***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

Tervetuloa jakamaan odotuksen ihanuus ja mieltä askarruttavat asiat, kasvattelemaan masua ja odottamaan joulukuisten lumihiutaleiden syntymää!



Masua kasvattelevat:

Nimimerkki - ikä - synnäri - monesko - tyttö-/poikalupaus/olo

Meitä on 89 odottajaa


tyttöoloja/lupauksia 32
poikaoloja/lupauksia 32

26.11.2010
Kadak - NKL - 2 - tyttölupaus

29.11.2010
Lillikka - 40 - NKL - 2 - tyttöolo

1.12.2010
treehouse - VAS - 3 - tyttölupaus
Piianen - 32 - KOKS - 3 -
L-84 - K-SKS - 1 - poikalupaus

2.12.2010
Jääräpää - 36 - TAYS - 3 - tyttölupaus
Mintz - KÄT - 2- tyttölupaus

3.12.2010
eskape - HYS - 2 -
Leppis79 - 2 -
Nipsu74 - 36 - OYS - 2 - poikalupaus
solmu - TYKS - 2 - tyttölupaus
Klementine - 24 - PKKS - 3 - tyttölupaus

4.12.2010
Bamse - 30 - NKL - 3 - poikaolo

5.12.2010
marrari - 20 - OAS - 1 - tyttölupaus
Salmiakki78 - 32 - JS - 1 - tyttölupaus

6.12.2010
Keltakaneli - 33 - TAYS - 1 - poikalupaus
Tesmis - 28 - 1 - tyttölupaus
Unelmahöttö - 34 - LPKS - 4 - tyttölupaus

7.12.2010
Waahtera - 1 - poikalupaus

8.12.2010
mami-81 - 1 -
hampiainen - 30 - TYKS - 1 - poikalupaus
petteripäivikki - K-SKS - 2 -

9.12.2010
megara - NKL - 4 -
Haitula - 29 - PHKS - 1 -
Leenu84 - KYS - 2 - tyttöolo
Julia82 - 28 - K-PKS - 1 - tyttöolo

10.12.2010
nunuliini - VKS - 1 - poikalupaus
Lurde - 2 - poikalupaus
Maikkusson - 27 - KÄT - 1 - poikaolo

11.12.2010
donter - KYS - 1 -

12.12.2010
Jazzy82 - 27 - OYS - 1 - poikalupaus
aarteeni - 26 - KYS -3 - poikaolo
espoir - 4 - poikalupaus

13.12.2010
Cisu - 32 - K-HKS - 1 - tyttölupaus
Adalaine - TAYS - 2 -
Safiatou - 33 - KÄT - 1 - poikalupaus
kukka86 - KYS - 3 -

14.12.2010
Soippa - JS - 2 -

15.12.2010
Lolli - 32 - TYKS - 3 - tyttölupaus

16.12.2010
minime - 2 - tyttölupaus
Martta09 - PKKS - 2 - tyttölupaus
Saz - 25 - TAYS - 2 - poikalupaus
Myyris - KOKS - 2 - poikaolo

17.12.2010
melina84 - 25 - TAYS - 1 - tyttölupaus

18.12.2010
Iinu74 - TAYS - 5 -

19.12.2010
mimmi84 - NK - 2 - poikaolo
Lapintaika - LKS - 1 - tyttölupaus

20.12.2010
Siiri Sisilisko - TAYS - 1 - tyttölupaus
what - 31 - K-HKS - 1 - tyttölupaus
rusina2010 - LKS - 1 -

21.12.2010
hiphei84 - PHKS - 2 -
lumi-enkeli - 26 - TAYS - 3 - poikalupaus
mipe81 - 28 - TAYS - 3 - tyttölupaus
Hopsuliina - KOS - 1 - poikalupaus
Jema85 - NKL - poikalupaus

22.12.2010
tuulenviri - 1 -
babar - JOS - 2 - tyttölupaus
Anve - 30 - OAS - 3 -
nachopallo - OAS - 1 -

23.12.2010
fanttomi - 25 - K-HKS - 1 - poikalupaus
miauh - 21 - NKL - 1 - poikalupaus
murunen83 - 27 - SEKS - 4 - poikalupaus
Metsätähtönen - 1 - tyttöolo

24.12.2010 :xmas:
auringonpilkku - 28 - SAS - 3 - poikalupaus
Jennyli - 31 - TAYS - 4 - poikalupaus
Anabela - 38 - TAYS - 2 - tyttölupaus

25.12.2010
Hopsuliina - KOS - 3 -
Azalea - 25 - KÄT/H - 1 - tyttölupaus
Millour - 2 -
Hannake - HYS - 1 -

26.12.2010
ina21 - 25 - KOS/H - 2 - tyttöolo
Jazz78 - 32 - OYS - 1 - poikalupaus
Kii80 - TAYS - 1 -

27.12.2010
Memmu86 - SatKS - 2 -
annimanni - HUS - 2 -
Ria88 - 22 - SatKS - 1 - tyttölupaus
Launuli - TAYS - 1 -poikalupaus

28.12.2010
PinguPongu - 27 - KOS - 1 - poikalupaus

29.12.2010
nimiko - KOS - 2 -
mimma86 - 24 - K-SKS - 2 - tyttölupaus
Ennu - LKS - 1 - poikalupaus

30.12.2010
Helinä86 - KÄT - 1 - poikalupaus
Miime - KOKS - 3 -
NaomiFatou - NKL - 1 -
Manna- 28 - 2 -
hara - 22 - JS - 2 - tyttölupaus
Lilijan - 34 - JS - 4 - poikalupaus

31.12.2010
neitoperho83 - JS - 1 - tyttölupaus
Mandy81 - 29 - K-SKS - 2 - tyttölupaus
Punaviini - K-PKS - 1 - poikalupaus

7.1.2011
mamadread - 24 - NKL - 2 - poikalupaus


Syntyneet:



