Jos oon irtisanonu pk paikan kesäksi, mutta ilmottanu kirjallisesti myös paluu ajan.

  • Viestiketjun aloittaja "yksi"
  • Ensimmäinen viesti
vsa
Ei kai ne sitä paikkaa sulle varaa? Eikös irtisanominen meinaa sitä, että sitä hoitopaikkaa pitää hakea sit uudestaan, eikä ole ollenkaan taattu, että pääsee edes saman paikkaan kuin missä oli aiemmin?
 
..
[QUOTE="vieras";26970999]Olettaisin että jos olet paikan irtisanonut niin sun pitää hakee sitä uudestaan ja jonottaa paikkaa muiden kanssa.[/QUOTE]

Näin voisin minäkin olettaa asian etenevän..
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";26970999]Olettaisin että jos olet paikan irtisanonut niin sun pitää hakee sitä uudestaan ja jonottaa paikkaa muiden kanssa.[/QUOTE]

Iha tosi. Mulle kyllä sanottii, että paikka säilyy.. Tai ainakin siihen käsitykseen jäin. Hui apua! Mitenhän se nyt menee...
 
"Helmi S"
Älkää nyt pelotelko - mäkin irtisanoin väliaikaisesti kesäksi lasten päiväkotipaikat. Olikohan se niin, että jos on yli 2 kk lomalla, niin niin voi tehdä, ja sitten ei tarvi maksaa siltä ajalta mitään maksuja.

Ja joo, normaalisti ilmoitat hoitoajat, meillä ainakin edellisen viikon maanantai on se deadline.
 
"alkup."
No voi että. Mää nyt kyllä tiiä, että oliko se sitten irtisanominen vai ei. Mulle annettiin lappu, jossa piti ilmoittaa mille ajalle kesästä lapsi ei hoitoa tarvitse. Ja hoitoonpaluu aika. Ja sain lapsesta kotihoidontuoen kesältä. Nyt mä en kyllä ole varma. Soitanpa heti huomenna päivähoitotoimistoon! Ekaa kertaa oli lapsi päiväkodissa hoidossa.
 
"alkup."
[QUOTE="Helmi S";26971053]Älkää nyt pelotelko - mäkin irtisanoin väliaikaisesti kesäksi lasten päiväkotipaikat. Olikohan se niin, että jos on yli 2 kk lomalla, niin niin voi tehdä, ja sitten ei tarvi maksaa siltä ajalta mitään maksuja.

Ja joo, normaalisti ilmoitat hoitoajat, meillä ainakin edellisen viikon maanantai on se deadline.[/QUOTE]

Musta tuntuu, että se oli just joku tämmönen. Hitsi ku säikähin! Tarkistampa kuitenkin vielä päivähoitotoimistosta.
 
"vieras"
[QUOTE="Helmi S";26971053]Älkää nyt pelotelko - mäkin irtisanoin väliaikaisesti kesäksi lasten päiväkotipaikat. Olikohan se niin, että jos on yli 2 kk lomalla, niin niin voi tehdä, ja sitten ei tarvi maksaa siltä ajalta mitään maksuja.

Ja joo, normaalisti ilmoitat hoitoajat, meillä ainakin edellisen viikon maanantai on se deadline.[/QUOTE]

Siis miten niin irtisanoitte?? Eikai niitä paikkoja irtisanota kesäksi ja sen jälkeen marssita elokuussa takasin? Mekin lomaillaan joka kesä pari kuukautta mutta en mä sitä paikkaa irtisano vaan ilmotan mitkä viikot lapsi on lomalla eikä niistä ajoista tarvi maksaa.
 
"Minä"
Näin Vantaalla:

Hoitopaikkatakuu päivähoidossa olevalle lapselle

Vantaalla on käytössä päivähoitopaikkatakuu, joka oikeuttaa päivähoidossa olleen lapsen palaamaan entiseen päiväkotiin ja mahdollisuuksien mukaan myös entiseen perhepäivähoitopaikkaan päivähoidon keskeytyksen jälkeen.
Edellytyksenä 31.7.2012 saakka on, että
1) paluu tapahtuu elokuun aikana,
2) lapsi on ollut pois päivähoidosta vähintään neljä kuukautta ja
3) päivähoidon keskeytyksestä on tehty kirjallinen sopimus.
1.8.2012 - 31.7.2013 väliseksi ajaksi päivähoitopaikkatakuu muuttuu. Tuolloin takuun edellytykset ovat:

1) päivähoidon keskeyttäminen jatkuu yhtäjaksoisesti vähintään 2 kuukautta
2) lapsi on ollut päivähoidossa vähintään 4 kuukautta ennen hoidon keskeyttämistä
3) perhe ilmoittaa kirjallisesti kuukautta ennen sopimusajan umpeutumista palaako lapsi keskeytysajan jälkeen päivähoitoon. Elokuussa 2013 päivähoitoon palaavien lasten osalta ilmoitus tulee tehdä viimeistään 31.5.2013. Mikäli päivähoitopaikkatakuuta jatketaan, siitä tehdään uusi sopimus.
Paluu päivähoitoon voi tapahtua kaikkina kuukausina, lukuun ottamatta kesä- tai heinäkuuta 2013, jolloin oma hoitopaikka saattaa olla suljettuna.
Keskeytyksen ajalle on mahdollista hakea Lasten kotihoidontukea.
Päivähoidon keskeyttäminen palvelutakuulla sopii esimerkiksi perheelle, jonka vanhempi lapsi jää pois päivähoidosta uuden perheenjäsenen syntymän johdosta tai perheelle, jonka huoltaja jää työttömäksi.
 
