Jos koirasi on vapaana ja vastaan kävelee koira joka on talutushihanssa

minä
Jos minua on varoitettu niin tottakai, mulla on yleensä aina tuo vapaana mutta kierretään vähintään 5 metrin etäisyydeltä muut koirat, jos sillä etäisyydellä käy toinen kimppuun niin sit se on mun mielestä sen toisen koiran omistajan vika
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos minua on varoitettu niin tottakai, mulla on yleensä aina tuo vapaana mutta kierretään vähintään 5 metrin etäisyydeltä muut koirat, jos sillä etäisyydellä käy toinen kimppuun niin sit se on mun mielestä sen toisen koiran omistajan vika
No tässä mun esimerkki tapauksessa se irti ollut koira nimenomaan meni sen kytketyn koiran luokse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos minua on varoitettu niin tottakai, mulla on yleensä aina tuo vapaana mutta kierretään vähintään 5 metrin etäisyydeltä muut koirat, jos sillä etäisyydellä käy toinen kimppuun niin sit se on mun mielestä sen toisen koiran omistajan vika
Mä vähän luulen, että voi silti olla sun syy, jos taajama-alueella annat koiran kulkea vapaana.
 
Tottakai kiinnioleva koira rähähtää koska se on alakynnessä automaattisesti verrattuna vapaanaolevaan. Vapaana pitävän omistaja saa syyttää itseään jos koira menee kiinniolevan puruetäisyydelle.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos minua on varoitettu niin tottakai, mulla on yleensä aina tuo vapaana mutta kierretään vähintään 5 metrin etäisyydeltä muut koirat, jos sillä etäisyydellä käy toinen kimppuun niin sit se on mun mielestä sen toisen koiran omistajan vika
Mä vähän luulen, että voi silti olla sun syy, jos taajama-alueella annat koiran kulkea vapaana.
Me kuljetaan maalla, kaupungissa pidän kytkettynä sen 2-3 krt vuodessa kun siellä käydään, samoin tietysti toko ja metsästys yms kokeissa silloin kun ei ole oma suoritus
 
Vapaana olevan koiran omistajan vika, sillä jos koira olisi ollut remmissä, ei se olisi puruetäisyydelle päässyt.

Mulla koira aina vapaana ja jos sitä joku remmissä vastaatuntuleva puree, niin ihan puhtaasti on mun moka silloin.
 
Eeva
Tottakai se on vapaana koiraansa pitävän vika. Vapaana ei kannata pitää, ellei ole sataprosenttisen varma, että koira tottelee kuin unelma eikä esimerkiksi mene toisen koiran luokse jo kielletään. Tällaisessa tilanteessa ei ole mitään epäselvää. On ihan luonnollista, että kiinni oleva koira tuntee olevansa alakynnessä ja hyökkää.
 
Broidi törmäsi tänään naiseen, joka kehotti kouluttamaan koiransa paremmin, kun broidin kiinni olevan koira kävi tän eukon koiraan kiinni, joka siit oli vapaana ja tuli luokse vaikka broidi nimenomaan kielsi... Nainen oli vaan todennut, että ei tää mun koira tee mitään :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Broidi törmäsi tänään naiseen, joka kehotti kouluttamaan koiransa paremmin, kun broidin kiinni olevan koira kävi tän eukon koiraan kiinni, joka siit oli vapaana ja tuli luokse vaikka broidi nimenomaan kielsi... Nainen oli vaan todennut, että ei tää mun koira tee mitään :headwall:
Tuollaisia naisia (ja miehiä) on maailma pullollaan. Mutta faktraa tosiaan on se, että vika oli sen naisen, ei veljesi.
 
V
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Broidi törmäsi tänään naiseen, joka kehotti kouluttamaan koiransa paremmin, kun broidin kiinni olevan koira kävi tän eukon koiraan kiinni, joka siit oli vapaana ja tuli luokse vaikka broidi nimenomaan kielsi... Nainen oli vaan todennut, että ei tää mun koira tee mitään :headwall:
Just,mun koiran päälle on tullut kaksi kertaa sama koira joka ei ikinä tee mitään... (mun koira kiinni ja se toinen vapaana)
 
sartzu
Kysyin just mieheltäni, joka on juristi, ja tuumas, että kun laki kieltää koiran irtipidon, niin kyllä se on sen irtokoirailijan vika.

