Joulukuiset 2018

Tänään käyty ekassa neuvolassa. Paljon siellä tuli asiaa ja lippulappusia mukaan. Paras hetki oli, kun lopuks kuunneltiin sydänääniä :love: Aika pitkään niitä joutu ettimään, mut lopulta onneks löyty (y)

Ärsyttää vaan, kun neuvola laittaa lasketun ajan sen 28 päivän kierron mukaan eli la 12.12 , vaikka ar-ultrassa käyty ja sen mukaan la ois 7.12. Ite meen sen ar-ultran perusteella nyt viikkolaskennoista, koska se tuntuu todellisemmalta eli tänään 10+0 :D
 
Tsemppiä ultraan @Lellu-80!
Voimia @Piudeee3, varmasti pitkät kaksi viikkoa tulossa. Toivottavasti ensi kerralla näkyy jo syke!
Meilläkin oli ensimmäinen neuvola tänään. Lähinnä juteltiin ja varailtiin seuraavia aikoja, sydänääniä ei kuunneltu. Sain tunnukset nettiajanvarauspalveluun, ja varasin nt-ultran 29.5. Enää 2,5 viikkoa odottelua! Mies ei ikävä kyllä pääse mukaan, koska on työmatkalla juuri tuon ultralle sopivan ajanjakson :( toisaalta sainpa varattua mahdollisimman aikaisen ajan kun ei tarvinnut kaksia aikatauluja sovitella yhteen :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: DiiDii
@Lellu-80 voi jee, tulehan sitten päivittelemään kuulumiset! :love:

@SiniMaarit Käsittääkseni varhaisultran perusteella ei muuteta vielä laskettua aikaa. Vauva on niin pieni, että voi tulla suuriakin mittavirheitä. Ja eikös se häntä myös saattanut jotenkin hämätä kokoa..? Korjatkaan jos olen väärässä, muistelisin vaan että mulle ois tämmösestä puhuttu ultrassa. :) mutta nt-ultrassahan la tarkentuu vielä!

@Spenni paljon sulla on silloin viikkoja? :) kauheena näköjään vaihtelee tuo aikaraja paikkakunnittain! Oon aina luullut, että se on jokapaikassa vakio.
 
Ärsyttää vaan, kun neuvola laittaa lasketun ajan sen 28 päivän kierron mukaan eli la 12.12 , vaikka ar-ultrassa käyty ja sen mukaan la ois 7.12. Ite meen sen ar-ultran perusteella nyt viikkolaskennoista, koska se tuntuu todellisemmalta eli tänään 10+0 :D
Mulla ihan sama! 28 kierron mukaan la on 15.12. ja ar ultran mukaan 11.12. Ei se nyt iso heitto ole ja tuskin sitä koskaan korjataan, lisäks kun kaks edellistä on pieniä, niin joutaa tuo olemaan vatsassa, jos yliajalle ja käynnistykseenkin mennään.

Mä sain tänään ultrat varattua kun hädissäni jo soittelin ympäriinsä, että se mun "raskauspolku" mikä ainakin tääl pk-seudulla on käytössä ajanvarauksiin, ei ollut mulla aktivoitunut. Johan mulla huomenna paukkuu kymppi rikki ar-ultran tilanten mukaan, niin vähemmästäkin alkaa paniikkia pukkimaan kun ei mitään mistään kuulu! Mutta nyt voi taas hengittää.

Mun 5-v poikani kysyi jo monta päivää sitten, että "äiti, miksi sulla on noin pullea massu..." YHTÄÄN EI TURVOTA HEI" :D:D:D
 
  • Tykkää
Reactions: Kiivinen
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :love: Vitsi muakin kyllä huvittais käydä kurkkaamassa mitä masuun kuuluu :)

Meillä kanssa eka neuvola ohi. Yllättävän pitkään siellä istuttiin. Muutosta esikoisen neuvolakäynteihin oli tullut, äitiyskortti oli muuttanut nettiin iPana-palveluun (onko muilla käytössä?) ja verenpaineet mitataan ja pissanäytteet tulkitaan ite. Toisaalta hyvä vaan, kun voi siinä odotellessa hoitaa pois alta, meidän neuvola tuntuu olevan aina myöhässä aikataulusta :D

Seuraava th(+lääkäri) onkin sitten vasta nt-ultran jälkeen. Ennen ultraa käyn varhaisessa sokerirasituksessa ja otattamassa verinäytteen seulontoja varten.

