Joulukuun nyytit 2014 ~ toukokuussa

Hentuntenttu, mie vähensin aikalailla kahvinjuontia tuossa rv 5 jälkeen. Eli oon juonut puoli muumimukillista sillon tällöin, viimeeksi viime sunnuntaina :D Tiedän juu, että sais juoda 3*1,5 dl per päivä, mut otan nyt varman päälle tän alkuraskauden. Ekassa toimin samalla tavalla, mutta tokassa taisin juoda joka päivä sen puolimukillista. Kyläreissulla oon sitten saattanut kitata kaksikin mukillista ja sitten on kärsitty järjettömästä horkasta loppupäivä..

Onnea tuulentyttö ihanista ultrakuulumisista :heart:
Kyllä mullekin kelpaisi, että yhtäkkiä tulis yks viikko lisää :D Kyllä tää alku tuppaa olemaan niin hidasta... Alkuraskauden ultraan en ole menossa. Tokasta kävin, mut sekin sen takia, että olin vuodellut rusehtavaa verta 1,5 vk ja luulin kohdunulkoiseksi ja pitihän se päästä tarkistamaan. Siellä sit pikkunen olikin kunnossa, mutta oli alunperin ollut kaksi.
 
Namiiii!!! Tervetuloa... mää jo luulin ettet ollenkaan liity tänne juttelee :D mä tulin hätähousuna tänne ryhmään heti :D

oireista vielä... vaikka mä en nyt suoranaisesti yrjöö tai yökkäile niinku aiemmissa odotuksissa ni mulla on ihan sairas närästys... yök ja kauhee nälkä jatkuvasti. Ja vaikka syön pieniä määriä ni tulee ähky ja taas hetken päästä kauhee nälkä. Samoin mahan murina/kuplinta + ilmavaivat olleet seurana pari päivää... kai sitä tarttis sit vaan rauhottuu ku ei asioiden edelle pääse vaikka kuinka yrittää...
 
  • Tykkää
Reactions: namibihibibi
Onnea tuulentytölle ulteakuulumisista!

Dobblerista: Mä ostin viime raskaudessa, kun sitä ennen oli ne 2x kkm, rauhoitti mieltä, kun pystyi kotona kuulemaan äänet. Nyt kaverilla lainas, kaveri tosin synnytti viime viikolla, joten palailee mulle kohta pian.

Tarvikkeista: Kaikki muu aika lailla löytyy, mut kaukalon jalustoineen myin just pari kk sitten yllämainitulle kaverille : D

Hcg mittauksessa kävin eilen, viime menkat tuli kovien kipujen kera, jiten haluttiin varmistella ettei oo esim. km jälki maininkeja, arvo oli 25 000, josta terkkari sanoi sen olevan hyvä ja maanantaina soitto oman kunnan nvla tädille, jotta saadaan sovittua eka nvla!

Edelleen mennään pelko persiissä, lyökö sydän vai eikö lyö, mutta jollei vuotoja tule aiemmin, menen kauhusta kankeana np-ultraan kesäkuussa, sinne kun vaan on niin piiiitkä aika.

Tarrasukkia jaellen
Ikiäiti ja toive 6 + 4
 
EliEli: saitko kaveripyynnön koskien ryhmää?

Mä en tykkää kanssa ku kesäkuulle saakka joudun odottamaan ensimmäistä mahdollista ultraa. Täällä ei kuulemma neuvolassa ultrata toisin kuin edellisellä paikkakunnalla, jossa oon kaksi aiempaa tyttöä odottanut ja saanut.
Neuvola tosin on rv 10 eli 9+2 eli voisin uskoa että doplerilla pitäis saada äänet kuulumaan?

Mulla on vaan sellanen olo, että kaikki menee hyvin ja sieltä tulee terve tyttö (kyllä, ihan tyttö fiiliksissä olen :D)
Ja kävin tänään jo lastentarvikeliikkeessä tsekkailemassa vaunuja sekä kaukaloita pientä ajatellen. Ja googlannut sitten nyt kotona sänkyä sekä hoitopöytää.
Ja miettiny mitä kaikkea tarvin? Kuopuksen jälkeen tai ku tyttöjen isästä erosin niin pistin pois.
Lipastoa vaatteille, kaikki vaatteet alusta alkaen. Sitten mietin äitiyspakkausta vai rahaa.
Esikolle oli pakkaus, kakkoselle raha mutta kun mitään ei oo tallella niin ehkä se pakkaus on paras.

