Jos / kun tuo kotihoidontuki puolitetaan ja jos puolisosi

  • Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti
"äitee"
ei pysty jäämään kotiin lasta / lapsianne hoitamaan, niin aiotko silti jäädä lasta / lapsianne kotiin hoitamaan, vaikka sen jälkeen sinun tulonlähteesi on ainostaan lapsilisä / -lisät?

Itse olen tuota propleemaa jo viime viikosta alkaen pohtinut ja pohdin edelleen. Laskelmiakin olen tehnyt minkä verran on rahaa (lapsilisät ja vammaistuki) tulossa lähivuosien aikana. Vuoteen 2015 asti tulee jonkin verran rahaa - ei silti tietysti isoa määrää, mutta vuodesta 2016 summa putoaa vielä pienempään (isomman lapsen korotettu vammaistuki luultavasti putoaa siihen perusvammaistukeen). Tämä toka pieni jo tuolloin täyttää sen 3v, mutta silti en kuitenkaan häntä hoitookaan vielä haluaisi laittaa.

Haluaisin tämänkin kanssa olla pitkään kotona, mutta en tiedä mitä mies tykkää jos suurimman osan huushollimme menoista hän joutuisi maksamaan. Kerran olen asiasta kysynyt, että mitä tykkäät jos olen tämän toisenkin kanssa pitkään kotona, hän vain vastasi että jos sinulle kelpaa pienet tulot, niin ole vain kotona pitkään. Tosin kyllä ruoasta pystyy säästämään, tekee mahd. halpaa ruokaa esim; puuroja ja keittoja ja keittää perunoita. Minulle kyllä yksinkertaisempikin pöperö kelpaa mainiosti ja kyllä tuollaisella lapsetkin toimeen tulevat.
 
"vieras"
[QUOTE="äitee";28962381]ei pysty jäämään kotiin lasta / lapsianne hoitamaan, niin aiotko silti jäädä lasta / lapsianne kotiin hoitamaan, vaikka sen jälkeen sinun tulonlähteesi on ainostaan lapsilisä / -lisät?

Itse olen tuota propleemaa jo viime viikosta alkaen pohtinut ja pohdin edelleen. Laskelmiakin olen tehnyt minkä verran on rahaa (lapsilisät ja vammaistuki) tulossa lähivuosien aikana. Vuoteen 2015 asti tulee jonkin verran rahaa - ei silti tietysti isoa määrää, mutta vuodesta 2016 summa putoaa vielä pienempään (isomman lapsen korotettu vammaistuki luultavasti putoaa siihen perusvammaistukeen). Tämä toka pieni jo tuolloin täyttää sen 3v, mutta silti en kuitenkaan häntä hoitookaan vielä haluaisi laittaa.

Haluaisin tämänkin kanssa olla pitkään kotona, mutta en tiedä mitä mies tykkää jos suurimman osan huushollimme menoista hän joutuisi maksamaan. Kerran olen asiasta kysynyt, että mitä tykkäät jos olen tämän toisenkin kanssa pitkään kotona, hän vain vastasi että jos sinulle kelpaa pienet tulot, niin ole vain kotona pitkään. Tosin kyllä ruoasta pystyy säästämään, tekee mahd. halpaa ruokaa esim; puuroja ja keittoja ja keittää perunoita. Minulle kyllä yksinkertaisempikin pöperö kelpaa mainiosti ja kyllä tuollaisella lapsetkin toimeen tulevat.[/QUOTE]

Siinä vaiheessa kun pitää alkaa ruoan laadussa säästämään, on aika mennä töihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
äitiyks
[QUOTE="vieras";28962398]Siinä vaiheessa kun pitää alkaa ruoan laadussa säästämään, on aika mennä töihin.[/QUOTE]

No ei välttämättä. Me alettiin säästämään ruokakuluissa ja kas hups, alettiin syömään terveellisesti. Herkut jäi kauppaan ja kaikki ruoka tehdään "alusta pitäen" itse.

Meinaan silloin kun oli millä mällätä, ei paljon hintoja katseltu :) Hyvää ruokaa saa kyllä halvallakin, mutta kyllähän se joskus veetuttaa alkaa joka ilta vääntämään näitä sämpylöitä itse, kun ennen ne osti vaan leipätiskiltä kalliiseen hintaan.
 
Hmm...

