Jos kaverisynttäreille tulee vaan 1 tai jopa 0 vierasta, miten selität lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja wer
  • Ensimmäinen viesti
wer
Miten sitä lapsen pahaa mieltä sais lievitettyä? Ja kutsutteko aina "ylimääräisiä" jos kaikki ei pääse kuitenkaan? Meillä tuli viidestä kutsutusta vaan 1. Toinen oli tulossa mutta tili kipeeksi. Kolmea muuta ei vissiin vaan kiinnostanut. Tai lapset olisvat kuulemma halunneet mutta äidit ei päästäneet/keksivät muuta menoa just synttäreitten ajaksi.
 
Meillä ei ole vielä ollut kaverisynttäreitä. En ole ehdottanut ja poika joskus on puhunut, mutta onneksi unohtanut.
Itse pidin alakouluikäisenä kahdet kaverisynttärit, joihin kutsuin kaikki luokkani tytöt ja pari naapurin lasta. Ikinä ei kukaan tullut. Kahdet itkut itkin valmiiksi katetun pöydän ympärillä tiara päässä. Mua nytkin itkettää, kun kirjoitan tätä. Jätti traumat.
Joten toivon, ettei lapseni halua koskaan pitää kaverisynttäreitä, ettei vaan joudu kokea samaa.
 
"vieras"
Meillä tuli kuopuksen 6v synttäreille vain yksi poika, vaikka 5 kutsuttiin. Ei keneltäkään mitään selityksiä. Se yksi vieras ihmetteli ettei muita, mutta ei oma poika. Seuraavana vuonna tuli sitten 7 kutsutusta 6 ja kivaa oli.
 
wer
Meillä ei ole vielä ollut kaverisynttäreitä. En ole ehdottanut ja poika joskus on puhunut, mutta onneksi unohtanut.
Itse pidin alakouluikäisenä kahdet kaverisynttärit, joihin kutsuin kaikki luokkani tytöt ja pari naapurin lasta. Ikinä ei kukaan tullut. Kahdet itkut itkin valmiiksi katetun pöydän ympärillä tiara päässä. Mua nytkin itkettää, kun kirjoitan tätä. Jätti traumat.
Joten toivon, ettei lapseni halua koskaan pitää kaverisynttäreitä, ettei vaan joudu kokea samaa.
Toi on kyllä kauheeta. Muistan kun omalla luokallani oli tyttö jonka synttäreille kukaan ei halunnut mennä vaikka kaikki oli kutsuttu. Mä sitten pakotin yhden kaverini mukaan ja me mentiin joka vuosi. Oltiin aina ainoot vieraat mutta kai se oli parempi kun ei yhtään. Musta tuntu jo sillon pahalta tollanen että jätetään menemättä ilman hyvää syytä.
 
tarkennus
No alle kouluikäisten kommunikointi on vielä vähän epämääräistä ja viestitkin kulkevat miten sattuu. Perheessä voi olla monimutkaisia arjen hoitojärjestelyjä, ja kyyditykset ja kulkemiset ovat täysin aikuisten varassa.

Tämän vuoksi alle kouluikäisten kaverisynttäreitä järjestellessä on varminta olla itse yhteydessä kutsuttujen vanhempiin ja keskustella aikuisten kanssa suoraan. Kaverisynttäreitä ehkä mieluiten järjestääkin tuonikäisille vain semmoisessa porukassa jossa tuntee lasten perheetkin. Ainakin minusta oli hankalaa edes päästää lasta kaverisynttäreille päiväkoti-iässä sellaiseen kotiin ja perheeseen josta en itse tiedä yhtään mitään.

Pieni lapsi on kuitenkin vielä pieni lapsi.

Ehkä ap:n tilanteessa selittäisin lapselle, että ehkä mä nyt järjestin tämän homman vähän huonosti, sorry, mutta ei voi mitään, ensi vuonna sitten toisin.
 
kutsut
jaetaan vanhemmille ja pyydetään vahvistamaan tulo tai se että ei tule. Yleensä lähes kaikki laittavat viestiä pääsevätkö vai ei, niin suurinpiirtein tietää juhlijoiden määrän. Hyvin on toiminut meidän lasten osalta, myös vieraampien päiväkotikavereiden kohdalla.

Vinkkinä, että julista kannattaa parhaan tai parin parhaimman kaverin vanhempien kanssa sovittaa jo etukäteen aikataulut, niin lähes varmasti edes joku pääsee paikalle..
 
wer
Mä juttelin vanhempien kanssa, he itse sanoivat että lapsi kovasti haluaisi tulla. Kaikki asuvat meitä lähellä. Vanhemmat ja sisarukset olisivat saaneet tulla mukaan. Joten kyllä vähän ihmettelen, mutta eihän sille mitään voi. Onneksi nyt oli edes tuo yksi vieras.
 
