Jos sinun pitäisi valita pidätkö omakotitalosi vai hankitko toisen lapsen niin kumman valitsisit?

  • Viestiketjun aloittaja vaikeeta joo...
  • Ensimmäinen viesti
vaikeeta joo...
Lainaa emme saa lyhennettyä vain toisen palkalla, joten se olisi vuokralle muutto jos toisen lapsen päätämme hankkia.

En vaan osaa päättää onko tuolle jo olemassa olevalle parempi pitää oma koti vai saada sisarus...
 
vieras
Eikö voi ottaa lyhennysvapaata ja tehdä vaikka könttälyhennyksiä kerran vuoteen. Minä juuri otin koko asuntolainan omiin nimiin ja toinen lapsi syntyy marraskuussa ja tarkoitus olisi ihan koko ajan sitä lainaa lyhentää ja mulla ei siis ole mikään järjettömän suuri äitiyspäiväraha, mutta laskin, että kyllä minä lainaa pystyn lyhentämään.
 
vieras
Minkälaisia lainoja ihmiset oikein ottaa jos ei yhden palkalla pystytä vaikka vain vuotta maksamaan? Me ostettiin talo ja otettiin sopiva laina, molemmat oli sillä hetkellä vielä työttömänä että ei pitäis tulla tulevaisuudessa ongelmia. Ja tosiaan mitä jos toinen joutuisi työttömäksi? Ja saahan sitä äitiyslomallakin ihan hyvää rahaa jos on kerran töissä sitä ennen ollut??
 
hanna
No mä en alunperinkään hankkiutuisi tuollaiseen tilanteeseen, missä talo ja toinen lapsi ovat vastakkain, toisensa poissulkevina vaihtoehtoina. Kannattaa mennä pankkiin keskustelemaan asiasta, jos vaikka löytyisi joku hyvä ratkaisu. On se nyt aika kurjaa, jos täytyy jättää toinen lapsi hankkimatta talon takia tai toisaalta muuttaa omasta rakkaasta kodista pois vain sen takia, että haluaa toisen lapsen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaikeeta joo...:
Lainaa emme saa lyhennettyä vain toisen palkalla, joten se olisi vuokralle muutto jos toisen lapsen päätämme hankkia.

En vaan osaa päättää onko tuolle jo olemassa olevalle parempi pitää oma koti vai saada sisarus...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö voi ottaa lyhennysvapaata ja tehdä vaikka könttälyhennyksiä kerran vuoteen. Minä juuri otin koko asuntolainan omiin nimiin ja toinen lapsi syntyy marraskuussa ja tarkoitus olisi ihan koko ajan sitä lainaa lyhentää ja mulla ei siis ole mikään järjettömän suuri äitiyspäiväraha, mutta laskin, että kyllä minä lainaa pystyn lyhentämään..

Eihän vuokralla asuminenkaan ole ilmaista. Ilmeisesti olette asuntoa jo jonkin verran maksaneet. Itse kyllä kysyisin lyhennysvapaata tai sitten odottaisin lapsen hankintaa vielä hetken?
 
Eikö sitä taloa voi myydä ja asua vaikka kolmiossa missä mahtuu olla kahden lapsen kanssa? Miksi vuokralle?

No joo. Pitäisin talon, maksaisin lainaa pois ja säästäisin ja jos vielä tekisi mieli, niin sitten toinen lapsi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vaikeeta joo...:
Lainaa emme saa lyhennettyä vain toisen palkalla, joten se olisi vuokralle muutto jos toisen lapsen päätämme hankkia.
Tämä on nyt jotenkin hassua. Meillä lainaa ottaessa tarkistettiin että kaikki lyhennykset ja laskut pystytään maksamaan puolella käytettävissä olevista varoista eli käytännössä vaan toisen palkalla. Muuten ei oltais lainaa saatukaan.

Miten teille on annettu lainaa? Mitä jos toinen teistä jää työttömäksi?

Vastaus kysymykseen: minun ei tarvitse valita sillä meillä pystytään elämä maksamaan vain toisen palkalla.
 
Peuhu
Mä tässä vaan ihmettelen että miten voi olla niin tiukilla ettei voi toista lasta tehdä tai joutuu myymään talon:0 . Voithan mennä äitiysloman jälkeen heti töihin jos sulla kerran on työpaikka ja pitää vaikka lyhennysvapaata vuoden tai lyhentää vähemmän. Asumisesta maksatte joka tapuksessa siisnä asuessanne oli siinä yksi tai kaksi lasta.
 
No makselisin sitä lainaa hetken pois ja sit toinen laps. Kun velkaa ei oo enää kauheesti voi vaikka lyhentää vähän vähemmän ja kulutuksesta voi melkein aina vähän tinkiä. Maksuvapaata en suosittele varsinkaan jos on iso laina.
 
Mulle ei olis vaikea valinta. Haluaisin lapsen. En arvosta maallista omaisuutta paljoakaan, mutta lapsia rakastan. Ja vuokrallakin voi asua viihtyisästi ja hyvin, en näe siinä paljoakaan eroa onko pääni päällä vuokrakatto vai oma katto, pääasia on että minulla on koti jossa viihdyn. Kumpaakaan (vuokra-/omaa kattoa) en saa hautaan mukaani, mutta lapsista saan iloa elämääni!
 

Yhteistyössä