Onko täällä ketään muuta kuka pelkäis lentämistä raskaana? :ninja: Meillä on varattuna ulkomaanmatka ens kuun lopulle mulle läheisen ihmisen häihin. Mua mietityttää kovasti nää tulevat lentomatkat, mutta kaipa se on aika harvinaista, että mitään sattuis. Meillä päättyi eka raskaus keskeytyneeseen keskenmenoon, joka alkoi vuotamaan spontaanisti lentomatkan jälkeen. Alkion koosta päätellen se oli lakannut kehittymästä jo kolmisen viikkoa aiemmin. Mutta ehkä siihen vaikutti myös muut olosuhteiden muutokset ja matkan jännitys yms. :unsure:

Ludo 8+0
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :love: Vitsi muakin kyllä huvittais käydä kurkkaamassa mitä masuun kuuluu :)

Meillä kanssa eka neuvola ohi. Yllättävän pitkään siellä istuttiin. Muutosta esikoisen neuvolakäynteihin oli tullut, äitiyskortti oli muuttanut nettiin iPana-palveluun (onko muilla käytössä?) ja verenpaineet mitataan ja pissanäytteet tulkitaan ite. Toisaalta hyvä vaan, kun voi siinä odotellessa hoitaa pois alta, meidän neuvola tuntuu olevan aina myöhässä aikataulusta :D

Seuraava th(+lääkäri) onkin sitten vasta nt-ultran jälkeen. Ennen ultraa käyn varhaisessa sokerirasituksessa ja otattamassa verinäytteen seulontoja varten.

Onko täällä ketään muuta kuka pelkäis lentämistä raskaana? :ninja: Meillä on varattuna ulkomaanmatka ens kuun lopulle mulle läheisen ihmisen häihin. Mua mietityttää kovasti nää tulevat lentomatkat, mutta kaipa se on aika harvinaista, että mitään sattuis. Meillä päättyi eka raskaus keskeytyneeseen keskenmenoon, joka alkoi vuotamaan spontaanisti lentomatkan jälkeen. Alkion koosta päätellen se oli lakannut kehittymästä jo kolmisen viikkoa aiemmin. Mutta ehkä siihen vaikutti myös muut olosuhteiden muutokset ja matkan jännitys yms. :unsure:

Ludo 8+0
Myö lennettiin heti plussan jälkeen englantiin.. jännitti kyllä mutta miulla ainakin meni hyvin. Enemmin jännittäisin raskauden loppupäästä lentoa.. (y)

Huomenna niskaturvotus ultra :eek::D
JAIKS:eek::eek: voikun kaikki ois hyvin :love:
Ultran jälkee käyn seulonta verikokeissa. Miun pitäs myös varata sokerirasitus vk 12-16..En oo viel saanu aikasix.. haluisin mennä mahd pian Muttaku töissä niin kiire et en yhtään tiiä miten ens viikolla muka ehtisin (n)
Mie olevinaan tunnen jo pieniä nytkähtelyjä masussa :D onko kukaan tuntunu näin aikasin, onko se ees mahollista? Rv11+0 tänään..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: SiniMaarit
Ckk
@Ludo Meillä pitää täyttää neuvolatiedot sekä nettiin, että korttiin. Kylläpä eilen hartaudella niitä tietoja pitkään täyttelin ja lisäks osallistun johonkin tutkimukseen, jossa tutkitaan äidin elinympäristön ja ruokailutottumusten vaikutusta vauvaan, niin oli aikas monta kysymystä vastattavana!
Ja tuosta lentämisestä. Meillä olis ollut tässä pian työmatka Tallinnaan, mut en halunnut lähteä just tuon lentämisen ja ruokien kans säätämisen takia. Ei kait siinä lentämisessä silleen mitään ihmeellistä pitäis olla, mut silti jotenkin on niin varovainen nyt.

@äiti_82 Hurjaa, että nyt jo nt! Tuntuu, että oot valovuosia edellä, vaikka tuun vaan pari viikkoo perässä :LOL: Mulle tehdään sokerirasitus iän (35v) takia joskus rv20 jälkeen. Ja seulontaverikoe pitäis käydä jo ensi viikolla rv 10+. Nt sit joskus rv 12+, mut kutsua ei oo vielä tullut, niin en tiedä tarkalleen millon.
 
Ei oo tullut käytyä täällä hetkeen. Jotenkin ollut pahoinvoivampi jakso ja kiireitä. Eilen kun vihdoin oli meno vapaa ilta niin nukuin 3h päikkärit, tosta vaan.

Eka neuvola oli eilen. Pissi tosiaan nykyään tutkitaan itse, meidän neuvolassa verenpaineen mittaus jää kyllä terkkarille. Lippuja ja lappuja. Ihana uudistunut neuvolakortti. Lähetteet verikokeisiin ja nt-ultraan. Sokerirasitukseen puolen välin jälkeen, koska sitä ei aikaisimmissa raskauksissa ole mulle tehty.