Menis jo kriittisimmät ajat äkkiä ohi! Haluan huutaa koko maailmalle, että meikä saa maailman ihanimman joululahjan.

mmilia ja jouluntaika 5+4
 
Onnea niille, jotka ovat saaneet hyviä uutisia:flower: Minäkin sain tänään onneksi lääkitykseen liittyvää tietoa, että kuulemma alkuraskaudessa mitkään käyttämäni lääkkeet eivät ole vaarallisia, myöhemmin voidaan tarvittaessa vaihtaa lääkitystä :)

Jos joku on perustanut FB-ryhmän joulukuun odottajille, liityn oikein mielelläni mukaan mutta vasta paljon myöhemmin. Mulla on sukulaisia FB-kamuina enkä missään tapauksessa halua heidän saavan tietää vahingossakaan vielä aikoihin. Ystävillekin kerron vasta 12+ viikoilla, kunhan nyt kaikki menisi hyvin ja np-ultran jälkeen kerron aikaisintaan...

Mun yks kaveri odottaa myös vauvaa syntyväksi joulukuussa, tuli tietoon kun hän asuu nyt väliaikaisesti meillä. Kyseessä hänen ensimmäinen lapsensa ja on ihan innoissaan, haluan nyt suoda hänelle ilon nauttia raskaudestaan ja haluan pitää matalaa profiilia tässä omassa mahdollisessa raskautumisessani;) Olen käynyt tuijottamassa epäuskoisena vähän väliä vaatekaappiin piilottamaani raskaustestiä, minkä tein eilen.
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Te siis vielä pystytte juomaan kahvia? Mä keitin viimeks tiistaiaamuna kahvia, josta sain juotua ehkä 1/5. sen jälkeen en ole keittänyt. On ihme, ettei ole tullut pää kipeäksi kofeiinin puutteesta! :) Mutta pelkkä ajatuskin kahvista kuvottaa. Tosin ajatus monesta muustakin syömisestä/juomisesta aiheuttaa samaa...
 
Tervetuloa Namibihibibi :wave:

Kahvia en ole koskaan juonut, mutta teetä sitten senkin edestä! Ihan helposti on mennyt 3-6 kuppia päivässä ja oikein on tehnyt aamuteetä mieli. Nyt plussauksen jälkeen ei tee yhtään mieli, enkä ole juonutkaan kuin yhden kupin, eikä edes maistunut hyvältä.

fb-ryhmään voisin tulla sitten myös myöhemmin, nyt tuntuu liian aikaiselta, kun vauva-asia on vasta minun ja mieheni tiedossa. Vappuna kerron luultavasti vanhemmilleni ja siskolleni. Lapsille haluaisin kertoa vasta ultran jälkeen, että olisi jotain konkreettista näytettävää kuvan muodossa. Katsotaan miten olot etenee, jos pahoinvointi menee oksenteluksi asti, niin voi olla, että on kerrottava jo aiemmin.

Tämä väsymys on ihan järkkyä! Tuntuu, että silmät menee väkisin kiinni...
 
Menetykset
Osanotto täältäkin vielä kerran. Ei siihen auta kuin aika ja tietysti se, että asiat järjestyvät myöhemmin :'(
Itsellänikin on keskenmenoja kaksi takana. Esikoiseni odotushan oli aluksi kaksoisraskaus, josta en edes tiennyt. Vasta varhaisilla viikoilla tapahtunut keskenmeno ja silloin tehdyt ultrat Asian paljastivat. Silloin oleellista oli tämän toisen selviytyminen. En silloin aikanaan ehtinyt suremaan ja varmaan hyvä niin.
Toinen olikin vain muutama kuukausi ennen tätä uusinta plussaa viikolla 6. Yritystä oli tuolloin takana jo 10 kk. joten pettymys oli valtava. Yhdet kuukautiset ehti välissä olla, mutta nyt taas oli onnea pelissä. Kaikella lie lopulta jokin merkitys.

