Joulu kotiin

Heippa!

Hei sanokaas milloin "virallisesti" kuuluu joulukoristeet levitellä, valot sytytellä ja kyntteliköt ym. pistellä esille?

Mulle jo huomautettiin,kun en ollut sitä tehnyt... jotenkin ei vaan oo yhtään joulutunnelmaa, niin jäin odottelmaan sitä lunta ja sen myötä sit oli tarkoitus laittaa koti jouluiseksi:)

 
Minä laitan aina ensimmäisenä adventtina. Sitä on sanottu kautta aikain et siitä alkaa joulun aika. Joten se on kai sit virallinen joulukoristeiden esille laitto aika???

Tämä joulu näyttää muutenkin kun ois lokakuu...ei ole vielä lunta eikä sitä myöskään tule enää ennen joulua!!
 
Enpä osaa sanoa milloin on "oikea aika" mutta itse kuulun niihin, jotka laittavat koristeet melko myöhään... kynttelikkö laitettiin ikkunalla viime viikonloppuna samoin jouluvalot pihakuuseen. Muita joulukoristeita ei sitten edelleenkään sisällä ole. Koristelemme talon vasta nyt tulevana viikonloppuna ja syy siihen on se, että haluan tehdä aina kunnollisen joulusiivouksen jolloin vaihdan matot ja verhot. Tämän takia laitan joulukoristeet vasta puhtaaseen kotiin. Loppiaisen jälkeen heti otan ne pois.
 
Hulina
Meillä laitettiin ensimmäisenä adventtina kynttelikkö ikkunalle ja lyhtyjä ylos, mutta varsinaisia joulukoristeita olen tässä pikkuhiljaa ruvennut laittelemaan.
Joulukuun ekalla viikolla oli lasten kanssa pikkujoulut, joten silloin toki laitettiin jo jotain joulutunnelmaa, mutta enemmän laitetaan vasta nyt. Tänään esim. tehtiin esikoisen kanssa ihana piparkakkutalo lipaston päälle ja kynttilät sivuille loistamaan. Ai kun on nättiä :)
 
Meillä on aina laitettu kyntteliköt ikkunoille ja jouluvalot ulos ensimmäisenä adventtina. Ei päivää ennen eikä jälkeen ;) Joulukoristeet laitan sitten kun kuusikin koristellaan eli aattona. Nuutinpäivänä otetaan kuusi koristeineen pois, samoin kyntteliköt, mutta pihalla saa olla koko talven, antavat hiukan valoa täällä haja-asutusalueella. Tuo Nuutinpäivä tulee siitä vanhasta sanonnasta, "Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti poies viepi" vaikka kuten näätte toteutan siitä vaan sen jälkimmäisen puolen. Pitäisköhän alkaakin tuomaan muut koristeet paitsi kuusi jo Tuomaan päivänä.
 

Yhteistyössä