Maha kasvaa. Kääk. Farkkuja en enää edes yritä. Onneks nyt on sellaiset kelit että mekoilla ja hameilla saa mennä. Mutta mahasta on kaikki loputkin jo arvanneet raskauden.

Nekku rv9+2
 
@Ludo Meillä pitää täyttää neuvolatiedot sekä nettiin, että korttiin. Kylläpä eilen hartaudella niitä tietoja pitkään täyttelin ja lisäks osallistun johonkin tutkimukseen, jossa tutkitaan äidin elinympäristön ja ruokailutottumusten vaikutusta vauvaan, niin oli aikas monta kysymystä vastattavana!
Ja tuosta lentämisestä. Meillä olis ollut tässä pian työmatka Tallinnaan, mut en halunnut lähteä just tuon lentämisen ja ruokien kans säätämisen takia. Ei kait siinä lentämisessä silleen mitään ihmeellistä pitäis olla, mut silti jotenkin on niin varovainen nyt.

@äiti_82 Hurjaa, että nyt jo nt! Tuntuu, että oot valovuosia edellä, vaikka tuun vaan pari viikkoo perässä :LOL: Mulle tehdään sokerirasitus iän (35v) takia joskus rv20 jälkeen. Ja seulontaverikoe pitäis käydä jo ensi viikolla rv 10+. Nt sit joskus rv 12+, mut kutsua ei oo vielä tullut, niin en tiedä tarkalleen millon.
Joo, valovuosilta tää tuntuuki :D mitä ei tapahu..ootan vaa et aika kuluu :eek:Mut huominen jännittää..
Miulle sano syyksi sokerirasitukseen menosta näin aikasin ku lähisukulaisella 2tyypin diabetes. Mut olisin joutunu jokatapauksessa..ikä ja ylipaino..:whistle:
Vauvamahasta.. läskiltä näytän mut vaatteet kun muotoilee mahaa ni kai se vauvamahaltaki näyttää :D
 
Joo, valovuosilta tää tuntuuki :D mitä ei tapahu..ootan vaa et aika kuluu :eek:Mut huominen jännittää..
Miulle sano syyksi sokerirasitukseen menosta näin aikasin ku lähisukulaisella 2tyypin diabetes. Mut olisin joutunu jokatapauksessa..ikä ja ylipaino..:whistle:
Vauvamahasta.. läskiltä näytän mut vaatteet kun muotoilee mahaa ni kai se vauvamahaltaki näyttää :D
Sama homma. Isänäidillä on (elintavoilla aiheutettu) 2. tyypin diabetes, niin se riitti siihen, että joudun jo rv 12-16 ekan kerran sokerirasitukseen. Hämmästyin siitä vähän. Muita riskitekijöitä ei ole. Kesäkuun alkuun varasin, kun on toukokuun kalenteri jo niin täynnä.
 
Täällä on sattunut ja tapahtunut taas, siis forumilla, minulla ei niinkään mitään kovinkaan poikkeuksellista. Jännä kuulla miten erilaisista jutuista ihmiset on huolissaan; lentäminen ei tunnu miltään riskiltä, mutta päivittäin olen varma että raskaus on keskeytynyt, milloin mistäkin syystä. Ärsyttää kyllä oma stressaaminen, aivan tarpeetonta ja typerää.
Syksyllä olisi ollut mahdollisuus edulliseen Amerikan matkaan, mutta luovuin ajatuksesta lähinnä syystä että mitä jos oma kondis vaan ei riitä turreiluun.

Käytiin kunnan tarjoamassa varhaisultrassa, olikohan se 9+2 ja siellä pikkuinen heilutteli, kokoa oli 25mm, kaikki näytti olevan ok.
Nt-ultra on kahden viikon kuluttua.
Nyt viikko 10+ -> meinasin mennä kuuntelemaan sydänääniä tänään neuvolaan, keskiviikkoinen avoneuvolamahdollisuus kun sulkeutuu kesäkuukausiksi, niin en pääse helpottamaan näitä tarpeita pitkin kesää. En ajatellut omaa dopleria kuitenkaan hankkia. Täällä mennään ihan perinteisellä pahvikortilla, ei ollenkaan mitään sähköisiä juttuja ole mulle ainakaan tarjottu :D

Voisikohan olla niin että maaginen energinen keskiraskaus on alkamassa, Toivon! Pari viimepäivää on mennyt niin normaalileveleillä että ihan huolestuttaa. Jaksan olla kokopäivän hereillä ja tehdä juttuja.

