Jos lapsesi olisi kiusaaja...

niin ottaisitko kiusatun vanhempiin yhteyttä, jos koulusta olisi kaikkien osapuolten kotiin asiasta ilmoitettu? Ihmettelen vaan, kun kukaan ei oo muhun ottanut yhteyttä...mä kyllä itse nimittäin ottaisin, jos oma lapsi kiusaisi /olisi kiusannut jotakin. Vaikka koulussa on asiat sovittu, niin mun mielestä voisi silti vaikka soittaa ja kysyä että onko kaikki ok tms.
 
vierailija
Minulla ei ole vielä lapsia, mutta mielestäni kiusatun ja kiusaajan vanhempien olisi hyvä keskustella myös keskenään asiasta. Melko varmasti ottaisin yhteyttä kiusatun vanhempiin, jos oma lapseni paljastuisi kiusaajaksi. Ainakin siinä tapauksessa tekisin näin, jos kiusaamista olisi jatkunut pitkään, ennen kuin se tuli ilmi. Omista peruskouluajoistani on jo aikaa, mutta en silloin luottanut opettajien kykyyn ratkaista ongelmia. Toivottavasti asia on nykyään toisin.

 
Itse ottaisin, mutta tiedän että ikävä kyllä liian monien kiusaajien vanhemmat ovat välinpitämättömiä tai eivät pidä kiusaamista isona asiana. Koulumaailmassa asiaa sivusta katsoneena tiedän että se on tosi iso juttu, eikä kiusaaminen ikävä kyllä aina lopu siihen että se koulussa käsitellään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Parempi kiusaaja kuin kiusattu. vahvat pärjää paremmin.
En ymmärrä logiikkaasi. Eli parempi olla ilkeä, epäempaattinen ja luokkatovereitaan systemaattisesti kiusaava oman egon pönkittäjä, josta hyvin suurella todennäköisyydellä kasvaa työpaikkakiusaaja, mikäli asiaan ei puututa ajoissa. En näe kiusaajia millään tavalla vahvoina, päinvastoin. Vahvalla ihmisellä kun ei ole tarvetta kiusata muita.
 
Mä tavallaan ymmärrän. Oon nähnyt niitä jotka heti alkaa vollottamaan kun joku vähänkin tönäsee ja sit niitä jotka tönäsee takas-ja mä kyl mielummin toivon että mun lapsi on se joka tönäsee takas.

Siis kiusaamista en tietty hyväksy, siitä tulis ilman muuta puhuttelu.
 
Varmaan silloin jos tuntisin vanhemmat. Mun tietääkseni eivät saa koulusta edes antaa kenenkään yhteystietoja, joten hankalaa voisi olla.
Mun lapsi on kiusannut ja ollut kiusattuna. Tilanteet on aina käyty läpi koulussa ja lähestulkoon aina se kiusaaminen on jäänyt siihen.
 
En usko että ottaisin itse yhteyttä, mutta toivoisin että koulu järjestää tilaisuuden jossa kaikki osapuolet ovat läsnä ja voivat kertoa oman näkemyksensä asiaan. Menee jokatapauksessa liian henkilötasolle ne jutut muutenkin.

Nykyäänhän periaate on se, että kiusattu ei saa koskaan antaa takaisin kiusaajalleen, vaan kaikki pitää sietää hamaan hautaan asti. Jos tönäisee takaisin tai haukkuu samalla mitalla joutuu itse pahempaan kuseen koulussa kuin itse kiusaaja. :whistle:
 

Yhteistyössä