24.09.2010
SaBiNe - Poika-enkeli (Rv 29+1)

-Rakas Taivaan Isä, miksi äiti itkee?
Miksi isällä on niin raskaat askeleet?
Minäkö heille olen surua tuottanut, kun vain katselen täältä kaukaa.
Enkä tule vaikka he odottavat niin kovasti,
että raskain sydämin käyvät iltaisin nukkumaan.
Voitko, Taivaan Isä, äitiä lohduttaa, pyyhkiä kyyneleet hiljaa pois?
Voitko isän olkaa taputtaa, ettei niin kumarassa hän ois?
Kerro heille, Taivaan Isä,
etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan.
Kerro, että jotkut lapset taivaassa
niin rakkaita on luojalleen ettei heitä malttaisi millään antaa pois.
Huomaisipa äiti, kun hänen luokseen lennän perhosena ikkunaan....
Tietäisipä isä, miten tuulen mukana hänen poskeaan silittää saan.
Vielä joskus saan siemenenä kasvaa äidin vatsassa
ja isän vahvat käsivarret ympärilläni tuntea.
Ja kun vihdoin kohtaamme, löytää tarkoituksensa pettymys-


22.10.2010
Lolli - tyttö - 2200g - rv 32+2 (La 15.12)



Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson keskusairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue/Pietarsaari
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus




Menetyksen kokeneet ystävämme:

Koralli73
taaperotx5 (kaksoset)
skydust
Danjuska
Nallekarkki (pieni tyttö )
neito84
Viulu
haave2010
liinukka83
Maximilian
Keffeli

:heart::heart::heart:

Linkit edellisiin keskusteluihin:

***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 TOUKOKUUSSA***
***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***
***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 HEINÄKUUSSA***
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1801422-joulukuiset-lumihiutaleet-2010-elokuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1833261-joulukuiset-lumihiutaleet-2010-syyskuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Jennyli uudesta pinosta:) Tuolla aiemmassa pinossa joku halusi kaarituellisia imetysliivejä. Jostain oon joskus kuullut että kaarituet painavat maitotiehyitä joten niitä ei pitäisi käyttää imetysaikana. Ihan tiukkana faktana en nyt tätä uskalla esittää mut kävis mun järkeen että näin vois ollakin. Aurinkoista syysviikonloppua kaikille!!!!

Piianen&Mökönen 31+3 (uä 32+0*poks*)
 
Kiitokset Jennylille uudesta pinosta =)

Piianen Olen kuullut ihan samaa noista kaarituellisista liiveistä imetyksen aikana, etteivät ole suotavia. Kysyin myös ihan terveydenhoitajalta ja sanoi että se on ihan hyvä suositus. Juurikin kuulemma noiden maitotiehyiden painamisen/tukkeutumisen takia.

Huomenna poksahtais 30 viikko täyteen, iiks =)

Edellisessä pinossa oli linkitetty imetysliivejä, jotka venyy koon mukaan. Katselin niitä ja olisivat varmasti hienot, mutta ei siellä vissiin ollu kokoja. Mulla on nyt 90E ja sitä vastaavaa kokoa ei vissiin ollu, mikäli tulkitsin taulukkoja oikein =)
Prismasta olen kahdet imetysliivit ostanu, mutta ovat nyt nippanappa sopivat eli sitten kun maito nousee, niin ovat varmasti pienet=/

Jazzy&Morso 29+6
 
ihanaa kiitos Jennyli uusi pino :wave::heart:

mullekkin voi laittaa tonne jos vielä pystyy niin olen siis 24 vuotias:wave:
viime pinossa huomasin et kaikki kertoi ikänsä ja kaikkea semmoista mutta en löytänyt silloin sitä aloitus viestiä mistä ne kertomiset lähti =)

mut nyt syömään, meillä on terveellinen aamupala :D mies kärvistelee tuolla pekonia ja kananmunia :D

klementine ja tyttö rv 31+1:heart:
 
jennylille kiitokset uudesta pinosta =) nyt jo lokakuu..vähänkö aika menee nopeesti!

kävin lapsosten kanssa vahän ostamassa vauvalle vaatteita..melkein kaikki tyttöjen vanhat vaatteet on pinkkejä niin ei viittis poikaa pukea niihin..mut nyt on edes jotain:) täytyy käydä laittaan pesukone pyörimään =)

lumi-enkeli ja aarre 28+4:heart:
 
Kiitos Jennyli uudesta ketjusta!!
Niin se vain meidän kuu lähestyy :D

Mäki kävin tyttöjen ja miehen 2:n siskon + 2:n lapsen kans kauppakierroksella. Eipä tuolta mitään ihmeempää löytyny, kuhan nyt aikaa kulutettiin :D pari joululahjaa nappasin kummilapsille mukaan.
Kuhani mies tulee navetasta sisälle ni lähemme miehen kummitytön 11v synttäreille, ihana ku riittää toimintaa ni ei itellä mene aika siihen et viihyttää lapsia tai tekee kotitöitä..

Mä täs mietin et en ole ostanu vauvalle muuta kuin kotiintulovaatteet (oon kaikille ostanu omat), mut ku en tiiä mitä mä tartteisin.. jos tämä on tyttö ni en tarvi mitään, jos taas poika ni menee iso osa vaatekerrasta uusiksi. No onneks on aika paljon nuita neutraaleja pieniä vaatteita ni ostellaan sit ku vaavi on maailmassa jos jotain tarttee :D

 
Hei Jennyli mulle saa laittaa tonne tietoihin että oon 20 vuotias tai siis parin tunnin päästä oon :D