Väsymys ja muut oireet
Täälläkin palellaan, nukutaan ja voidaan pahoihn. Koko lomaviikon vietin sängyssä enkä saanut mitään pihoja tai siivouksia tehtyä :| Parhaimmillaan olin vuorokaudesta ehkä sen 8 tuntia hereillä. Kaikki mahdolliset hajut, kuumuus (vaikka palelee kokoajan) ja liha ruoat saa yökkäilemään.
Syöminen auttaa tasan sen aikaa kun sitä ruokaa riittää sitten jatkuu taas pahoinvointi. Millään ei kehtaisi koko ajan niitä ranskalaisia, jäätelöä, appelsiinimehua sekä pakastemustikoita kermavaahdolla tähän valmiiksi rehevään ruhoonsa ahtaa :D
Ennen kun meni kahvia ainakin puoli pannua päivässä, niin nyt ei yhtään. Teetä kokeilin eilen korvikkeeksi ja vihreä tee tuntui auttavan siihen pahoinvointiinkin.
Tänään on ollut töissä appelsiinimehutölkki eväänä. Siitäkin huolimatta on pönttöä täytynyt kerran käydä halaamassa. Onneksi muut olivat poissa, joten ei tarvinnut selitellä mitään.

Salaisuuden paljastaminen
Itsehän kerroin heti viikko plussan jälkeen 10 lähimmälle ystävälleni ;) Pakko rako kun kaikki sen arvasi tyttöjen reissulla kun ei rööki palanut tai viini virrannut. Muuten yritämme pitää tiedon itsellämme niin pitkään kuin mahdollista. Erityisesti töissä en haluaisi asiaa paljastaa, saattaa pahimmassa tapauksessa tulla potkut ja vähintään katsotaan kieroon.
Mies se haluaisi tietysti kertoa koko maailmalle kun on hänelle esikoinen kyseessä. Yritän toppuutella niin pitkään kuin mahdollista. Varsinkin kun nyt olen hetkellisesti kurkkua myöten täynnä anoppilan porukan touhuja enkä yhtään jaksa ajatella siitä seuraavaa höyryämistä.
Omalle äidillekään en halua kertoa vielä mitään. Se on samanlainen höyrypää ja sen lisäksi puheissaan vähintäänkin tahditon. Viikonloppunahan se tuota minun turvonnuta olemusta tuntui salaa katsovan, mutta ei sanonut mitään. Pohjimmiltaan se on varmaankin pelkästään huolissaan meidän perheen jaksamisesta. On nimittäin tuon remontimme kanssa tapeltu jo vuosi eikä rahan menolle tule loppua. Samoin on työstressi ainainen puheenaihe.

Vauvan tarvikkeet
Kaikki meidän pitää ostaa tälle tulokkaalle. Kolme vuotta sitten muuton yhteydessä hankkiuduin kaikesta ylimääräisestä tavarasta eroon. Vain +10 vuotta vanhat vaunut ja turvakaukalo jäi. Jälkikäteen harmittaa tietysti ihan älyttömästi sillä olin säilyttänyt kaikki vaatteet ja tarvikkeet isommilta lapsilta, mutta avioerossa ei ollut kyllä vauvat mielessäkään.
Huomaan katselevani vaunuja netistä ja samoin pinnasänkyä, mutta parempi jättää hankinnat tuonne syksylle. Tuskin silloinkaan nyt upouusia Emmaljungia tai Stokken sänkyä hankitaan, mutta niillä tulevilla äitiyspäivärahoilla ei varmaan myöskään juhlita. Säästäminen vain pitää aloittaa nyt.

