Jos kärsii usein kovasti päänsärystä

niin miten asiaa tutkitaan? Minulla on migreeni mutta asiaa ei koskaan ole tutkittu vaan huonosti suomea puhuva lääkäri ( ei siis herättänyt minun luottamustani, myöskään sen vuoksi että on tehnyt kanssani hoitovirheenkin ) sanoi että sitä se on ja määräsi lääkkeet.

Mutta jos nyt kun kipua on 3-4 päivää VIIKOSSA pyydän että asiaa tutkittaisiin niin miten asiaa ruvetaan tutkimaan?? Minkälaisia tutkimuksia tehdään?
Pelkään että joku kasvain on päässä :(
 
Ei multa oo koskaan tutkittu mitenkään. Ei myöskään tajuttomuuskohtauksia aiheuttavia kuukautiskipuja ole koskaan tutkittu.

Sitten on ruennu aatteleen, että kaikeen tottuu, ja kuoleehan sitä joskus kuitenkin.
 
Onko tuo magneettikuvaus vaikea saada? Entä onko se se missä mennään sinne putkeen eikä saa liikkua?? Kiva sinne mennä ahtaanpaikan kammosena :snotty:
Tätä on siis jatkunu jo vuosia ja läheiset on kehottanu menemään lääkäriin ja itsekin pahimman kivun aikana toivon että tulis vaikka ambulanssi hakemaan mutta en kuitenkaan ole uskaltanut mennä tutkittavaksi.
 
Mä luin, et jos kärsii päärynästä...

Ensin ne varjoainekuvaa sun pään ja sen jälkeen mahdollisesti magneettikuvaa. Ei ne satu kumpikaan.

Mulla ei löytynyt mitään päästä (siis oikeesti, lapussa luki, ei löydöksiä päässä) ja päänsärky vaan jatkui. Lopetin pillerit, ni seuraavien menkkojen jälkeen ei oo pää ollu kipee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Mä luin, et jos kärsii päärynästä...

Ensin ne varjoainekuvaa sun pään ja sen jälkeen mahdollisesti magneettikuvaa. Ei ne satu kumpikaan.

Mulla ei löytynyt mitään päästä (siis oikeesti, lapussa luki, ei löydöksiä päässä) ja päänsärky vaan jatkui. Lopetin pillerit, ni seuraavien menkkojen jälkeen ei oo pää ollu kipee.
Minä kärsin kyllä päärynästäkin :D Jos joudun syömään sitä :D

Miten se varjoaine sinne pistetään? Pelottaa ihan törkeesti se magneettikuvaus mut kai sen kestää, ainakin jos pääsis näistä kivuista sitte mahdollisesti eroon. Minä en käytä hormonaalista ehkäisyä, en ole koskaan käyttänytkään.

Onko vaikea päästä kunnalliselta puolelta kuvaukseen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Mä luin, et jos kärsii päärynästä...

Ensin ne varjoainekuvaa sun pään ja sen jälkeen mahdollisesti magneettikuvaa. Ei ne satu kumpikaan.

Mulla ei löytynyt mitään päästä (siis oikeesti, lapussa luki, ei löydöksiä päässä) ja päänsärky vaan jatkui. Lopetin pillerit, ni seuraavien menkkojen jälkeen ei oo pää ollu kipee.
Minä kärsin kyllä päärynästäkin :D Jos joudun syömään sitä :D

Miten se varjoaine sinne pistetään? Pelottaa ihan törkeesti se magneettikuvaus mut kai sen kestää, ainakin jos pääsis näistä kivuista sitte mahdollisesti eroon. Minä en käytä hormonaalista ehkäisyä, en ole koskaan käyttänytkään.

Onko vaikea päästä kunnalliselta puolelta kuvaukseen?
En osaa sanoa, varmaan aika paikkakuntakohtaista. Mä olin varjoaineessa Satks:sissa ja siellä ne oli tehny jonkinasteisen "löydöksen". Tyksissä olin magneetissa, jossa se "löydös" osoittautui kuvausvirheeksi. :headwall:

Varjoaine laitettiin mulla ihan tippaletkusta käden päältä menemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
onko se se missä mennään sinne putkeen eikä saa liikkua?? Kiva sinne mennä ahtaanpaikan kammosena :snotty:
.
Ei se putki oo niin kauhee ja pitkä, miltä se näyttää. Mullakin on ahtaanpaikan- ja myös suljetunpaikankammo ja kestin ihan hyvin ilman rauhoittavia.
Kestikö se pitkään?
Olisko ollu joku alle tunnin.
*muoks* ne kuvas mut kolmesta eri kohdasta tms. ja noin vartin kesti aina se yks sessio,
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Mä luin, et jos kärsii päärynästä...