eipä kerkeä nyt muuta kirjotteleen, ku pitää mennä hoitaan kuumeista isäntää <3

marrari ja neitokainen parin tunnin päästä POKSPOKS 31+0! <3
 
saz
Ihanaa Lokakuu! Enää reilu 2kk masua <3

Mä kirjottelin siitä valkovuodon "hulahtelusta" josta kävin jo TAYSissakin kun luulin lapsivedeksi. Oli muillakin ollut, kiva kuulla etten oo ainut. Vaikka tosin vähän ikäväähän se on! Mä oon nyt enemmänkin seuraillut tilannetta ja kyllä se sellasta rasvattoman maidon näköstä on kun sitä tippuu, mut heti housuihin osuessaan muuttuu värittömäksi. Ja melkein joka päivä tulee. Vähän ällöä, mutta ompa tässä vielä ällömpiäkin vaivoja ollut ja varmaan vielä tulossakin.. Mutta siis kiitos taas vertaistuesta!
Mulla on tullut noita katkelleita suonia jalkoihin ja oon tosiaan 25v. Ei ihan houkuta rannalle painella näillä koivilla enää. Satsasin n. 40e niihin tukisukkahousuihin enkä oo huomannut kyllä mitään vaikutusta, tuskaa vaan niitä repiä päälle joka aamu. En tiä mikä auttais.
Kiitos muuten vinkeistä, tilasin itelleni ne joustavat imetysliivit mitä täällä suosittelille! Vaikutti hyviltä :)
Ootteko herkistyneet näin loppua kohti? Mä herkistyn ihan tosi helposti, itkin kun luin jotain synnytysjuttuja uusimmasta Vauva-lehdestä (ei mitään mikä mua olis liikuttanut näin paljon vielä tovi sitten) ja herkistyimpä ihan kyyneliin Pampersin telkkumainokselle. Ja runoille&vauvakuville jne. Kiva istua bussissa ihan kyynelissä kun epähuomiossa vilkasin jotain vauva-mainosta :D
Sori tuli nyt aika lailla omaa napaa.... Ihanaa huomista sunnuntaita vaan kaikille :)

Saz ja papu 29+2
 
Sumuista sunnuntaihuomenta!

(.) Menkkamainen särky masussa ja selässä kiusasi miltei koko eilisen päivän!! Onneksi ensiviikolla on lääkärineuvola jotta nähdään kohdunkaulan tilanne!!
Mulla ainakin kaksosraskaudessa juurikin nämä menkkasäryt alkoi tehdä muutoksia kohdunkaulalla/suulla! Supistuksia oli paljon mutta ne ei aiheuttanut kypsymistä!

saz minä olen ainakin ollut raskausaikana herkempi, juurikin mainokset ja kirjoitukset saavat helposti kyyneliin!
Tosin, koko raskaus on ollut mulle tunneailahteluja täynnä ja tällähetkellä mulla on jotain ärsytyshormonia turhan paljon veressä:ashamed:
Olen tässä jo jokusen viikkoa huomannut että tuo ukko-kulta saa mut ärsyyntymään turhan helposti ja nyt tilanne on sellainen että mua ärsyttää IHAN kaikki sen tekemiset/tekemättömyys, sanomiset/puhumattomuus!!:rolleyes:
Ja oonki kiukutellu, mököttäny, valittanu ja kaikkee siltä väliltä koko viikonlopun!:whistle::ashamed:
Tunnelma on siis melko kireähkö!!

Mulla on muutoinkin suunnitelmissa varailla nyt tulevan neuvolalääkärin yhteydessä aikaa perheneuvolaan! Meillä tosiaan koti/lapset on likimain täysin mun vastuulla ja näin 7 vuoden yhteiselon jälkeen olis jo mielestäni aika alkaa jakamaan tätä vastuuta!
Toivon siis että tuolta perheneuvolasta sais jotain vinkkejä ja ohjausta ja mieskin ymmärtäis tän tilanteen että mulla ei yksinkertaisesti paukut riitä!
Vauvan syntymän jälkeen elämä on muutenkin aina sellaista mullistusta, väsymystä ja arkirytmin sovittelua että jos ehkäistäis myös isompaa kriisiä tulemasta tätäkautta!
Olkaa siis onnellisa te kaikki joilla miehet oma-aloitteisesti on mukana arkiaskareissa jne.!!

Jennyli 28+2

Ps. Tuntuu aika hurjalta että jos tämä masukki syntyisi samoihin aikoihin kuin isoveljensä niin 10vkon päästä meillä olisi pieni nyytti jo sylissä! :heart:
 
Huomenta kaikille!:)

Tuli tuosta vastuunjakamisesta mieleen, että tuossa ois varmaan hyvä semmosetkin kun antaa vaikka miehen hommiksi aina jonkun jutun. Ettei ite päsmäröi liikaa vauvanhoidossa päälle ja tee ite aina kaikkea, mikä on varmaan helposti vaarana. Mietin, että tuo kylpy vois ainakin olla miehen ja vauvan oma juttu meillä. Ja joinakin iltoina vaikka sitten hieronta, jos lapsi siihen tykästyy. Tietysti vähän sen mukaan, että mitä mieskin tykkää tehdä. Jos se hieronta taas ei miehen juttu ole, niin voi ihan hyvin vaikka muuta keksiä sitten. Pääasia ois, että miehellä ja vauvalla ois omia juttuja ja hetkiä, etten ite änkeis siihen aina:saint:

Onnea Marrarille synttäreiden johdosta:flower:

Täälläkin herkistytään hieman helpommin kuin normaalisti. Mua ei synnytysjutut herkistä ollenkaan, mutta lähinnä joku muu..vaikkapa jotku sotadokumentit tai niiden mainokset jne.

Olipa muuten pari päivää mahassa huomattavan hiljaista! Ehdin jo vähän säikähtää, miten sitä kaikki tuleekin yhtä aikaa:LOL: Oon vissii ollu vähän turhan rento tämän raskauden aikana, niin nyt sitten on senkin eestä ollut jännitystä mukamas. Piti ihan liikelaskentaa tehdä, kun liikkeitä oli huomattavasti vähemmän ja vieläpä tosi vaisuja..kuitenkin tossa eilen illalla katsoessani saksalaista laatudekkaria (köh) vauveli ilmeisesti käänty siinä, kun oli koko mahakin ihan vinkkarallaan. Sen jälkeen on taas tuntunut samaan malliin potkut ja iskut, kaiketi oli sitten selkään päin kääntyneenä jalat jne. On kyllä huomattavasti mukavampi fiilis, kun on sama remueetu/elli tuolla.

Ja pienet päivän liikutukset sain kyllä tuommosta vauva-kirjaa lukiessani, kun siinä mainittiin että vauvan syntymästä lähtien sitä onkin sitten viimeiseen hengenvetoon asti äiti:heart:

-metsis 28+3 ja kovasti sitä jo nyyttiä odottelee!
 