"nille"
Mua kans ahdistaa ajatuskin tuollaisesta tilanteesta, kun näkisi oman lapsensa surun, kun kavereita ei tulisikaan. Meillä kävi tällainen tilanne nimittäin lähellä, kun pidettiin ekat kaverisynttärit 4v ja alueen lapsilla oli silloin valtavasti vatsatautia. Viidestä lapsesta tuli kaksi, mutta loppuun asti lapsi itsekin jännitti että pääseekö kukaan. Vaikka tässä tilanteessa oli ihan selkeä syy, miksi eivät olisi päässeet, olisi se silti ollut varmasti lapsen vaikea tajuta.
 
"vieras"
Ihmisillä voi ihan oikeasti olla muuta menoa silloin, kun sinä olet ne synttärit suunnitellut pitää. Sairastumisille ei voi mitään, juuri tuon ikäisenä jäi paras kaveri tulematta, kun sattui saamaan vesirokon juuri silloin. Tähän aikaan vuodesta taudit jyllää pahimmillaan.
 
näin meilläkin
Mä laitoin kerran lapseni päiväkotiryhmän kaikille tytöille (8 kpl) kutsun, jossa kutsuin heidät lastenjuhliin. Lapseni oli päättämässä päivähoitoja ja ajattelin että lapseni olisi täten saanut kavereita myös hoitoajan ulkopuolella. Kaikki asuvat tässä lähellä. Yhdeltä ainoalta tuli viesti, että lapsi ei pääse, kukaan muu ei vastannut mitään. Ja ketään ei siis tullut. Vieläkin miehen kanssa ihmetellään, että mikä ihmisiä vaivaa, kun ei juhlat kiinnosta. Laitettiin viestiin jopa että voi tulla vanhempien kans tai ilman ja saa tulla sisaruksiakin.
 
"Vieras"
Meillä kävi kerran myös näin ettei lapsen synttäreille tullut kuin yksi alle kouluikäinen tyttö. Kyse oli alakoululaisesta pojasta. Kovin oli paha mieli, mutta eipä voinut mitään.
Tiedossa oli että ns kaveripiirin lapset juhlivat toistensa synttäreitä.
Niin vähitellen lapseni jätettiin muutenkin kavereitten ulkopuolelle.
Nyt on jo yläastelainen, eikä kukaan käy meillä, eikä häntä kutsuta minnekään. Näin on ollut jo vuosia;(
 
nellien
ei ole ollut tuollaista ongelmaa. aina olen laittanut kutsuihin että olettehan ystävällinen ja ilmoitatte x päivään mennessä osallistuuko lapsenne,jotta tarjottavien määrä on riittävä,kiitos.

sitten jos kaikki olis vastannut että ei sovi, olisi kutsuttu muita!

mutta kerran synttäreille tuli jopa 1lapsi enemmän,kuin mitä oli ilmoitettu, eihän se haitannut,mutta vähän kyllä juhlien aikana ihmeteltiin että kukas tyttö tämä on :D kun oltiin tehty lista lapsista ketä tulee.

aina on tullut 6-10lasta,mutta me ollaankin aina kutsuttu kaikki(sit ois ollu vähän ahdasta jos ois tullut kaikki 22lasta,mutta sopu sijaa antaa).
 
wer
No jatkokysymys sitten... jos lapsenne kovasti haluaa kaverinsa synttäreille, niin mikä on sellainen este ettei sinne pääse? Mitä menoja olisitte valmis perumaan että lapsi synttäreille pääsee? Ymmärrän kyllä jotkut "isot" jutut, mutta ei kai nyt vaikka mummolle samaan kaupunkiin ole pakko mennä just synttäreitten aikaan? Yhdellä kun ei ollut vielä mitään menoja pari päivää aiemmin kun kysyin tuleeko lapsi. Sitten olivat kuitenkin päättäneet mennä naapuriin kylään just synttäreitten aikaan.
 
tarkennus
Jos lapsi oikein todella todella haluaa, niin kyllähän sitä sitten muutama meno on järjesteltävissäkin.

Mutta. Esimerkiksi sitouttavaa aloitettua harrastusta ei hevin jätetä väliin kaverisynttäreiden vuoksi. Kuusivuotias haluaa aloittaa kaikki harrastukset ja niistä valitaan yksi ja sitten sovitaan että siellä sitten käydään. Tai. Jos kummallekin vanhemmalle tulee sellainen meno, että kyyti nyt ei vain onnistu. Mummo voi olla sairastunut ja tarvita apua. Tai lapsi ei yhtäkkiä haluakaan sinne synttäreille. No, silloinkin, jos sinne synttäreille on jo ilmoittauduttu (jos siis kutsussa on ollut ilmoittautuminen) niin sinne pyritään menemään silloinkin vaikka lasta ei yhtäkkiä huvittaisikaan. Mutta jos ei ole ilmoittautumista, ja varsinkin jos kutsu on minun (aikuisen) mielestä muutenkin ollut jotenkin hupelo tai epämääräinen, niin voidaan jättää lapsi viemättä mokomille kutsuille ihan siitäkin syystä että lasta ei nyt sitten vaan huvita....
 
