Joku maatilahommista tietävä?

Ja tämä asia tuli siis eilen illalla myöhäis ilta-ajelulla mieleen hellun kanssa. Siis autoiltiin tuolla aivan perämetsissä yöpimeässä, ja siellä oli isojva maatiloja, ja navetat oli suurensuuria. Josta tuli aasinsiltana mieleen, että sanoin miehelle surevani niitä lehmiä. Että kun nyt on syksy, niin nehän joutuu taas sinne pieniin karsinoihin koko talveksi...

A) mies sanoi, että vaimo rakas, nyt on kevät, kohtahan ne siellä olleet rassukat pääsee kuitenkin pellolle...

B)eiköhän ne selviä talven aina siellä karsinassa.

Eikö ne oikeasti pääse liikkumaan koko talvena? Eikös ne ole siinä ihan jumissa, syövät, juovat ja töröttävät koko talven? Ei se ihme ole, että toisia vähän potkututtaa, kun pääsevät pellolle taas :)


Sitten ajettiin jonkun vanhan puukirkon ohitse, ja hiristiin sille porvoon, minkälie puukirkon polttajille. Eikös ne olleet pari jotain teinipoikasta kaljapäissään. Aatelkaa, kun ne on aamulla heränneet: "Make hei....mun vaatteet haisee vähän savulle, tehtiinks me eilen jotain tyhmää"....Mutta kallis tikki tuli sälleille moisesta ideasta. Sattuuhan noita.
 
lomittaja
hohhoi miten surullisia asenteita.

Kyllä, jotkut joutuvat olemaan talven siellä parressa. Mutta on tosi paljon myös pihattonavetoita + asemalypsytiloja, joissa lehmät liikkuvat vapaasti. Tai pihatto + robottilypsy.

Mitä karsinoita tarkoitat? Lehmä on yleensä parressa / pihatossa, jossa pääsee parteen vapaasti. Parsissa tulee olla parsimatto + alusia lain vaatimalla tavalla.

Vasikat ovat suht tilavissa erilliskarsinoissa, samoin nuorkarja.
 
vl-mamma
usein uusimmat ja nykyaikeisemmat navetat ovat ns. pihattonavetoita, missä lehmät voivat vapaasti liikkua ja ilmojen lämmettyä ovesta kulkevat vapaasti sisään ja ulos. :)
 
lomittaja
Ja mietipä jos lehmä laitetaan talvella navetan lämmöstä ulos- siinä on aika iso utaretulehduksen vaara. Ja ei oo muuten lehmälle kiva juttu jos jokainen neljännes menisikin kipeästi.

Lain mukaan jokaisen elikon on kuitenkin päästävä pihalle kesällä tietty päivämäärä.

On toki myös kylmäpihatoita, joissa lehmät ovat pakkaslukemissakin pihalla, nää on kokemukseni mukaan usein esim. kyyttöjä, jotka kestävät kylmää eri lailla.
 
Mies piti pitkän luennon juuri noista pihattonavetoista. Enemmän mua nauratti tuo, että en tiedä mikä vuodenaika on ;) Ja en mä nyt ihan hirveän surullinen niistä lehmistä ollut...kunhan mietin, ja siitähän ei monesti hyvä seuraa :)

Itseasiassa olin joskus pienenä kaverini mummolassa kesäisin, ja me harjattiin sonneja siellä pihalla, niiden seassa. Ne isot kaverit makasi kyljellään ja me rapsutettiin niiden palleja sellaisella harjalla....ja oltiin siis tosi pieniä. Onneksi olivat kilttejä kavereita, saattanut näyttää hurjalle sivusta katsoen ;)
 
Ja mietipä jos lehmä laitetaan talvella navetan lämmöstä ulos- siinä on aika iso utaretulehduksen vaara. Ja ei oo muuten lehmälle kiva juttu jos jokainen neljännes menisikin kipeästi.

Lain mukaan jokaisen elikon on kuitenkin päästävä pihalle kesällä tietty päivämäärä.

On toki myös kylmäpihatoita, joissa lehmät ovat pakkaslukemissakin pihalla, nää on kokemukseni mukaan usein esim. kyyttöjä, jotka kestävät kylmää eri lailla.
Ja juuri noita niiden tissejä mietinkin ;)
 
"xxx"
ne taitaa olla jo suurimmassa osassa historiaa ne navetat missä lehmät ovat narunpäässä omalla paikallaan vaan vapaana saavat olla.

Mutta lehmät kun palelluttaisi ne tissinsä pakkasella joten sisällä on vain parempi.
Sonnit taas taitavat yleensä saada kulkea kesät talvet vapaasti navetan ja pihan väliä. Ainakin osassa paikoissa.

Hiehoista en kyllä tiedä, joku viisaampi valaiskoot sietääkö ne pakkasta pienempien utareittensa kanssa?
 
lomittaja
Maatilatietämys on tosi heikkoa nykyisin, se harmittaa kun itse olen alani ammattilainen. Täällä idässä tosiaan ei tule vastaan "maito tulee kaupasta, lehmästä ei todellakaan.." mutta tiedän että pk- seudulla todellakin noin luullaan...
Ja samoin harmittaa kun alkutuotannosta ei oteta selvää edes sen verran, että jokainen eläin kyllä kesäisin ulos pääsee ja tilallisia pidetään liki eläinrääkkäjinä kun ei tietoa asioista ole.

Itse olen työssäni nähnyt monenmoista, ihan mukavia vanhoja tiloja, joissa tilat on toki ahtaammat, ja sitten uusia pihattonavetoita, joissa kuitenkin on lehmälle on toki enemmän tilaa, mutta vanhoja tiloja on hankala uudistaa, ellei lyödä maantasalle koko höskää.

Itsekään en ymmärrä jos rakennetaan isolla rahalla uusia parsinavetta, kun pihatto saadaan samalla vaivalla ja se helpottaa suunnattomasti lypsäjää jos saa lypsää asemalla.
 
En minä pitänyt ketään/mitään eläinrääkkääjinä! Vaan kun en oikeasti ole koskaan edes ajatellut asiaa, tiedän kyllä mistä maito tulee...ja suurinpiirtein vielä, että miten. Ja netistäö goolglella löytyy varmaan loppu tieto ja vastaukset kysymyksiin.

Keskustelu miehen kanssa oli vaan hervoton, hän katselee päivät pitkät kaivureita ja traktoreita....puimureita ja mitälie. Ja tietää edes jotakin asioista ja sillä minua koitti valaista noista hommista. Tarvitsen sen maidon ja naudanlihan pöytään joka päivä, ja kunhan yön pimeinä tunteina höpöteltiin.

Tuosta puukirkosta kyllä saatiin melkein "oivempi" keskustelu. SE jos mikä oli ollut oikea järjen riemuvoitto. Varmaan niitä elämän hetkiä, kun olisi kannattanut vielä tuumailla, ennenkuin toimii...
 

Yhteistyössä