Kiitokset Jennylille uudesta pinosta :flower:

Hyvä vinkki olivat nuo Carriwellin imetysliivit. Kävin kokeilemassa noita tuossa yhdessä lastentarvikeliikkeessä joka myy noita. Ainakin yökäyttöön aion jotkut niistä hommata, mut päiväksi tarviin varmaan jotkut "ryhdikkäämmät". Jazzy mullakin on koko 90E ja koko XL sopi näissä liiveissä, ovat niin venyvät!

Sattui kivasti että samalla kun menin noita liivejä katsomaan niin oli Eisbärchenin kaukalopussit tarjouksessa 25e niin tarttui sellanen sitte mukaan. Kyllä se vaikuttaa hyvältä ja lämpimältä, varmasti kätevä. Vielä olis yhtä sun toista hankittavaa, täytyy varmaan tehdä lista kaikesta välttämättömästä ja alkaa vaan ostelemaan :) Tänään vois suunnata Ikeaan jos löytyis joku kiva lipasto vauvanvaatteille, ne kun on suurimmaks osaks jo pesty ja silitetty mut säilytyspaikka kun puuttuu niin ovat pusseissa..

En kyllä nyt taaskaan yhtään muista mistä on ollu puhe vaikka kaikki tekstit oonki lukenu mut hyvää sunnuntaita nyt kaikille kummiskin :)

Lolli ja Kukka 29+4
 
Jennyli juu ei meilläkään ole vastuun jakamisesta tietoakaan...ja olen luopunut jo toivosta. eli minä kannan vastuun koko perheestä (siis itsestäni ja lapsista). Oon yrittänyt kouluttaa miestäni turhaan kohta kymmenen vuotta ja niin kovapäistä tyyppiä en ole ennen vielä työssänikään tavannut;). Oon todennut itselleni että turhaa energian haaskausta tuo miehen kouluttaminen. mutta kyllä se näinkin menee. Kateellinen olen todellakin kaikille niille joilla on huomaaavaiset ja kotitöihin osallistuvat miehet.

Oon nyt tosi väsy kun kuukauteen en oo saanut kunnolla nukkua kun esikoinen (4v) ei ole edelleenkään parantunut. Kerrroin silloin siitä neuvolasta jossa annettiin se rokotus ja viime torstaina olin toistamiseen terveyskeskuksessa näyttämässä lapsia (toisella yölliset mahakivut ja toisella märkärupi ja sitten minulla oli kamerassa kuvat niistä näpyistä jotka jo häipyneet). Nyt vasta uskoivat että joo se nokkosrokko johtui siitä rokotuksesta ja oli erittäin harvinainen reaktio ja olisi voinut johtaa kouristuksiin ja pahimmillaan anafylaktiseen shokkiin. Niinpä terkkari soitti vielä peräänikin ja käski tulla täyttämään papereita jotka lähetetään THL:ään kun sinne täytyy kuulemma tehdä reaktiosta ilmoitus. Ja vastaisuudessa esikoisen rokotuksia harkitaan ja tarkkaillaan huolella. Mutta nää vatsakivut ja oksentelu on outoja ja laktoosi-intoleranssi hänellä onkin ja lääkäri meinasi että se on taas syynä mut en oikein usko. joku siellä suolistossa mättää...niinpä vien ens viikolla lapsen yksityiselle lastenlääkärille ja sitten on lasten alleergologillekin aika varattuna torstaiksi. Pakko selvittää tämä asia nyt. Tosiaan päivällä mahakivut pääasiassa poissa mutta yöllä alkaa ja esikoinen siis oikein huutaa kivusta ja viimeyönäkin oksensi jonka jälkeen helpotti. Epäilen keliakiaa tai sitten maitoallergiaa tai sitten sitä rokotusta. Kauhea huoli asiasta ettei ehdi itseään juuri tutkailemaan...pelkään että joudutaan vielä sairaalaan tutkimuksiin kun nyt ei vaan ole oikein hyvä ajankohta asialle. Että miks just nyt? Vaikka eihän se ajankohta koskaan ole sopiva. tuollaisille asioille. Sitä vaan toivoo ettei sellaisia tulisi ja kaikki pysyisi terveenä.

Tänään rv 31+3.
 
Viimeksi muokattu:
Oho Lolli noin halvalla toi Eisbärchen makuupussi! Kun just kattelin, että Hulluilla Päivillä olisi 39 e - niin eihän se sitten edes ole halpa :) Mutta synnytystiedoista päätellen taidat asua Turussa päin? Tosin jos on joku ketju kyseessä niin voihan tarjous olla pääkaupunkiseudun liikkeessäkin...? Toisalta sisko oli sitä mieltä, että sellasta tarttisi vasta sitten kun vauva ei mahdu enää koppaan ja hän sanoi, että joulukuun vauva kyllä mahtuu tämän talven eli että tarvetta vasta ensi talvena...? Mites muut, aiotteko hankkia sellasta? Mulla siis Tutonian pehmeä koppa ja jääkarhupussi kyllä houkuttaa, mutta varastoon ei tietty viitti ostaa, kun varastotila niin minimaalinen : /
 
Loistavaa Lokakuuta Kaikille. Upeaa kun ollaan jo näin pitkällä :heart:

Jennyli kiitos uudesta pinosta ja mahtavaa kun jaksat päivitellä vaikka taitaa siellä teidän perheessä aika haipakkaa olla =)

Minäkin herkistyn todella paljon raskausaikana ja tällä viikolla on pitänyt jo useammat kyyneleet vuodattaa. Televisio-ohjelmista se Kadonneen Jäljillä on ihan takuuvarma tulvan aiheuttaja ja viime viikolla tuli muistaakseni inhimillinen tekijä, jossa oli keskustelun aiheena kohtu- ja vauvakuolemat. Ihan parkumiseksihan se sitten meni. Mies totesi vaan, että onkohan sinun ihan viisasta kattoa tuota, mutta eihän sitä voinut kesken lopettaa :ashamed: Mutta pahin on mulla vielä tulossa siellä osastolla vauvan syntymän jälkeen itken ihan joka asiaa oli se sitten iloinen tai surullinen. Nyt valmiiksi jo tiedän, että ero tuosta meidän kuopuksesta tulee olemaan mulle todella kova paikka, kun on niin äidin poika. Tytöt on onneksi jo niin isoja, että niiden perään ei tarvi parkua. Onko täällä muita joiden hormoonit on todella pahasti sekaisin synnytyksen jälkeen?? ja onko kellään mitään neuvoa mikä siihen auttaisi??

