Joulukuun muruset 2016 *toukokuussa*

Maanantaina on ultra.. en usko että mikään on saanut alkuaan kun söin clomeja vaan 1tbl vaikka 3tbl olis pitänyt, kp 5-9. Ei mulla nii hyvä tuuri ole.. ja vauvan kaipuu on niin iso.

Mites tuolla fb, onko jotain sääntöjä esittäytymisestä tai aktiivisuudesta? Kun ei ite ainakaan haluu kirjotella jossiel pporukkaa mikä vaan pyörii taustalla kirjottamatta mitään ite.
 
tänne iski aivan hirvittävä flunssa. päätä särkee eikä oikeen mitenkään päin tunnu hyvältä...täytynee kait apteekista hakea huomiseksi rauta- ja vitamiinipurkit jotta helpottas vähäsen. onkos teillä muilla ollut mitään himoja ruokaa kohtaan?
 
Maanantaina on ultra.. en usko että mikään on saanut alkuaan kun söin clomeja vaan 1tbl vaikka 3tbl olis pitänyt, kp 5-9. Ei mulla nii hyvä tuuri ole.. ja vauvan kaipuu on niin iso.

Mites tuolla fb, onko jotain sääntöjä esittäytymisestä tai aktiivisuudesta? Kun ei ite ainakaan haluu kirjotella jossiel pporukkaa mikä vaan pyörii taustalla kirjottamatta mitään ite.
No siis esittäytymisketju on, ja olis ihan suotavaa et kaikki sinne esittäytyy. Ei oo nyt mitään aktiivisuusjuttua, meitä ei taida olla siellä vielä kun joku 40-50 hlö (en oo nyt laskenut) ja siis ryhmän tarkotus on pysyä suht pienenä ja tiiviinä, sellasena et sinne voi kirjottaa mitä vaan. Ei äitylit-tyyppistä ryhmää siis :) ajateltiin et ryhmään tulis +- 100hlö.
 
Viimeviikolla kävin ultrassa, viikkoja oli tuolloin 6+2 Ihan oikeassa paikassa oli vauvanalku koko vastasi viikkoja ja sykekin löytyi :) Eka nla-aika olis 18.5
Teen hoitotyötä ja nyt muutamina päivinä on ollut todella raskasta tuo työnteko. Huimaa, hengästyttää oksettaa, mutta ikävintä on alavatsakivut. Vähänkään raskaampia siirtoja tms. ja pidempi aika jalkojen päällä niin vatsa kipeytyy, ikäänkuin kovettuu. Voiko nuo olla supistuksia? Muutamille työkavereille on ollut pakko sanoa kun välillä on vaan levättävä että olo helpottuisi, eikä silti tunnu menevän ohi. Oon koittanut sinnitellä mutta mietin että onko tämmönen normaalia? Tänään oli pakko lähteä töistä pari tuntia aiemmin kun olo oli niin kamala. Kotonakaan ei isompia hommia voi tehdä kun heti vatsa pinkeänä ja kipeä. Levossa ja varsinkin vaakatasossa nuo kivut ja vatsan kovettuminen jossain vaiheessa helpottaa. Huomenna ajattelin neuvolaan soitella.
 
Foreverfever, tuplaonnea! Pidetään peukkuja, että kaikki sujuu hyvin . Mä salaa toivoisin kaksosia, kun mies niukasti suostui tähän projektiin, ja on tiukasti ilmoittanut ettei enempää tule. Uhkasi menevänsä sterilisaatioon samana päivänä kun synnytän .

Mulla tulee tosi herkästi pää kipeäksi liikkumisesta/rasituksesta, joka kyllä helpottaa kun lopetan liikkumisen. Hengästyneenä myös ei-mistään, ja se tekee vähän tiukkaa kun on tottunut liikkumaan paljon, ja peruskunto on ihan ok. Nyt pienikin mäki tai portaat, ni puuskutan ihan ku olisin viimeisillään raskaana oleva, jolla on oikeasti raskas olo .
 
Raskaus on kyllä niin ahdistavaa aikaa :( Luonnollisesti olen lukenut kaiken mahdollisen kaksosista, ja törmännyt mm tietoon, että joka viides varhaisessa vaiheessa todettu kaksosraskaus muuttuu vkoon 13 mennessä yksösraskaudeksi. Eli 20% menee toinen kesken ja siihen päälle vielä se todennäköisyys, että molemmat menee. Inhottavaa tilastotietoa, mutta en voi olla tutkimatta näitä. Tuntuu vaan, etten voi olla niin onnekas, että saisin muka vielä kaksi lasta. Jos olisin rikas kävisin varmaan kolmen päivän välein ultrassa.
 
