Jouluahdistus alkoi :( (ei tarvitse lukea,kunhan purkaudun)

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Taas se kamaluus lähenee eli JOULU...

Itseäni ahdistaa ihan saamaristi jo nyt miksikö? no katsotaanpa;

-olen ensimmäistä kertaa (jonkun aikoinaan keksimä keksimä ääliö idea sukupäivällisistä jouluna joka jäi henkiin)vastuussa joulupäivällisistä mieheni että omieni vanhemmille plus miehen 3 sisarukselle (joilla yht.9 lasta ja vielä 2 omalleni (joilla yht.3 lasta) = JOULUPÄIVÄLLINEN 21 HENGELLE (jos lasketaan mies minä ja 4 muksua niin 27!!) ja joukkoon mahtuu keliakiaa,maito,pähkinä ja suklaa allergiaa ja en edes muista mitä

-Muksujen lahjat (4 riiviötä kilsan mittaisine toivelistoineen)
-paketoinnit
-Koristelut
-Juomat
-Joulukortit
-Siivoukset
-Majoitukset
-Leivonnat

Talo 3krs omakotitalo joten tilaa kyllä piisaa mutta kun joukkoon ujutetaan oman perheen 2 koiran ja 1 kissan lisäksi mahdollisesti 1 fretti,3 kissaa,1pupu ja 1 koira niin eiköhän hulabaloo ole valmis..............

AAARGH!

ps.en aja tällä vuodatuksella mitään takaa pakko vaan purkautua muuten kilahdan ja koska jouluun on vielä hiukka aikaa (luojan kiitos) niin tämmöisiä purkaumia tulee vielä lisääkin.
 
vierailija
Sehän on helppoa ostaa lahjat, kun on kilometrin pituinen lista. Luulisi sieltä löytyvän jotain sopivaa. Voit ostaa ne sellaisesta paikasta, mikä paketoi ne samalla vaivalla tai sitten ostat vinon pinon lahjakasseja, ne on helpoin paketointitapa.

Tähän saakka olet päässyt helpolla päästen aina valmiiseen pöytään, nyt saat hommia senkin edestä.

Pistä viestiä kaikille osallistujaperheille, että ilmoittelevat hyvissä ajoin kaikki ruokarajoitukset ja vielä kirjallisessa muodossa, että voit tarkistaa ne tarpeen tullen. Tai muuten et takaa, että kaikille löytyy sopivaa ruokaa :coffee:
 
vierailija
Sun pitää kehittää systeemi! Tässä esimerkki:

Ota kierrevihko, varaa joka aiheelle ainakin kolme sivua, ja ala kirjoittaa: ruokalista huomioiden myös ne erityisruokavaliot, nukkumapaikat, lemmikkienhoito, tapahtumia joissa käytte, joulukuusen ja - pukin tilaus, lahjalista (jos vaarana että lapset lukee niin käytä koodikieltä tai erillistä piilotettua paperia), siivoustarve (esim kylppärin ja saunan voit kuurata jo nyt), jne.

Tuolla systeemillä mä oon järjestänyt jo monta juhlaa, myös yli 100 hengen ylioppilasjuhlia. Koska olen herkästi stressaantuva ja keskittymishäiriintyvä niin vihkosta on helppo tarkistaa, poistaa, lisäillä, pitää narut käsissä. Ja mikä parasta, sen voi jättää yöksi keittiön työpöydälle ja nukkua yönsä rauhassa!
 
vierailija
Mun mielestä tuollainen läheisten kesken järjestettävä joulupäivällinen ja joulun viettäminen on toisaalta ihanaa, siinä on semmoista kivan lämmintä yhteenkuuluvuuden tunnetta, me- henkisyyttä.

Mutta sitten toisaalta ymmärrän senkin ahdistuneisuuden, jos ei tykkää siitä laittamisesta ja ruokien valmistamisista. Ja onhan tuossa mietittävääkin allergioiden osalta.

Olisiko mitenkään mahdollista järjestää moinen juhla-ateriointi nyyttärit- menetelmällä? Eli jokainen toisi jotakin yhteiseen juhlapöytään? Näin emäntä ei itse uupuisi laittamisessa ja esim.allergiset voisivat itse huomioida ne omat rajoittuneisuutensa.