Hankinnoista: Pari viikkoa sitten tein kirpalla kierroksen ja kerrankin mulle sattui tulemaan vastaan löytöpöytä. Siinä oli tosi paljon tytölle vaatteita koot 50-72 cm ja kuin uusia, lisäksi siinä oli toppapuku (koko 56 cm), joka maksoi vain 4€ ja oikeastaan käytön jälkiä ei ollut ollenkaan. Kaukalopussi löytyy myös ja Bravadon imetystoppi on tilauksessa (suosittelen). Imetysliivejä täytyy vielä hankkia ja ehkä vauvalle jotain. Inventaarion teen noin 3 viikon päästä kun jään kotia niin sitten näkee mitä uupuu, varmaan ainakin lakki täytyy pikkuiselle ostaa. En muista kirjoitinko aikaisemmin, mutta 10 vuoden tauon jälkeen olen kaivanut puikot esiin ja nyt on pikkuiselle parit hahtuvavillahousut valmiina :rolleyes: Innostukselle ei vaan tunnu tulevan loppua niin saapa nähä hukutaanko meillä villiksiin joulukuussa :D Pitääkin ruveta kaiveleen netistä ohjeita mitä muuta siitä voisi tehdä :p

Neuvolakeikka oli keskiviikkona ja kaikki oli kunnossa. Sain palauttaa sokerimittarin tarpeettomana, kun 3 viikon seurannan aikana ei kertaakaan arvot pompsahtaneet yli :) Masu kasvaa omalla käyrällä tasaisesti vaikka onkin keskikäyrää pienempi. Hemppa oli onneksi lähtenyt nousuun. Mulla on seuraavana sitten se istukkakontrolli 13.10, sen mahdollisen lisäistukan takia. Se kyllä jännittää, mutta kiva on päästä masuun kurkkaamaan :)

Vastuunjakamisesta: niin meillä kans tahtoo olla niin, että päävastuu on täysin minulla ja mies sitten välillä (yleensä pyynnöstä tai käskystä) auttaa. On kyllä todella rasittavaa kun ihan yhtä paljon käydään töissä ja ollaan poissa kotoa. Tytöt kun on isompia joutuvat toki kantamaan kortensa kekoon ja yleensä kun ovat ensimmäisinä kotona, niin he saavat tyhjentää apk:n, panna pyykit kuivumaan tmv. Niin minä pääsen heti laittaan ruokaa kun tulen kotia ja mies sohvalle |O

Hyviä vointeja kaikille ja koitetaan pitää pienet tiukasti masuissa vielä tämä kuukausi, joka on muuten vuoden lyhin kuukausi :D

Unelmahöttö ja Kuutti 30+6
 
Azalea siis ostin sen pienemmän pussin, turvakaukaloon sopivan. Mutta oli siellä ne isotkin pussit vaan 29e samat siis mitkä hulluilla päivillä 39e. Turun Ozbabyssa oli jotkut "kengutuspäivät" ja satuin sinne vaan justiinsa sopivasti sitten. En sitä isoa pussia viittiny ostaa ainakaan vielä kun tosiaan meillä on vaunuissa sellanen pehmeä koppa jossa varmasti tarkenee tän ekan talven.
 
Hyvää sunnuntaita kaikille =)

Saz: Minä kans herkistelen joka asialle nykyisin. Toisaalta se on kauhean rasittavaa, kun ei mitään lehtiä voi lukea ihmisten ilmoilla kun alkaa itkettämään suurin osa jutuista. Pahin oli ehkäpä Carte D'Orin suklaakakku mainos lehdessä, se kakku näytti niin yksinäiseltä ja ihanalta ni alko itkettämään =D Nolotti hirmuisesti ku mies kysyi että mikäs itkettää.

Vastuunjakamisesta: Meillä ei lapsia siis ennestään ole, mutta kotitöissä ollaan tehty molemmat yhtäpaljon. Meillä on perjantaisin siivouspäivä, jolloin minä imuroin ja pyyhin pölyt, mies luutuaa ja tamppaa matot. Yhdessä puistellaan petivaatteet ja laitetaan kamppeet paikoilleen.
Pyykkiä pestään molemmat, mies aamulla herätessään yleensä laittaa koneen pyörimään, lähtee ulkohommiin ja kun minä nousen nukkumasta, laitan pyykit kuivumaan ja uuden koneeellisen pyörimään=) Ruokaa laitetaan yhdessä, se kun on molempien mielipuuhaa. Leivotaan paljon yhdessä, mies leipoo rieskat ja pullat, minä piirakat ja ruislimput ja sillointällöin sämpylöitä.
Mies tässä yks päivä tuumasi, että sitten kun vauva syntyy, niin aikoo ensimmäisen kuukauden vain olla ja tutustua vauvaan=D Ei aio kuulemma katsoakaan mihinkään työhommaan päin. Saa nähdä kuin käy.

Lolli: Ok, hyvä tietää nuista imetysliiveistä että koko XL riittäis mun kokoisellekin, pitää varmaan pistää tilaukseen =)

Mulla jiusana edelleen kauheat liitoskivut=/ Tuntuu että pahenevat vaan. Sängyssä kääntyminen on tosi kivuliasta, samoin kävely. Häpyluuliitos vissiin kiukuttelee nuin paljon.
Saa nähdä helpottaako enää, vai jatkuuko loppuun asti.

Jazzy&Morso 30+0 Jipii POKS!!=)
 
Mulla ois tarkotuksena hankkia Eisbärchen vähän kuin toppapuvun tilalle. Ainakin oon kovasti suosituksia lukenut, en tiedä käytännöstä. Mutta kaukalopussin ainakin hankin, ehkä sen paksummankin pussin kanssa. Ei taida täällä päin vaan noin edullisesti saada, että liekö pitäis joku passittaa edes hulluille sitten (ellei ne ole jo mennyt kun en nykyään asu ko. paikkakunnalla).

