Joku joka tietää yrityksen kirjanpidosta jos toiminta vähäistä??

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Jussi
Kerran vuodessa teet veroilmoituksen. Toki kannattaa kirjanpitoo päivittää kuukausittain, ettei oo sit kerran vuodessa iso urakka.
Alvit ilmoitat myös kerran/v. jos toiminta vähäistä...

Verotoimistosta saat neuvoja kyllä.
 
Cairni
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos itse tekisi oman kirjanpidon kun toiminta pientä.

Miten ne menot ja tulot ilmoitetaan verottajalle.Joka kuukausi vai voiko aina esim vuoden lopussa?
Kysymys:

Osaatko kirjanpitoa, edes alkeita. Tiedätkö mikä on tuloslaskelma ja tase.
Koska olet ilmottautunut alv-verovelvolliseksi, pitää sinun siis osata myös alv:n käsittely.

Noiden asioiden käsittelyyn ei paljoa vaikuta se vähäinen toiminta. Toki silloin ei esim. alv:tä tarvitse ilmoittaa kuin kerran vuodessa.

Tulot ja menot verottajalle:

Kirjanpitoa on toki tehtävä säännöllisesti, tarkoittaa vähintään kahden kuukauden välein. Kassatapahtumista on kassakladi pidettävä päivittäin jos sellaisia tapahtumia on.

Sitten vuoden lopussa tehdään tilinpäätös, tuloslaskelma ja tase liitetietoineen. Ja siitä työstetään sitten veroilmoitus. Toiminimellä oma lomakkeensa ja osakeyhtiöllä yms. oma lomakkeensa.

Alv-ilmoitus kerran vuodessa ja siihen samaiseen ilmoitukseen nykyisin arvonlisäveron alarajahuojennus.

Yksinkertaista, mutta perusteet täytyy osata. Mille tilille kirjataan tulot ja mille tileille menot.
 
Tilitoimistoista yms. kirjanpitäjistä:

Kysy hintaa muualtakin. 122 ? kuulostaa erittäin kovalta vähäiselle toiminnalle. Oli sitten kuinka auktorisoitu tilitoimisto tai ei. Osaamista löytyy niin monesta paikasta.
Mä en suosittele itse tekemistä ellet perusteita osaa, vrt. mun ed. kirjoitus

Sulta voi tietämättäsi jäädä veroilmoituksesta pois sellaisia menojakin joita voit ihan lain mukaan vähentää, joten mä uskon että osaava kirjanpitäjä maksaa loppupeleissä itsensä takaisin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos.

Mikä olis sopiva hinta vähäiselle toiminnalle?
ehkä 50 / kk plus alv. ois hyvä... tai sellanen mitä pyytävät
Toi riippuu ihan siitä vähäisestä toiminnasta. Mulla on firmoja joilta mä veloitan 35 ?+alv ja sitten on firmoja joiden samaan vähäiseen toimintaan menee paljon aikaa ja ne maksaa 50-60 ? + alv per kk. Ja jollain muulla on vielä palkanmaksukin päälle.

Toimintaa voi olla niin monenlaista. Jollain siihen 500 ? kuukausittaiseen liikevaihtoon tulee pieniä kuitteja monta kymmentä. Toinen tekee sen saman rahan parilla tositteella. Riippuu paljon myös siitä miten itse kuittisi järjestät.

Jos sulla on tiliote ja pistät kuitit siihen aikajärjestyksessä ja viet siistinä, helposti työstettävänä kasana kirjanpitäjälle niin onhan se nopeampaa.
Kaikista tällaisista asioista kannattaa sopia ja jutella sen kirjanpitäjän kanssa.

Se mikä myös kannattaa huomioida on se, että sisältääkö tuo kuukausihinta pelkän kirjanpidon, vai sisältääkö se myös tilinpäätöksen ja veroilmoituksen vuoden lopussa.