Massaakin on kyllä tullut ihan huolella, ainakin +5kg ja maha ja hanuri leviää. Mulle ainakin tuottaa vaikeuksia pitää syöntimäärät kohtullisina, syö usein, mutta ihan tavallisia määriä. Varmaan riittäis että töissäkin söis eväänsä parissa erässä, eikä ihan niin isoja annoksia kuin mitä vedän. Ja syön sokeria ja munkkia ja pullaa, tää varmasti kostautuu kyllä vielä.

@Lilja<3 Otan osaa! (Ei sillä raajojen puutumisella kuitenkaan taida olla mitään tekemista tämän kanssa, käsien puutuminen johtuu usein hermopinteistä tms, esim kireistä (rinta-)lihaksista.)

Phoeben 10+4
 
Tulin vähän tännekin pällistelemään. Oon siis aktiivisempi ollu facebookin puolella marraskuisissa, mutta rupesin miettiin että voisin seurailla teitäkin, kun mini todnäk syntyy vasta joulukuussa.

Olen siis 29v esikoisen odottaja, minin laskettu aika on 27.11. Niskaturvotusultrassa kyllä sai mitattua niin että olisi vasta 29.11 mutta noin pientä heittoa kun ei aleta muuttamaan :)

Alku raskaus oli kera pahoinvoinnin ja kovan närästyksen, nyt alkaa helpottamaan olot ja jaksaa tehdäkin jotain :)

Aurorials ja mini 12+1


Ps. Piti vielä kysymäni että onko joulukuisilla omaa facebook ryhmää, ja onkohan sinne tervetullut vaikka virallisesti marraskuun lopulla on laskettu?
 
Ultrassa käyty ja kaikki näytti olevan hyvin :love:vilkas tyyppi pyöri ja hyöri menemään :barefoot: nyt ootellaan verikokeen tuloksia. Jos kuuluu riskiryhmään ni soittavat ja jos ei kuulu ni eivät soita. n.viikko menee tuloksissa. Rakenneultra varattiin 20.7. (y)
Loppupäivä on vaan hymyilyttäny ku pikkutyyppi heilu ja pyöri :barefoot: vitsi.. ehkä nyt vähän uskaltaa jo nauttia ajatuksesta :barefoot: vaikka nuo verikokeet vielä pitää oottaa..
Muoks* pikkutyyppi vastas rv11+5 melkoista ja oletetusta opuksesta olis 11+1.. Mut ei lähetty muuttamaan laskettua aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ckk ja SiniMaarit
Pahoittelut @Lilja<3 !

Tuntuu, että suurin osa täällä on jo niin pitkällä ja itse joudun kurkkimaan tuolta ekoilta sivuilta teidän oireita ja muita alkuajalta :D

Täällä 8+0 ja käytiin toissapäivänä ultrassa. Siellä pieni sydän sykki ja vastasi silloin viikkoja 7+1, eli 4 päivää pienempi. Lääkäri kuitenkin sano ettei oo syytä huoleen, mut kyllä toi mietityttää varsinkin kun inssillä saatu alulle.. Nyt vaikeimmat viikot edessä kun tärkeimmät elimet alkaa kehittyä, sormet ristiin siis täällä!

Onko muilla alkanut pahoinvointi vasta 7+ viikkojen loppupuolella? Mulla alkoi 7+4 kauhea kuvotus että mikään ruoka ei mee alas ja vielä on jatkunut on-off päivän mittaan. Mitään ei kuitenkaan tuu ulos...
 
Pitkästä aikaa jaksaa kirjottaa :whistle:

Liljalle pahoittelut :(

Huh heijaa näitä helteitä, mutta ihanaa kun saa käyttää mekkoja. Ei toivoakaan että omat housut mahtuu jalkaan, sen verran on jo pallo tuo vatsa, että sitä ei edes yritetä piilotella.

Sydänäänet on jo paljon vahvistuneet ja kuuluu jo selvästi ylempänä kuin viime viikolla :love:

Tänään neuvolaan jossa kuunnellaan ainakin äänet, ei siellä sitten sen kummempaa muuta varmaan tehdäkkään.

Lentämisestä olitte jutelleet, viime raskaudessa lähdettiin matkalle kun olin viikolla 20. Ja nyt lähdetään kahden viikon päästä myös reissuun. Ruokien kanssa saa vähän puljata mutta muuten ei pelota esim. tuo lentäminen.

Minä joudun myös sokerirasotukseen, inhoan sitä hommaa :censored:

Nt-ultra onkin sitten heti reissun jälkeen, sitä odotellessa :)

Ihanaa kesää kaikille :cool:

Kirpsakka 10+4
 
  • Tykkää
Reactions: Ckk

Yhteistyössä