Jonossa 7kk, ei päiväkotipaikkaa!!?

  • Viestiketjun aloittaja Mie vaan kysyn!
  • Ensimmäinen viesti
Mie vaan kysyn!

Hakemus päiväkotipaikasta pyydetään jättämään ainakin 4kk aikaisemmin ennen hoidon alkamista. Pelasimme varman päälle ja haimme jo paljon aikaisemmin (7kk ennen). Nyt kun 1,5-vuotias lapsemme sitten aloittaisi päivähoidon, ei paikkoja kuulemma ole vaan hän joutuu ns. päivystävään ylibuukattuun päiväkotiin, samaan kuin jos olisimme ilmoittaneet hoidon tarpeesta 2 viikkoa ennen päivähoidon alkua! Asuinalueellamme sijaitsee lähes kymmenen päiväkotia, mutta missään ei kuulemma ole tilaa. Päivystävä päiväkoti sijaitsee luonnollisesti toisella puolella kaupunkia ja bussimatkat sinne ja töihin vievät 2 tuntia. Harmittaa niin vietävästi että oli pakko kirjoittaa tänne... Luulin päiväkotipaikan järjestyvän kun näin aikaisin sitä on haettu ja olen lupautunut aloittamaan työn nyt keväällä. Näin en todellakaan olisi tehnyt jos olisin tämän tiennyt, vaan olisin jatkanut kotihoitoa kunnes pysyvä päiväkotipaikka olisi ollut. Tarkoituksena kun oli käydä lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin ennen hoidon alkua vähintään jo kuukautta aikaisemmin, kun muutenkin hirvittää näin pientä hoitoon viedä. Vaan sekään ei käy, vasta viikko ennen hoidon alkua meille ilmoitetaan lopullisesti päiväkotipaikka ja se on siis tuo päivystävä jos ei muuta löydy. Ja sitten laitetaan uusi hakemus siihen päiväkotiin mihin halutaan ja anotaan vaihtoa... Onkohan tultu lainkaan ajatelleeksi, että päiväkoti on lapselle muutakin kuin säilytyspaikka vanhempien töiden ajaksi! Ja sitten ihmetellään kun lapsista tulee sairaita. Onko tietoa, kuinka pian voi jäädä uudestaan hoitovapaalle? Olen siis tilanteessa että aloitan täysin uudessa työpaikassa nyt valmistuttuani. Mitä minä teen, en minä lapselleni tällaista halua...
 
Ongelma varmasti johtuu siitä, että tunkua päiväkotiin on paljon. Vapautuvat paikat täytetään niillä, jotka ensin sitä tarvitsevat. Teille ei voi pitää paikkaa vapaana...

Otat paikan vastaan ja sanot, että halutte ekan vapautuvan paikan haluamastanne päiväkodista (ja vetoat pitkään jonotukseen). Me teimme suurin piirtein näin. Ekat kuukaudet muualla ja sitten kesälomatauon jälkeen toivepaikkaamme (koulujen alkaessa vapautuu paljon paikkoja).
 
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Älä tyydy tuohon, vaan vaadit paikan sieltä mistä olet sitä hakenut. Te olette hakeneet ajoissa paikkaa, sen on järjestyttävä kohtuullisen matkan päästä kotoanne.
Mä suostuin viimeksi siihen mitä tarjottiin, mikä ei todellakaan ollut yksikään valitsemistamme paikoista.. ei lähelläkään sellaista.. tälläkin kertaa tarjottiin hätäratkaisua ja sanoin heti ettei käy.. paikat saatiin sitten tokana olleesta päiväkodista..
 
joo
No, katsos kun siellä jonossa on tosi paljon näitä virikepaikkaa jonottavia. Nykyään on muotia viedä lapset hoitoon, vaikka itse olisi kotona. Sairauden (äidin/isän tai lapsen) takia siellä on vain pieni osa. Loput on näitä, joiden mielestä äiti tarvii omaa aikaa ja vapaata lapsistaan tai vielä hullumpi selitys kuopus ei saa muuten ikinä omaa aikaa äidin kanssa, jos esikoinen on häiritsemässä jne jne. Tälläiset lapset on myös niitä paikkoja viemässä, vaikka näiden äidit tälläkin palstalla aina väittää, ettei heidän puolipäiväiset lapsensa kenenkään muun paikkaa vie.

Näinhän se tietysti on, että subjektiivinen päivähoito-oikeus on, mutta käytännössä kunnat ei pysty tähän vastaamaan. Se onkin pirun kiva tilanne, kun hoitopaikkaa ei löydy ja lapsia ei voi töihinkään mukaan ottaa. Kokemusta on.
 
Helsingistä
Tuttu tilanne! Laitoin meidän lasten hakemukset vetään kesäkuussa 06 / 2008 ja paikan saimme 01/ 2009 ja päiväkoti ei ollut sieltä alueelta mistä haettiin.

