Jos sektiosynnytyshalua OIKEESTI pidettäisiin normaalin vast

aisena niin kyllä synnytyssairaaloissa olisi psykologit joiden kanssa ne keskustelut käytäsiin EIKÄ niin kun nyt on että mieslääkärit virnuilee tyyliin "yritäkö päästä helpolla" ja naislääkärit kurttuilee että "tuskalla se minäkin".

Britney Spearsin lapsi syntyi sektiolla ja Victoria Bechmannin ja lukuisten muiden ja sitä pidetään TÄYSIN YMMÄRRETTÄVÄNÄ JA NORMAALINA.

Siis halusivat itse sektion ja sitä halua pidetään normaalina.
 
susse
Anteeksi vain, mutta en minä ainakaan pidä sitä normaalina, että noita julkkisäitejä leikellään vain ja ainostaan,koska ei oikein sitten loppupeleissä huvitakan synnyttää( niin se Britneykin kovin uhosi synnyttävänsä "suorassa lähetyksessä") Ja onhan se kätevää,kun Victoria Bechamiltakin varmaan leikattiin samalla ne roikkuvat vatsanahat pois, ainakin niin kovin timmiltä näytti heti synnytyksn jälkeen. Jenkeissä tehdään paljon sektioita, koska niistä saa enemmän rahaa ja ne sopivat niin hyvin tähän elämän tyyliin, että voi tarkkaan suunnitella kaiken, jopa oman lapsensa syntymäajankohdan.

Tämä nyt kärjistystä, kyllä kai joillain on ihan oikea syykin (esim. perätila tms.) mutta tuskin nuo nyt kaikki ovat mitään pelkosektioita...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 11:47 susse kirjoitti:
Jenkeissä tehdään paljon sektioita, koska niistä saa enemmän rahaa ja ne sopivat niin hyvin tähän elämän tyyliin, että voi tarkkaan suunnitella kaiken, jopa oman lapsensa syntymäajankohdan.

Jenkeissä tehdään suhteessa enemmän sektioita, koska alatiesynnytykseen liittyy sektiota suurempi lapsen vammautumisen riski, mikä puolestaan poikii herkästi synnytyslääkärille juridisia ongelmia.
 
Mitä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 16:19 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 11:47 susse kirjoitti:
Jenkeissä tehdään paljon sektioita, koska niistä saa enemmän rahaa ja ne sopivat niin hyvin tähän elämän tyyliin, että voi tarkkaan suunnitella kaiken, jopa oman lapsensa syntymäajankohdan.

Jenkeissä tehdään suhteessa enemmän sektioita, koska alatiesynnytykseen liittyy sektiota suurempi lapsen vammautumisen riski, mikä puolestaan poikii herkästi synnytyslääkärille juridisia ongelmia.
Suurempi riski lapselle syntyä alakautta?
Mulle pelkopolilla sanottiin että sektio on aina kaikken vaarallisin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 17:01 Mitä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 16:19 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 11:47 susse kirjoitti:
Jenkeissä tehdään paljon sektioita, koska niistä saa enemmän rahaa ja ne sopivat niin hyvin tähän elämän tyyliin, että voi tarkkaan suunnitella kaiken, jopa oman lapsensa syntymäajankohdan.

Jenkeissä tehdään suhteessa enemmän sektioita, koska alatiesynnytykseen liittyy sektiota suurempi lapsen vammautumisen riski, mikä puolestaan poikii herkästi synnytyslääkärille juridisia ongelmia.
Suurempi riski lapselle syntyä alakautta?
Mulle pelkopolilla sanottiin että sektio on aina kaikken vaarallisin.
Kyl se vaan niin on, et sektiossa on paljon suuremmat riskit mennä jotain pieleen. Leikkaus on aina leikkaus ja komplikaatioiden mahdollisuutta ei voida sulkea pois. Alatiesynnytys on sekä lapselle että äidille paljon "turvallisempi" ja luonnollisempi.
 