En kyllä tajua, miks pitää taajamassa irti pitää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja sartzu:
Kysyin just mieheltäni, joka on juristi, ja tuumas, että kun laki kieltää koiran irtipidon, niin kyllä se on sen irtokoirailijan vika.

En kyllä tajua, miks pitää taajamassa irti pitää...
Juu, lain mukaan vika on sen, jonka koira on vapaana.

Mä pidän taajamassa irti koska mä voi pitää...eli koira on ns. pomminvarma. Mä haluan suoda koiralle mahdollisuuden juoksennella pöpeliköissä, metikössä ja pellonlaidalla jota siis reittimme varrella suurimmilta osilta on, koska koira nauttii siitä suunnattomasti.

Eli koiran itsensä vuoksi sitä vapaana pidän.
 
vieras
kyllä ne piskit otetaan äkkiä hihnaan kun sanot, että senttikin lähemmäs ja tulee monoa.

olen siis itsekin koiranomistaja, oma koira aina hihnassa enkä voi sietää irtorakkeja jotka tunkevat iholle. oma koirani ei siedä vieraita koiria. yllämainittu tapa toimii rutkasti tehokkaammin kuin se, että alat selitellä siinä mitään ettei koirasi siedä muita koska vastaukseksi tulee aina se sama klisee "tää on ihan kiltti"

Toinen hyvä on sanoa, että mun koirallani on täitä. hihna löytyy äkkiä.
 
Kyllä se on ihan sen vapaana olevan koiran omistajan vika vaikka ei se koira mitään tee sen omistajan mielestä.

Meidän toisen koiran korvasta on lähtennyt pieni palanen kun vapaana oleva koira tuli ja omistaja huuteli perässä että ei se tee mitään että anna vaan haistella ja kas kummaa korvaan lävistys lenkin päätteeksi.
Onneksi vakuutus makso kulut ja vapaana oleva koiran omistaja sai kuulla kyllä kunniansa sillä hetkellä. Nyt en ole kertaakaan nähnyt sitä koiraa vapaana liikkumassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RvaNokkonen:
Kyllä se on ihan sen vapaana olevan koiran omistajan vika vaikka ei se koira mitään tee sen omistajan mielestä.

Meidän toisen koiran korvasta on lähtennyt pieni palanen kun vapaana oleva koira tuli ja omistaja huuteli perässä että ei se tee mitään että anna vaan haistella ja kas kummaa korvaan lävistys lenkin päätteeksi.
Onneksi vakuutus makso kulut ja vapaana oleva koiran omistaja sai kuulla kyllä kunniansa sillä hetkellä. Nyt en ole kertaakaan nähnyt sitä koiraa vapaana liikkumassa.
Mekin on saatu osuma korvaan (eikä ollut oma koira laittomasti tuolloin vapaana) josta muistona repaleinen korva :(


 
no jaa
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja sartzu:
Kysyin just mieheltäni, joka on juristi, ja tuumas, että kun laki kieltää koiran irtipidon, niin kyllä se on sen irtokoirailijan vika.

En kyllä tajua, miks pitää taajamassa irti pitää...
Juu, lain mukaan vika on sen, jonka koira on vapaana.

Mä pidän taajamassa irti koska mä voi pitää...eli koira on ns. pomminvarma. Mä haluan suoda koiralle mahdollisuuden juoksennella pöpeliköissä, metikössä ja pellonlaidalla jota siis reittimme varrella suurimmilta osilta on, koska koira nauttii siitä suunnattomasti.