Jazzy, no on melkosta kun yksinäiset kakutkin jo itkettää:D

Meillä minä pääasiassa siivoskelen, johtuen siitä että mun mielestä se on mun homma. Minä oon siis opiskelija ja mies töissä (ja paljon siellä), joten mies tuo sitten huomattavasti enemmän meillä sitä leipää pöytää toisin kuin minä. Ja tietysti se, kun meillä ei vielä lapsia ole, niin mullahan muuta hommaa siinä ei sinällään olekaan. Eri juttu ois tietysti sitten, jos meillä ois jo lapsia, niin sitten mun aika varmaan menis enemmän heidän hoitamiseensa. Kotona ollessansa mies kuitenkin siivoskelee mitä eteen sattuu jne, että osallistuu kyllä. Ja jos en oo jaksanu viikkosiivousta tehdä, niin sitten me tehdään se yhdessä (miehelle nakitan sen inhan imuroinnin:whistle:). Meillä ei oikeen sääntöjä näissä ole, kun ei me olla koskaan kotitöistä puhuttu tai riidelty tms. Joten kumpiki tekee sitä mikä häiritsee sitten ja se miltä tuntuu. Ja viikonloppuisin, jos mies ei ole töissä, niin sitten hän tykkäilee kokkailla. Arkena yleensä minä kokkaan, kun mies on välillä melko pitkäänkin töissä. Ja sitten kun minä oon työelämässä, niin taas roolit sekottuu että kumpiki tekee mitä joutaa. Jotenkin meillä on nämä vaan aina sujunu ettei ole tarttennu miettiä tai moittia:)

-metsis 28+3
 
Heips ja kiitokset Jennylille uudesta pinosta :flower:

Tänään mieheni haki kaverinsa kanssa meille vauvan hoitopöydän ja nyt ongelmana on sen sijoittaminen!!!!! Hoitopöytä oli kookkaampi kuin muistin ja meillä tilanahtautta muutenkin. Vessaan se ei missään nimessä mahdu, makkariin sopisi mutta en välttämättä haluisi sitä sinne.
Olin ajatellut että öisin jotta toinen aikuisista saa nukkua rauhassa, hoitopöytä olisi muualla makkarista. Imettääkin ajattelin olohuoneen sohvalla jossa saan paremman asennon kuin sängyllä istuessani. Alunperin huone joka oli tarkoitettu lastenhuoneeksi on nyt täysin meidän pupun käytössä ja sinne ei voi hoitopöytää myöskään ajatella. Mihin te jotka hoitopöydän aiotte hommata meenaatte sen sijoittaa??!!! Onko makuuhuone jossa vauva nukkuu niin paras paikka vai lähempänä vesipistettä ja imetyspaikkaa?

Meillä kotihommat ja muut on jakautuneet niin että mies hoitaa kaupassa käynnit ja suurimmaksi osaksi ruuan laiton kun taas minä pienempi tuloisena ja lyhyttä työpäivää tekevänä teen suurimman osan kotitöistä. Toki mieskin osaa ottaa siivouksiin sun muihin tarpeen mukaan mutta päävastuu niistä on ollut minulla.
Järjestely on sopinut minulle sillä siinä ajassa kun itse olen töistä päässyt kotiin ja odotan miehen työpäivän päättymistä ehdin yleensä tehdä kaiken tarvittavan kotona ja ilta jää käyttöön meidän kahden väliseen laatuaikaan. Ja koska mies hoitaa suurimmat menot ruuasta ja muista rahallisista kuluista niin minä korvaan sen tekemällä töitä kotona sen edestä mitä hän rahoillaan maksaa. Minä siis maksan työllä yhteisiä kulujamme.
Toki joskus ottaa päähän "työtaakkani" sillä kotihommia riittää aina enemmän ja vähemmän pihahommat mukaanlukien kun taas mies pääsee helpommalla kun hoitaa vaan rahalliset menot. Ja luulen että miehelläni ei ole todellista käsitystä/kuvaa siitä kaikesta työmäärästä mitä taloudenhoito vaatii kun minä hoidan kaiken hänen töissä vielä olessaan.
Mutta jos nyt jotakin hyvää tästä minulle määrätystä täyslevosta on niin nyt mieskin joutuu ottamaan osaa kotitöihin ja oikeastaan hoitamaankin ne pakolliset suurimmaksi osaksi ja näkemään/kokemaan vähän sitä millaista on jatkaa työpäivää kotona töistä tultuaan. Ehkä hän oppii enemmän ymmärtämään aiempaa "valitustani" siitä kuinka poikki olen kotihommien jälkeen kun nyt itse joutuu samaan. Tosin minulle tulee helposti huono omatunto siitä että toinen tekee hommia ja itse vaan makaan joten olen päästänyt hänet helpolla ja jos itse olisin työkykyinen tekisin varmasti tuplasti enemmän kotihommia. Mies kun ei näe mitä pitäisi tehdä vaan aina pitää pyytää tai käskeä.

Huomenna poksahtaa 30 täyteen, jippii!!!! :)
 
Kiitos Jennylille uudesta pinosta ja hauskaa lokakuuta kaikille! Sano vaan sit Jennyli, jos sua huvittaa siirtyä takavasemmalle, mä voin ainakin yrittää opetella tota hommaa, tuskin se kauhean vaikeaa on?

Mullakin on tullut jo joskus viikolta 18 lähtien nestemäistä valkovuotoa. Sellaista valkoista nestemäistä mössöä enimmäkseen, useimmiten ei haise miltään, mutta joskus imelältä. Muistan, että esikoista odottaessa sitä tuli loppua kohden tosi isojakin määriä. Silloin en osannut edes huolestua, että se olisi ollut lapsivettä, vaikka näin jälkeen päin olen miettinyt, että olikohan se, kun mulla sitten ne kalvot kuitenkin puhkesi suhteellisen aikaisin. Toisaalta, mitään tulehdukseen viittaavaa ei silloin tutkimuksen yhteydessä löytynyt.
Nyt mä kävin jo testauttamassa tulehdukset ja muut silloin kun tätä vuotoa alkoi tulemaan, mutta ihan normaalia vuotoa oli.