Alatiesynnytys on turvallisempi äidille, mutta sitä, kestääkö sikiö alatiesynnytyksen vaurioitumatta, ei nykyisin lääkätieteen keinoin pystytä luotettavasti ennustamaan. Synnytystä edeltävästi ja avautumisvaiheen aikana KTG ja uudempi STAN voivat olla tulkittavissa täysin normaaleiksi tilanteessa, jossa sikiö on jo todellisuudessa reserviensä äärirajoilla eikä siten kestä enää vähääkään ongelmia kuten esim. pitkittynyttä ponnistusvaihetta. Loppuvaiheessa ei hätäsektioon enää välttämättä ryhdytä, vaan yritetään käyttää imukuppia tai pihtejä. Tuloksena voi olla "yllättäen" vaikeasti asfyktinen lapsi, joka voi kärsiä useiden elinjärjestelmien pysyvistä häiriöistä koko loppuikänsä. Sektiovauvoilla on toki omat sopeutumisvaikeutensa, mutta huomattavasti pienempi vammautumisen riski kuin huonotuurisella alateitse syntyneellä. Minusta on äidin asia, riskeeraako mieluummin oman kuin lapsensa terveyden synnytyksessä.
 
Maailman sivu on synnytetty alakautta. En oikein usko, että se nyt olisi niin kauhean vaarallista...En tarkoita, etteikö joissakin tapauksissa olisi, vaan tarkoitan yleisesti ottaen. Nainen on luotu niin, että pystyy synnyttämään. (Yleisesti ottaen) Ymmärrän kyllä täysin, että joskus sektio on pakko tehdä. Mutta sitä en ymmärrä, että nämä julkkikset järjestäen menevät synnyttämään sektiolla.
 
[/quote]
TUSKINPA KUKAAN ÄITI OMAN LAPSENSA TERVEYTTÄ RISKEERAISI...

[/quote]


Aivan, siksi osa meistä päätyykin valitsemaan elektiivisen sektion, eikä se päätös todellakaan kuulu kenellekään muulle. Arvostelijoilla (erityisesti alatiesynnytyksen luonnollisuuteen vetoavilla) on harvoin omakohtaista kokemusta synnytyksessä "yllättäen" vammautuneen lapsen kanssa elämisestä, toisin kuin minulla. Riskejä on helppo vähätellä niin kauan, kuin ne eivät käy toteen omalla kohdalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 17:01 Mitä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 16:19 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 11:47 susse kirjoitti:
Jenkeissä tehdään paljon sektioita, koska niistä saa enemmän rahaa ja ne sopivat niin hyvin tähän elämän tyyliin, että voi tarkkaan suunnitella kaiken, jopa oman lapsensa syntymäajankohdan.

Jenkeissä tehdään suhteessa enemmän sektioita, koska alatiesynnytykseen liittyy sektiota suurempi lapsen vammautumisen riski, mikä puolestaan poikii herkästi synnytyslääkärille juridisia ongelmia.
Suurempi riski lapselle syntyä alakautta?
Mulle pelkopolilla sanottiin että sektio on aina kaikken vaarallisin.
Sulle on valehdeltu. Tai sitten olet vain käsittänyt asian väärin? Sektio ei todellakaan ole aina kaikkein vaarallisin.

Suomessa yleensä yritetään viimeiseen asti puhua alatiesynnytyksen puolesta, jopa niissä tapauksissa missä suunniteltu sektio olisi turvallisin vaihtoehto.

Mukavuussektioita en ymmärrä. En ymmärrä sitä, mitä mukavaa ja helppoa on sektiossa?
 
