Jos sinulla olisi kuukauden ruokaostoksiin 100e, niin mitä söisitte?

  • Viestiketjun aloittaja josjosjos
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Kifa";25669912]Se mikä on hämmästyttävää, on se että moni tässäkin ketjussa listaa "halpoina ruokina" esim. tonnikalaa, kalapuikkoja, valmisnuudeleita tai purkkihernekeittoa. Kilohintaa ja ravintoarvoa kun verrataan niin nuohan ovat ihan järjettömiä valintoja. Pussinuudeleissa ei ole ravintoa sen enempää kuin makaroonissa (tai itse asiassa vähemmän jos verrataan täysjyvämakarooniin) mutta hintaa sitäkin enemmän. Proteiininlähteistä oikeasti edullisia ovat soijarouhe, munat (varsinkin jos saa tarjouksesta niitä jättikennoja), jauheliha ja kokonainen lohi jonka perkuutähteistäkin kannattaa vielä keittää liemi. Hernekeitto kannattaa ehdottomasti keittää itse, kuivatut herneet ja pari keittoluuta ei maksa juurikaan mitään. Erilaisia papuja ja herneitä saa etnisistä ruokakaupoista isoina säkkeinä myös huomattavasti halvemmalla kuin ne marketin luomuhyllyn pikkunyssykät.[/QUOTE]
Totta.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
zxc
keitothan ovat aika halpoja, mullaon "helppo"keitto-ohje. vaikka ei tarvi sstä teen sillä kuitenkin muksuille melkein joka toinen päivä keittoja. eli muutaman perunan(3-4 isohkoa) pilkot kattilaan ja kiehautat, mukaan toki, suola, pippuria ja laakerinlehtia (sipuliakin) voi laittaa maun mukaan. kun perunat on alkanut kiehumaan laitan yhden pussin keittojuureksia (maksaa n. 30-40snt) annan niiden kiehua n. 5 min ja lisään keiton nimen antavan aineen)))) se voi olla nakit, siskonmakkarat, jauhelihat, lohisuikaleet jne... Koko keittokattilan hinnaksi tule n. 3e ja siitä tule kyllä enemmänkin kuin 5 annosta))))

Lohesta sen verran, että löysin tosi helpon ja edullisen tavan käyttää sitä keitoissa! ostan aina sitä 4,95e/kg lohifiletta muutaman kerralla, otan ruodot pois, myös nahan. sulkaloin ja laitan pakastepusseihin ja pakkaseen. sitten kun teke keiton(siis just se kattilallinen) ei tarvi muuta kn ottaa pakkasesta yhden pussin ja heittää sen jäisenä siinä vaiheessa kun juurekset on melkein kypsät. muutama minutti ja keitto on valmis! ja yhdestä kiloa lohifiletta laitan n. kolmeen pussiin pakastettavaksi.
 
pihtari
Lämpimät ruuat seuraavista aineksista 2-3 päivän annoksina
perunaa, kaalia tai makaroonia+kanamunaa, tarjouslihaa/kalaa tai uunilenkkiä+ porkkanaa, halpoja pakastevihanneksia, kaaliapohjaisa salaatteja.
Aamulla ja illalla puuroa ja kiisseliä, jos pakasteesta löytyy marjoja
Juomana vesi ja maito max. 1 lasi päivä mahdolliseseti tiivistemehua.
Lisäksi esim viikonlopuksi sämpylöitä ja veteen leivottua pullaa, jos rahaa jää vielä.

Siinämielessä mielummin vilja puurona, kuin leipänä niin ei tarvi tuhlata kalliisiin päälysiin.
 
pihtari
Lämpimät ruuat seuraavista aineksista 2-3 päivän annoksina
perunaa, kaalia tai makaroonia+kanamunaa, tarjouslihaa/kalaa tai uunilenkkiä+ porkkanaa, halpoja pakastevihanneksia, kaaliapohjaisa salaatteja.
Aamulla ja illalla puuroa ja kiisseliä, jos pakasteesta löytyy marjoja
Juomana vesi ja maito max. 1 lasi päivä mahdolliseseti tiivistemehua.
Lisäksi esim viikonlopuksi sämpylöitä ja veteen leivottua pullaa, jos rahaa jää vielä.

