Jonotusajat yleisellä sektorilla

Aivan, mutta ne, jotka ovat käyneet läpi näitä jonotteluja ja päässeet jo hoitoihin, voivat kertoa kokemuksistaan. Lähinnä tarkoitukseni on kartoittaa miten kenelläkin on mennyt ja onko ns. ajat muuttuneet vuosien aikana. Ja tietää kenties vähän varautua jollakin asteella..

Turhaan isket päätäsi seinään. :) <br><br>
 
Me odotettiin kutsua jatkotutkimuksiin ensimmäisellä kerralla noin 2 kk. Silloin tutkimukset tehtiin naistentautien osastolla (??). Toisella kertaa esikoisen syntymästä oli kulunut noin 11kk kun hakeuduttiin taas lääkärin juttusille. Puoli vuotta oltiin tällöin ehditty kakkosta yrittää. Neuvolassa neuvottiin ottamaan lääkäriin yhteyttä jos ei puolen vuoden sisällä mitään tapahdu. Minulla siis epäiltiin olevan pco. Syksyllä päästiin taas lääkärille, olisiko peräti ollut elokuuta. Ja tällä kertaa ihan perhesuunnittelupolille. Nyt taas odotellaan, että arki tasottuu ja tulee seuraavat menkat. Sitten pitäisi taas varata aikaa... Kun hoitoihin pääsee "kiinni" tuntuu ainakin täällä päin olevan helpompi saada aikoja. Minulla on siis seuraavana pistoshoitojen vuoro...
 
Meille saapui kirje sen jälkeen kun tk:sta oli lähtenyt lähete, että meille tullaan varaamaan aika naistentautien poliklinikalle (jossa hoidetaan myös perhesuunnittelu ja lapsettomuus asiat) n. 5-6 kuukauden kuluttua. Yllätys oli kuitenkin suuri, kun hoitaja sieltä soitti jo parin kuukauden jälkeen että aika olisi jo ensi viikolla. Ja sinnehän sitten mentiin, pois alta kaikki muut suunnitlmat :)

Jonoista en ole tiennyt mitään muuta kuin että sellaisia on, mutta en niiden pituudesta.. Ei täällä päin ilmeisesti kovin pitkät.
 
me ollaan siis yleisellä puolella ja käydään tyksissä....

aloitettiin ihan omalla tk-lääkärillä oiskos ollu helmikuun alussa normi jutuilla, verikokeet yms.
sitte mies vei parin viikon sisään näytteen ja todettiin olleen kunnossa.
sitten maalis-huhtikuun vaiteessa eka käynti tyksissä, siellä kartoitettiin kaikki ja ultrattiin mut ja sovittiin aika munatorvien aukiolotutkimukseen...
tähän autoi se että olin jo mittaillut ovulaatiota testein, muuten laittavat sitä koittamaan ensin..

kesäkuuksi saatiin aika mut mun piti viime tipassa perua se koska en millään päässyt....:(
kesätauon takia aika meni elokuun 1.päivään..
nyt odotellaan vatsaontelon tähystykseen ja siitä mitä ilmeisemmin sitte koeputkihedelmöitykseen.
 
rainbow
09/2004 lähete naistenklinikalle (siis Helsinkiin)
12/04 aika naistenklinikalle

01/05 - 06/05 tässä välissä oli monia aikoja kun selviteltiin kaikenmaailman asioita.

06/2005 asetus jonoon laparoskopiaa varten
11/05 laparoskopia

02/2006 asetus jonoon IVF-hoitoa varten
08/06 kutsu IVF hoitoon

Eli nyt tässä kuussa sitten alotetaan pistokset ja punktio + siirto syyskuun puolella.Toivottavasti tulosta syntyy!! Eli odotusaika oli kait sitten ihan loppujen lopuksi 2 vuotta lähetteen laittamisesta hoitomuodon valintaan.Aikaa meni tietysti kun selvitettiin missä vika on kun lasta ei kuulu.
 
Tuo antoi rainbow jo vähän suuntaa siitä, miten nopsaan noihin ivf- ym. hoitoihin voi päästä. Aika nopea tahti sillä suunnalla ainakin. Toivotaan, että täälläkin.