Pakko kommentoida vielä tätä aihetta. Sektiossa on aina isompi riski sekä äidille että vauvalle. Minä jokja ennenaikaisesti olen synnyttänyt, niin mulle kerrottiin että vauavan keuhkot kypsyy hieman alatiesynnytyksen aikana ja sektion aikana kun vauva otetaan maailamalle on vauvalle suuri sterssi. Teksin mitä tahansa jos saisin perutettua mun sektion ja olisin saanut synnyttää alateitse. Olin nimmittäin niin kipeä sektion jälkeen että toivon ettei kukaan joutuisi kokemaan sitä. :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 08:34 vieras kirjoitti:
Pakko kommentoida vielä tätä aihetta. Sektiossa on aina isompi riski sekä äidille että vauvalle. Minä jokja ennenaikaisesti olen synnyttänyt, niin mulle kerrottiin että vauavan keuhkot kypsyy hieman alatiesynnytyksen aikana ja sektion aikana kun vauva otetaan maailamalle on vauvalle suuri sterssi. Teksin mitä tahansa jos saisin perutettua mun sektion ja olisin saanut synnyttää alateitse. Olin nimmittäin niin kipeä sektion jälkeen että toivon ettei kukaan joutuisi kokemaan sitä. :(
Minulle on tehty sektio ja vilä hätä sellainen. Enkä sen jälkeen tarvinnut kuin yhden päivän kipulääkettä. Liikkuminen oli vain vaivalloista mutta muuten kaikki meni hyvin. Jos toisen lapsen haluisin niin sektion haluisin uudestaan!
 
annamanna harmaana
Eiköhän kumpikin tapa ole ihan oikeita, pääasia taitaa olla että saadaan kaikki vauvat ehjinä ja terveinä maailmaan ja äidit onnellisiksi.
Itelle tehtiin sektio esikoiselta vain pelkästään neidin terveyttä ja turvallisuutta ajatellen, tokihan tuo ois mahtunu alakautta tulemaan pieni kun oli mutta perätila ja napanuoran lyhyys + siihen vielä se että neiti oli kiepauttanu sen kertaalleen kaulanympärille olivat syyt miksi leikattiin. Mielessä ei ees käynyt sillon että kieltäytyisin, kätilöllekkin sanoin ku kysy että pelkäätkö alkaa tekemään perätilassa alakautta että pelottaahan se, ensimäinen ku on eikä tiiä miten paikat antaa periksi.
Nyt oottelen toista eikä leikkaus ole tämänkään kohdalla pois suljettu mahollisuus omassa mielessä, toista kymmentä viikkoa vielä aikaa synnytykseen mutta jos leikkuriin viedään niin sitten on ammattitaitosemmat tehneet päätöksen, kummanki turvallisuuden eteen...
 
Mä taas näkisin tämän niin, että koska synnytys on normaali ja luonnollinen juttu ja koko synnytyspelko ilmiönä uusi, ei ole vielä hoksattu että pitäisi kouluttaa psykologeja setvimään synnytyspelkoa. Mä en tarkoita etteikö synnytystä olisi ennenkin jännitetty, mutta kun ei ole vaihtoehtoakaan ollu, ei ole tarvittu ammattiauttajaa keskustelemaan synnytystavan valinnasta.

Jenkeissä tehdään paljon sektioita viikolla 36, ettei vatsanahka ehtis venyä niin paljon, kenenköhän etu sekin on? Kuukauden ennenaikaisensynnytyksen luulis olevan riski molemmille, äidille ja vauvalle...Joku julkkisäiti sanoi ihan suoraan sektionsa syyksi tuon, mutten enää muista kuka ja sen jälkeen sitä vähän puitiin suomessakin ja lopputulos oli, että suomesta ei löydy lääkäriä, joka suostuu sillä perusteella sektioon viikolla 36 ja hyvä niin! Onneksi raha ei ratkaise ihan kaikkea!

Musta koko synnytyksestä vaahdotaan ihan liikaa. Sen pitäis olla joku ihme elämys ja kokemus. sehän on tapa saada lapsi! Ei ehkä aina niin kivaa, mutta ei lomalle mennessäkään ole mitenkään kivaa istua 12 tuntias ahtaassa lentokoneessa, siihen ryhdytään, koska halutaan saavuttaa se päämäärä, eli saada se ihana vauva. Synnytys on luonnollinen osa elämää eikä mikään elämysmatka, jota suunitellaan etukäteen ja pohditaan millaisen elämyksen sitä nyt haluais.
 