Siinämielessä mielummin vilja puurona, kuin leipänä niin ei tarvi tuhlata kalliisiin päälysiin.
Niin ja tää oli ajateltu sitten isompaa sakkia varten ainakin 4hlö söis tästä.
 
[QUOTE="Kifa";25669912]Se mikä on hämmästyttävää, on se että moni tässäkin ketjussa listaa "halpoina ruokina" esim. tonnikalaa, kalapuikkoja, valmisnuudeleita tai purkkihernekeittoa. Kilohintaa ja ravintoarvoa kun verrataan niin nuohan ovat ihan järjettömiä valintoja. Pussinuudeleissa ei ole ravintoa sen enempää kuin makaroonissa (tai itse asiassa vähemmän jos verrataan täysjyvämakarooniin) mutta hintaa sitäkin enemmän. Proteiininlähteistä oikeasti edullisia ovat soijarouhe, munat (varsinkin jos saa tarjouksesta niitä jättikennoja), jauheliha ja kokonainen lohi jonka perkuutähteistäkin kannattaa vielä keittää liemi. Hernekeitto kannattaa ehdottomasti keittää itse, kuivatut herneet ja pari keittoluuta ei maksa juurikaan mitään. Erilaisia papuja ja herneitä saa etnisistä ruokakaupoista isoina säkkeinä myös huomattavasti halvemmalla kuin ne marketin luomuhyllyn pikkunyssykät.[/QUOTE]

Näissä kyselyissä aina tarjotaan tonnikalaa, vaikka sen kilohinta on ihan törkeä :) Eihän niitä kuukauden ostoksia tarvitse kerralla ostaa :D Tälläisessä tilanteessa kannattaisi ehdottomasti bongailla alelihoja, joissa on hintalaatusuhde kunnossa (ei toki mikä tahansa -50% lappu tee ruuasta ostamisen arvoista). Makkarakin on vähän kysymysmerkki - eikös kuitenkin jauhot ole itse ostettuna halvempaa - eihän niissä lihaa ole, jos halvinta ostaa. Kilohintaa siis katsomaa sisällön kera.

Mutta joo, kananmunat, puurohiutaleet, jauhot, porkkana, kaali, sipuli, makarooni, peruna - nehän ovat edukkaita. Pakastehyllystä kannattaa kilohintaa hieman tarkkailla, sieltäkin voi löytyä jotain pientä erilaista kasvista. Hedelmistä joku kerta tarjousomenaa, tms.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että täysipainoista ruokaa tuolla ei enää usemmalle saa. Kyllähän vatsa täytetään pääosin puurolla, makaroonilla ja perunalla/porkkanalla ja hieman pientä höystettä siihen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
keitothan ovat aika halpoja, mullaon "helppo"keitto-ohje. vaikka ei tarvi sstä teen sillä kuitenkin muksuille melkein joka toinen päivä keittoja. eli muutaman perunan(3-4 isohkoa) pilkot kattilaan ja kiehautat, mukaan toki, suola, pippuria ja laakerinlehtia (sipuliakin) voi laittaa maun mukaan. kun perunat on alkanut kiehumaan laitan yhden pussin keittojuureksia (maksaa n. 30-40snt) annan niiden kiehua n. 5 min ja lisään keiton nimen antavan aineen)))) se voi olla nakit, siskonmakkarat, jauhelihat, lohisuikaleet jne... Koko keittokattilan hinnaksi tule n. 3e ja siitä tule kyllä enemmänkin kuin 5 annosta))))
Ei se keitto tee sen autuaammaksi kuin saman aineksen vetäminen tiukemmassa muodossa ja juomalla runsaasti nesteitä päälle...

Siskonmakkarapaketti maksaa muuten enemmän kuin 3e, joten ei tuota ruokaa ihan sillä hinnalla saa. Tai sitten siskonmakkaran osuus on todella vähäinen ja suosittelisin enemmän ruokaa per nuppi, kuin alle 1 peruna ja neljäsosa keittojuureksesta. Täytyyhän toki annoksessa olla syötävääkin muutakin kuin se vesi.
 
Monenko henkilön ruokiin raha pitäisi riittää? Omiini vai koko perheen? Oletetaanko että pakastinta ei ole ja ruoka varastoja ei ole lainkaan?