"Helmi S"
[QUOTE="vieras";26971111]Siis miten niin irtisanoitte?? Eikai niitä paikkoja irtisanota kesäksi ja sen jälkeen marssita elokuussa takasin? Mekin lomaillaan joka kesä pari kuukautta mutta en mä sitä paikkaa irtisano vaan ilmotan mitkä viikot lapsi on lomalla eikä niistä ajoista tarvi maksaa.[/QUOTE]

Varmaan on kuntakohtaista. Meillä on sellainen käytäntö, että hoitosopimus "irtisanotaan" kesäksi. Kyllä mäkin sitä keväällä tavasin ja vielä kysyin päiväkodissakin. Muuten meillä hyvitetään hoitomaksuista vain 1 kk maksut kesälomana, ja jos on lomalla vaikka 1,5 kk, niin siitä parista viikosta joutuu maksamaan, vaikka lapsi ei siellä olisikaan.
 
[QUOTE="alkup.";26971018]Iha tosi. Mulle kyllä sanottii, että paikka säilyy.. Tai ainakin siihen käsitykseen jäin. Hui apua! Mitenhän se nyt menee...[/QUOTE]

Jos olet sen irtisanonut, niin se on silloin irtisanottu. Lapsen voi ottaa pois päiväkodista, jolloin hoitotakuu astuu voimaan (eli jos lapsi on esim. pitemmällä lomalla; yli 4kk).

Päivähoidon arjen käytännöt
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26971111]Siis miten niin irtisanoitte?? Eikai niitä paikkoja irtisanota kesäksi ja sen jälkeen marssita elokuussa takasin? Mekin lomaillaan joka kesä pari kuukautta mutta en mä sitä paikkaa irtisano vaan ilmotan mitkä viikot lapsi on lomalla eikä niistä ajoista tarvi maksaa.[/QUOTE]

Nykyään monet kunnat tarjoaa tuota irtisanomista siten, että saa sen paikan syksyllä takaisin. Kunta säästää rahaa, kun ei tarvitse kesällä järjestää hoitoa niin monille ja kotihoidontuen saamiseksi pitää olla tuo irtisanominen. Ei tarvitse sitä paikkaa erikseen hakea syksyksi, se syksyn hoitopaikka järjestyy samoilla papereilla kuin irtisanominen.
 
Kyllä täällä ainakin voi irtisanoa paikan kesäksi ja irtisanomislapun kanssa palauttaa myös uuden hakemuksen. Ja pääsee takaisin samaan paikkaan. Esim. opet joilla pitkä kesäloma toimivat usein näin =)
Mutta soita ihmeessä tänään sinne päikkyyn ne hoitoajat, että tietävät maanantaina moneltako menette...
 
Viimeksi muokattu:
"kerttu"
Oletko tosiaan IRTISANONUT paikan? Ettei kyse ole vain jostain lomalta paluusta ja loma-ajankohtien ilmoittamisesta?
Siis jos AP ON SAANUT KOTIHOIDONTUKEA KESÄN AJALTA, niin paikka on silloin irtisanottu kokonaan. Kotihoidontukea ei saa, jos on hoitopaikka "varattuna" kesän ajaksi. Eli kyllä se on täytynyt ihan irtisanoa.

Ja jos on irtisanonut niin kyllä se pitää hakea uudelleen. Toinen asia, onko sitten pk jotenkin hakenut sitä ap:n puolesta, kun ap on laittanut raksin ruutuun.
 
"Minää"
Ap:lle on sanottu, että lapsen voi viedä silloin kun hän on ilmoittanut, että hoitotarve alkaa. Mä en edes miettisi tuollaista... Ja ilmoittaisin ne hoitopäivät samalla kun vien lasta, jos ne tiedossa on.
 
[QUOTE="Minää";26972507]Ap:lle on sanottu, että lapsen voi viedä silloin kun hän on ilmoittanut, että hoitotarve alkaa. Mä en edes miettisi tuollaista... Ja ilmoittaisin ne hoitopäivät samalla kun vien lasta, jos ne tiedossa on.[/QUOTE]

Ja juuri tän takia lapsiluku saattaa joinain päivinä ylittyä, kun esim. virikelapsille annetaan päiviä, jolloin jotkut muut on ilmoittaneet vapaan... Siis jos mitään ei ilmoita, ei henkilökunta voi tietää milloin toisille päivä olisi hyvä antaa.
 
Jos ap on saanut kotihoidontukea, niin silloin paikka on irtisanottu ja sitä pitää hakea uudelleen 4kk ennen hoidontarvetta.

Hoidon keskeytys on eri asia, ja silloin saa kotihoidontukea kyseisestä lapsesta, mutta se ei kyllä päde vain kesälomaan. Siinä on ne samat ilmoitusajat kuin normaalisti päiväkotipaikkaa haettaessa. Meillä poika oli hoidon keskeytyksellä kotona mun äitiysloman ajan, mutta silloinkin piti paluusta ilmottaa 4kk aikaisemmin.

Kesän poissaoloihin saa muutenkin ne alennukset ilman irtisanomisia, ainakin Helsingissä.
 
"Miranda"
Meidän kunnassa tuo hoitotakuu ja lapseni ollut nyt 5kk pois hoidosta. Erikseen tehtiin sopimus, se ei kylläkään ollut mikään irtisanominen vaan keskeytys. Tältä ajalta olen saanut kodinhoidontukea. Silti syksyksi paikkaa piti "hakea" uudestaan, mutta hoitotakuuhan jo lupaa paikan entisesti päiväkodista. Toukokuussa tuli viralliset päätökset syksyn hoitopaikasta postissa. On siis mahdollista saada kodinhoitotukea vaikka päikky paikka olisikin varuilla odottamassa.
 

Yhteistyössä