"vieras"
No jatkokysymys sitten... jos lapsenne kovasti haluaa kaverinsa synttäreille, niin mikä on sellainen este ettei sinne pääse? Mitä menoja olisitte valmis perumaan että lapsi synttäreille pääsee?
Toiset synttärit samaan aikaan (näinkin on kerran sattunut, olipa toinen sankari jopa kutsunut toisen, toisen vanhempi sai minulta tiedon samanaikaisuudesta, kun ei ollut saanut kutsua niille toisen synttäreille), peli (oman lapsen synttärit siirrettiin, kun yli puolet kutsutuista oli menossa pelaamaan, omani ei tuota lajia harrastanut), muu aikaisemmin sovittu meno, jonka muuttaminen ei ole yksin itsestä kiinni
 
"vieras"
Meillä oli nuorimmaisen 3-vuotis synttärit ja hän halusi kutua päiväkotikavereitaan, joiden vanhempia en ollut koskaan nähnytkään.
Askarreltiin kutsut ja kirjoitin mukaan kirjeen vanhemmille, jossa esittelin itseni ja selitin pojan synttärivierastoiveen, laitoin osoitteen ja puhelinnumeron.
Pojalle ja sisaruksille selitin, että ei sitä tiedä pääseekö pojat, katsotaan ja kemutetaan sit sitäkin enempi keskenään jos eivät pääse. Selitin, että kun niin pienet ei aina pääse, jossei vanhemmat ehdi.
Kaksi poikaa kuitenkin tuli, toinen isin, toinen äitin kanssa ja mukavaa oli :)
Varalta olin kuitenkin kutsunut serkkuja ja aikuisia, jos olisi sattunut ettei kukaan pikkuvieraista olisi päässyt.
 
Domi
Mä oon ratkaissut tän pulman kutsumalla aina reilusti vieraita paikalle. Kerran tosiaan kävi esikolla niin, että viisi oli kutsuttu ja vain kaksi pääsi.

Sen jälkeen kutsuttuja on ollut aina 10-12. Yleensä lähestulkoon kaikki ovat aina päässeet, joten hässäkkä on aina sen mukainen.
Mutta juhlatunnelmaa on ainakin synttärisankareiden mielestä ollut riittävästi.

Itse laitan lapset aina synttäreille, kun kutsu on käynyt, huvitti heitä tai ei. Kaikki harrastukset jäävät kakkoseksi, jos kutsu on kuulunut. Mielestäni käytöstapoihin kuuluu noudattaa synttärikutsua, vaikka aina ei välttämättä niin huvittaisikaan.
 
wer
[QUOTE="kuikka";27916907]no itse vastaavassa tilanteessa teen niin et jos kuka ei tule/ilmoita ettei tule niin minun lapset ei myöskään mene niiden lasten synttäreille.[/QUOTE]

Kelle sä tällä lailla kostat? Jos lapsesi kuitenkin haluaisi mennä?
 
"Vieras"
Mulle on ihan sama kuinka hankalat perhesuhteet/hoitomatkat/elämän tavat ihmisillä on, se tekstarin laittaminen ei jumalauta vie kun 2 sekuntia!! Ihan oikeesti, ilmottakaa jos teidän kermaperseenne ei toisen juhliin ole menossa.
 
Mä en ole vielä monia kaverisynttäreitä pitänyt, mutta ollaan kutsuttu aika monta kaveria yleensä. Kerrankin oli 10 kutsuttu ja 9 tuli. Otan mieluummin sen riskin, että on liikaa hulinaa, kun sen, että tuleekin lopulta 1-2 lasta. Mutta tietenkin ne kutsutut täytyy olla kavereita, eikä mitään puolituttuja, eli jos ei niin montaa kutsuttavaa löydy, niin ei väkisin pidä keksiä.
 
tarkennus
[QUOTE="Vieras";27916935]Mulle on ihan sama kuinka hankalat perhesuhteet/hoitomatkat/elämän tavat ihmisillä on, se tekstarin laittaminen ei jumalauta vie kun 2 sekuntia!! Ihan oikeesti, ilmottakaa jos teidän kermaperseenne ei toisen juhliin ole menossa.[/QUOTE]

Jos vain kutsussa kunnon yhteystiedot niin meiltä tulee aina ilmoitus.

Mutta täytyy sanoa myös että kaikenlaisia kutsuviritelmiä on nähty...
 

Yhteistyössä