Tupakointi
Ei ole nimittäin pitkä aika kun tämäkin otti vielä päähän ja tuskaa oli olla ilman. Varmaankin se oli maaginen kaksi viikkoa joka minkä tahansa kierteen katkaisemiseen vähintään tarvitaan. Tosin pahoinvoinnissa on ollut tässä asiassa vain positiivinen vaikutus. Tupakan savu ei sinänsä haise pahalta, mutta ihminen tupakoinnin jälkeen haisee ihan järkyttävältä. Yöks! Terveisiet vaan kotiin miehelle, joka ei pyynnöistäni huolimatta ole yrittänyt edes lopettaa. Tästä olen jopa ollut hieman pettynyt häneen vaikka oma lakko ei olekkaan niin vaikeaa kuin aluksi.
Toivoo tietysti tsemppiä, että kaikki muutkin joilla se tupakka raskauden aikaan vielä palaa löytäisi jonkun keinon päästä eroon :)
Ei tainnut olla kenelläkään kokemusta siitä, että miten niihin nikotiinipurkkiin ym. pitäisi raskaana ollessa suhtautua? Itse ainakin olen saanut muulloin apua niistä laastareista, luulisi ettei ne ainakaan vaarallisempaa sikiölle olisi?

Raskausarvet
Minulla on arpea siellä ja täällä jo ihan lihomisenkin vuoksi, mutta eivät ole (mielestäni) kovinkaan pahat. Esikoisesta ei tullut lainkaan mahaan arpia ja käytinkin tuolloin päivittäin ihan tavallista kosteusvoidetta. Seuraavasta tuli kyllä muutamia enkä rasvaillut lainkaan. Tuolloin iho kutisi juuri niistä kohdista. Eräs ystäväni sanoi tulloin, että se kutina on juurikin sitä arpeutumista ennakoivaa oiretta. Eli aikomus on kyllä aloittaa ja rasvailla tunnollisesti koko raskauden ajan. Pahimmassa tapauksessa saan jouluksi hyvin hoidetun ihon :D

Olipahan taas paljon asiaa! Kiitos ja anteeksi :D Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Kiitti sarasofia uudesta ketjusta.

ON: tein tänää cb:n digin ja onneks näytti 3+, niin sai mielenrauhan (vaikka ei tosiaan koko totuutta kerrokaa, mut hormonit ainaki noussu). Ostin minisunin mama-multivitamiininkin.

Mun ruokailutottumukset ei oo ihan oppikirjasta, tänää syöny kaks ruisleipää, omenan ja mehukeittoa. Niin ja kahvia. Kahvia oon lipittäny kyl yli rajojen. Tekis miel hakee jotai valmismättöä, kun ei jaksa alkaa vääntää ruokaa :(

Raskauden alus oli kaks kertaa etovaa yökötysoloa. Mut tänää äskö tuntu et oksennus lentää, eikä todellakaa mikää miellyttävä tunne x) Niin koomista, et oikee odottanu pahoinvointia. No, ei kiitti enempää.

Ihana kuulla toisten ultrauskokemuksista<3 ja joku kirjotti nii osuvasti, et tekis miel huutaa koko maailmalle, et on raskaana :)

Iisibeibi ja m.u.<3 6+0

PS. Tääl välil kunnon hormonihirviö, eilenkin häjyilin miehelle kun otin sen heittämät vitsit vähä tosissaan. On sil kestäminen :)
 
Ihanaa vihdoin perjantai ja saa relata! Oon päiväkodissa ja eskariryhmässä töissä, niin tuo kauhea älämölö mitä isosta lapsilaumasta tulee väsyttää aivan vietävästi.

Mulla ultra nyt maanantai aamuna ja jännittää, saankohan su-ma yönä ollenkaan nukuttua:p

Mulla menee kans välillä niin et päivällä oon tosi väsynyt mutta illalla on välillä vaikeeta saada unta tai sitten yöllä herää veskihätään eikä saa heti unta uudestaan, on se rankkaa ;)
Hyvää viikonloppua kaikille!

Miltsu76 ja Helmi 6+3
 
ULTRA =No,niin.. En malttanut odottaa vaan riennän ultraan ensi viikon pe :). Saan aina syvemmän yhteyden vauvaan ultran ansiosta. Tarvitsen sitä sillä minun raskausaikani ovat olleet hyvin, hyvin vaikeita. Se ultra luo "jo olevan" todellisen ihmisen silmieni eteen ja jaksan taas.

