Jos syntyy viikolla 32?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
toinen kyselijä
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
joutuuko olemaan sairaalassa?
entä viikolla 33?34?35?
siis jos kaikki on ok mutta onko kaikki ok vielä tuon ikäisellä,keuhkot yms?
En osaa ap:n kysymyksiin vastata, mutta samantyyppisestä asiasta haluasin saada vastauksia...

Eli mikä raskausviikko on se raja, jolloin voi synnyttää alateitse? Kun eikös keskoset (ainakin pienimmät) synny aina sektiolla?
 
Meille syntyi keskospoika rv.32+5 ja joutui olemaan sairaalassa tasan kuukauden. Nykyään ei kuulemma enää katsota vain kokoa tai viikkoja, et millon pääsee keskolasta kotiin, vaan vauvan kasvu sekä yleisvointi vaikuttaa! Itselleni pistettiin se kortisonipiikki ennen vauvan syntymää, jotta pienen keuhkot kypsyisi. Jonkun verran jouduttiin nasaalissa pitämään, eli lisähappea antamaan.

Ja alakautta voi synnyttää ainakin jos vauva on kääntynyt jo raivotarjontaan.
 
toinen kyselijä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös keskoset nimenomaan pyritä saamaan alakautta ulos, jos siis eivät ole laskeutuneet? Mulla se käsitys, että hankala leikata, jos vauva on ylhäällä.
Ai jaa, mitenhän mä oon ollu ihan toisessa uskossa. Mutta hyvä juttu.

Sekotinkohan mä ton sit sellaseen juttuu, että jos vauvalla on tiedossa tai oletettavissa joku vamma tms. ja sen takia pitää synnytys vaikka käynnistää ajoissa, niin sellasessa tapauksessa sitten tulisi sektio.
 
Ja meillä kaksoset alateitse viikolla 31.Pari kortisonipiikkiä ehdin saada vauvojen keuhkoja kypsyttämään. 6 viikkoa vierähti keskolassa. Oisivat päässeet jo 4 viikon jälkeen pois, mutta toinen tarvikin sitten vielä leikkauksen ja kotiin lähtö siirty 2 viikolla.
 
musti
esikoinen rv33 syntyi, tasan 2kg, elvytettiin syntyessa ja sitten heti keskolaan. muutaman tunnin kuluttua toivat pojan vierihoitoon kun oli niin hyvassa kunnossa etta "kaipaa vain aidin hoivaa ja tiheita syottoja". 5vrk:n jalkeen kotiin, oli pieni mutta muuten kaikki hyvin.

kuopus vietti kaksi ensimmaista viikkoaan keskolassa (vaikka olikin taysiaikainen). siella henkilokunnan kanssa jutustellessa kauhistelivat moniakin asioita esikoisen syntymasta ja sairaalassaolosta, seurannasta (tai sen puutteesta)... asiat muuttuneet 12 vuodessa.
molemmat syntyneet briteissa, eri paikoissa vain.
 
hp
Kuopus syntyi rv 34 ja nelisen viikkoa oli keskolassa. Lisähappea ei tarvinnu, sokeritippa oli muutaman päivän ja lämpöpatjalla pötkötteli. Yks tärkemmistä kotiinpääsyn kriteereistä on se, että jaksaa syödä itse. Laps oli syntyessään 2130 g ja lähtöpaino 2500 gramman tietämillä.
 
Kolmen keskosen äiti
Mun kaksoset synty 34 viikolla ja olivat kuukauden keskolassa, nuorimmaisin eli kolmonen taas synty 35 viikolla ja oli keskolassa kaksi viikkoa. Kaksoset oli ehtineet saada kortisonit kypsyttämään keuhkoja, kolmas ei. Kaikki oli hyvävointisia, ja heitä hoidettiin oikeastaan vain ekoina päivinä, bilirubiineja valoteltiin pois vähän pidemmän aikaa, mutta pääasiallisesti sairaalassaoloaika oli syömisen harjoittelua. Imeminen ja hengittäminen samanaikaisesti on isoillekin keskosille hyvin haastavaa, ja suurimmalla osalla sen oppimiseen menee aikaa jonkun verran.
 

Yhteistyössä