvoja kuten: "ei se lapsi saa maitoa, ei sitä sinulta tule kun ei tullut minultakaan. Anna vaan pullosta ruoka sille, ettei kuivu niin kuin minun esikoiselleni kävi". Hienoa anoppi, sait kaksiviikkoisen vauvan äidin lopettamaan imetyksen :headwall:

Enemmän siis tietoa äideille, etteivät usko ihan kaikkea.
 
Käsitinkö mä nyt oikein, että sä ap lopetit imetyksen uhmakkuuttasi "Ei sitten! Niin kerta!"-asenteella?

En mä tiedä fanaattisuudesta, mutta kyllä se nyt vaan on ihan tilastollinenkin fakta, että Suomessa imetetään ihan liian vähän. Pohjoismaiden vähiten, Ruotsi menee imetystilastoissa kirkkaasti edelle. Ehkä meillä suomalaisilla vain on joku virheellinen geeni, että se maito ei vaan nouse eikä imetys yksinkertaisesti onnistu!?


..On myös mahdollista, että imetyksestä on tehty Suomessa luonnoton asia.

Ruotsi kerää eri tavalla tietoa tilastoihinsa, toisin kuin täällä. Täällä Suomessa et ole täysimettänyt jos vauva on edes kerran saanut pullosta - omaa maitoasi.
 
ox
Sen tutkimuksen mukaan Yli puolen vuoden täysimetys lisää allergiariskiä. Täysimetys on sitä, että vauva ei saa muuta kuin äidinmaitoa. Ei Suomessa käytännössä täysimetetä yli 6 kk:n ikäisiä, suosituskin on että 6kk täysimetystä ja sitten kiinteitä.
 
[QUOTE="huom";24846295]Tiesitkö että liian pitkä imetys lisää allergiariskiä? Juuri sanottiin aamuteeveessä. Suositus on että imetetään vain 1 vuotiaaksi. Ensin puolivuotta täysimetystä, ja sitten toinen puoli vuotta kiinteen ruoan ohessa.
Eli ei se liian pitkä imetys ainakaan terveellistä ole, sanoivat imetys-asiantuntijat.[/QUOTE]

Miksi suositus on sitte imettää 2vuotiaaksi?? :O
 

Yhteistyössä