Kuinkas muut nukkuu? Alan olla melko näky, kun paha olo iskee päivin öin. Nyt on järestäämn viikon verran alkanut puolen yön jälkeen hirveä etova olo ja pyörin tuntikausia sängyssä. Kunnes aamuyö koittaa ja nukuttaisi, mutta kuopus herättää klo05 jälkeen.
Onko kukaan uskaltunut puntarille vielä? Itse syönyt melko normaalisti jos en vähemmänkin, mutta turvotus on aivan kamalaa. Ja kun maha on kuuden vuoden sisään venynyt 4 kertaa täyteen mittaansa, näyttää se nyt jo aivan raskausmahalta. Iso pallo alavatsalla. Tuntuu ettei mikää muu kuin neste tuu enään läpi ja iltapäivällä turvotus on sen näköistäkin.
 
Kuinkas muut nukkuu? Alan olla melko näky, kun paha olo iskee päivin öin. Nyt on järestäämn viikon verran alkanut puolen yön jälkeen hirveä etova olo ja pyörin tuntikausia sängyssä. Kunnes aamuyö koittaa ja nukuttaisi, mutta kuopus herättää klo05 jälkeen.
Onko kukaan uskaltunut puntarille vielä? Itse syönyt melko normaalisti jos en vähemmänkin, mutta turvotus on aivan kamalaa. Ja kun maha on kuuden vuoden sisään venynyt 4 kertaa täyteen mittaansa, näyttää se nyt jo aivan raskausmahalta. Iso pallo alavatsalla. Tuntuu ettei mikää muu kuin neste tuu enään läpi ja iltapäivällä turvotus on sen näköistäkin.
Mun nukkuminen on ollut jo pari vuotta ihan hirveetä ton kuopuksen takia, mut nyt vielä väsyttää vähän ekstraa, niin välillä oon kans aika zombi ja tuntuu, etten saa oikein mitään tehtyä. Gradu vielä piinaa ja se olisi ihan pakko saada kesän loppuun mennessä valmiiksi. Kotihommia on vaikka muille jakaa mutta niitäkään en tällä hetkellä jaksaisi.

Vaa´alla taisin käydä vähän yli viikko sitten, että tiedän mistä lähdettiin. Mulla on ruokahalu vaan ihan hukassa (toisin kuin aiemmissa raskauksissa!), joten painonnousu ei ainakaan vielä pelota. Ennemmin pelottaa, etten saa tarpeeksi kiloja kerättyä, jos sieltä kaksoset tulee. Aiemmatkin lapset olleet pieniä 2830g molemmat, joten vähän jännittää millaisia olisivat sitten kaksi vauvaa. Kiloja mulle on aiemmissa raskauksissa tullut 7 ja 8kg, eli aika vähän.

Turvotusta on täälläkin! Iltaisin näyttää kuin olisi jo ihan kunnolla raskaana! Ei kiva. Raskausvatsaa kyllä rakastan, mutta en tuollaista löllykkää nesteen täyttämää jalkapalloa :D
 
Yritin ruveta leipomaan, kun illalla tulee vieraita mutta taas oksensin jääkaapin hajusta. Ei onnistu siis sekään kun ei jääkaapille pääse.. Aina kun mies avaa jääkaapin juoksen toiselle puolelle asuntoa. Milloin tää hajuherkkyys loppuu yleensä, kestääkö tää koko raskauden? Muutenkaan en saa alas muuta päivän aikana kuin nuudelia ja max. yhden leivän voilla. Mietityttää, että miten pikkuinen jaksaa jos syön päivittäin ainoastaan paketin nuudelia.. mä en oo kyllä ihan sitä mieltä et raskaus on elämän parasta aikaa.. :D kummiskin siinä toivossa elän, että kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu :) tänne käyn vaan aina pahan oloni purkamassa, voisi kai sitä joskus yrittää jotain positiivistäkin kirjoittaa .. :D
 
