Joulukuun nyytit 2014 ~ toukokuussa

Down asiaa> Tiedän ettei meidän perhe pysyisi kasassa ainakaan ilolla jos syntyisi down. Jos silti kaikesta huolimatta syntyy niin elän sen tilanteen mukaan. Haluaisin silti että me ollaan me. Aihe loukkaa ja mietityttää monia. Varsinkin jos läheisellä on down. Siksi tästä tekee vähän pahaa puhua. Yhdessä vaiheessa olin sitä mieltä vuosia sitten että olisin juuri hyvä kehitysvammaisen lapsen äiti. Mutta ilman miestäni itse asiassa en ole niin hyvä vanhempi.
 
Viimeksi muokattu:
Kathii - mä varasin viimeeksi neuvolan vasta varhaisultran jälkeen ja hyvin ehdin.

Down/muut kehityshäiriöt - pistäisi kyllä miettimään aika paljon että mitä sitä jaksaa. Ihan terveessäkin lapsessa on paljon hommaa niin jos vielä erityistarpeet päälle. Toisaalta niitä erityistarpeita saattaa ilmetä myöhemminkin.. olisi vaikea päätös. Mä yritän olla miettimättä kaikkea ja otan asiat sit kun ne tulee vastaan.
 
Mä tulen vielä nopsaan kommentoimaan myös tuota down- aihetta. Esikoisen kohdalla oltiin miehen kanssa molemmat päätetty ja täysin varmoja, että jos ilmenee, että meidän lapsella on jokin paha kehityshäiriö, niin tehdään raskauden keskeytys. Nyt kun tietää, mitä on vanhemmuus, vaikkakin terveen lapsen, niin tietää sen rakkauden omaa lastansa kohtaan, joten en enää osaa sanoa mitä siinä tilanteessa tehtäisiin. Sydän sanoo tietyllä tapaa, että oma lapsi on aina rakas oli se sitten terve tai sairas, mutta järki taas sanoo, että en välttämättä oikeasti jaksaisi arkea vakavasti vammaisen lapsen kanssa. Sitä pitää vain sormet ja varpaat ristissä, että lapsi on terve. Sukupuolenkaan suhteen ei enää tämän toisen lapsen kohdalla ole niin suuria toiveita, esikoista odottaessa en täysin ymmärtänyt mitä olen saamassa, enkä osannut arvostaa ihan oikeita asioita. No silloin tuli sitä sukupuolta kuin olin toivonutkin, mutta nyt sukupuolella ei ole mitään väliä, terve lapsi olisi suurin toive!
 
Down-aihe ja seulonnat ylipäätään, ne ovat kyllä vaikeita aiheita. Olemme sen verran jutelleet miehen kanssa, että osallistumme seulontoihin ja ainakin tällä hetkellä tuntuu, että hälyyttävissä tapauksissa emme jatkaisi raskautta. Tämä on tosi vaikea aihe ja olen seurannut läheltä tuttava perheen elämää, jossa vaikeasti vammainen lapsi. Olen aina ollut sitä mieltä, että elämä antaa sen, minkä jaksaa kantaa. Mutta tiedän, että minusta ei olisi vaikeasti vammaisen, ei ehkä down-lapsenkaan äidiksi. Se on surullinen tosiasia, mutta uskon tuntevani omat ja perheeni voimavarat jo aika hyvin. Toisaalta, nyt on helppo sanoa, että näin ja noin teen, mutta tilanne on varmasti ihan eri, kun on itse todella siinä tilanteessa.

Sitä miettii väistämättä, miten suuren lahjan on jo saanut, kun kuusi ihanaa, tervettä lasta on syntynyt. Tulee ajatuksia, voiko kaikki mennä vielä hyvin? Toisaalta, raskaudet ovat olleet aika vaikeita ja kaikenlaista huolta ja murhetta on riittänyt joka raskauteen. Lopputulos on kuitenkin aina ollut mitä parhain ja ihanin!