Vähentäisin varmasti lihaa, lisäisin edullisia kasviksia, itsetehtyä leipää, puuroja syötäisiin paljon, mahdollisimman paljon käyttäisin esim. kuivattuja herneitä, jos luvallista tässä tapauksessa olisi käyttää tilamaitoa käyttäisin sitä jne.
 
zxc
Ei se keitto tee sen autuaammaksi kuin saman aineksen vetäminen tiukemmassa muodossa ja juomalla runsaasti nesteitä päälle...

Siskonmakkarapaketti maksaa muuten enemmän kuin 3e, joten ei tuota ruokaa ihan sillä hinnalla saa. Tai sitten siskonmakkaran osuus on todella vähäinen ja suosittelisin enemmän ruokaa per nuppi, kuin alle 1 peruna ja neljäsosa keittojuureksesta. Täytyyhän toki annoksessa olla syötävääkin muutakin kuin se vesi.
riippu missä osta, siskonmakkarapaketti maksaa normihinnalla 2,99. Mtta äsken oli cittareissa tarjouksessa 2,45 ja joskun on punaisilla lapuilla. eli keitoihin tule ns. "päivän ainesta". nakkeja saa n. eurolla(jopa ei ihan niitä huonompia). ja silloin kun joku on ihan hyvässä tarjouksessa tai poistohinnalla niin voi ottaa useamman ja laittaa pakkaseen! Kyllähän varmaankin joku kaali-jauhelihapata tule maksamaan saman verran ja on yhtä hyvä ja tervellinen, keitot oli vain yksi esimmerki. meillä ainakin lapset itse pyytävät keittoja melkein joka päivä.
 
"essi"
No kyllä mä uskon, että saisin 100 ruuat meidän kolmen hengen perheelle.
Laputetut lihatuotteet, sit vaan pottuja, makaroonia, puuroja. Leivät ite leivottuna, vihanneksia pakkasesta.
Mutta toivottavasti tilanne olisi tilapäinen, eikä jatkuva...
 
meilläkin tiukkaa..
[QUOTE="minä";25669690]ostaisin halvimmalla mahdollisella kilohinnalla:

10 pakettia puurohiutaleita (4 víljaa tai kaura) n. 20 e???
12 l maitoa 8 e
10 kg porkkanoita 6 e
10 kg perunoita 5 e
paketin levitettä 3 e
paketin kasvislientä 2 e
paketin suolaa 1 e
halpoja kausihedelmiä ja -vihanneksia 30 e
2 kg makaroonia 2 e
paketin tai kaksi soijarouhetta 5 e
- eli tähän mennessä 82 e, mikä voi olla arvio yläkanttiin
loppurahat laittaisin raejuustoon

kai tuolla eläisi.[/QUOTE]

Mitä tekisit näistä, ohjeita?
 
"aliina"
Meidän perheeseen kuuluu vain minä ja 2v. Luultavasti saatettaisiin selvitä 25e/viikko.

2kg perunoita, oisko 2e?
3 jauhelihaa 6e
7 l maitoa joku 6e
pari pussia makaronia 1e
nakkeja 1e
leipä 2e
margariini 1e
porkkanoita
pari omenaa
puuroa

Et kyllä kai sitä hengissä selviäis, jos ei tarvis ostella pesuaineita ja vessapapereita... Tosin jos ois noin pieni budjetti viikolle, ni ottaisin ehkä 10e/viikko lainaa, jotta lapsi sais vähän monipuolisempaa ruokaa. Ite voisin elää makaronilla ja perunalla ja olla juomatta maitoa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jööö;25669763:
Aikamoinen muija oot, jos meinaat saada 25e per viikko riitämään moisiin safkoihin.
helposti. meillä on pakkasessa riistaa, kalaa pyydetään itse ja maitokin haetaan tilatankista... ei tarvi ostaa kuin hedelmät ja joitakin kasviksia. leivät ja sämpylät leivotaan itse.
 