Ensin ne varjoainekuvaa sun pään ja sen jälkeen mahdollisesti magneettikuvaa. Ei ne satu kumpikaan.

Mulla ei löytynyt mitään päästä (siis oikeesti, lapussa luki, ei löydöksiä päässä) ja päänsärky vaan jatkui. Lopetin pillerit, ni seuraavien menkkojen jälkeen ei oo pää ollu kipee.
Minä kärsin kyllä päärynästäkin :D Jos joudun syömään sitä :D

Miten se varjoaine sinne pistetään? Pelottaa ihan törkeesti se magneettikuvaus mut kai sen kestää, ainakin jos pääsis näistä kivuista sitte mahdollisesti eroon. Minä en käytä hormonaalista ehkäisyä, en ole koskaan käyttänytkään.

Onko vaikea päästä kunnalliselta puolelta kuvaukseen?
En osaa sanoa, varmaan aika paikkakuntakohtaista. Mä olin varjoaineessa Satks:sissa ja siellä ne oli tehny jonkinasteisen "löydöksen". Tyksissä olin magneetissa, jossa se "löydös" osoittautui kuvausvirheeksi. :headwall:

Varjoaine laitettiin mulla ihan tippaletkusta käden päältä menemään.
Ja sen tutkimuksen jälkeen pääsee heti pois sairaalasta? Ei tarvitse jäädä sinne pitkäksi aikaa? Inhoan sitäkin... sairaalassa oloa siis :ashamed: Ja tiedän että tämä ois pitäny tehdä jo aikaa sitte mut en vaan oo oikeesti uskaltanu... olen mammari :(

 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Onko tuo magneettikuvaus vaikea saada? Entä onko se se missä mennään sinne putkeen eikä saa liikkua?? Kiva sinne mennä ahtaanpaikan kammosena :snotty:
Tätä on siis jatkunu jo vuosia ja läheiset on kehottanu menemään lääkäriin ja itsekin pahimman kivun aikana toivon että tulis vaikka ambulanssi hakemaan mutta en kuitenkaan ole uskaltanut mennä tutkittavaksi.
Itse en saanut lähetettä magneettikuvaukseen, vaikka kärsin jatkuvista päänsäryistä ja suvussa on aivoverisuonipullistumia ja niiden repeämiä. Ekan kerran kuvattiin vasta kun menin niin huonoon kuntoon pääni kanssa että
 
[quote="Tallamuspurkuna]]

Ja sen tutkimuksen jälkeen pääsee heti pois sairaalasta? Ei tarvitse jäädä sinne pitkäksi aikaa? Inhoan sitäkin... sairaalassa oloa siis :ashamed: Ja tiedän että tämä ois pitäny tehdä jo aikaa sitte mut en vaan oo oikeesti uskaltanu... olen mammari :(

[/quote]

No mä hyppäsin auton rattiin ja menin takas töihin.
Tosin se tuntuu inhottavalta, kun se aine menee sun verenkiertoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Onko tuo magneettikuvaus vaikea saada? Entä onko se se missä mennään sinne putkeen eikä saa liikkua?? Kiva sinne mennä ahtaanpaikan kammosena :snotty:
Tätä on siis jatkunu jo vuosia ja läheiset on kehottanu menemään lääkäriin ja itsekin pahimman kivun aikana toivon että tulis vaikka ambulanssi hakemaan mutta en kuitenkaan ole uskaltanut mennä tutkittavaksi.
Itse en saanut lähetettä magneettikuvaukseen, vaikka kärsin jatkuvista päänsäryistä ja suvussa on aivoverisuonipullistumia ja niiden repeämiä. Ekan kerran kuvattiin vasta kun menin niin huonoon kuntoon pääni kanssa että
Eli ehkä minullakaan ei ole toivoakaan päästä tutkittavaksi :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[quote="Tallamuspurkuna]]

Ja sen tutkimuksen jälkeen pääsee heti pois sairaalasta? Ei tarvitse jäädä sinne pitkäksi aikaa? Inhoan sitäkin... sairaalassa oloa siis :ashamed: Ja tiedän että tämä ois pitäny tehdä jo aikaa sitte mut en vaan oo oikeesti uskaltanu... olen mammari :(
No mä hyppäsin auton rattiin ja menin takas töihin.
Tosin se tuntuu inhottavalta, kun se aine menee sun verenkiertoon.[/quote]

Minunkin pitäis varmaan pärjätä omillani. Lapsille hoitajan voisin saada mutta en varmaan itselleni kuskia.