Meillä kotityöt oli paljolti mun vastuulla silloin kun olin esikoisen kanssa kotona, ainakin sitten kun se oli vähän kasvanut. Silloin se tavallaan tuntui ihan reilultakin, varsinkin kun esikoinen oli jo isompi ja mulla kuitenkin oli aikaa touhuta sen kanssa kotona ja tehdä kotitöitäkin esim. päikkäriaikaan. Meillä kuitenkin toi poitsu on nukkunut vauva-ajasta asti tosi kivoja yöunia, niin ei oo ollut järkyttävää väsymystä tai muuta kuin ihan pikkuvauva aikaan.
Joka tapauksessa kun jatkoin opiskeluja ja lähdin työelämään, niin oli siinä jonkin verran venkslaamista ja hammasten kiristelyä, että sain miehenkin kotihommiin mukaan, mutta aika kivasti meille on muotoutunut just sellainen työnjako, mikä määrittää molempien kotihommat. Apua omiinkin hommiin saan aina kun vaan tajuan pyytää. Välillä sen vaan unohtaa ja olettaa, että toinen osaa lukea ajatukset.. :)

Mä oon myös Metsis tullut siihen tulokseen, että hiljaisempina päivinä vauva on usein sellaisessa asennossa, että ne potkut ja muut liikkeet ei tunnu niin kovina. Mäkin oon myös tehnyt tota liikelaskentaa kun alkaa huolettaa, musta on kuitenkin hyvä, että on joku mittari, millä tota liikkeiden määrää voi mitata. Yleensä kuitenkin hiljaisempinakin päivinä saan sit kuitenkin jo vartissa sen 10 liikettä kasaan, kun vaan ryhdyn kuuntelemaan.
Tää meitin masuasukki on muutenkin vähän kummallinen, kun tuntuu että aktiivisinta aikaa ei suinkaan ole ne iltayön tunnit, vaan päivät. Useinkaan kun yöllä herään, niin masussa ei oo erityisen aktiivista. Ehkä muutama potku tulee kun asentoa vaihdan tai välttämättä ei mitään. Vauva herää arkisin mun herätyskellon ääneen. :D Ja sen jälkeen pitkin päivää vedellään sit tasaisesti kuperkeikkaa ja potkitaan ja muksitaan äippää. Illalla isoimmat peuhuhetket alkaa kun luen isoveljelle iltasatua siinä kahdeksan maissa ja sitä peuhua sit jatkuu niille main kun meen itse nukkumaan kymmenen jälkeen. Mut öisin tosiaan hiljaisempaa. Tai sit en vaan herää kun vauva muksii.

Herkistymisestä vielä, että kaikkein eniten mut saa herkistymään synnytyksen ajatteleminen. Jostain syystä mä myös ajattelen synnytystä paljon, lähinnä just sitä, että kun saisi sen vauvan siihen rinnalle viereen möllöttämään. Monesti just työmatkalla tms. tulee uneksittua ja saan sitten silmiä pyyhkiä salaa.. :)

(.) Äitiyslomakin lähestyy, kuusi viikkoa töitä pitäisi vielä jaksaa. Muhun on taas iskenyt joku ihan totaaliväsymys. |O Iltaisin oon ihan tsippi, välillä nukahdan sohvalle kun esikoinen on saatu nukkumaan (kahdeksan jälkeen). Toisinaan on myös tosi kovia särkyjä iltaisin, jos töissä on ollut erityisen rankka päivä ja epäilen, että supistuksia myös. Ne on tosin sellaisia kummallisia, että eivät tunnu kuin alavatsassa, mutta en ole keksinyt, mitä muutakaan voisivat olla.
Ensi viikolla edessä neuvolalääkäri ja samana päivänä tasan kolme kuukautta laskettuun aikaan. (Hurjaa, kun oliko se nyt Lillikka vai kuka kirjoitti tässä taannoin, että hänellä on enää kaksi!)

mamadread ja ihme 26+2
 
Lillikka
Hyvää lokakuuta! Kylläpä kuulostaa syksyiseltä...

Työnjaosta Meillä pojan hoito on aika lailla mun vastuulla ja mies sitten peuhaa sen kanssa illalla, kun tulee töistä. Iltarutiineista se hoitaa hampaiden pesun ja ton sängystä-pois-ja-takaisin -rumban ja sen aikaa mä saan hengähtää ihan kivasti. Alussa oli aika lailla hakemista, mitä tehdään ja mihinkin aikaan, mutta tosiaan helpointa meillä on ollut, kun on selkeet vastuut, mitä kukin tekee. Alussa yöheräämiset meni aika ok, enkä uupunut ylettömästi ja mies nukkui välillä olkkarissa matkasängyssä, että se sai edes vähän nukuttua ennen työaamuja. Kauheestihan se yhdessä tekeminen haki muotoaan, kun muutenkin oltiin vähän huuli pyöreänä pojan kanssa alussa. Siivouksessa jne mennään tällä hetkellä vähän sen mukaan, että ketä ekana alkaa ärsyttää pölyt niin se imuroi, mutta oon vaan kyllä välillä tuumaillut, että onko maailmassa yhtään miestä, joka kuuraisi vessanpöntön ihan itse... tai siis edes käskemällä kuuraisi, mutta nooo mennään edelleen niin, että mä sitä hinkkailen ja marmatan, että kiitti kun taas jätit pöntön tollaseen kuntoon :LOL:

Olin viikonloppuna siskon kanssa pienellä hotellilomalla ennen h-hetkeä ja oli kivaa ja sainpa vähän välimatkaa tähän kotitouhuun. Nyt sitten taas jaksaa istua hiekkalaatikolla mahaa kasvattelemassa!