"vieras"
No vaikka:

10 pkt nakkeja
5 pkt uunilenkkiä
7 pkt lihapullia
8 pkt kalapuikkoja
= 30e

7pss perunaa
10 pss makaronia
=10e

5pss perunasipulisekoitusta
10pss keittojuures tai vihannesskoitusta
=10e

kuivahiivaa pkt
jauhoja
sokeria
4pkt kananmuna
=10e

20e maitoihin

5 pkt puuroa
2 mehua
=10e
10e hedelmiä/marjoja/kasveja/kahvi tai mitä tarvii
 
"eee"
Yksinelävä ihminen kun olen, niin enköhän tuolla pärjäisi. :) Opiskelija-ateria 2,45€ 5 krt viikossa, viikonloppuna vanhemmille ja isovanhemmille syömään, iltaisin puuroa, jogurttia, piimää, munakasta, kaalikeittoa, pakastevihanneksia, torilta hedelmiä...
 
tarkkapirkko
jakaisin 100e seuraavasti..

- perunoita 10kg tarjouksesta n.4 e
- hiivaleipäjauhoja 4kg n. 5e /10kg n.7e
- hiivaa 10kpl a 50senttiä, 5e
- makaroonia: pussi 20senttiä, 10kpl, 2e
- jauhelihaa 700g/rasia lidlistä tarjouksessa 2,5e (nautasikaa) x 3, 7,5e
-ruokaöljyä pullo, n1e
-sipulia, n1e
-porkkanoita useampi pussi, n3e
-perunajauhoja, 1e
-sokeria n 1e
-mehutiivistettä, n2e
-uunilenkkiä useampi n80senttiä kpl, keittoihin, leivän päälle, uunimakkaraksi, laatikoihin 5e
-keräkaalta, alle eurolla saa ison kaalin joista kaalipataa jauhelihan ja porkkanan kanssa
-kananmunia euron kenno, useampi,
-vehnäjauhoja eurolla 2kg, useampi pussi,
-herneitä itse tehty hernekeitto, sekaan vähän jauhelihaa ja porkkana, alle euron pussi,
-kaurahiutaleita lidlistä n 80 senttiä paketti, ainakin 5 , n4e
leipämargariinia n 80 senttiä rasia,
-maitoa pari litraa /viikko, yht 6e, purkki n70senttiä-
lopuilla ostaisin
-ruukkusalaatin a 80 senttiä,
-2x kurkku n2e
-kirsikkatomaattia rasia 1,3e
-satsumapussi n2e
-omenapussi n 2e
-kalapuikkoja n2e
-kinkkusuikaleita n2e
-pinaattia pakasteena n1e itsetehtyjä pinaattilättyjä
-keittovihanneksia muutama pussi eurolla ja hernemaissipaprikaa samoin
-juusto n3e
-riisiä n2e
-kahvipaketti n3e
-korppujauhoja, alle1e
-leivontamargariinia n1e
-kanasuikaleita tms n3e
-ruokakermaa 2x n2e
tekisin perunamuusia vaihdellen jauhelihaa, porkkanaa, pinaattia sen sekaan,
jauhelihasta pullia, keittoa, kastiketta, mureketta
kiisseliä, puuroa, makaroonilaatikkoa, riisiä keitettynä eri variaatioiden kanssa, mm lihapullat , makkarat, kinkkusuikaleet, hernemaissipaprikat
munakasta, leipoisin sämpylät, hiivaleivät itse, eri uunilaatikoita, patoja, jnee..

en nyt kovin tarkoin laskenut, mutta luulisin satasen riittävän noihin, ja jakaisin yllämainitut ostettavat jokaviikolle tasaisesti, suunnittelisin viikon ruokalistan tarkkaan ja pyrkisin käyttämään kaikki tarjoukset tarkoin hyödyksi sekä kaikki punaisen lapun tuotteet . nim kokemusta on elättää isoa perhettä vain muutamalla satasella kuukaudessa (toki itsellä on lisänä marjoja pakastin täynnä, teemme itse jugurtit, viilit,lähes kaiken leivän, lihaakin löytyy ja kalaa saadaan)
 
"Mää"
Vaikea sanoa, kun mä en rehellisesti tiedä edes mitä maitolitra maksaa. En tiedä perusruokatarvikkeiden hintoja. Sen mä tiedän, että kurkku maksaa euron, kun ihan sattumalta kotona katoin kurkun kyljessä olevaa punnituslappua, muttamutta. 25e tulisi viikkoa kohti, mikä on todella todella vähän..
:D

Olipa tyhjentävä ja asiaan-melkein-liittyvä kommentti! :D
 
"vieras"
jakaisin 100e seuraavasti..