Jenkeissä tehdään paljon sektioita viikolla 36, ettei vatsanahka ehtis venyä niin paljon, kenenköhän etu sekin on?


[/quote]

Kyllä se nahka varmaan on suurimman osansa venynyt jo tuohon mennessä. Kyllä sikiö on jo ihan sopiva syntymään jo vk 36, tosin meillä ei elektiivistä sektiota tehdä noin aikaisin, vaan yleensä vk ennen laskettua aikaa.

Joku vetosi siihen että ennen pärjättiin ilman pelosektioita. No, niin pärjättiin ilman monta muutakin asiaa. Kuka kyseenalaistaa hammaslääkäreiden puudutuspistokset pelkän paikkauksen yhteydessä???? Kipu on vain hetkellinen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 08:34 vieras kirjoitti:
Pakko kommentoida vielä tätä aihetta. Sektiossa on aina isompi riski sekä äidille että vauvalle. Minä jokja ennenaikaisesti olen synnyttänyt, niin mulle kerrottiin että vauavan keuhkot kypsyy hieman alatiesynnytyksen aikana ja sektion aikana kun vauva otetaan maailamalle on vauvalle suuri sterssi. Teksin mitä tahansa jos saisin perutettua mun sektion ja olisin saanut synnyttää alateitse. Olin nimmittäin niin kipeä sektion jälkeen että toivon ettei kukaan joutuisi kokemaan sitä. :(
Ilman sektiota mun vauva ei olisi hengissä. Ja ei olisi moni muukaan! Sektiossa ei ole aina isompaa riskiä!

Suuri stressi, ehkä, mutta mitenköhän on suunnitellussa sektiossa syntyneiden kuolemat/vammautumiset?

Varmaan sullakin on ollut hyvä syy sektioon? Tekisit mitä tahansa että saisit sen peruttua? Oman kipusi takia?! :eek:

Ei se mitään mukavaa mullakaan ollut, mutta kun tietää syyn ei sitä voi mitenkään katua!
 
joku tuolla kommentoi, että maailman sivu on synnytetty... ja nainen on luotu synnyttämään..

pitänee paikkansa, mutta...

ihmisenevoluution aikana, meille on kehittynyt kaikista nisäkkäistä suurimmat aivot ja pää ja vieläpä hankalan mallinen pää synnyttää. ihmisen synnytys on vaikeampi, kivuliaampi ja riskialttiimpi kuin muiden nisäkkäiden.
sinä aikana, kun ihmisen pää on evoluutiossa kasvanut, ei naisen lantio ole kuitenkaan kasvanut samaa tahtia. lisäksi syntyvien lasten koko on kasvanut huomattavasti jo viimeisen sadan vuoden aikana. myös naisen elopaino on kasvanut sadan viimeisen vuoden aikana, mutta lantioluut eivät ole muuttuneet siinä määrin.

kurja verrata elukoihin, mutta niitähän mekin ollaan. eläimistä -kaikille tutulla bulldogilla- on myös muuhun kokoon nähden suuri pää ja hankalan mallinen synnytettävä. suurin osa bulldogeista syntyy maailmaan sektiolla. tämä suuri päisyys on kylläkin ihmisen jalostustoiminnan aiheuttamaan ja siksi mielestäni kyseenalaista. ihmisen suuripäisyyden on aiheuttanut evoluutio ja se myös on mahdollistanut ihmisen ylivertaisen älykkyyden.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 11:05 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 08:34 vieras kirjoitti:
Pakko kommentoida vielä tätä aihetta. Sektiossa on aina isompi riski sekä äidille että vauvalle. Minä jokja ennenaikaisesti olen synnyttänyt, niin mulle kerrottiin että vauavan keuhkot kypsyy hieman alatiesynnytyksen aikana ja sektion aikana kun vauva otetaan maailamalle on vauvalle suuri sterssi. Teksin mitä tahansa jos saisin perutettua mun sektion ja olisin saanut synnyttää alateitse. Olin nimmittäin niin kipeä sektion jälkeen että toivon ettei kukaan joutuisi kokemaan sitä. :(
Ilman sektiota mun vauva ei olisi hengissä. Ja ei olisi moni muukaan! Sektiossa ei ole aina isompaa riskiä!