Tässä päiväkotialueella olisi ollut kuulemma kokonaisen päiväkodillisen verran lapsia jotka eivät mahtuneet tämän alueen päikkyihin ja päiväkoteja on kans vajaa 10.

Päiväkoti olisi pitänyt aloittaa 09 / 2008. Ensin kesäkuussa että palaa asiaan elokuussa ja kun yritin sanoa että mullahan loppuu äitiysloma hinäkuun lopussa niin tuhahdus! ... mä jouduin hakeen lykkäystä töihin paluuseen ( onneksi onnistui ! ) ja tiedän että en ole ollut ainoa tällä alueella tilanteeni kanssa. Syksyllä soittelin joka kuukausi päiväkotipaikkojen perään. Homma ratkesi sitten vasta vuoden lopulla, kun olin jo hädissäni että en voi enää hakea yhtään lisää hoitovapaata!
 
Himpula
Ei paikkaa voi vaatia sieltä minne onhakenut. Juuri tällästen ongelmien välttämiseksi kaiksita helpoin onhekea elokuustahoitopaikkaa silloin pääsee melekinaina siihen mihin on hakenut. Nyt on tietty ongelma se , että ryhmät on jo syksyn aikana täytetty ja elleijoku vaihda päiväkotia tai lopeta niin paikkoja ei vapaudu.

alota siellä päiväkodissa missä on paikkaja laita heti siirtotoive vetämään sitten kun paikka toivotussa päiväkodissa vapautuu pääsette sinne.
 
Ap:lle sympat
Niin, päiväkodit on täynnä ja henkilökuntaa vähennetään taantuman takia. Olen pahoillani ap:n puolesta, itsekin äitinä olisin ahdistunut siitä että joutuisin viemään lapseni ylitäyteen, meluisaan ja stressaavaan ryhmään. Hoitopäivät tulevat pienelle myös kohtuuttoman pieniksi. Ihmisten pitäisi nousta vaatimaan, tehän MAKSATTE siitä hoidosta, se, että lapsi on päivät helvetissä ei tuo rahoile vastinetta.
 
Muuttanut
Sama juttu kävi meillä, vaikka niitä paikkoja käsketään hakemaan muulloin kuin hätätilassa paria kuukautta ennen, niin käytännössä täällä ainakin paikat jaetaan tarpeen mukaan eli vasta ihan niinä päivinä kun paikan tarvii. Perseestä koko homma vaan minkäs teet.

Sitä paikkaa et muuten todellakaan saa välttämättä sieltä minne hakee, kunta/kaupunki on velvollinen järjestämään hätätilassa muistaakseni 2vko sisällä sen paikan, mutta ei ole sanottu että mistä tai minkä matkan sisältä.
Nämä uudet kuntaliitokset saavat aikaan vielä kivan lisäsopan asiaan. Mahtaa olla herkkua olla siellä järjestävässä päässä töissä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:lle sympat:
Niin, päiväkodit on täynnä ja henkilökuntaa vähennetään taantuman takia. Olen pahoillani ap:n puolesta, itsekin äitinä olisin ahdistunut siitä että joutuisin viemään lapseni ylitäyteen, meluisaan ja stressaavaan ryhmään. Hoitopäivät tulevat pienelle myös kohtuuttoman pieniksi. Ihmisten pitäisi nousta vaatimaan, tehän MAKSATTE siitä hoidosta, se, että lapsi on päivät helvetissä ei tuo rahoile vastinetta.
samaa mieltä. Olen miettinyt, että koska päättäjät herää. Milloin subjektiivinen hoito-oikeus poistetaan, koska kunnat ei nykyisellään pysty järjestämään kaikille hoitoa. Omat lapseni ovat ylisuuressa ryhmässä, koska kunta on tunkenut sinne väkisin ylimääräisiä lapsia, just näitä osa-aikaisia, kenen äidit on kotona päivät. Mua ärsyttää se, koska se on mun lapsien hoidosta pois. Yks hoitaja sanoi suoraan, et nyt näitä on liikaa. Että on muuten tosi kiva viedä muksut aamuisin sinne hoitoon.
 
reija
Miksi ihmeessä te ihmiset kuvittelette että kun laitatte hakemuksen paljon ennen sitä 4 kuukautta että saisitte jotenkin "etua" siihen paikan valintaan?
Kaikki ovat samalla viivalla paikkoja jaettaessa, myös ne jotka ovat laittaneet hakemuksen vaan 4 kk ennen hoidon alkua...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja reija:
Miksi ihmeessä te ihmiset kuvittelette että kun laitatte hakemuksen paljon ennen sitä 4 kuukautta että saisitte jotenkin "etua" siihen paikan valintaan?
Kaikki ovat samalla viivalla paikkoja jaettaessa, myös ne jotka ovat laittaneet hakemuksen vaan 4 kk ennen hoidon alkua...
Tämä on valitettavaa, et kaikki on samalla viivalla. Pitäisi mennä niin, että etusijalla olisivat ne, joiden vanhemmat on töissä/opiskelemassa ja ne, kenellä on esittää lääkärintodistus suosituksena hoitotarpeesta. Ja lopuille paikat, jos niitä jää. Jos on päivät kotona, on aikaa kuskata lasta vaikka toiselle puolelle kaupunkia.
 