Siis jos haluaisin hoitaa lapset kotona 3v (tai pidempäänkin) ja se yhteenlasketuilla tuloillamme onnistuisi & olisi puolisolle ok niin tekisin näin. Ei sillä ole niin merkitystä kenen tilille ne rahat tulevat.

Toisaalta haluan kyllä että on varaa syödä ihan kunnolla ja monipuolisesti, eli mikäli tarvisi ruokia ruveta miettimään ihan sillä mikä on halvin vaihtoehto niin sitten palaisin mielummin töihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitiyks;28962411:
No ei välttämättä. Me alettiin säästämään ruokakuluissa ja kas hups, alettiin syömään terveellisesti. Herkut jäi kauppaan ja kaikki ruoka tehdään "alusta pitäen" itse.

Meinaan silloin kun oli millä mällätä, ei paljon hintoja katseltu :) Hyvää ruokaa saa kyllä halvallakin, mutta kyllähän se joskus veetuttaa alkaa joka ilta vääntämään näitä sämpylöitä itse, kun ennen ne osti vaan leipätiskiltä kalliiseen hintaan.
Riippuu miten tuon tulkitsee. Tietysti kannattaa miettiä ruuassakin mitä ostaa ja itse laittamalla saa edullisesti kaikenlaista, herkut nyt onkin turhia.

Mutta jos pitäisi laskea että tämä viikko syödään vaan puuroa kun muuhun ei ole varaa tai että huominen on pärjättävä pelkällä perunalla niin siinä en näe järkeä.
 
äitiyks
[QUOTE="vieras";28962453]Sanoinko, ettei ole? Itse vaan en haluais koskaan sellaista tilannetta ettei muuhun ole varaa. Siis mitä tulee ruokaan.[/QUOTE]

Nehän oli esimerkki. "esim".
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";28962453]Sanoinko, ettei ole? Itse vaan en haluais koskaan sellaista tilannetta ettei muuhun ole varaa. Siis mitä tulee ruokaan.[/QUOTE]

Tuskin ap:nkaan tapauksessa olisi tilannetta ettei koskaan mitään muuta pystyisi syömään. Jotenkin mun mielestä kaikki missaa tässä nyt pointin.

Ruoasta pystyy hyvin säästämään vaikka syö monipuolisesti ja terveellisesti kun miettii vähän mitä syö. Tekee isompia annoksia kerralla, tekee keittoja, patoja ja laatikoita, vähentää mehujen, pikkujogurttien ostoa jne.
 
En aio. Menen töihin/kouluun siinä vaiheessa. Olin muutenkin suunnitellut tuota siihen kun kuopus (nyt 1,5 viikkoa) on 2v, nyt vaan joudun sitten aikaistamaan sitä ehkä sen puoli vuotta...? (En ole tuohon uudistukseen perehtynyt, mutta näin ymmärsin että äiti voi olla kotona siihen kun nuorin on 1,5 vuotias) En muutenkaan ollut pitänyt sitä kiveen hakattuna, että olisin kotona edes sitä 2 vuotta.

Pari kk pystyisimme kyllä kitkuttamaan miehen tuloilla, mutta en näe sitä pidemmän aikavälin ratkaisuna meille koska elämme aika tiukalla budjetilla nytkin - kaikki menee mikä tuleekin vaikka muutamilla pikku valinnoilla voisimme kyllä hetken pärjätä vähän vähemmälläkin.
 
Meillä nuorin täyttää 3v ensi syksynä ja vaikka kotihoidontuki loppuisi vuoden vaihteessa, niin aion olla sen loppuajankin kotona. Neljännestä haaveilin jossain vaiheessa iltatähden osaan (eli välillä olisin töissä pari vuotta), mutta kyllä tuo kotihoidontuen leikkaus vaikuttaa niin, että tuskin tulee neljättä enää meille.

Sinällään ap:n asiaan liittyen, en tajua miksi monet naiset ajattelee asian niin, että voi kun miehen pitää nyt maksaa minunkin menojani? Meillä on ainakin yhteiset lapset, jotka on yhteisesti päätetty hoitaa kotona. Minä olen se kotona oleva, koska miehellä parempi palkka ja minä mieluummin olen kotona. Rahat on meillä yhteisiä. Ei tulis mieleenkään, että mies käyttäis oman palkkansa itseensä ja minä olisin ainut joka tinkii omista menoistaan, vain siksi, että hoidan yhteisiä lapsia ja yhteistä kotia koko perheen hyvinvoinnin edistämiseksi.
 