ARPEUTUMISESTA= Minua aina raskausaikaan, nyttenkin kutittaa mahaan, rintojen alle, jalkoihin.. Mutta lasta synnyttäneenä ei ole silti arpia tullut vaikka ekassakin paino nousu 21 kiloa. Se on geneettinen juttu luulen. Arpia voi yrittää vältellä arpivoiteilla. Olisi kyllä kiva kuulla toimiiko ne ja mistä sen tietää toimiiko vai onko vain sellainen iho ettei arpia tule. Pitäisi jonkun kokeilla vain toispuoleisesti :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Almandiini
Hei, te jotka käytte aikaisin ultrassa, käyttekö yksityisellä siis ja paljonko se suunnilleen maksaa? En löytänyt hinnastoa netistä kun yritin selailla. Mikähän olis pääkaupunkiseudulla paras paikka varhaisultraan? Jotenkin sellainen olo, että en malttais odottaa sinne np-ultraan vaan haluisin parin tai kolmen viikon päästä käydä tarkistamassa, onko tuolla mahassa ihan oikeasti asukas...:confused:
 
Almandiini minä käyn graviditaksessa. Sen sijainti on huippu, lähellä asemaa. Siellä tosin tuttu lääkäri joten se ratkaisi sen mihin menen. Hintaa en tiedä. Lienee kallis kun Hki kyseessä. Olen ollut siellä useassa ultrassa mutta ollut muitakin juttuja samalla maksussa niin pelkän ultran hinta hämärässä.. Taidan mennä Graviditaksen sivuillenyt . Siellä kiva ilmainen kahvikonekin asiakkaille :D heh
 
Onnea tuulentyttö ultrakuulumisista :flower: hyppäsit nyt sit viikon edelle.

Fb-ryhmästä, se ei näy kenellekkekkään muulle että sinne kuuluu. On salainen eikä löydy edes haulla. Mekään ei olla kenellekkään vielä kerrottu :)

Hirmusti porukkaa ja tekstiä, menee varmasti hetki päästä taas kunnolla täällä mukaan kun viimeksi koko odotus oli fb:n puolella :)

Tänään oli ensimmäinen neuvola :)


Astre ja pikkuinen 7+0 :heart:
 
Täällä kanssa on nyt sit varattu varhaisraskauden ultraan aika. Kallistahan lystiä tuo on, mutta saan ainakin mielenrauhan, tiedon siitä, että todella odotan. Itellä on niin epätodellinen olo tän koko jutun kanssa, et täytyyhän se nyt käydä varmistamassa :D

Meinattiin, et jos ja kun saadaan kuulla sydänäänet ultrassa 5.5, niin kerrottaisiin sitten äitienpäivänä vanhemmillemme ilouutinen. Tai no, kerrotaan ja kerrotaan... Ajateltiin ostaa kummankin äidille mummi kortti. Saavat sitten itse siitä tajuta mitä tarkoitamme ;)
 
Lähi-itä mainittu! Me oltiin Israelissa viime helmikuussa koko porukka mukaan lukien muksuni poika 5v , tyttö silloin 3v, vauva 9kk. Se paikka sopii lapsiperheille. Käytiin aavikkoajelulla jossa oli hurja mutta kokenut kuski, sitä en suosittele pikkulapsille vaikka taisi olla noiden kahden isomman unohtumattomimpia kokemuksia.

Muuten Israel on ihan unelmakohde.
 
