Jos nuorena helposti eroon raskausläskeistä, miten nyt???

Heips!

Minulla on kaksi lasta, jotka sain 23- ja 27 vuotiaana ja nyt odotan kolmatta (ja isäkin on vielä lapsilla sama :) :) )
Molemmissa aikaisemmissa raskauksissa lihoin 25 kg ja kilot karisivat melkein puolessa vuodessa ihan itsestään ilman mitään dieettejä. Vähän lenkkejä rattailla ja 8 kk imetykset ja siinä se olikin.
Nyt viikkoja on 30 ja ikää aika paljon enemmän ;) Ja tosiaan kiloja on tullut nyt jo 17 eli ihan samaa rataa menee kuin ennekin.
En ole mitenkään erityisesti lisännyt syömisiä, ainoastaan liikunta supistelujen vuoksi jäänyt minimiin.
Kuulun ilmeisesti niihin joilla on taipumus raskaudenajan hurjaan painonnousuun. Sillä paino nousi jo 10 kg ensimmäisten kuukausien aikana vaikka voin todella pahoin ja ei niin mikään maistunutkaan.

Nyt vaan niin pelottaa, että jäänkö tälläiseksi muumimammaksi sitten. Vai onko toivoa vielä kypsemmällä iälläkin päästä helposti raskauskiloista, jos niistä on helposti päässyt nuorempana?
 
Kiloista pääsin eroon suht hyvin, mutta valitettavasti ne vatsamakkarat on jääneet :'( Mitenköhän niistä pääsisi eroon? :kieh: Kaksi raskautta (ja kolme lasta) oli lyhyessä ajassa eikä tainnut kroppa ollut toipunut edes ensimmäisestä raskaudesta kun jo uutta pukkasi. Jälkimmäisessä raskaudessa vatsanahka venyi ihan äärimmilleen (kaksoset) eikä valitettavasti koskaan palautunut ennalleen. Nyt mulla on sitten sellainen kiva "roikkuvatta". Lapset sitä taputtelee ja sanoo "äitin iso masu" :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2006 klo 22:55 VaSaSi kirjoitti:
Kiloista pääsin eroon suht hyvin, mutta valitettavasti ne vatsamakkarat on jääneet :'( Mitenköhän niistä pääsisi eroon? :kieh: Kaksi raskautta (ja kolme lasta) oli lyhyessä ajassa eikä tainnut kroppa ollut toipunut edes ensimmäisestä raskaudesta kun jo uutta pukkasi. Jälkimmäisessä raskaudessa vatsanahka venyi ihan äärimmilleen (kaksoset) eikä valitettavasti koskaan palautunut ennalleen. Nyt mulla on sitten sellainen kiva "roikkuvatta". Lapset sitä taputtelee ja sanoo "äitin iso masu" :/
Sama täällä 7.v sitten sain kaksoset ja jäjelle jäi niin mahottoman ihana
"etupussi".....
 
Lisa
Olen synnyttänyt 4 lasta ja säilyttänyt painoni samana kuin ennen ensinnäisen lapsen syntymää. Olen luopunut dieteistä ja keskittynyt syömään terveellisesti. Kaikki ympärillä olevat ikäiseni veljet, sisko ja lähi serkut ovat ylipainoisia. Tiedän, että olen helposti lihova toisenlaisella ruokavaliolla.

Ruokavaliotani olen muuttanut siten, että olen luopunut ruokosokerista ja puhdistetusta valkeasta viljastaa, perunoita syön vain tuoreena kesällä. Voita tai muita levitteitä menee perheessämme tosi vähän. Oliiviöljyä käytämme paljon. En osta pitkälle jalostettuja ruokia tai välipaloja. Syön paljon salatteja, juureksia ja hedelmiä. Sika-nautaa syön harvemmin ja siksi ostankin kalkkunaa, lammasta, kanaa, saksanhirveä ja erilaista kalaa (ei leivitettyjä kalapuikkoja). syön määrällisesti paljon. Joskus ostan paljon rasvaisiakin juustoja. Tavallisesti arkijuustona palvelee vähärasvaisempi vaihtoehto_Olen opetellut katsomaan elintarvikkeiden tuoteselosteet ja se on auttanut valinnoissa terveellisempiin vaihtoehtoihin. Usein keitän pari keittoa ja pakastan ne, jolloin meillä on aina satavilla hyviä keittoja,

Leivon aika harvoin ja silloinkin sämpylöitä kokojyväviljasta. Juhlissa tarjoilen mielelläni vaihtoehtoja myös itselleni, eli hedelmistä ja marjoista valmistettuja hyytelö tai tuoremarja herkkuja hedelmäsokerilla maustettuna.

Limsoja tai sokerimehuja emme käytä, omena tuoremehua lapset haluavat eteenkin aamuisin. Alkoholia emme juurikaan osta, pokkeuksen tekee kuiva valkoviini, josta meillä on tapana keittää vahvan kalaliemi tai käyttää sitä muissa meren antimissa makua antamassa.

Perhe on sopeutunut hyvin. lapset saavat itse ostaa makeisensa viikkorahoistaan. Jos he valitsevat terveellisemmän vaihtoehdon, anna kuittia vastaan rahan taklaisin. Heidän valinnoista en napise. He syövät paljon hedelmiä ja pakste marjoja. Ruokakuluissa on tullut säästöä keksien, karkkien, sokerijugurttien ja muiden mössöjen osalta, mutta vastaavasti hedelmät, salaatit, yrtit ja kalapuoli on pitänyt ruokamenot samoina kuin ennen.

Tämä on minun keinoni pitää painoni kurissa ja lisätä hyvinvointiani. Mielellään kuulisin myös muiden kokemuksia.

P.s ostan joskus suklaata. Valitse sen siten, että tuote sisältää vähintään 80% kaakaota. Tummaa suklaa vie himon jo parista palasesta. Pääasiallinen himoni on Lidl:in seka pähkinäpussi, joka ei sisällä suolaa.
 

Yhteistyössä