Jos otan esikon pois tarhasta... onko samaa paikkaa mahdolista saada takaisin kun menen töihin?

  • Viestiketjun aloittaja entinen masentunut
  • Ensimmäinen viesti
entinen masentunut
Mulla oli viime syksynä jonkin sortin masennuksen huipentuma enkä kerta kaikkiaan jaksanut kotona yhtä 2v.uhmista ja 6kk vauvaa... Miehen pyynnöstä laitettiin sitten esikoinen osapäivähoitoon kolmena päivänä viikossa. Meillä kävi todella hyvä tuuri hoitopaikan kanssa. Se on aivan omassa pihassa, ihanat hoitajat ja hyvä kommunikaatio kodin ja hoidon välillä! Tyttö on viihtynyt hoidossa marraskuusta asti.

Tänä aikana olen saanut itseni huomattavasti parempaan kuntoon ja jaksan nyt paljon paremmin. Keväällä on varmasti jotain tekemistä asian kanssa, mutta nyt todella nautin lasten kanssa ulkoilusta ja puuhastelusta. Kotona olisi tarkoitus olla vielä 1,5v. Tällä hetkellä pidän tytön kotona tarhasta pienenkin flunssa verukkeella. Tarhaan vieminen tuntuu lähinnä hölmöltä. Neiti kuitenkin viihtyy hoidossa ja puhuu paljon kavereista ja nauttii selvästi lauluhetkistä ja askartelusta. Koskaan ei kiukkua kun pitäisi hoitoon lähteä.

Mietin, että jos nyt otan tytön takaisin kotiin, teenkö hänelle enemmän hallaa? Tyttö täyttää ensi kuussa 3v. Ja onko mitään takeita saada molemmille hoitopaikkaa sitten tuosta samasta tarhasta 1,5vuoden päästä?

Tunnen että jaksaisin taas olla hyvä ja aktiivinen äiti ja siksi tuntuu pahalta viedä toista hoitoon vaikka hän selvästi nauttii siitäkin. Ristiriitaiset tunteet siis.
 
JiiVee
Mä pitäisin hoitopaikan. On kuitenkin jo sen verran iso, nauttii hoidosta jne. Sulla ei ole mitään takeita että saisit takaisin samaan paikkaan, ellei kunnalla ole jotain sellasta sopimusta että paikkaa pidetään. Toisaalta sun on helpompi saada nuorempi sinne jos vanhempi siellä jo on.

Voithan sä pitää siellä lyhyempiä päiviä jos niikseen, tai vaikka kokonaan vapaan kuukauden ja katsoa miten menee. Mutta lapselle jatkuva vekslaaminenkaan ei ole hyväksi. Just oppinut uudet rutiinit ja saanut kaverit, sitten taas jätetään kaikki, sitten taas uusi opetteleminen kun hoitoon palaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja JiiVee:
Mä pitäisin hoitopaikan. On kuitenkin jo sen verran iso, nauttii hoidosta jne. Sulla ei ole mitään takeita että saisit takaisin samaan paikkaan, ellei kunnalla ole jotain sellasta sopimusta että paikkaa pidetään. Toisaalta sun on helpompi saada nuorempi sinne jos vanhempi siellä jo on.

Voithan sä pitää siellä lyhyempiä päiviä jos niikseen, tai vaikka kokonaan vapaan kuukauden ja katsoa miten menee. Mutta lapselle jatkuva vekslaaminenkaan ei ole hyväksi. Just oppinut uudet rutiinit ja saanut kaverit, sitten taas jätetään kaikki, sitten taas uusi opetteleminen kun hoitoon palaa.
Ollaan pitämässä lähes kahden kuukauden kesäloma ainakin. Mietin vain sitten tuota jatkoa.
 
ei anneta huutia vaan kehutaan sua hyväksi äidiksi joka ajatteli lapsensa parasta kun omat voimat oli vähissä :hug: mutta en ymmärrä miksi haluat ottaa lapsen nyt pois jos hän on hyvin viihtynyt? Tuon ikäinen jo kaipaa kavereitakin ja ilmeisesti on hyvin viihtynyt? Ei muutama päivä viikossa osapäiväisen tee lapsellesi ollenkaan huonoa, päinvastoin...anna lapsen jatkaa.
 
ei
Sä olet hyvä äiti, vaikka lapsesi olisi muutamana päivänä viikossa tarhassa! Mun mielestä 3v on jo niin iso, että hänelle tarhassa olosta on hyötyäkin. Tulee varmasti tehtyä erilaisia juttuja kuin kotona pikkusisaruksen kanssa pystyisi, esim. askarteluja. Mun mielestä ei kannata ottaa lasta pois tarhasta, varsinkin kun se on noin hyvä paikka ja lapsi itse tykkää!!!
 
JiiVee
Hoitopaikan pois antaminen onnistuu käden käänteessä, sen saaminen voi takuta. Eli katso rauhassa, kuulostele myös miten menee sekä sulla että lapsella, kun lapsi on koko ajan kotona. Saattaa olla ettet jaksakaan samalla tavalla. Voi myös olla että lapsi kaipaa kavereita hoidossa tai muuten vaan hoitopaikkaan. Tai sitten ei ja molemmat viihtyy paremmin kotona. Ja kannattaa ehdottomasti ottaa selvää takaako kunta paikan takaisin jos lapsen ottaa välillä pois.
 
annukka83
Saahan kesäloman pitää :O Kesäloman jälkee sit vaan takasi hoitoo =)
Itsellä sama juttu (melkee) 5v pojalla enskuu viel tarhaa ja sit on äitin ja vauvan kans kotona elokuun puolee välii asti.
 
ap
Kiitoksia kannustavista vastauksista. :) On vaan ollut jotenkin niin ihanaa huomata, että ne päivät kun tyttö on kotona, niin jaksa tehdä asioita ja olla rauhallinen uhmankin edessä. Tarhapäivät ovat melkein haikeita kun olisi kiva puuhastella yhdessä. Ehkä se kuitenkin olisi tytölle suurempi haitta jos tarha nyt lppuisi ja alkaisi sitten taas 1,5vuoden päästä uudestaan ja mahdollisesti ihan eri paikassa. Taidan kuitenkin kesäloman jälkeen muuttaa tuon 3pv/viikossa kahteen päivään...
 

Yhteistyössä