Jos vedet menee...

...täytyykö AINA tilata se ambulanssi?!?

Meille sanottiin valmennuksessa, että ambulanssi on ehdoton jos vedet menee ennen rv 36... mut mites sen jälkeen?! Anoppi vaan ohjeisti, että aina on mentävä ambulanssilla, et pitäis olla makuu asennossa!!!
 
Itse soitin sairaalaan vesien menon jälkeen (38+2) ja kysyin asiaa. Sanoivat jos vauva on pää alaspäin ja vesi kirkasta, saa tulla omalla autolla. Synnytysvalmennuksessa terkkari sanoi aikanaan, että aina ambulanssilla koska napanuora voi luiskahtaa pois. Mutta siis sairaalasta sain tämän neuvon. Menin siis omalla autolla. Kai se napanuora luiskahtaa sitten pois, jos vauva pylly edellä tulossa tms., en tiedä. Mutta ainahan voi vesien menon jälkeen soittaa sairaalaan ja kysyä asiaa.
 
Tulipeikko harmaana
Mulla meni vedet kotona vkolla 39+3. Soitin sairaalaan ja sieltä pyysivät tulemaan tunnin parin päästä, kiirettä ei tarvinnut kuulemma pitää. Ja omalla autolla mentiin.
 
Mulla meni vedet rv38+0 kun nousin autosta,oltiin juuri päästy miehen siskon luo,no lähdettiin siitä paikasta takaisin kotiin ,kävelin kolmanteen kerrokseen ja kävin suihkussa ja pakkasin laukun ja lähdettiin sairaalaan,en soittanut sinne ennempää ja toisaalta onneksi,jos oisivat sanoneet että odota pari tuntia kotona,ois voinu tyttö syntyä sinne,oltiin puoli kymmenen illalla sairaalassa ja sain ruveta ponnistamaan kahdeltatoista,tyttö syntyi 01:01.
 
Kuin myös omalla autolla ja kaikessa rauhassa. Vedet meni 37+4. Matkaa sairaalaan oli 80km ja ihan istuma-asennossa mentiin. Uskon, että olisivat synnäriltä neuvoneet, jos toisin olisi pitänyt toimia.
 
eva
Muutamankymmentä vuotta sitten tosiaan ohjeistettiin, että vetten mentyä pitäisi olla makuuasennossa juuri tuon napanuoran takia. Kuitenkin jos vauva on ehtinyt laskeutua, hänen päänsä on sen verran tehokkaana tulppana, ettei sieltä välistä noin vain napanuora pääse luiskahtamaan.
 
mie
Miulle sanottiin sairaalassa kun kävimme tut. käynnillä että jos vedet menee niin sairaalaan pitää lähteä, tosin tulipalokiirettä ei tarvii pitää eli siis voi rauhassa pakata sen laukun ja lähteä sitten.
Neuvolassa terkkari sanoi että jos vauvan pää ei ole täysin kiinnittynyt kun vedet menee niin silloin voi vaarana olla se että napanuora luiskahtaa esiin. Omalla autolla voi mennä mut kantsis olla vaikka sellasessa puoli istuvassa asennossa. Ja riippuu tietty kuinka pitkä matka sinne sairaalaan on, meillä menee n.20-30 min. sinne ajaessa.
 
Mulla on kaikki kolme synnytystä alkanu vesien menolla enkä kertaakaan ole menny ambulanssilla sairaalaan. Itseasiassa synnytyksen alkua on odotettu sairaalassa viellä pari vrk ja olen käyny kaupungilla kävelemässä yms. Kotiin ei kyllä enää päässy.
 
MaryJ harmaana
Esikoisen synnytys alkoi lapsivedenmenolla ja silloin kyllä mentiin ihan omalla autolla sairaalaan jonne matkaa oli 75km. Eikä me edes ihan heti lähdetty (vaan n. 3h kuluttua) koska ei ollut supistuksiakaan. Vauva syntyi n. 23h kuluttua siitä kun lapsivettä alkoi lorahdella. Niin ja raskausviikkoja oli 40+5.
 
Anu81
mulla meni vedet rv39+0. Soitin synnärille, käskivät tulla käymään n. kuuden tunnin kuluttua jos ei supistuksia ole. Mentiin käymään, lähettivät vielä kotiin. Sit seuraavana yönä alko supparit ja lähdettiin synnyttään ja ihan istuma-asennossa omalla autolla. Matkaa ei tosin ku 10km.
 
Mulla meni vedet rv40+2 ja soitin sairaalaan ja siellä sanottiin, että kun supistukset eivät ole vielä alkaneet, niin voin olla kotona, kunhan tulen sinne vuorokauden sisällä. Menin kuitenkin jo 3 tunnin kuluttua, koska oli niin kovat supistukset ja siitä sitten 6 tuntia, niin tyttö syntyi :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2006 klo 13:43 eva kirjoitti:
Muutamankymmentä vuotta sitten tosiaan ohjeistettiin, että vetten mentyä pitäisi olla makuuasennossa juuri tuon napanuoran takia. Kuitenkin jos vauva on ehtinyt laskeutua, hänen päänsä on sen verran tehokkaana tulppana, ettei sieltä välistä noin vain napanuora pääse luiskahtamaan.
Me saimme saman ohjeen 3 vuotta sitten....
 
kuu
Tainnut tulla jo hyvin selväksi jo kyllä että ei siis tarvitse pitää kiirettä jos menee vedet... Ottaa vaan rennosti ja juo kupin pari teetä ja käy kylvyssä jne. ja pikkuhiljaa vaan valuu sairaalaan.

Itselläni ei ainakaan ollut mitään kiirettä, ja kaverilla meni vedet monta päivää ennen synnytystä...
 
Olikohan se meidän sairaalassa, että n. 12 tuntia vesien menosta saa ekan annoksen antibioottia suoneen ellet vauva ole siihen mennessä syntynyt (tulehdusvaara), joten meilläpäin se taitaa olla laitokselle menon "takaraja". Itselläni vauva oli jo maailmassa tuohon mennessä =)
 
krisse-80
Kyllä me omalla autolla ihan mentiin. Mutta vesi oli kirkasta ja vauva pää alaspäin.

Meinasivat mut vielä sairaalasta kotio laittaa, ku ei suppareia kuulunut. Onneks pääsin tippaan kuitenki... :$
 

Yhteistyössä