Voi tulla yllärinä sitten että hinta on halpa per kuukausi ja maksatkin monta sataa sitten tilinpäätöksestä ja veroilmoituksesta.
 
ap
Ei ole provo,mutta homma ihan alussa.Ja just tälläsiin kirjanpito asioihin tarvin neuvoa kun en niistä niin ymmärrä.

Yks osaa tehdä toisen asian hyvin ja ymmärtää ja toinen taas toisen.Ei kaikki voi aina kaikkea tietää!

Ja just tuollaistakaan en tiennyt että kuitit voisi itse järjestää.Kiitos siitä.

Kuitteja mulla tulee olemaan varmaan joku alle 10/kk.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ole provo,mutta homma ihan alussa.Ja just tälläsiin kirjanpito asioihin tarvin neuvoa kun en niistä niin ymmärrä.

Yks osaa tehdä toisen asian hyvin ja ymmärtää ja toinen taas toisen.Ei kaikki voi aina kaikkea tietää!

Ja just tuollaistakaan en tiennyt että kuitit voisi itse järjestää.Kiitos siitä.

Kuitteja mulla tulee olemaan varmaan joku alle 10/kk.
Tuollaisen kirjanpidon tekee ihan helposti itsekin, kunhan vain tietää mitä tekee. Jos söhellät oman kirjanpitosi joudut verottajan kanssa liriin ja verottaja osaa kyllä rangaista sinua siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja niin tuohon 122e kuuluu kausiveroilmoitus alv osailmoitus,elinkeinotoiminnan veroilmoitus.

Eikö nää oo niitä mitä vuoden lopussa tehdään?
Vähän riippuu, elinkeinotoiminna veroilmoitus juu kerran vuoteen, alv joko joka kuukausi, 4 kertaa vuoteen tai kerran vuoteen...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ole provo,mutta homma ihan alussa.Ja just tälläsiin kirjanpito asioihin tarvin neuvoa kun en niistä niin ymmärrä.

Yks osaa tehdä toisen asian hyvin ja ymmärtää ja toinen taas toisen.Ei kaikki voi aina kaikkea tietää!

Ja just tuollaistakaan en tiennyt että kuitit voisi itse järjestää.Kiitos siitä.

Kuitteja mulla tulee olemaan varmaan joku alle 10/kk.
Tuollaisen kirjanpidon tekee ihan helposti itsekin, kunhan vain tietää mitä tekee. Jos söhellät oman kirjanpitosi joudut verottajan kanssa liriin ja verottaja osaa kyllä rangaista sinua siitä.

Joo kiva se olis itse tehdä jos vain osaisi ja ei tulis niitä kämmejä:)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No jos tuohon 122e kuuluu jo sel veroilmoitus niin onko se siltikin vielä kuukaudelta kallis?
Mieluummin matalampi kuukausimaksu ja maksat veroilmoituksesta ja tilinpäätöksestä erikseen. Kyselepäs muiltakin tilitoimistoilta hintoja. Minulla oli kampaamo toiminimellä ja kuukauden kirjanpitolaskut oli noin 50 ?. Tilinpäätös ja veroilmoitus olivat sitten noin 200 ?.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tämä pitäjä on vaan niin pieni ettei täälä hirveesti ole noita kirjanpitäjiä,mutta kyselempä sitten muiltakin.
Ei kirjanpitäjän tarvitse nykypäivänä olla samalla paikkakunnalla. Minulla oli kirjanpitäjä 100 km päässä. Posti, puhelin ja netti toimii.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tämä pitäjä on vaan niin pieni ettei täälä hirveesti ole noita kirjanpitäjiä,mutta kyselempä sitten muiltakin.
Ei kirjanpitäjän tarvitse nykypäivänä olla samalla paikkakunnalla. Minulla oli kirjanpitäjä 100 km päässä. Posti, puhelin ja netti toimii.
Se on kyllä totta!
 

Yhteistyössä