- perunoita 10kg tarjouksesta n.4 e
- hiivaleipäjauhoja 4kg n. 5e /10kg n.7e
- hiivaa 10kpl a 50senttiä, 5e
- makaroonia: pussi 20senttiä, 10kpl, 2e
- jauhelihaa 700g/rasia lidlistä tarjouksessa 2,5e (nautasikaa) x 3, 7,5e
-ruokaöljyä pullo, n1e
-sipulia, n1e
-porkkanoita useampi pussi, n3e
-perunajauhoja, 1e
-sokeria n 1e
-mehutiivistettä, n2e
-uunilenkkiä useampi n80senttiä kpl, keittoihin, leivän päälle, uunimakkaraksi, laatikoihin 5e
-keräkaalta, alle eurolla saa ison kaalin joista kaalipataa jauhelihan ja porkkanan kanssa
-kananmunia euron kenno, useampi,
-vehnäjauhoja eurolla 2kg, useampi pussi,
-herneitä itse tehty hernekeitto, sekaan vähän jauhelihaa ja porkkana, alle euron pussi,
-kaurahiutaleita lidlistä n 80 senttiä paketti, ainakin 5 , n4e
leipämargariinia n 80 senttiä rasia,
-maitoa pari litraa /viikko, yht 6e, purkki n70senttiä-
lopuilla ostaisin
-ruukkusalaatin a 80 senttiä,
-2x kurkku n2e
-kirsikkatomaattia rasia 1,3e
-satsumapussi n2e
-omenapussi n 2e
-kalapuikkoja n2e
-kinkkusuikaleita n2e
-pinaattia pakasteena n1e itsetehtyjä pinaattilättyjä
-keittovihanneksia muutama pussi eurolla ja hernemaissipaprikaa samoin
-juusto n3e
-riisiä n2e
-kahvipaketti n3e
-korppujauhoja, alle1e
-leivontamargariinia n1e
-kanasuikaleita tms n3e
-ruokakermaa 2x n2e
tekisin perunamuusia vaihdellen jauhelihaa, porkkanaa, pinaattia sen sekaan,
jauhelihasta pullia, keittoa, kastiketta, mureketta
kiisseliä, puuroa, makaroonilaatikkoa, riisiä keitettynä eri variaatioiden kanssa, mm lihapullat , makkarat, kinkkusuikaleet, hernemaissipaprikat
munakasta, leipoisin sämpylät, hiivaleivät itse, eri uunilaatikoita, patoja, jnee..

en nyt kovin tarkoin laskenut, mutta luulisin satasen riittävän noihin, ja jakaisin yllämainitut ostettavat jokaviikolle tasaisesti, suunnittelisin viikon ruokalistan tarkkaan ja pyrkisin käyttämään kaikki tarjoukset tarkoin hyödyksi sekä kaikki punaisen lapun tuotteet . nim kokemusta on elättää isoa perhettä vain muutamalla satasella kuukaudessa (toki itsellä on lisänä marjoja pakastin täynnä, teemme itse jugurtit, viilit,lähes kaiken leivän, lihaakin löytyy ja kalaa saadaan)
Jestas :O. Joku on oikein talousihminen. Teillä ei vissiin tule näitä "vain 20e tilillä, kuolemmeko nälkään?" -tilanteita :D.
 
"Mie vaan"
Tekisin kaiken itse leivästä lähtien. Puuroa aamulla ja illalla. Ruokana paljon perunaa ja juureksia sekä makaronia, lihaa tarjouslapuilla silloin tällöin. Soijarouhetta ja papuja/herneitä jotta saa proteiinia.

Kyllä tuo on ihan mahdollista jos jaksaa nähdä vaivaa syömisten eteen :)
 
"joku"
Varmaan kynsiä viimeiset 2 viikkoa, ei meidän 3 hengen perhe pärjäisi mitenkään 100€. Mulla meni äsken muutaman päivän hedelmä/vihannes ostoksiin 35€ enkä ostanut edes luomua.
 

Yhteistyössä