Koetan olla miettimättä asiaa liikaa. Jo pelkästään ikäni puolesta varmaan tulee jotain hälyjä. Täällä ei myöskään ole toivetta sukupuolesta, jos vain saisi vielä kerran kokea terveen lapsen ihmeen.
 
Juu en minä hirveästi sitä pelkää että olisin ehtinyt jo aiheuttaa sikiölle peruttamatonta vaaraa millään syömälläni tai ennen plussaa juomallani. En vain nyt kestä mitään tietoa "solun tappaja aspartiimista". Kyllä varmaan joku sisäänrakennettu vaisto on olemassa kuitenkin, minkä verran mikäkin on hyväksi. Esim. kun kolme päivää sitten maistoin Light Colaa, se maistui niin järkyttävälle että en juonut enempää. Pepsi Maxissa en ole huomannut samaa ällötystä vielä, se on oikeastaan ainoa himoitsemani virvoitusjuoma. Mutta hillitsen nyt senkin juontia varmuuden vuoksi.

Mites fetajuusto, onko sallittua raskauden aikana? Tekisi niin kovasti mieli syödä sitä :p

Meinaan tulla "hulluksi" kun ei ole rahaa siihen varhaisultraan, siis en todellakaan jaksa odottaa sinne kesäkuun puolelle np-ultraan. Menisin jo niin mielelläni parin viikon päästä tarkistuttamaan a) onko siellä sikiö b) missä se sijaitsee c) onko syke näkyvissä

Sitten raskaustesteistä, minäkin ajattelin viikonloppuna tarkistaa saanko digitestiin sen 3+ :D Olisi ainakin jonkinlainen merkki raskauden edistymisestä. Entäs onko kellään tietoa siitä, että jos sikiö kuolee kohtuun, niin lakkaako testi näyttämästä positiivista?
 
En ottanut aamulla vitamiineja ja en ole myöskään oksentanut. Yökkäilin kyllä ja aaltoja tulee, muttei ole tarvinnut pönttöä ihailla. Soitin diacoriin ja kysyin varhaisultran hintaa. N 130e omavastuuosuus ,joten varasin sen ensi vkn pe; lle ja kiroan rahattomuutta sitten myöhemmin. .saa sitten ainakin tietää että siellä joku on ja kuinka pitkällä. Kesäkuuhun liian pitkä aika..
 
Almandiini: Raskaustesti näyttää tosi pitkään positiivista vaikka kohtu ois tyhjä! Mulla oli hcg-arvo vielä yli 13 000 kolme viikkoa alkion menehtymisestä. Hitaasti laskee jos ei tuu mitään ulos... Ja 4 päivää tyhjennyksestä arvo oli vielä yli 1000. Eli reippaasti ois r-testi positiivista vielä näyttänyt.
 
kathii, munki oli tarkotus varata neuvola vasta varhaisultran jälkeen, mutta kun tein jossain vaiheessa muka päätöksen etten menekään varhaisultraan niin oli varattava. Siellä oli tosi vähän aikoja antaa, ensimmäinen vasta toukokuun puolessa välissä. Nyt on onneksi toi varhaisultra ennen ekaa neuvolaa niin pystyn sen neuvolaan nopeesti perumaan ettei tarvi mennä sinne taas leikkimään raskaanaolevaa niinku viimeks.
 
Almandiini: Raskaustesti näyttää tosi pitkään positiivista vaikka kohtu ois tyhjä! Mulla oli hcg-arvo vielä yli 13 000 kolme viikkoa alkion menehtymisestä. Hitaasti laskee jos ei tuu mitään ulos... Ja 4 päivää tyhjennyksestä arvo oli vielä yli 1000. Eli reippaasti ois r-testi positiivista vielä näyttänyt.
:( Voi surkeus! Laitoin sulle yksärillä enempi kyselyjä. Ja toivon että sulla ois nyt tässä raskaudessa kaikki hyvin:hug:
 
