Jos työttömänä, niin pitääkö mikä vaan työ ottaa vastaan jos työkkäri tarjoaa?

  • Viestiketjun aloittaja "job"
  • Ensimmäinen viesti
djfsdkfjks
Olen ollut vuoden työttömänä työmarkkinatuella. Kertaakaan ei ole työkkäristä tarjottu mitään työtä tai osoitettu mihinkään haastatteluun. aivan täysin rauhassa oon saanut olla. tämmöstä täällä perähikiällä ;) vapaaehtoisesti olen sitten mennut työarjoitteluun kun muuten sekoo nuppi vaan kotosalla maatessa....
 
mulkeropää
no hyvin noi näyttää kouluttamattomat ihmisetki laistavan työn, ku sama meno jatkuu vuodesta toiseen! Millä edellytyksillä amiksen kesken jättäneet ihmiset voi sanoa, ettei siivoojan työ kelpaa, niitä nyt kuitenki on koko ajan tarjolla!! :O paria tyyppiä seuranneena ihmettelenpä vain....
 
"vieras"
Joo kyllä akateemisella koulutuksella on saanu olla ihan rauhassa työttömänä. Yhden kerran lähettivät jonkun esitteen jostain yrittäjäkoulutuksesta, mutta empä ole kuullut kovin monesta opettajasta joka olisi tuosta noin vaan yrittäjäksi lähtenyt ;)
 
"poikia3"
Otapa itse. Jos tietoihin laitetaan että hakee oman alan töitä ja on korkeakoulututkinto, ei tarvitse ottaa vastaan muita töitä. Muutama poikkeusala löytyy, esim. jos on lukenut taidealoja korkeakoulussa, on tilanne toinen. Lääkärin tai insinööri ei. Eikä ne kyllä edes tarjoa mitään sellaista, se kun olisi valtion varojen väärinkäyttöä, vaikka työnhakija olisi ollut työttömänä jo useamman vuoden. Siinäkin vaiheessa kun itse puhut, että voisit tehdä jotain muitakin hommia ja olet miettinyt esim. tarjoilijan paikan hakemista, älähdetään, että kun sinulla on tämä koulutus! Työpaikkojaon aivan liian vähän tänä päivänä, joten ei niitä niitä vähiä tarjota kuin alan koulutuksen omaaville.
Soisin sinun googlaavan sen ammattisuojan. Todellakin on niin, että 3 kk kuluttua voidaan tarjota muutakin työtä. Se nyt ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tuota keinoa käytetään. Yleensä paremmin kouluttautuneet työllistyvät kyllä, se työllistyminen voi vain viedä pidemmän aikaa. 3 kk on aika lyhyt aika hakea erityisen alan töitä. Itse olen katsonut tuota työnhakua vain vierestä. Työttömyydestä mulla on vain 1,5 kk kokemus, kun valmistuin itse vuoden -92 lamaan. Ja silloin sain töitä noin nopeasti, työn vaihtaminen on onnistunut myös aina halutessani, ja nyt minut sitten vielä head huntattiin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27990844]Joo kyllä akateemisella koulutuksella on saanu olla ihan rauhassa työttömänä. Yhden kerran lähettivät jonkun esitteen jostain yrittäjäkoulutuksesta, mutta empä ole kuullut kovin monesta opettajasta joka olisi tuosta noin vaan yrittäjäksi lähtenyt ;)[/QUOTE]

Sillä koulutuksella ei ole mitään väliä jos olet työttömänä.
 
Tuskin työkkäri koulutetuille alkaa selaamaan jotain siivoojan paikkoja tai vastaavia, koska muutenhan niillä ei olisi enää tarjota mitään kouluttamattomille. Periaatteessa tarjottu työ kyllä pitää ottaa vastaan - tai siis, pitää mennä haastatteluun. Käytännössä ei tosiaan aina tule valituksi.
 
Työtön työnhakija
Työkkärin kirjeitse taphtuviin työpaikka ehdotuksiin on pakko hakea. Jos kyseinen ala ei kiinosta, niin laitat vain hakemukseen perusteltavan syyn esim. Jos tarjotaan varastoalan työtä, missä vaaditaan trukkikorttia. Niin laitat hakemukseen maininnan, ettet omista kyseistä kosrttia.
 
Vuosia olin työttömänä työnhakijana, ja kertaakaan, ei ikinä koskaan, ole minulle tullut mitään työhönosoituksia työkkäristä.

Itse omalla aktiivisuudellani pääsin pariin otteeseen (vajaa vuos kerrallaan) töihin sillä 9e/pv rahalla. Ja siitä sainkin työkokemusta sen verran että taas ihan omalla aktiivisuudellani sainkin ihan oikeita palkkatöitä :) Ja nyt on luvattu jo jatkoakin ja jopa vakipaikkaa :)
 

Yhteistyössä