Joululahjat nyt hankit helpostikin kerran apuna on toivelistat. Ja vaikka tiedossa onkin touhua ja puuhaa, melua ja vilskettä, niin nauti kuitenkin joulun tunnelmasta ja vieraista huolimatta tee teidän näköisenne joulu:).
 
vierailija
Otan osaa! Minäkin kyllä tykkään kokata ja laittaa, mutta herranjestas onpa aikamoinen porukka, jos ei yhtään apua ole :eek:

Mikä systeemi on siis ollut käytössä, kiertääkö vuoro aina vuorotellen? Muuten kyllä minäkin kannattaisin nyyttäriperiaatetta tai osan valmisteluista teette yhdessä. Näin meillä tehtiin lapsuudenperheessä meidän lasten jo aikuistuttua, kaikki tekivät jotakin.
 
Mä mietin tuota eläinlaumaa, on siinä "nisset ja nasset" joulunvietossa...eikö niillä tule tappelu? Puhuit joulupäivällisestä, ilmeisesti ovat yön yli, mut eikö vieraiden kissa pärjäisi ruuan ja hiekkalaatikon kera kotonaankin?

Kortit sä lähetät ajoissa, joulukuun alussa.
Nuo allergiat on jouluruokien suhteen helppoja. Jos et laita kinkulle sinappi-korppujauhohuntua niin kinkku, lohi/muut kalat, rosolli, salaatti, laatikot ilman korppujauhoa, sekahedelmäkiisseli, riisipuuro ym.sopii keliaakikolle ja pähkinäallergiselle.
Suklaa-allergiselle et vaan anna suklaata näppiin.

Leivot etukäteen vaikka pari jouluista hyydykekakkua pakkaseen, pakkasessa viihtyy pullat, kuivakakku, tortut (no vähän naheita ovat), jne.
 
Kauheaa...
Laskisin reilusti rimaa, koska muuten olet valmis lataamoon aaton iltana.
Eli keksit mahdollisimman paljon ruokia ja leivonnaisia, jotka kestävät pakastusta. Näin voit tehdä mahd paljon jo marraskuussa. Samoin ostat valmiina kaikki mikä vain mahdollista.

Miehelle ja lapsille selkeät vastuut ja ohjeet, mitä heidän tehtävänään on, esim siivous, kuusi yms.
 
Mut mulla kihoaisi hikikarpalo siitä, mistä saisi astiaston ja aterimet 27 hengelle, ja missä tuon lauman ruokia säilyttäisi. :eek: Kahvitteluja olen järjestänyt isolle poppoolle mut jouluruokia on monta lajia.

Miten teillä riittää majoitustilat? Kuinka monet yöpyy?
 
Mitä tulee nyyttäreihin, niin hyvä idea, mutta et voi ehdottaa sitä täksi jouluksi. Aika noloa, jos vuosikaudet itse nauttinut valmiista joulusta, ja sitten kun oma vuoro on, laittaa kaikki töihin. Mutta ehdota ensi vuonna.
 
vierailija
Nyyttärit jes tuohan olikin hyvä idea pitääkin miettiä mitä ne osaisivat väsätä jos jokainen aikuinen tuo jotain pöytään sehän on jo 9 eri juttua,epäilen kyllä muutamissa pirskeissä pitopalvelun olleen asialla mutta omat varat eivät taida riittää joten KIITOS! nyyttäri idea on mainio

Ja ne vuorot on vaan mennyt silleen että kellä vuoro on koittakoon selvitä parhaansa mukaan kun bileet on ohi joku keksiikin ''hei sinän et olekaan tainnut pitää joulujuhliamme vielä/aikoihin sinä voisit tehdä ens joulun eiks?'' ja niin sitä onnellinen saa ruveta miettimään tulevia pirskeitä :)

eläimet tulevat mahdollisesti jos tulevat niin huoneita riittää vaikka joka karvakuonolle oma

Ja piiiiitkä suunnitelma vihkonen alkoi jo kuukausi sitten se vaan hävisi jonnekin oisko koira syönyt :D ja nyt pitää sitten uusiksi kaikki kaivaa päästä ja vielä arkiki pyörittää.....
 
vierailija
Jos astiaston kanssa on ongelmaa, niin esim.paikkakunnan Martoilta voi pyytää lainaksi/pientä korvausta vastaan. Tai jos on suhteita esim.koulun keittiöihin, niin sieltä voi myös kysellä astioita.