--

Meillä itsellä on mennyt kutakuinkin näin:

01/2006 mainitsin ensimmäistä kertaa lääkärillä
03/2006 ensimmäinen ultra minulle ja lähete polille sekä miehelle sperma-analyysiin (sai käydä omaa tahtia)
05/2006 käynti polilla ja molemmat tutkittiin, samalla lähete tähystykseen sekä miehelle uusintakokeisiin ja ultraan, reseptin Terolutteihin ja Clomifeniin
06/2006 vatsaontelotähystys, resepti Diforminiin
08/2006 miehen uusintakokeet ja ultra

Jatkosta ei tietoa.

--

Hieman off topic, mutta.. jatkosta ei ole siinäkään mielessä tietoa, että ei ole uutta aikaa annettu. Pitääkö se itse varata?<br><br>
 
rainbow
Meille tuli ajat aina postissa, eli ei tarvinnu ite varata. Nyt tietysti tää viimeisin aika tuli soittamalla kun piti itse ilmoittautua hoitoon kun kuukautiset alkaa.Sitten naistenklinikalta soiteltiin meillepäin. :D
 
Toimiikohan tuo sitten niin, että kun mies on käynyt uusintakokeissa ja tulokset ovat saatavilla, antavat taas uuden ajan.. Oudoksuttaa se, että ei tarvitsisi itse varata aikaa :D Minä varmaan soitan.. :ashamed:
 
rainbow
Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä sinne klinikalle, jos on epäselvyyttä miten jatketaan.Eiköhän ne siellä osaa vastata. Ja sitten ei tarvii itse kotona miettiä että mitenköhän tää nyt etenee...
 
4/2001 leikattiin endon takia ekan kerran ja lähetettiin kotiin yrittämään tenavaa

3/2003 leikattiin uudestaan ja samantein pääsin hoitoihin IVF:ään...plussasin 27.6.03 ja poika syntyi 12.3.2004

-eli todella nopeesti hoitu hommat kun oli todella kiire hoidon aloituksessa :flower:
 
TKK
Kävin terveyskeskuslääkärillä olisikohan ollut huhtikuun loppupuolella, josta lähetä naistentautien polille. Kesällä kaikki toiminta on kiinni/supistettua, joten aika oli elokuussa. Tutkimukset olisi olleet nopeampia, jos ei olisi ollut minulla myoman poistoa + sen jälkiseurantaa ym. Leikkauksesta johtuen saatiin lähete lapsettomuushoitoihin seuraavan kevään puolella ja siitä n. puolen vuoden päästä kutsu hoitoihin.

Nythän on sairaaloilla ym. hoitotakuu eli heillä on velvollisuus järjestää hoitoa puolen vuoden kuluessa lähetteestä, joten jos eivät itse voi järjestää hoitoa, niin ostavat palvelun ulkopuolelta. Näin mekin päästiin kunnallisen puolen jononpurkujen vuoksi Väestöliittoon hoitoihin kunnallisen puolen "taksalla".
 
AY alkoi 06/03
Eka gynekäynti ultrineen+verikokeineen 09/04

Julkisella
Lähete gyneltä polille 12/04
Kutsu ensikäynnille polille 05/05
HSG+muut tutkimukset 05-06/05
Clomit 06-10/05
IUI Clomeilla *2 09-10/05
Ovulaation induktio *2 11/05 - 01/06

Yksityisellä
Eka aika 02/06
Pakollinen hoitotauko kystan takia
IVF 05/06

Nyt sais ilmoittautua IVF:ään julkiselle mut meillä vielä PAS:ja yksityisellä jäljellä.

Ei näytä pahalta/hitaalta näin paperilla mutta on tuntunut iäisyydeltä..
 
nyt tiedän hiukan enemmän antaa tietoa täältä varsinais-suomesta päin, tyksin nopeudesta..

eli kuten aiemmin kerroin, alkuvuonna 06 oltiin ekaa kertaa tk lääkärillä, siitä ennen kesää ultrat yms simppatutkimukset, verikokeet yms.
nyt elokuun 1.päivä olin munasarjojen aukiolotutkimuksessa, ei läpäissyt joten aika laparoskopiaan 18.1.07

siitä eteenpäin ei vielä tietoa mutta siis n vuosi hoidon aloituksesta pääsee leikkaukseen ja jos siitä ei tule mitän erikoista niin ivf-jonoon......