Meillä on yhteiset rahat miehen kans, joten sinänsä ihan sama kumman tilille se kht ropsahtaa. Molemmat käydään töissä tällä hetkellä, mut san kht:n koska lapsi ei ole hoidossa kun mun ja miehen työt on järjestetty niin et jompi kumpi on aina lasten kans kotona. Eli sinänsä meillä tilanne ei muuttus mitenkään. Sit se tuki vaan tulis miehen tilille, eikä mun. Sit tietty tilanne muuttus, jos tuen saantiin tulis joku tienausraja, kun nyt ollaan molemmat ihan täyspäiväsesti töissä.
 
"vieras"
Isompi ongelma kuin kotihoidontuen summa, mun mielestä on se jos töistä ei enää voi olla pois 3 vuotta vaan hoitovapaaoikeus on vain esim. 2 vuotta. Eli ei ole työpaikkaa mihin palata jos on pitempään pois.
 
Meillä on yhteiset rahat miehen kans, joten sinänsä ihan sama kumman tilille se kht ropsahtaa. Molemmat käydään töissä tällä hetkellä, mut san kht:n koska lapsi ei ole hoidossa kun mun ja miehen työt on järjestetty niin et jompi kumpi on aina lasten kans kotona. Eli sinänsä meillä tilanne ei muuttus mitenkään. Sit se tuki vaan tulis miehen tilille, eikä mun. Sit tietty tilanne muuttus, jos tuen saantiin tulis joku tienausraja, kun nyt ollaan molemmat ihan täyspäiväsesti töissä.
En tiedä vaadittaisko jatkossa esim. työnantajalta todistus, ettei ole töissä vai miten tää uudistus muuten vaikuttais? Entäpä ne kellä ei olis vakipaikkaa?
 
[QUOTE="vieras";28962587]Isompi ongelma kuin kotihoidontuen summa, mun mielestä on se jos töistä ei enää voi olla pois 3 vuotta vaan hoitovapaaoikeus on vain esim. 2 vuotta. Eli ei ole työpaikkaa mihin palata jos on pitempään pois.[/QUOTE]

Sen oikeuden sanelee työsopimuslaki. Sitä ei kai olla tässä yhteydessä muuttamassa? Toivottavasti ainakaan... Tosin, kai ne hölmöläiset senkin vielä keksii...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28962587]Isompi ongelma kuin kotihoidontuen summa, mun mielestä on se jos töistä ei enää voi olla pois 3 vuotta vaan hoitovapaaoikeus on vain esim. 2 vuotta. Eli ei ole työpaikkaa mihin palata jos on pitempään pois.[/QUOTE]

Huh huh. "Isompi ongelma"... Mitäpä jos olisitte kiitollisia että teillä on työpaikka ylipäätään jonne palata. Kaksi vuottakin on pitkä aika olla pois työelämästä, olisitte kiitollisia tälläisestä mahdollisuudesta!
 
"vieras"
Aion jäädä. Meillä on yhteinen talous ja halutaan hoitaa lapset kotona ekat 3v, joten ei miehelläkään ole asiaan mitään eriävää mielipidettä. Mulla ei ole työpaikkaakaan odottamassa, joten ei ongelmaa sen suhteen. Opintoja jatkan lastenhoidon ohessa kuten hoitovapaalla muutoinkin oli suunnitelmissa tehdä. Onneksi on miehen tulot, joilla pärjätään.
 
millionneaharmaana
Mua kanssa kinnostaa et miten tuki menee kun kunpikin vanhempi on töissä mut lapsi silti kotihoidossa. Mä palasin osaksi ttöihin kun lapsi täytti kaksi. Olen myös yrittäjä samalla. Lapsi hoidos mummulas ja mes hoitaa esim viikonloppuna. Sama se kenen tilille raha tulee mut kun kumpikaan ei ole hoitovapaalla työstään.
 
Pin
Jokatapauksessa on jäätävä, koska opiskelen ja mies töissä.
Opinnot ovat pääsääntöisesti iltaisin. Töihin en voi mennä päiviksi, koska en näkisi lapsia kuin vilaukselta aamulla, ei kiitos. :D
 

Yhteistyössä