Suuri stressi, ehkä, mutta mitenköhän on suunnitellussa sektiossa syntyneiden kuolemat/vammautumiset?

Varmaan sullakin on ollut hyvä syy sektioon? Tekisit mitä tahansa että saisit sen peruttua? Oman kipusi takia?! :eek:

Ei se mitään mukavaa mullakaan ollut, mutta kun tietää syyn ei sitä voi mitenkään katua!
Mun koko viimeinen raskauskuukausi oli ollut erittäin rankka, henkisesti. oli maannut osatolla ennenaikaisen lapsiveden menon takia. Mulla alettiin käynnistää raskaus rv34 tableteilla ja seuraavana päivä siirrettiin synnytyssaliin jolla jatkettiin tipalla. koko ajan oli suunnitelmissa että synnytän alakautta, mutta vauvan sydänäänien takia jouduin sektioon olivat jotain 170, kiirelliseen luki papereissa mutta odotettiin sektion pääsyy 7 tuntia. Se mitä kirjoitin että jos voisin peruttaa sen jollain tavalla niin tekisin, kukaan ei voi ymmärtää miten henkisesti voin pahoin vieläkin siitä että tehtiin sektio, tulee vaan semmoinen epäonnistunut olo, sori minun mielipide. Mutta onneksi vauva on aivan terve. Ja mitä kirjoitin sektio riskeistä on ihan kyllä vaan NKL lääkärit kertonut minulle. Mutta tämä minun mielipide. :(
 
hannele


Minulle on tehty sektio ja vilä hätä sellainen. Enkä sen jälkeen tarvinnut kuin yhden päivän kipulääkettä. Liikkuminen oli vain vaivalloista mutta muuten kaikki meni hyvin. Jos toisen lapsen haluisin niin sektion haluisin uudestaan!
[/quote]


Sama täällä! Mulla leikkauksesta positiivinen kokemus :)
 
Joku sanoi että naiset on synnyttäneet maailmansivun.. On on, ja myös erittäin moni siihen kuollut.. Mun ystävällä esim sen malliset lantioluut että alakautta ei selviytyis ykskään lapsi hengissä ja kyllä ois äidin henkikin vaarassa..
 
mulla eka syntyi lopulta sektiolla, toinen ala teitse ja 1.6-06 hätäsektiolla.Jos jokus vielä tulee tai tulisi vauva, en mieti miten pitäisi vauvan maailmaan tulla.Eka sektion jälkeen en ollut kovin kipeä, mutta piti olla varovainen pitkään, toinen syntyi alateitse ja imukupilla, se oli ratkaisu sillon,kuntoiduin aika nopeasti, vaikka ompeleet alapäässä tulehtui.Nyt sektio ei ollut mikään mukava kokemus vauva teholla ja itsekin olin alussa tosi kipeä ja lääkekuurin sain mukaan ja mahan seutu vielä kipeä.Pääsimme tänään kotio.Minä luotan lääkärin päätökseen miten toimitaan, koska se on kumminkin vauvan ja äidin parhaaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 22:18 viiviliina kirjoitti:
Joku sanoi että naiset on synnyttäneet maailmansivun.. On on, ja myös erittäin moni siihen kuollut.. Mun ystävällä esim sen malliset lantioluut että alakautta ei selviytyis ykskään lapsi hengissä ja kyllä ois äidin henkikin vaarassa..
Luitkohan kommenttini ihan loppuun asti. Mainitsin siinä nimenomaan että Yleisesti ottaen. En tarkoittanut, etteikö olisi tällaisia "poikkeustapauksia", joissa tottakai sektio ainut vaihtoehto!!! ;)
 
