Jos voisitte maksaa kumppaninne velkoja pois niin maksaisitteko?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Mies oli sotkenu raha-asiansa aikoinaan ja ei pysty maksamaan lainojaan pois. Mulla olisi rahaa maksella joitan noita laskuja pois, mutta en kyllä haluaisi siivota toisen tekemää sotkua. Eikä siis mieheni koskaan ole sellaista ehdottanutkaan. Osa musta haluisi auttaa, mutta toisaalta jokainen on vastuussa omista möhläyksistä.
 
"lolo"
Minä maksaisin, me olemme naimisissa ja minusta puolisoiden pitää auttaa toisiaan kaikessa. Mihin sinä tarvitse SINUN rahoja? Teillä on varmaan muutenkin tiukasti omat rahat.
 
"aapee"
[QUOTE="lolo";29704625]Minä maksaisin, me olemme naimisissa ja minusta puolisoiden pitää auttaa toisiaan kaikessa. Mihin sinä tarvitse SINUN rahoja? Teillä on varmaan muutenkin tiukasti omat rahat.[/QUOTE]

Pahan päivän varalle mulla on rahaa tai jos joskus ostetaa asunto niin löytyy käsiraha siihen.
 
Blue
[QUOTE="aapee";29704641]Pahan päivän varalle mulla on rahaa tai jos joskus ostetaa asunto niin löytyy käsiraha siihen.[/QUOTE]

No miehesi ei lainaa saa niin pitkään kun raha-asiat ovat solmussa. Mutta tietysti sitten on eri asia jos sinä otat kokonaan lainan itsellesi.
 
ggg
Jäin miettii..
Ensin tuli reaktio et älä nyt hullu mene maksaa...!
Sit mietin ett haluaisinhan itsekin et meidän yhteiseltä tililtä maksettais pois miehen opintovelka. Hän ei itse halua, lyhentää maksusuunnitelman mukaisesti satasen kuussa. Ja no hänhän ne säästöt sinne yhteiselle tilille on hankkinukin.

Sit mietin, että jos teillä on hyvä varma avioliitto, nii sit ehkä jonkun pienen lainan (alle 10tonnin) voisi auttaa toista. Mutta jos jotkut isot velat perinnässä, ja selvää ettei niit kukaan saa koskaan maksettua, niin antaisin olla, mitä hyötyä? Tekisin avioehdon ettei itte millää tapaa joutuis maksumieheks, ja sit muuten vois elää sun rahoilla - jos siis hyvä rakas avioliitto.
Ja mistä ne velat on muodotunu...? Esim monet julkisten palveluiden velat raukeaa oliks se 10vuodessa.. suht lyhyt aika kuitenkin.
 
"vvieras"
Maksaisin. On ollut nuori, alaikäinenkin monen kohdalla. Jos aikuisena pilaisi meidän yhdessäoloaikana ihan omasta "halustaan" tai huolimattomuudestaan, niin en maksaisi.
 
"aapee"
Jäin miettii..
Ensin tuli reaktio et älä nyt hullu mene maksaa...!
Sit mietin ett haluaisinhan itsekin et meidän yhteiseltä tililtä maksettais pois miehen opintovelka. Hän ei itse halua, lyhentää maksusuunnitelman mukaisesti satasen kuussa. Ja no hänhän ne säästöt sinne yhteiselle tilille on hankkinukin.

Sit mietin, että jos teillä on hyvä varma avioliitto, nii sit ehkä jonkun pienen lainan (alle 10tonnin) voisi auttaa toista. Mutta jos jotkut isot velat perinnässä, ja selvää ettei niit kukaan saa koskaan maksettua, niin antaisin olla, mitä hyötyä? Tekisin avioehdon ettei itte millää tapaa joutuis maksumieheks, ja sit muuten vois elää sun rahoilla - jos siis hyvä rakas avioliitto.
Ja mistä ne velat on muodotunu...? Esim monet julkisten palveluiden velat raukeaa oliks se 10vuodessa.. suht lyhyt aika kuitenkin.
Sehän siinä onkin, et nuo kyllä varmaa ehtii kaikki vanhentua ajan kanssa.
 
"vieraana"
[QUOTE="aapee";29704641]Pahan päivän varalle mulla on rahaa tai jos joskus ostetaa asunto niin löytyy käsiraha siihen.[/QUOTE]

En maksanut ei myöskään oltu vielä naimisissa. Meillä mies selvitti itse sotkunsa ja maksoi kaiken pois, myös luottotiedot sai takaisin.

En myöskään oleta miehen maksavan velkojani ellen olisi todella hädässä.
 
"Vieras."
Kyllä mä maksoin miehen velat. Nykyään esim. asuntolainan lyhennykset menevät miehen tililtä, vaikka on molempien laina jne. Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Ei oltu vielä naimisissa silloin, kun velat maksoin, nykyään ollaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Iikku75
Vieraas
Entä jos suhde menee poikki ja olet maksanut mihen velkoja isolla summalla? Jos kyseessä on suht uusi suhde, niin maksuista kannattaa tehdä velkakirja. Isoista summista kannattaa tehdä velkakirja pitemmässäkin suhteessa.
 
Avoliitossa en maksas, avioliitossa eri juttu. Riippuu tietysti myös siitä, kuinka vakavia velkoja, onko itellä velkaa ja onko yhteisiä velkoja. En oikein ymmärrä avioliitossa jaottelua mun ja sun rahat. Mulle avioliitto tarkottaa nimenomaan talousliittoa, johon rakkaudesta toki mennään.
 
-*-*-*-
Mies oli ennen meidän suhdetta käyttänyt kovasti luottokorttia, ja onnistui pyörittämään talouttaan niiden velkojen kanssa.
Sit sattu työpaikalla tapaturma jonka vuoksi tuli vuosi sairauslomaa ja lähes tonnin edestä lääkärilaskuja (en ihan käsitä miksi firma ei noita maksanut mutta joku syy siihen kai oli...) eikä hän enää osannut noita maksamaan.
Asianajajan mukaan keissi on iha selvä, ja vakuutusyhtiön pitäis maksaa kaikki takaisin, sitten joskus. Joten maksoin sitten nuo lääkärilaskut ettei ala karhukijeitä tulemaan.

Nyt mies sitten suht tarmokkaasti yrittää maksella noita luottojaan pois, onneksi :)

En mitään älyttömiä summia alkais makselemaan vain sen takia että puoliso on tyhmä ja tumpelo rahankäyttäjä.
 
"hmh"
No en nyt lähtisi ajattelemaan että mun duuni on maksaa toisen velat tai toisen duuni maksaa mun velat, noin lähtökohtaisesti.

Mutta ajattelen, että siinä vaiheessa kun mietitään yhteisten lasten tekemistä, niin sitten täytyy ne raha-asiat a) miettiä itse tykönään ja b) keskustella avoimesti keskenään. Koska hankalaa on silloin pitää sun ja mun rahat erikseen, yhteiseksi se menee touhu.

Tämmöisessä vanhan iän suhteessa, missä kummallakin erikseen lapset ja aiempaa omaisuutta, on pidetty varat erillään, myös velat. En voisi itse juuri edes ryhtyä kovin vakavaan ja kaiken sitovaan yritykseen sellaisen ihmisen kanssa, joka on söhlännyt asiansa ennen. Jos tämä linjauksemme jotenkin tekee minun rakkauteni tai parisuhteeni epäilyttäväksi jonkun palstamamman mielestä, niin aivan taivaan sama minulle. Meillä on hyvä nyt näin, jollain muulla toisin.
 

Yhteistyössä