Ai kaarituellisista imetysrintsikoista voi mennä tiehyet tukkoon? APUA sitten todellakin vältän niitä! Mä en missään nimessä halua riskeerata mitään rintatulehduksen suuntaan viittaavissa jutuissa, sen verran kamalaa se viimeksi oli. Ollaan sitten noissa seksintappajissa =)

Lillikka 31+6
 
Jazzy: mä sain päivän parhaat naurut tosta sun yksinäisestä kakku jutusta!! :D

Hormoneista ja tunteista: Vaikka on tuntunut että oon jotenkin ollut tasapainoisempi tässä raskaudessa kuin edellisessä, niin nyt pari viimeistä viikkoa oon huomannut että on taas selvästi hormoonit vaikuttaneet tunteisiin. Oon ollut tosi ärtynyt ja sit huomaan etten yhtään kestä esikoisen itkua, mikä ei oo helppoa kun se on kuitenkin uhmaiässä ja käyttää itkua tahtonsa läpisaamiseen. Nyt jätetiin tutit pois ja mua on itkettänyt se varmaan yhtä paljon kuin tyttöäkin, jotenkin se surettaa että se on jo iso tyttö! Ja pelkään jo ennalta miten selviän erosta sitten kun menen sairaalaan... ja unelmahöttö, mulla oli tunteet tosi sekaisin viikon synnytyksen jälkeen. Babyblueshan on normaalia ja tulee ylensä silloin kun maito nousee, mutta sitten jos alkaa masentamaan pidempään niin se on sitten jo raskauden jälkeistä masennusta, mistä mua varoteltiin paljon koska on masennusta aiemmin ollut. Mutta en sitä silti saanut.

Cisu, tavallisesti sanotaan ettei yöllä kannata ruveta vaihtamaan vauvan vaippaa koska se häiritsee kaikkien yöunia ja vauva herää liikaa, jos siis ei ole kakkaa. Meillä oli tosin sellainen vauva jolla oli AINA yöt ja päivät joka vaipassa kakka (eli noin 3h välein vähintään!) joten pakko oli vaihtaa. Siinä vaiheessa kun piti heräillä yöllä vähän väliä syöttämään niin koin kyllä että oli helponta tehdä se sängyssä, sytyttämättä valoja tai mitään (vauva herää liikaa valoihin) ja niin vauvakin nukahti helpoiten. Koska meillä vauva nukkui samassa huoneessa alkuun oli hoitopöytäkin siinä, ja silloin keskellä yötä sängystä hoitopöydälle raahautuminenkin tuntui jo ihan liian pitkältä matkalta! Ehkä tohon vaikuttaa sekin just millainen vauva on ja heräileekö tosi paljon ja nukahtaako helposti uudestaan. Mutta noin yleisesti, kyllähän kaikki vastasyntyneet herää useamman kerran yössä.

kotitöistä ja työnjaosta. Meillä mies tekee paljon, mutta en kadehtisi sitä, koska on luonteeltaan sellainen joka tekee paljon, mutta sitten itse kaipaisin enemmän muuta, kuten hellyyttä, kosketusta, kauniita sanoja yms... ne merkitsisi mulle PALJON enemmän kuin apu kotitöissä, mutta ne taas on sitten sellaisia joita ei tolta tipu ei millään...
 
Kiitos taas Jennylille uudesta pinosta!:)

Pakko oli tulla kommentoimaan Jääräpäälle tosta 4vee rokotteesta,koska myös meidän 4 vee sai heti sen rokotuksen jälkeen pahan reaktion,oli 45min tajunnan rajamailla... Kyseessä ei siis ollut pelkkä pyörtyminen,koska häneen ei välillä saanut mitään kontaktia.Eikä poika pystynyt/jaksanut nousta edes istumaan ja houri ihan omiaan. Kyseinen rokote on kuulma aiheuttanut paljon erityisen pahoja ja vaarallisia reaktioita.

Mulla olis vielä ens viikko töitä ja sit varmaankin jään pois. Viikon päästä on ylimääräinen lääkäri,kun mulla tipahti sf-mitta 2,5cm ja menee nyt alakäyrän alapuolella. Jos se olis vaikka kasvanut (rv 30+2 sf-mitta oli vaan 24cm... )
Nyt pitää mennä nukkumaan että jaksaa taas aamulla herätä töihin |O

Bamse 31+1
 
Kiitsa kaikille:heart: Itseasiassa tää päivittäjän hommeli on ihan kivaa enkä ole sitä rasitteeksi kokenut kertaakaan vaikka palsta uudistusta kirosinkin!:vampire:
Mikäs tässä kun kotona oon kaiket päivät ja koneella on kuitenkin aikaa notkua...vielä! ;) Mä jo suunnittelin mielessäni että miltä sivu näyttäis sitten kun ensimmäisiä lumihiutaleita alkaa syntymään :heart:
La kun mulla on kuitenkin vasta loppukuusta niin notkun täällä kuitenkin ns. pidemmälle (tosin, minähän oon ollut ohituskaistalainen aikaisemmissa raskauksissa ja nuo lapset syntyneet edellisen kuun puolella ;) ).
Mutta sen voin sanoa että sitten kun tämä vauveli syntyy niin aikaa ei enää niinkään ole joten vauvapuolelle en lupaa päivittäjäksi lähteä! ;)

Kaksikko meni tänään hoitoon. Tekevät savitöitä isänpäiväksi :)
Itse suunnittelin kuopuksen kanssa lähtöä Ikeaan. Mä päädyin vauvanvaateiden säilytyksessä tällaiseen IKEA | Vaatesäilytysjärjestelmä | ANTONIUS-järjestelmä | ANTONIUS |. Meillä niin vähän tilaa ettei uutta lipastoa saa mahtumaan mihinkään jne.

Kuulostaa kyllä hurjalta Jääris ja Bamse teidän 4-vuotiaiden rokotusreaktiot!! :O Meillähän kaksikko sai samaisen rokotteen kesällä!! Varmasti säikäyttää ja huolestuttaa kun muutenki ollu nyt rokotteiden sivuvaikutuksia pinnalla! Ja ainavaan lisää rokotteita tulee, nytkin tää pneumokokki yleiseen ohjelmaan. Mä en itse henk.koht. kyllä olis rokottamassa lastani ihan joka ikisen sairauden varalta! Esim. vesirokko jne. enkä lähtenyt tuohon pneumokokkitutkimukseenkaan tämän kuopuksen kanssa.
Halauksia vallankin Jäärikselle sinne huolien keskelle:hug:

Jennyli 28+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä