Jos suvussani on paljon rintasyöpää..???

  • Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
tiltu
meidän suvussa on rintasyöpää ja vielä useampaa eri sorttia, eikä minulta hormonaalista ehkäisyä kielletty..tosin se ei sitten muista syistä minulle koskaan sopinut.
sterilisaatio on aika hyvä konsti,jos ei tahdo enempää lapsia ;)
 
vieras
Itse en halua käyttää e-pillereitä, koska suvussa ollut rintasyöpää (äiti ja isoäiti). En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä, joten kortsut käytössä. Kuparikierukassa ei ole hormonia, mutta se ei taida muuten olla kovin mukava ehkäisykeino.
 
Eikö pidempiaikainen e-pillerien syönti ehkäise rintasyöpää? Näin ainakin aikaisemmin on sanottu...

Tänään juuri kävin hakemassa lähetteen mammografiaan. Sain ajan huhtikuulle. Mun äidillä on ollut rintasyöpä ja olen nyt saman ikäinen kuin hän, kun hän sairastu.
 
vieras
Meillä ei suvussa ole rintasyöpää eikä itseasiassa luojan kiitos mitään syöpää. Taidan olla tässä suhteessa hyvästä suvusta.

Mutta en käytä mitään hormonaalista ehkäisyä vaan ihan kortsut käytössä. Käytin e-pillereitä aikoinaan nuorempana vähän vajaa neljä vuotta ja siihen se saa jäädä. En tahdo periaatteesta nappailla mitään turhia lääkkeitä, tuskin niistä pidemmän päälle ikinä mitään hyvää on.
 
eilen oli ohjelmaa rintasyövästä telkkarissa, näin ohimennen pätkän. siinä sanottiin, että paras keino ehkäistä, jos on suvussa, on syödä murrosiässä (ku rinnat kasvaa) soijaa. siitä ei ole apua enää vaihdevuosissa vaan nimenomaan murkkuna. meillä ei ole suvussa ja itse syön pillereitä, koska muuten olisin 2 kertaa kuussa kyvytön hoitamaan lapsia tai menemään töihin.
 
hilja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en halua käyttää e-pillereitä, koska suvussa ollut rintasyöpää (äiti ja isoäiti). En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä, joten kortsut käytössä. Kuparikierukassa ei ole hormonia, mutta se ei taida muuten olla kovin mukava ehkäisykeino.
Mitä tarkoitat sillä, ettei kuparikierukka ole mukava vaihtoehto? Minusta se nimenomaan on kaikista mukavin vaihtoehto. Kestää 5 vuotta eikä aiheuta minkäänlaisia oireita. Laittaminen ja poisotto hieman sattuvat, mutta se on pientä kierukasta saatavan hyödyn rinnalla.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
AIheen vierestä hiukan: pitkä imetys lisää suojaa rintasyövältä.
Valitettavasti ei suojannut ainakaan minulla. Laskeskelin, että olen ajallisesti imettänyt lapsiani yhteensä noin 4 vuotta :)
Eihän se mikään idioottivarma olekaan, mutta vähentää riskiä. Pitkä imetys vähentää myös sen imetettävän riskiä sairastua rintasyöpään myöemmin. Eli suojaa samalla yhtäaikaa sekä sitä lasta että äitiä.

 

Yhteistyössä