Minäkin olen miettinyt mitä tekisin, jos lapsessa joku paha vamma olisi.. Luultavasti keskeyttäisin. Kauhea, kauhea ajatus, mutta en tiedä jaksaisinko vammaista lasta tietentahtoen tähän maailmaan tuoda. JA mitäs sitten, kun itsestä aika jättää? Jää laitokseen loppuelämäkseen. :(

Pitää vain rukoilla, että kaikki ois tuolla hyvin. :heart:
 
Hei!
Tässä uusi kirjoittelija, LaaMaa, 35+ v ja toista lasta toivottavasti odottelen. Esikoinen on syntynyt 6/12. Laskettuaika näyttäisi olevan 30.12 ja pitänee aika tarkalleen paikkaansa, sen verran tätä kakkosta on jo tässä yritetty, että aika hyvin tidän. Plussasin viikko sitten, mutta yritän pitää jalat maassa vielä. Lähipiirissä on ollut paljon surullisia tapahtumia näiltä tiimoilta, joten olen tajunnut realiteetit aika hyvin. Varhaisultraan ajattelin mennä parin viikon päästä ja sitten vasta neuvolaa varata. Muutimme vuosi sitten ja kaipaan vanhan paikkakunnan maalaisjärkistä terkkaria aika kovasti.

Oireita ei juuri ole. Tai sitten on tosi paljon, en vielä tiedä. Olen sunnuntaista asti oksentanut 24/7, mutta kaiken järjen mukaan näin aikaisin ei pitäis olla vielä pahoinvointia. Ja sisällä ei siis pysy mikään. Tämän päivän olen Osmosolia yrittänyt juoda, kun tuli jo pelko kuivumisesta. Luulen että on vatsatautia, mutta pieni pelko on, että tämä on sitä järkyttävää sairaalaan tiputukseen vievää raskauspahoinvointia. Töistä ei todellakaan olisi hyvä olla juuri nyt pois, mutta minkäs teet. Ja kotona makoilun takia ehdinkin sitten näitä teidän juttuja lukemaan, hei vain kaikille!
 
Nyt jännnittää huomen jo sittenkin käymään neuvolas selän takia kun kipuilee välillä ikävästi :/ sairastan tosiaan reumaa joten siksi otetaan jo nyt käymään et katotaa et onko tää kipu ihan reumast johtuvaa vai mitä :eek: en yhtään tiedä ultraavatko kun huomen tulee rv6+0 täyteen niin näkyykö siel vielä edes mtn mahdollisesti. Valaiskaapa mitä rv6 voisi näkyä ultras vai näkyiskö mitää?
 
Uusille tervetuloa ja onnea!! :wave:

Silmät ympyriäisinä tässä luen noita tein kirjotuksia mitä ei saa syyä/juua...miten voi olla noin kovin eri suosituksia kun terveyden ja hyvinvointilaitoksen sivulla lukee näin:
Asesulfaamia E950, aspartaamia E951 ja sukraloosia E955 voi käyttää. Syklamaattia E952 ja sakariinia E954 ei suositella. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei ylity tavanomaisessa ruokavaliossa. Syklamaatin ja sakariinin on todettu suurina annoksina aiheuttavan koe-eläimille syöpää, ja niiden enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti pienemmät.
Ymmärrän kyllä jos sitä veetää litratolkulla et se ei oo hyvä juttu! Ja kolajuomiakin tuon mukaan saa käyttää rajoitetusti, eli ei niitäkään oo kokonaan poissuljettu! :confused:
tässä vielä linkki sinne:Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet - THL
Eikö tuon ainaki pitäis olla semmonen paikka minkä tietoihin pitäis voida luottaa noissa!?
 