Huomenta! Voi kamala kun olen väsynyt ja nukkunut niin huonosti. Sain kuukausi sitten Ketipinor lääkityksen nukahtamisvaikeuksiin, kun on ollut pientä masennustakin johtuen murrosikäisten ongelmista. Olen kuitenkin ollut koko ikäni huono nukkumaan, talvisin nukun paremmin kun on pimeetä. Mietin voisko melatoniinia käyttää raskauden aikana. Haluisin kuitenkin vähentää tuota ketipinooria ja jättää sen pois, mutta eilenkin oli pakko ottaa kun en meinannut millään nukahtaa :( Sitten heräsin miehen kuorsaukseen kolmelta enkä millään meinannut nukahtaa uudelleen, ajoin miehen olohuoneeseen ja vasta puol kuuden maissa nukahdin uudetaan. Meillä on myös kissa joka kuvittelee olevansa vauva. Se huutaa mun perään kaikki yöt olohuoneessa, mutta en voi antaa sen nukkua kanssani, koska se ei todellakaan nuku! Kävelee naamalle ja mahan päälle, hyppii pois sängystä ja hyökkäilee jalkoihin. Huh heijaa...tuo ketipinor ei kai ainakaan raskauden puolivälistä ole enää hyvä, eikä sertralin jota olen käyttänyt varmuuden vuoksi edelleen kun on tupannut masennusta nuorten ongelmien vuoksi.

Tein sitten aamuyöllä digitestin ja ihana yllätysvauva on nyt 2-3 viikkoa vanha, hedelmöitys tapahtunut todennäköisesti viikolla 15:heart:

Mulle saa nyt laittaa tuonne LA 25.12. 4. lapsi ja tosennäköisesti menen Kätilöopiston sairaalaan, eli KOS. Ainiin ja ikää on siis 38 vuotta :D
Tuo LA on nyt sitten ihan kuukautisten mukaan, ja se voi muuttua vielä kun tulee aikanaan tarkempia tutkimuksia.

Haluisin kyllä siihen varhaisultraan, olen niin utelias näkemään porskutteleeko siellä pieni ihmisen alku, vai onko vain tuulimuna. Se ois kurjaa, olen jo niin kiintynyt tähän pieneen alkuun. Mutta kauhean kallis tuo ultra, saa nähdä onko varaa kun pieni palkka, mies sairaseläkkeellä ja kauheasti muita laskuja :(

Lisäys: Hyvä jos FB ryhmä ei näy muille. Mulle voi laittaa yksärillä ohjeita siihen liittymiseen. Liittyisin mielelläni :)

P.s. Noista pahoinvoinneista, mulla ne on alkanut aina aikaisintaa raskausviikon 7 lopulla. Ensimmäisessä raskaudessa ne kesti viikolta 7 viikolle 16 niin, että oksensin joka hemmetin aamu. Aina jos keittiössä oli kahvin tuoksua, hernekeiton hajua, sipulin käryä, laatta lensi myös päivällä...yöks. Kahdessa viimeisimmässä raskaudessa en yrjöillyt enkä yökkinyt, lähinnä oli pientä kuvotuksen tunnetta joskus.

Terveisin Almandiini ja yllätysvauva viikoilla 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti huikkaan ennen töihin lähtöä et kuinka tonne fb ryhmään pääsee?
Namille tervetuloa!! Ja muillekin uusille :) ihania ultrakuulumisiakin on tullut, onnea niistä.

Ja nyt sit poksahteli rv 5!

Nyt töihin!

Henttu&hippula 5+0
 
Täällä oli eilen pahoinvointipäivien multihuipentuma, 6x pöntönhalailua. Kaikista hirveintähän asiassa on se, että vaikka kuinka vatsanpohjastasi asti yökkään oksennus ei vain tule, on siis sellaista "kuivaa oksentamista". Jotenkin tuntuisi, että jos jotain tulisi voisi se yökkääminenkin hetkeksi hellittää. Yökin meni pyöriessä huonoa oloa.. onneksi tänään on parempi aamu *koputtaa puuta* sillä päiväksi on suunniteltua ohjelmaa olan takaa.

Onkos teistä kukaan päässyt ostelemaan isompia vaatteita. Itsehän heräsin todellisuuteen, että vielä kuukausi sitten käyttämäni vaatteet eivät vain tahdo mennä enää päälle (lähinnä housut siis). Kumpu on komiasti pyöristynyt, vaikkakin suurin osa pyöreydestä lienee ihan turvotuksen aikaansaamaa.

Tästä se lähtee, ja huomenna tulisi 8+0 täyteen jo toistamiseen (ultrassahan vauvan koko ei vastannut kuukautisista laskettua päivää, joten menimme "10 päivää" takapakkia)
 

Yhteistyössä