Yritin ruveta leipomaan, kun illalla tulee vieraita mutta taas oksensin jääkaapin hajusta. Ei onnistu siis sekään kun ei jääkaapille pääse.. Aina kun mies avaa jääkaapin juoksen toiselle puolelle asuntoa. Milloin tää hajuherkkyys loppuu yleensä, kestääkö tää koko raskauden? Muutenkaan en saa alas muuta päivän aikana kuin nuudelia ja max. yhden leivän voilla. Mietityttää, että miten pikkuinen jaksaa jos syön päivittäin ainoastaan paketin nuudelia.. mä en oo kyllä ihan sitä mieltä et raskaus on elämän parasta aikaa.. :D kummiskin siinä toivossa elän, että kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu :) tänne käyn vaan aina pahan oloni purkamassa, voisi kai sitä joskus yrittää jotain positiivistäkin kirjoittaa .. :D
Täällä ei onneks oo joutunut oksentelemaan eikä hajuherkkyys ihan noin paha, mutta aika harvassa on ne ruuat, mitkä maistuu... Oon kuitenkin pakottanut itseni syömään useimpina päivinä, mutta tökkii kyllä niiiiiiin paljon välillä.

Eilen istuin alas pöydän ääreen ja kuljin kauppareissun mielessäni läpi ja mietin mitä oikeasti tekisi mieli syödä. Lista oli jotakuinkin tällainen:
- turkkilainen jogurtti
- juustonaksut
- suklaa
- viinirypäleet
- tsatsiki
- mehu (ei appelsiini)
- hapankaali
- kuivatut luumut
- lehtipihvi

Jospa se tästä... Ainakin illalla maistui sitten erinomaisesti toi jugu ja viinirypäleet päälle, oli oikein pitkästä aikaa ilo syödä :D Luulen, että tänään lounaskin jogurttilinjalla.
 
Pitää harkita tuota fb:tä jos hyvin jatkuu.. Mietityttää miten isolle ryhmälle purkautuminen onnistuu.
Meillä oli viimeksi lopulta sellanen n.30hlön porukka ja se oli ihan kiva ja nähtiinkin osan kanssa.

Täällä ei oo huolta unesta.. meinaan nukahtaa töissä kahvipöytäänkin tauolla ja nytkin pitäis jaksaa siivota, mutta silmät painuu vaan kiinni. Jos ei ois kuopus kotona niin varmaan vaan nukkuisin. Ulkona on ihana ilmakin ;(

Aamulla oli ekaa kertaa vallan järkky olo eikä veden juominen tyhjään mahaan paranna oloa, joten piti sitten vähän lantrata mehulla makua..

Mutta varmaan vaan laitettava musiikki soimaan ja alettava siivoo, kun ei oo kuin tää yks vp tällä viikolla.

6+0
 
Ultrassa käyty. :) Katkis vastas viikkoja 9+0 vaikka laskennallisesti on nyt 8+3. Hivenen pelästyttiin ku ei mitää eka löytyny ja lääkäriki jo kyseli et oliko niitä raskausoireuta ollu, mut löyty se. Mun kohtu on jonkun ihmeellisen mutkan takana ja se mielenkiinnosta ultras sitä pitkään ja halus nähdä millanen se on. Multa ei gynetgään meinaa ikinä löytää kohdunsuuta.
 
Hei kaikille! Täällä mukaan joukkoon liittyy kahden lapsen pian 30v täyttävä äiti ja kyseessä olisi kolmas lapsi meille. Tosiaan kyseessä on yllätysraskaus, joka aluksi järkytti, mutta ajan kanssa ajatukseen on tottunu.. :) Oon ultran mukaan nyt viikolla 7+5, mutta edelleen mietityttää pysyykö pikkuinen matkassa mukana. Kävin ekan kerran ultrassa 6+3 viikolla ja ultran mukaan olin silloin 6+2 viikolla ja syke näkyi. Nyt meen huomenna uudestaan yksityiselle ultraan, koska oireiden vaihtelevuus mietityttää. Välissä oireet "häviää" hetkeksi ja tulee taas takas. Mulla se on aiemmin merkannut keskenmenoa, joita on ollut yhteensä 3. Onko muilla ollu tällaista oireiden vaihtelua alkuraskaudessa?
Tulevaisuudessa haluaisin myös liittyä fb ryhmään, mutta vielä tuntuu varhaiselta kun vasta ens viikon perjantaina olisi eka neuvola.
 
Yllärivauva täällä vaihtuu oireet myös! Oon ollut huonovointinen pari viikkoa, mutta tänään ihan kunnollinen olo. Ei tekis mieli valittaa, ruokailu onnistuu hyvin nyt. Mutta pistää nää muutokset joka kerta miettimään.

7+6
 
Täällä olikin näemmä super nopeeta toimintaa. Ma kävin neuvolassa missä tehtiin lähetteet ja tänään tuli jo postin mukana kutsu nt ultraan. Se olis 2.6. ja sillon viikkoja 13+1 nyt sen mukaan mitä ultra tänään näytti. Virallista laskettua tuskin muuttavat kun ilmeisesti täytyy olla heittoa yli 5 päivää tai jotain. No nyt täytyy sitten vielä kuukausi jaksaa odottaa. Höh.