Eli koiran itsensä vuoksi sitä vapaana pidän.
Mua vaan tossa tyylissä ärsyttää se, että kun mä lenkkeilen taajamassa mun kiinni olevan koiran kanssa niin ykskaks siihen ilmestyy jostain puskista joku irtokoira ja omistaja tulee sitten siellä parinsadan metrin päässä. Silloin ei minusta voi sanoa että se koira olis jotenkin hallussa ja ikävä kyllä kun oma koira kokee hihnassa olevansa ahtaalla niin voi tilanne mennä pahaksikin.

En sano et juuri sinä olisit tällainen tampio, mutta ikävä kyllä ei ole yksi tai kaksi kertaa kun näin on käynyt.

 
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja sartzu:
Kysyin just mieheltäni, joka on juristi, ja tuumas, että kun laki kieltää koiran irtipidon, niin kyllä se on sen irtokoirailijan vika.

En kyllä tajua, miks pitää taajamassa irti pitää...
Juu, lain mukaan vika on sen, jonka koira on vapaana.

Mä pidän taajamassa irti koska mä voi pitää...eli koira on ns. pomminvarma. Mä haluan suoda koiralle mahdollisuuden juoksennella pöpeliköissä, metikössä ja pellonlaidalla jota siis reittimme varrella suurimmilta osilta on, koska koira nauttii siitä suunnattomasti.

Eli koiran itsensä vuoksi sitä vapaana pidän.
Mua vaan tossa tyylissä ärsyttää se, että kun mä lenkkeilen taajamassa mun kiinni olevan koiran kanssa niin ykskaks siihen ilmestyy jostain puskista joku irtokoira ja omistaja tulee sitten siellä parinsadan metrin päässä. Silloin ei minusta voi sanoa että se koira olis jotenkin hallussa ja ikävä kyllä kun oma koira kokee hihnassa olevansa ahtaalla niin voi tilanne mennä pahaksikin.

En sano et juuri sinä olisit tällainen tampio, mutta ikävä kyllä ei ole yksi tai kaksi kertaa kun näin on käynyt.
Ymmärrän, muakin moinen vatuttais ja mä huutaisin kurkku suorana sille koiralle jotta häipyy pois ja jollei sana tehoaisi niin saisi kyllä monoa jos iholle pyrkisi. Ja seuraava uhri olisi omistaja.

Mun vapaana juokseva koira on max 10 metrin päässä ja ohitustilanteissa aina sivulla "seuraa" käskyn alla. Mä veikkaan, ettei monikaan huomaa ettei koiralla ole remmiä, sillä mukana lenkillä on myös toinen koira joka ei ole pomminvarma ja joka siis kulkee aina remmissä.
 
sartzu
no niin on meilläkin iso koira, joka on koulutettu, mutta siltikään en anna sen olla irti kaupunkilenkeillä. Kun ei saa. Ja aina voikin sattua toinen irtokoira vastaan, joka alkaakin haastaa riitaa, ja ei nämä "pomminvarmatkaan" silloin jää paskat housussa ihmettelemään.

Meille koira on sen verran tärkeä, että viedään se useamman kerran viikossa muulle ulkoilemaan, missä saa juosta metsässä ja pelloilla, harrastaa vetohiihtoa ja muuta energiankulutusta.
 
no jaa
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja sartzu:
Kysyin just mieheltäni, joka on juristi, ja tuumas, että kun laki kieltää koiran irtipidon, niin kyllä se on sen irtokoirailijan vika.

En kyllä tajua, miks pitää taajamassa irti pitää...
Juu, lain mukaan vika on sen, jonka koira on vapaana.

Mä pidän taajamassa irti koska mä voi pitää...eli koira on ns. pomminvarma. Mä haluan suoda koiralle mahdollisuuden juoksennella pöpeliköissä, metikössä ja pellonlaidalla jota siis reittimme varrella suurimmilta osilta on, koska koira nauttii siitä suunnattomasti.