Mun mielestä nyyttäri-idis ei olis noloa, päinvastoin tois lisää sitä yhteisöllisyyttä, "rakennamme yhdessä joulua"-ajatusta. Mutta jos siellä joku KerttuInkeri rupee kitisemään vastaan, niin anna olla. Toisaalta nyyttäri-idea on ollut jokaiselle tarjolla mutta kukaan ei ole sitä aikaisemmin vain hoksannut joten - miksei voisi ottaa käyttöön (pienestä sitten mielestäni kehtaavat vinkua). Sitten vain väsäät menyyn semmoiseksi josta itse selviydyt hermoja menettämättä. Yksinkertainen on se paras. Mahdollisimman paljon teet sellaista minkä voi laittaa pakastimeen valmiiksi odottamaan h-hetkeä.

Ja kortit nyt saa lätkästyä liikkeelle nopeasti, kaupasta nappaat valmiit kortit tiskiin ja samantein maailmalle.
 
Jos astiaston kanssa on ongelmaa, niin esim.paikkakunnan Martoilta voi pyytää lainaksi/pientä korvausta vastaan. Tai jos on suhteita esim.koulun keittiöihin, niin sieltä voi myös kysellä astioita.

Mun mielestä nyyttäri-idis ei olis noloa, päinvastoin tois lisää sitä yhteisöllisyyttä, "rakennamme yhdessä joulua"-ajatusta. Mutta jos siellä joku KerttuInkeri rupee kitisemään vastaan, niin anna olla. Toisaalta nyyttäri-idea on ollut jokaiselle tarjolla mutta kukaan ei ole sitä aikaisemmin vain hoksannut joten - miksei voisi ottaa käyttöön (pienestä sitten mielestäni kehtaavat vinkua). Sitten vain väsäät menyyn semmoiseksi josta itse selviydyt hermoja menettämättä. Yksinkertainen on se paras. Mahdollisimman paljon teet sellaista minkä voi laittaa pakastimeen valmiiksi odottamaan h-hetkeä.

Ja kortit nyt saa lätkästyä liikkeelle nopeasti, kaupasta nappaat valmiit kortit tiskiin ja samantein maailmalle.
Jatkossa todellakin tuo nyyttäri-idea on hyvä, mutta ei sitä voi omalla vuorolla ehdottaa. On se nyt kaikista niistä jo-yksin-joulun-järjestäneistä väkisinkin vähän ärsyttävää, jos yksi alkaa muuttamaan tapoja heti kun itse pitäisi tehdä jotain.
Mielummin vetää nyt tämän joulun, ja joulupöydässä ehdottaa, että ensi vuonna voitaisiin sitten tehdä yhdessä.
 
vierailija
Jatkossa todellakin tuo nyyttäri-idea on hyvä, mutta ei sitä voi omalla vuorolla ehdottaa. On se nyt kaikista niistä jo-yksin-joulun-järjestäneistä väkisinkin vähän ärsyttävää, jos yksi alkaa muuttamaan tapoja heti kun itse pitäisi tehdä jotain.
Mielummin vetää nyt tämän joulun, ja joulupöydässä ehdottaa, että ensi vuonna voitaisiin sitten tehdä yhdessä.
Kaikkien tarjollahan se idea on ollut, hoksaava ja nopea vain syö hitaat. Ja mun mielestä se tois enemmän sitä yhdessä joulun vietto-fiilistä että jokainen kantais kortensa kekoon. Melko "pönttöä" on mun mielestä tuo että sälytetään yhden harteille koko joulun järkkääminen, itse en edes ilkiäisi jättää toista pulaan vaan veisin jotain tai ainakin tarjoaisin apuani...eri asia sitten jos on oikein intohimoinen jouluttaja sekä keittiöihminen, silloinhan hän pääsee loistamaan.
 
vierailija
Jatkossa todellakin tuo nyyttäri-idea on hyvä, mutta ei sitä voi omalla vuorolla ehdottaa. On se nyt kaikista niistä jo-yksin-joulun-järjestäneistä väkisinkin vähän ärsyttävää, jos yksi alkaa muuttamaan tapoja heti kun itse pitäisi tehdä jotain.
Mielummin vetää nyt tämän joulun, ja joulupöydässä ehdottaa, että ensi vuonna voitaisiin sitten tehdä yhdessä.
Tämä on kyllä totta. Hyviä ehdotuksia täällä kuitenkin jo on! Mutta apua sun on saatava, muuten se lataamo todellakin odottaa..
 

Yhteistyössä