Jos olet / olisit ensisynnyttäjä

Mitä haluaisit kuulla perhevalmennuksessa synnytyksestä? Mihin painopiste?
Mitä haluaisit perhevalmennuksen pitävän sisällään?

Tarkoituksena olisi siis järjestää perhevalmennusta, osio tai kaksi ja haluisinkin kuulla, mitä te haluisitte sen sisältävän, kun tuntuu et siellä on vedetty 20 vuotta samalla kaavalla ja nyt kaipais ehkä vähän piristystä ja nimenomaan asiakaslähtöistä valmennusta.

Kiitos kaunis, jos jou jaksaa vastata :flower:
 
Mä jäin kaipaamaan lapsenhoito-ososta pientä iskua kestovaipoista :D Kiinnosti kovasti jo esikoista odottaessa ja nyt ajattelisin että moni muukin toivois sellaista lyhykäistä informaatiota tästäkin mahdollisuudesta.

Hampaidenhoito jäi jotenkin turhantuntuisena siinä vaiheessa mieleen, enemmän olisin halunnut kuulla nimenomaan siitä synnytyksestä ja vauvan kanssa 'pärjäämisestä', kuin ajankohtaiseksi 1,5 päästä tulevasta lapsen hampaidenhuollosta.
 
kittis
Minusta enemmän pitäisi kertoa siitä synnytyksen jälkeisestä hormonimyrskystä. Minulla oli se ihan kamala! Olisi ollut mukavaa, että olisi enemmän "varoitettu" etukäteen, eikä synnärillä vain saanut lappusta asiasta. Tämmöinen pieni juttu vain. :)
 
Ver-de ei jaksa kirjautua
Meillä Iisalmessa perhevalmennukseen en kaivannut kyllä mitään lisää, mielestäni kaikki oleellinen tuli läpikäytyä.

Ja mielestäni oli todella mukava kun käytiin sekä imetys että pulloruokinta, vaihtoehdot läpi.
Mutta kestovaippailusta olisin lisätietoa kaivannut.
 
vieras
Me ei saatu MINKÄÄNLAISTA ohjausta imetykseen, ei minuutin minuuttia. Mä olin muutenkin kiinnostuneempi lapsenhoitopuolesta kuin synnytyksestä, mutta perhevalmennus oli tosi synnytyskeskeinen.
 
Jenis
Kestovaipoista mä oisin kans tahtonut kuulla vähän enemmän, ja imetystuesta... koliikin/mahavaivojen hoidosta... ja sitä ois voinu painottaa, että ne ekat kuukaudet kannattaa mennä just siitä mistä helpoimmalla pääsee, eikä stressata näistä "oppiiko se koskaan nukkumaan omassa sängyssä"-asioista, mistä sitä esikoisen kanssa stressaa.
 
Meille ei näytetty yhtään synnytysvideota :| mä olin siitä hivenen pettynyt :whistle:
Mutta toisaalta, jos se olis ollut kaunisteltu versio niin eihän siitä mitään apua olis ollutkaan.



Mä taidan mennä kanssa meidän neuvolaan ehdottamaan tota kestovaippajuttua..... jos kerran moni muukin siitä olis halunnut kuulla. Meidän terkat tietää tasan vaippamuovit ja harsovaipat..... että jos vähän päivittäis :D
 
12 vuotta sitten
Olisi kiva ollut kuulla jos synnytys ei etene kuin oli oppikirjassa kerrottu. Eli mahdollinen sektio,vihreä lapsivesi ym. Meillä ainakin aikoinaan 12v sitten synnytysvalmennuksessa painotettiin kuinka lapset synnytetään alakautta ja joillakin joudutaan eppari tekemään ja aina ei kaikki suju suunnitelmien mukaan saatettiin kertoa 2-3 sanaa imukuppisynnytyksestä tai pihtien käytöstä,ja näistäkin vain muutamalla sanalla kuin vältellen koko aihetta:(
..ja sitten hypättiinkin toiseen aiheeseen...
eli jäi kokonaan pimentoon monia nuoria äitejä vaivaava kysymys vihreä lapsivesi ja nuo sektiot,samoin synnytyksen jälkeen kun pitää keskittyä siihen lapsen hoitoon eikä kasaan paperilappusia joissa mm. rinta ja kohtutulehduksista kertovaan kirjallisuuteen. Eli olisi oikein hyvä jos muistettaisi käydä näitä synnytyksen jälkeisiäkin aiheita läpi,etenkin synnytysmasennus tuntuu vielä tänäpäivänäkin monelle se isoin kynnys hakea apua kun pelätään lapsen huostaanottoa:(
 
hemi
Haluaisin, että kerrottaisiin se mahdollisuus, että synnytys voidaan käynnistää myös ennenaikaisesti, esim. lapsen ison koon takia. Tämä vei melkein paniikkiin ekan lapsen kohdalla...
 
vieras
Synnytyksen vaiheet, missä vaiheessa lähteä, mitä huolestuttavia merkkejä voi olla loppuraskaudessa, mitä kaikkea voi 'huonossa' tapauksessa tapahtuu synnytyksessä (korostaen, ettei niitä läheskään kaikille käy)

Imetys, sen ongelmat ja mistä jutuista on apua (niitähän täälläkin jatkuvasti kysellään)

Isän roolin korostaminen, isäkin voi sitä lasta hoitaa, moni ensisynnyttäjä omii lapsen itselleen, kun ei isä kuitenkaan osaa. Sitten maristaan, kun ei se isä osallistu lapsen hoitoon.
 
J
Varmaankin synnytyksen kulusta, lähinnä siitä, että se latenssivaihe tosiaan voi iskeä päälle (oliko se sellainen? ) Itse olin tosi hämmentynyt, vaikka muistinkin lukeneeni aiheesta, kun paikat täysin auki ja supparit loppu seinään. Turhautuneena niitä odotteli ja olisi ollut mukava kuulla, että etenkin ensisynnyttäjillä tyypillistä.

Itsellä ei ollut mitään hormonimyrskyjä, ellei onnellisuushormoneja lasketa, mutta tosiaan varmasti on syytä varoittaa niistä. Monille tuleva pienimuotoinen babyblues on varmasti syytä ottaa puheisiin, ettei säikähdetä apeata mielialaa. Mutta kannatta kertoa myös se, ettei aina niin käy. Minä itse odottelin koko ajan väsymystä ja apeutta ja epäonnistuneita imetyksiä ja kaikkea sitä, mistä oli varoiteltu ja olin yllättynyt (positiivisesti ), kun kaikki tuntui sujuvan kuin tanssi ja elämä oli niiiin hyvin koko ajan. Niinkin voi siis käydä!

Ja tosiaan isä mukaan alusta saakka! Kun äidit malttaa antaa isköille mahdollisuuden, oman väsymisen riskikin vähenee.

Nyt en osaa muuta sanoa.

Kestovaippailu on ihan hyvä aihe kans tosiaan. Etenkin sen korostaminen, että se ei ole vaikeaa! Hirmu moni kaveri on jättänyt kestoilemati, kun se on saatu kuulostamaan niin hankalalta. Ja sitähän se ei ole!
 

Yhteistyössä