muuttanut
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja reija:
Miksi ihmeessä te ihmiset kuvittelette että kun laitatte hakemuksen paljon ennen sitä 4 kuukautta että saisitte jotenkin "etua" siihen paikan valintaan?
Kaikki ovat samalla viivalla paikkoja jaettaessa, myös ne jotka ovat laittaneet hakemuksen vaan 4 kk ennen hoidon alkua...
Tämä on valitettavaa, et kaikki on samalla viivalla. Pitäisi mennä niin, että etusijalla olisivat ne, joiden vanhemmat on töissä/opiskelemassa ja ne, kenellä on esittää lääkärintodistus suosituksena hoitotarpeesta. Ja lopuille paikat, jos niitä jää. Jos on päivät kotona, on aikaa kuskata lasta vaikka toiselle puolelle kaupunkia.
No tästä seurais vaan se että päättäjät kattos et resursseja voidaan karsia entisestään, kun ei paikkoja tarvi edes yrittää kaikille järjestää. Sitten varsinkin pienellä paikkakunnalla paikat menis jakoon pärstän mukaan ja suhteilla niinku moni muukin asia. Hitlerimäiset pikkuihmevirkamiehet pääsis tässäkin asiassa kyykyttämään et kuka pääsee töihin et kenelle paikka annetaa. Loputtomasti uusia mahdollisuuksia.
Joo asun pikkupaikkakunnalla ja olen ollut ihmettelemässä mm. vuokra-asuntojen jakoa ja toimeentulotukien saamista...

Heti seuraavana tulee mieleen työpaikkojen hakeminen, tässäkin on hyvä kikkailun paikka kun useampi hakija paikalle, voi jopa vaikuttaa työpaikan saamiseen sillä, kenen katsotaan tarvitsevan sitä hoitopaikkaa enemmän...

Joo sanokaa vaan kyyniseksi, mutta aika kauan olen asunut sellaisella pikkupaikkaunnalla, missä asiat vaan toimii tietyllä tavalla. Eikä todellakaan pykälien mukaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja muuttanut:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja reija:
Miksi ihmeessä te ihmiset kuvittelette että kun laitatte hakemuksen paljon ennen sitä 4 kuukautta että saisitte jotenkin "etua" siihen paikan valintaan?
Kaikki ovat samalla viivalla paikkoja jaettaessa, myös ne jotka ovat laittaneet hakemuksen vaan 4 kk ennen hoidon alkua...
Tämä on valitettavaa, et kaikki on samalla viivalla. Pitäisi mennä niin, että etusijalla olisivat ne, joiden vanhemmat on töissä/opiskelemassa ja ne, kenellä on esittää lääkärintodistus suosituksena hoitotarpeesta. Ja lopuille paikat, jos niitä jää. Jos on päivät kotona, on aikaa kuskata lasta vaikka toiselle puolelle kaupunkia.
No tästä seurais vaan se että päättäjät kattos et resursseja voidaan karsia entisestään, kun ei paikkoja tarvi edes yrittää kaikille järjestää. Sitten varsinkin pienellä paikkakunnalla paikat menis jakoon pärstän mukaan ja suhteilla niinku moni muukin asia. Hitlerimäiset pikkuihmevirkamiehet pääsis tässäkin asiassa kyykyttämään et kuka pääsee töihin et kenelle paikka annetaa. Loputtomasti uusia mahdollisuuksia.
Joo asun pikkupaikkakunnalla ja olen ollut ihmettelemässä mm. vuokra-asuntojen jakoa ja toimeentulotukien saamista...

Heti seuraavana tulee mieleen työpaikkojen hakeminen, tässäkin on hyvä kikkailun paikka kun useampi hakija paikalle, voi jopa vaikuttaa työpaikan saamiseen sillä, kenen katsotaan tarvitsevan sitä hoitopaikkaa enemmän...

Joo sanokaa vaan kyyniseksi, mutta aika kauan olen asunut sellaisella pikkupaikkaunnalla, missä asiat vaan toimii tietyllä tavalla. Eikä todellakaan pykälien mukaan.
??? Paikkoja on olemassa x kpl. Kaikki x kpl pitäisi jakaa tarvitseville, mutta siinä järjestyksessä, et kuka eniten tarvii (esim vanhemmat töissä), saa ensin paikan ja näiden kotona lorvijoiden lapset saisivat vasta sitten kun joku näistä paikoita olisi vielä vapaana sen jälkeen. En sanonut, että paikkoja pitäisti lakkauttaa. Ja mene sinäkin hyvä ihminen töihin vaikka naapuripaikkakunnalle, jos ei omaltasi töitä löydä.
 

Yhteistyössä