  • Tykkää
Reactions: Almandiini
Nuo aspartaamin välttelyt yms. on sellaisen tietynlaisen holistisen elämäntavan mukaista, ns. vaihtoehtolääketieteen asioita. Ns. länsimaalainen lääketiede ei allekirjoita näitä kaikkia vaihtoehtoisia, luonnonmukaisia lääketieteen asioita (aromaterapia, osteopatia, vyöhyketerapia jne) ¨

615.9 Vaihtoehtol

Ihmiset, jotka uskovat ja noudattavat näitä vaihtoehtohoitoja elävät usein mahdollisimman luonnonmukaisesti ja ovat sitä mieltä, että lisäaineet yms. luonnonvastainen kemikaalikuormitus aiheuttavat erilaisia sairauksia, niin fyysisiä, psyykkisiä jne. Mulla on muutama kaveri, jotka noudattaa näitä juttuja, parantavat lastensa astmaa kristalleilla ja homeopatialla ja ovat sitä mieltä, että sokeri aiheuttaa lapsille psyykkisiä ongelmia ja maito skitsofreniaa.

Jokainen uskoo mihin tahtoo, minä uskon vielä toistaiseksi länsimaalaiseen lääketieteeseen enemmän. Toki esim. lymfahoito ja akupunktio on tehokasta ja sehän perustuu näihin itämaisiin hoitoihin, että en täysin tyrmää näitäkään. Ja lisäksi en usko, että lisäaineet ovat ihmisille hyväksi. En kuitenkaan usko sokeasti kaikkea, mitä internetissä sanotaan. Magneettimedia on hyvä esimerkki näistä luomujutuista.

Ja jokainen tyylillään, mutta taustatiedot kannattaa aina laittaa kirjoituksiin, jotta ihmiset voivat itse päätellä, mihin uskoa. ;)
 
kathii Oikein muistit, oon ollu sellaisessa ryhmässä. :D Nimimerkkisi tuntuikin tutulta. Mehän tosin aloitettiin yritys jo kesällä 2011 ja nyt vasta olen raskaana. Ajatella että teillä on jo toinen tulossa!

Kolme viikkoa ja kaksi päivää np-ultraan! =) Tuntuu niin pitkältä ajalta, mutta eiköhän se äkkiä mene. Eli kaikki seulat käydään mekin. Tosi vaikeasti vammaista lasta tuskin pidettäisiin. Downista en tiedä. Miehellä varmastikin ois suuremmat ennakkoluulot. Mutta sitä on tosiaan vaikea sanoa etukäteen miltä siinä tilanteessa lopulta tuntuu. Joten yritän olla miettimättä sitä vaihtoehtoa että lapsi on sairas.

Crystal & pikkuinen 9+1
 
..mulla on huomenna eka neuvola. Sieltä sitten laittaavat lähetteen sinne np-ultraan, mua jännittää jo nyt ihan törkeesti.

Mulla ei oo mikään järisyttävän ihana neuvolantäti, melkoinen töksäyttelijä, mutta ei haittaa, jos muuten kaikki menee hyvin.. Laskeskelin, että np ultra pitäis olla tossa toukokuun tokavikalla tai vikalla viikolla. Hurja aika.

nyt siis 8+3 (ilmeisesti)
 
Tuulentyttö Samoilla viikoilla mennään ja meillä on niskaturvokeultra silloin toukokuun viimeisellä viikolla. Verikokeet ensi viikolla.

Pahoinvointi pitää otteessaan. Tänään en oksentanut kuin kerran, mutta etova olo on ja pysyy. Pahoinvointirannekkeet nyt testissä, mutta en osaa sanoa onko niistä apua ollut. Olen ehkä hieman skeptinen, sillä jos rannekkeen pitäisi auttaa sekä raskaus- että matkapahoinvointiin ja niiden aiheuttaja käsittääkseni kuitenkin aivan eri. Auttaisivatko sitten paremmin "korvaperäiseen" pahoinvointiin?
 