tuntuu iäisyydeltä tuo aika tammikuuhun asti!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 12:33 TKK kirjoitti:
Nythän on sairaaloilla ym. hoitotakuu eli heillä on velvollisuus järjestää hoitoa puolen vuoden kuluessa lähetteestä, joten jos eivät itse voi järjestää hoitoa, niin ostavat palvelun ulkopuolelta. Näin mekin päästiin kunnallisen puolen jononpurkujen vuoksi Väestöliittoon hoitoihin kunnallisen puolen "taksalla".
Tästäkään en tiennyt.. tai sitten on vain mennyt silmien ohi asiasta lukiessa.
:ashamed: Kiitoksia infosta :)

Ja Vesseli: Onhan tuo aika annettu pitkälle.. :( Siis tehtiinkö sinulle tuo aukiolotutkimus millä tavoin ensin? Ihmettelen näitä hoitotapoja, kun minut laitettiin suoraan tuohon tähystykseen, joka tehdään nukutuksessa.
 
Mut laitettiin suoraan laparoskopia jonoon aikanaan sen takia että osattiinkin epäillä että torvet on tukossa ja samalla katottiin että onko kaikki kunnossa kohdussa jne.

Eli ei lähdetty miettimään tota hereillä tehtävää vaihtoehtoa ollenkaan vaan suoraan nukutukseen.Kai lääkäreillä on jonkinlaiset kriteerit et ketä laitetetaan minnekin riippuen tapauksesta.Ettei tarvitsis tehdä montaa turhaa toimenpidettä. En tiedä en ole expertti mutta tää on mun mielipide. :)
 
Niin joo.. lieköhän minulla sitten vaikuttanut se, että joskus muinoin sairastanut klamydian :\| Katsoneet, että paree suoraan vain tuohon nukutukseen, että varmistuu kerralla. En tiedä sitten miten yleistä nuo klamydian aiheuttamat tukokset ovat..
 
no mulla ensin ajateltiin, että munatorvet olisivat ihan kunnossa, koska mitään syytä, miksiei olisi, ei ollut.
ja se siis tehtiin ihan tällä normi menetelmällä, suolaliuosta..
ja sitä kyllä tutkittiinkin, meni varmaan 20 min siinä pöydällä vaikka yleensä kuulemma 5 min ohi :eek:

no, kuulin että kannattaa asettua peruutuspaikkajonoon....tosin sielläkin varmaan jonoa on, mutta onpahan toivoa sitten ainakin...ja koska mulla on työn puolesta mahis mennä vaikka yhdellä varopäivällä, koska työvuorosuunnittelijamme tietää tilanteemme ja on halukas kaikinpuolin auttamaan asiassa.

sisnänsä tuntuu harmittavalta odotella noinkin pitkään kun lääkäri totesi että hän jokatapauksessa epäilee että siellä ei näy mitään erikoista, että sen jälkeen sitten koeputkihedelmöitys jonoon...mutta kuulemma "kovia hoitoja" ei mielellään aloiteta ennenkuin on AIVAN VARMA....

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 13:02 pietu- kirjoitti:
Nopea tahti on kyllä ollut. Toivotaan, että itsellä kävisi hyvä tuuri ja pääsisi jo tänä syksynä eteenpäin :)
Eikun toivotaan että raskaudut eikä tarvitse enää odotella =)

Meille reitti oli niin, että varasin ajan paikallisen naistentautien yksikön ylilääkärin yksityisvastaanotolle (en onneksi tiennyt että hän on ylilekuri). Hän laittoin lähetteen lapsettomuuspolille. Sieltä soitettiin 3pv päästä, että meidän ylilääkäri laittoi susta lähetteen, koska sulla on seuraavat menkat? Kun mulla menkat mitä sattuu PCO:n vuoksi sain apteekkiin teroreseptin ja varattiin aika verikokeisiin. Verikokeista 2vk vastaanotto.

Meille hyvä, koska hoitoihin päästiin heti ja raskaus alkoi. Mutta nolotti ajatella, että moni muu jonotti kauan... Näin siis vain siksi, että sitä ylilääkäriä pelättiin :/ <br><br>
 

Yhteistyössä