Eli koiran itsensä vuoksi sitä vapaana pidän.
Mua vaan tossa tyylissä ärsyttää se, että kun mä lenkkeilen taajamassa mun kiinni olevan koiran kanssa niin ykskaks siihen ilmestyy jostain puskista joku irtokoira ja omistaja tulee sitten siellä parinsadan metrin päässä. Silloin ei minusta voi sanoa että se koira olis jotenkin hallussa ja ikävä kyllä kun oma koira kokee hihnassa olevansa ahtaalla niin voi tilanne mennä pahaksikin.

En sano et juuri sinä olisit tällainen tampio, mutta ikävä kyllä ei ole yksi tai kaksi kertaa kun näin on käynyt.
Ymmärrän, muakin moinen vatuttais ja mä huutaisin kurkku suorana sille koiralle jotta häipyy pois ja jollei sana tehoaisi niin saisi kyllä monoa. Ja seuraava uhri olisi omistaja.

Mun vapaana juokseva koira on max 10 metrin päässä ja ohitustilanteissa aina sivulla "seuraa" käskyn alla. Mä veikkaan, ettei monikaan huomaa ettei koiralla ole remmiä, sillä mukana lenkillä on myös toinen koira joka ei ole pomminvarma ja joka siis kulkee aina remmissä.
Sä olet siis harvinaisen fiksu "irtokoiran" omistaja :)

Eräällä kerralla yksi mies tuli haukkumaan mun kiinni olevaa koiraani luonnevikaiseksi, kun se siis murisi jollekin puskista eteen hypänneelle ja haukkuvalle koiralle. Kilahdin ihan täysin ja huusin omistajalle että koiran luonteessa ei ole mitään vikaa, mutta emännältä löytyykin sen verran vakava luonnehäiriö että ota koira kainaloon ja ala kiitää. Kyllä se aika äkkiä lähti.
 
:(
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä ne piskit otetaan äkkiä hihnaan kun sanot, että senttikin lähemmäs ja tulee monoa.

olen siis itsekin koiranomistaja, oma koira aina hihnassa enkä voi sietää irtorakkeja jotka tunkevat iholle. oma koirani ei siedä vieraita koiria. yllämainittu tapa toimii rutkasti tehokkaammin kuin se, että alat selitellä siinä mitään ettei koirasi siedä muita koska vastaukseksi tulee aina se sama klisee "tää on ihan kiltti"

Toinen hyvä on sanoa, että mun koirallani on täitä. hihna löytyy äkkiä.

Aina hihnassa? Pikkusen käy koirapoloa sääliksi :( Kyllä koiran pitäisi edes pari kertaa viikossa päästä juoksentelemaan irti paikkaan jossa ei muita koiria ole. Kai sillä on edes muutama tuttu koirakaveri jonka kanssa voivat irti juoksennella esim. koirapuistossa silloin kun siellä ei tuntemattomia ole?
..
Mun mielestä koiran elämää ei ole vain hihnan päässä kulkeminen.
 
no juu
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä ne piskit otetaan äkkiä hihnaan kun sanot, että senttikin lähemmäs ja tulee monoa.

olen siis itsekin koiranomistaja, oma koira aina hihnassa enkä voi sietää irtorakkeja jotka tunkevat iholle. oma koirani ei siedä vieraita koiria. yllämainittu tapa toimii rutkasti tehokkaammin kuin se, että alat selitellä siinä mitään ettei koirasi siedä muita koska vastaukseksi tulee aina se sama klisee "tää on ihan kiltti"

Toinen hyvä on sanoa, että mun koirallani on täitä. hihna löytyy äkkiä.

Aina hihnassa? Pikkusen käy koirapoloa sääliksi :( Kyllä koiran pitäisi edes pari kertaa viikossa päästä juoksentelemaan irti paikkaan jossa ei muita koiria ole. Kai sillä on edes muutama tuttu koirakaveri jonka kanssa voivat irti juoksennella esim. koirapuistossa silloin kun siellä ei tuntemattomia ole?
..
Mun mielestä koiran elämää ei ole vain hihnan päässä kulkeminen.
Eiköhän tässä tarkoitettu juurikin koirapuiston ulkopuolella oleilua.

 

Yhteistyössä