joo no täällä on nyt sitten ruodittu ihan vähän jo ap:n asian vierestä,ei sillä että haittais mut mut.. =) ;)
Asiahan on juuri niin kuin joku jenkeistä sanoikin ,se juridinen puoli ja kun kaikesta pitää maksaa..suomi on eri paikka ja eri kansallisuus..
täällä sektiot tehdään pelkästään lääketieteellisillä syillä ja erittäin pelokkaille jotka ovat menneet niin monen lääkärin ja psykologin kautta että se on todettu ainoaksi keinoksi synnyttää.
sektio heikentää kohtulihasta joka ikinen kerta siihen tulee arpi joka ei ole yhtä vahvaa kuin oikea lihas ja joillakin joilla on muutenkin heikompi kohtulihas voivat saada jo kahden keisarinleikkauksen jälkeen lasten teko kiellon arpisella ja heikolla kohdulla raskaus kun ei ole kovin turvallista enää :ashamed: ja synnytti sitten alateitse tai leikkauksella on ihan yhtä paljon äiti!!!! :heart: en pidä kunnia tekona itselläni kahta todella vaikeaa alatiesynnytystä vaan ennemmin #&%?$!* keikka tulipahan tehtyä ja vielä sellaisin seurauksin et pelkään todella paljon sitä synnytystä näistä kahdesta johtuen :eek: katsellaan mitä aika tuo la olisi tammikuussa..
jollain konstillahan se vauva on ulos sieltä masusta saatava uistakaa se :heart: :saint:
 
Perskules
Mulle on kolme sektiota tehty, enempää ei kohtulihas kestä.
Sektiot ihan ok kokemuksia, mutta silti oon alatiesynnytyksen puolesta puhuja. Se on se normaalisti paras, turvallisin ja luontevin tapa synnyttää ja maailmaan syntyä. Siitä on kenenkään turha mitään napista.

Tämä maailma on menossa todella surkeaan suuntaan. Kaikesta luontevasta hommasta etäännytään koko ajan. Raskauksia suunnitellaan, odotusta odotetaan, synnytetään sektiolla silloin se itselle passaa, imetellään jos imetellään, synnytysasentoja sun muita suunnitellaan jne.. Luonto hoitaa yleensä hommansa jos sille annettas mahdollisuus. Ihan turhaa medikalisoida niinkin luonnollista asiaa kuin syntymä ja synnytys, jos siihen ei ole mitään todella tärkeää ja havaittua syytä! Heittäytykää siihen tunteeseen mukaan, mutta heittäkää suunnitelmat romukoppaan!Ihan yhtä kauheaa on, kun kuolevan ihmisen ei anneta kuolla rauhassa vaan roudataan sairaalaan tippaan ja ties mihin muuhun, kun toivoa ei enää ole...

En ole mikään himo luontohoitaapimpelipom-tyyppi vaan toivon tervettä suhdetta luonnon ja ihmisen välillä. Lääketiede on oiva keksintö, mutta asioissa ollaan menossa liian pitkälle. Tervettä järkeä kehiin ihmiset!

Ja ne, joita synnytys pelottaa niin suosittelisin fundeeraamaan asiaa jo hyvissä ajoin ennen raskautta. On aivan tervettä pelätä synnytystä, mutta sairauden puolelle mennään siinä vaiheessa, kun vaaditaan sektiota ihan luontevana asian hoitona. Vaatikaa eka psykologin apua, sitte sektiota. Asennoitukaa asioihin rennommin. Liika tieto vaan lisää tuskaa, mutta jos tieto on jo olemassa niin lukekaa lisää. Hang loose!
 

Yhteistyössä