Päivitystä laskettuun aikaan, eli 5.12/namibihibibi/31v/3 lapsi/TAYS


Eka neuvola oli tänään. Hemoglobiini oli kuulemma loistava. Verenpaine hieman koholla, siis ihan vähän. Koko päivän ollut kyllä kamala olo ja mikää nei ole pysynyt sisällä kunnolla eikä mikään ole maittanutkaan. Neuvolamuija laskeskeli jotain keskiarvoa kierroista ja sai sitten lasketuksi ajaksi 5.12. Saattaapi vielä muuttua tuo. Mitään ihmeempää ultraa ei nyt laittanut, kuin sen np ultran kuukauden päähän ja verikokeissa tulisi käydä 20.5... Nyt siis menossa 8+4... Sellasta... Kärsivällisyyttä tämä odotus kyllä vaatisi... Huoh!
 
Toi on muuten jännä, et täällä käydään verikokeissa ENNEN ultraa, täällä käydään vasta samana päivänä, tai siis heti sen jälkeen, kun ultra on otettu. Varmaan joku säästöhommeli, et jos vaikka saakin keskenmenon, ni ei tuu turhia verikokeita otettua. |O
 
Ompa kiva kuulla ultrauutisia! :) En jaksa millään oottaa omaa aikaa jota ei ole vielä tietty ees varattu! :/

Tuo turvotus on kyllä niin omituista, kun näin alussa jo maha pömpöttää heti kun saa aamulla jotai syötyä eikä mikään laihistus yms auta :D kyllä melko nopeasti alkaa töissäki ihmetteleen jos tämmösenä jatkuu. En kyllä muuten ajatellu kertoa lopuille vasta kun on ihan pakko ja alkavat kysellä, nyt olen vain yhdelle työkaverille kertonut jonka kanssa olen kyllä yhteydessä työn ulkopuolellakin.

Yökötys on pysynyt tähän asti pois, mutta tänään onkin sitten aamusta asti saanu arvioida tuleeko ylös vai ei ja varovasti on pitänyt kaikki maistaa/haistaa ensin että ällöttääkö maku vai ei :D

Sukupuolesta, minä toivoisin poikaa, vaikka eihän sillä oikeasti mitään väliä ole. Jotenkin semmonen prinsessa touhu puistattaa jo valmiiksi kun ei itsekkään ole ikinä mikään tyttömäinen neiti ollut.

Foolihappoa en syönyt edellisessä, mutta keskeytyksen jälkeen aloitin suoraan ja nyt syön raskausajanvitamiinia jossa sitä on myöskin. Nuo pillerit ei ainakaan ole mitään buranaa isompia, eikä minusta maistu millekkään. :D

Meillä oli 18-trisomia edellisessä raskaudessa, joten päätös keskeytyksestä tuli kuin itsestään ja oli jo etukäteen sovittu ettei myöskään down tai muita vaikeita kehityshäiriöitä pidettäisi. Itse olen tutustunut monen tasoisiin kehityshäiriöisiin lapsiin ja vanhuksiin aiempien töiden parissa ja tuttavapiirissä ja vaikka elämä kulkeekin perheissä omalla painollaan, niin en silti ole valmis ottamaan riskiä että lapsi joutuisi kärsimään kehityshäiriöstä melkein täysin liikuntakyvyttömänä yms.

Kaikille pahoinvoiville tsempit odotukseen ja toivottavasti tulee lisää hyviä ultrakuulumisia! :heart: Itsekkin vielä pähkäilen sen varaamisen kanssa mutta taidan odottaa ainakin neuvolan yli jos sitä sitten rauhottuis. :p



Ma & Mi ja riisi 6+1
 
Mullakin ois ne verikokeet etukäteen, viikolla 9-11. Ensi viikolla meinasin mennä kun on 10 viikkoa kasassa. Ehkä ne tuloksetkin ois valmiina sitten ultraan? Tai voihan se olla että niissä menee pidempään.

Myrtti Koita jaksaa! Täällä ei ole pahoinvointia ollut, mutta kylläpä taas väsyttää! |O Ja tissit kipeät kun oli uudet rintsikat päällä. Painoivat ikävästi...
 

Yhteistyössä