 
No
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Onko tuo magneettikuvaus vaikea saada? Entä onko se se missä mennään sinne putkeen eikä saa liikkua?? Kiva sinne mennä ahtaanpaikan kammosena :snotty:
Tätä on siis jatkunu jo vuosia ja läheiset on kehottanu menemään lääkäriin ja itsekin pahimman kivun aikana toivon että tulis vaikka ambulanssi hakemaan mutta en kuitenkaan ole uskaltanut mennä tutkittavaksi.
Itse en saanut lähetettä magneettikuvaukseen, vaikka kärsin jatkuvista päänsäryistä ja suvussa on aivoverisuonipullistumia ja niiden repeämiä. Ekan kerran kuvattiin vasta kun menin niin huonoon kuntoon pääni kanssa että
Eli ehkä minullakaan ei ole toivoakaan päästä tutkittavaksi :(

Sinuna menisin sitten yksityiselle, saa siitäkin maksusta Kelalta osan pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Onko tuo magneettikuvaus vaikea saada? Entä onko se se missä mennään sinne putkeen eikä saa liikkua?? Kiva sinne mennä ahtaanpaikan kammosena :snotty:
Tätä on siis jatkunu jo vuosia ja läheiset on kehottanu menemään lääkäriin ja itsekin pahimman kivun aikana toivon että tulis vaikka ambulanssi hakemaan mutta en kuitenkaan ole uskaltanut mennä tutkittavaksi.
Itse en saanut lähetettä magneettikuvaukseen, vaikka kärsin jatkuvista päänsäryistä ja suvussa on aivoverisuonipullistumia ja niiden repeämiä. Ekan kerran kuvattiin vasta kun menin niin huonoon kuntoon pääni kanssa että
Eli ehkä minullakaan ei ole toivoakaan päästä tutkittavaksi :(

Sinuna menisin sitten yksityiselle, saa siitäkin maksusta Kelalta osan pois.
Tätä harkitsin myös. Täytyy ruveta säästämään jostain rahaa siihen.
:)

Mutta oikeasti haluan selvyyttä tähän asiaan.

En kestä tätä enää näinkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
[Itse en saanut lähetettä magneettikuvaukseen, vaikka kärsin jatkuvista päänsäryistä ja suvussa on aivoverisuonipullistumia ja niiden repeämiä. Ekan kerran kuvattiin vasta kun menin niin huonoon kuntoon pääni kanssa että
Eli ehkä minullakaan ei ole toivoakaan päästä tutkittavaksi :( [/quote]

No mä sain juurikin noistakin syistä, et suvussa on monta aivoveriasioihin kuollutta, mut mun oireet ei täsmänny ihan selvästi migreeniinkään.
Ei varmaan niin, kun kyse oli niistä hormoneista. Kysyin vielä itse siltä neurologilta, et voiko e-pillerit aiheuttaa tämmöstä, ni se sanoi pokkana, et ei voi (kyseli kyllä, et onko ne just vaihdettu toisen merkkisiksi).
 
No, karkas viesti..

..jouduin sairaalaan ambulanssilla ja oli jo revennyt pullistuma. Töölössä ihmettelivät miten ei olla tutkittu mahdollisia pullistumia jo paljon aikaisemmin. Aivoverenvuoto saatiin leikattua ja myöhemmin kävin muutaman isomman ja mahdollisesti repeämisvaarassa olevan pullistuman suojausleikkauksessa, ja ihme kyllä en saanut mitään jälkiseurauksia toipumisajan jälkeen leikkauksista. Eli omalla kohdallani onnekas tapaus, kuvauksia jatketaan kylläkin vuoden välein nyt aktiiviseurannan jälkeen, kun pari pientä pullistumaa on verisuonissa yhä, niiden kasvua/kasvamattomuutta seurataan. Mutta eihän kaikki päänsäryt ole tällaista todellakaan, niin monesta asiasta voi johtua :)
Ja kyllä magneettikuvaus on se, missä kehikko laitetaan päähän ja olet "putken" sisällä, mutta toisaalta, paljon pahempaa joutuu läpikäymään ehkä jos ei tutkitutakaan itseään.
Tsemppiä sulle ja kerää rohkeutes että VAADIT tutkimuksia. Etukäteen niin helppoja hoitaa, kuin antaa mennä samaan mitä itse kävin läpi.
 
No en nyt lukenut koko ketjua. Anteeksi. :ashamed: Mutta jos noin usein särkee päätä, niin ei se mitään normaalia ole. Mä sain neurologilta ihan ilman mitään kuvauksiakin migreeniin estolääkkeet kun mulla oli migreeniä kahden viikon aikana 1-3 kertaa +lievempää päänsärkyä siihen päälle. Myöhemmin kyllä kuvattiin, mutta ne estolääkkeet voi musta laittaa päälle ilman kuvauksia tosiaan, ja migreenin diagnoosiinhan riittää ne tietyt diagnostiset kriteerit, sitäkään varten ei siis tarvitse kuvata.
 

Yhteistyössä