Voisin nyt uskaltaa liittyä sinne FB ryhmään. Mites sinne taas pääsikään mukaan?
 
Täällä kanssa vaihtelee oireet, välillä parempaan ja välillä huononee. Joinain päivinä ei ees muista olevansa raskaana.. Tänään taas väsyttänyt ja selkään särkenyt, maha on myös aran oloinen ja menkkamaista jomotusta jalassa.

Meinasin jo lähtee tänään ultraan, mutta järki sanoo, ettei siellä vielä 6+0 näy välttämättä mitään sykettä.
 
Yllärivauva täällä vaihtuu oireet myös! Oon ollut huonovointinen pari viikkoa, mutta tänään ihan kunnollinen olo. Ei tekis mieli valittaa, ruokailu onnistuu hyvin nyt. Mutta pistää nää muutokset joka kerta miettimään.

7+6

Joo on vaihteeksi kiva jos huono olo hetkeksi helpottaa, mulla kun pahoinvointi tuppaa olemaan ympärivuorokautista. Mutta hyvä tietää, että jollain muullakin on sama tilanne. Täytyy yrittää olla liikaa miettimättä vaihtuvaa oloa.
 
Täällä kanssa vaihtelevaa oloa.. Välillä tosi huono olo ja välillä vähemmän.. Kyökkimässä joutunu käymää niin helpottanut. Tissikipu vaihtelee, välillä enemmän ja välillä vähemmän kipeet. Väsymys myös vaihtelevaa, välillä ihan koomassa ja sit taas ajoittain virkunen ja jaksaa touhata vaikka ja mitä.. Yritän olla ressaamatta turhia :)
 
Ulkona ihana ilma ja minä nuokun sisällä. Luulin jo, että pahoinvointi meni ohi, eei sinnepäinkään, nyt se vasta alkoi. Aamusta iltaan kuvottaa. Menkkaviikko meni ja vuoto loppui, ilmeisesti sama skitsoominen loppukuusta, toivottavasti ei enää.
Tämä alkaa käydä näin ensikertalaiselle jännäksi, vatsa pompsahti jostain viikonlopun aikana. Mieli tekisi taputella ja ihmetellä koko ajan :D
Nauttikaa ihanasta säästä, ketkä siihen kykenee!
 
Mulla on syöminen ihan yhtä tuskaa, ruokailu on nykyisin pelkkää piinaa, ei lainkaan nautinnollista. Jos ei syö, tulee paha olo. Sitten kun syö, alkaa närästää ja tulee pahoinvoinnin tunne. Kumminkaan ei siis hyvä. Työn takana on kaupassa keksiä mitä sieltä ostaa. Tänään ostin riisimuroja, bran flakes-muroja, mehukeittoa, maustamatonta jugurttia ja jugurttijuomia. Pelkkää hiilaria, ja epäterveellistä. Pakko mennä nyt niillä mitä saa alas.

Tänään on illan mahaa juilinut, vaikka tiedostaa kipujen olevan normaaliakin, niin silti aina mietityttää onko kaikki ok. En ole menossa varhaisultraan, joten vielä on pitkä matka ekaan uä:n. Ensi viikolla olis eka neuvola, kyllä tää aika kuitenkin melko nopeeta menee :).

-Mari ja iLoinen (tyypin työnimi, mun mielestä vaan loinen, mutta mies lisäsi i:n eteen) 7+2
 
Täällä on pahoinvointi iskenyt oikein kunnolla :( Ei oo kummastakaan aiemmasta lapsesta ollut, mut nyt sitten senkin edestä. Aivan hirveetä yrittää aamulla hoitaa varsinkin tuota pientä, kun tekee mieli vaan oksentaa ja maata peiton alla. Vielä enemmän pelottaa, mitä seuraavat viikot tuovat tullessaan, jos kaksoset pysyvät kyydissä. Kun näistä taitaa ihan tuplaoireetkin saada. Tavallaan helpottaa henkisellä puolella, että oireet lisääntyy, mutta ei tää muuten kivaa ole. Onneks olin eilen ostanut mansikoita, ne uppos aamupalaksi. Jos jollain on hyviä vinkkejä miten ehkäistä varsinkin aamulla ilmenevää ällötystä niin otan kiitollisena vastaan!
 

Yhteistyössä