Joulukuun nyytit 2014 ~ toukokuussa

Myrtti, jaksamisia sinne!

).( Eilen ei ollu mitään merkkiäkään raskaudesta, mut luin jonku "mitä tapahtuu viikolla9" ni siel kuvailtiin et olo voi tuntua liian normaalilta, et epäilee koko raskautta. Sitäpä kai.
Tänää iha järkky-repäisykivut aivastaessa. Tuntuu ku kohtu vedeltäs puukolla irti.. Onneks ei tuu usein pärskittyä.

Pitäs mennä ekaan verikokeeseen, niit sukupuolitauteja ainakin katotaan. Jotenki ahistavaa, jos jotain semmosia kantais tietämättään ja nyt ku muutenki herkillä, niin tulis vaa lisää stressiä.

Mulla oli eka neuvola ihan hyvä kokemus. Paino, hb, rr, ultra, pissanäyte, keskustelua. Seuraava neuvola onki heti NP-ultran jälkeisenä päivänä, mut sillon siel oli joku th:n sijainen.

Olipas taas onnetonta jaarittelua ja omaa napaa. Toivottavasti saadaan jatkos enää hyviä ultrakuulumisia :)
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut menetyksen kohdanneille :(

Täällä on jo hivenen rauhallisempi olo vatsatuntemusten - tai lähinnä niiden puuttumisen kanssa. Kiitos rauhoittavista vastauksista! Nyt rauhassa odotellaan sitä nt-ultraa, ehkä sen jälkeen voi olla taas vähän enemmän rauhallinen. Ylihuomenna on myös eka nla-käynti, joten epäilen sen ainakin tuovan tämän raskauden vähän todellisemmaksi. Nyt on ollut niin paljon kaikkea muuta pyöritystä, ettei ole ehtinyt miettiä kunnolla koko asiaa. Ehkä tämäkin on rauhoittanut oloa :)

Varsinaisia mielitekoja ruuan suhteen minulle ei ole tullut, muuta kuin että syön paljon enemmän hedelmiä nykyisin. Aikaisemmin niitä sai syödä väkisin. Mutta voi hyvänen aika miten kaikki kokoliha ja marinadit etoo. Yöks. Ja juuri grillikausi alkamassa... Ei siis muuta kuin kasvista ja jauhelihapihviä grilliin!

Ihanaa, vihdoin pääsee nauttimaan auringosta ja lämmöstä. Kesä <3

Minä ja hän 8+3
 
Kiitos nasumasunen vinkistä :wave: Tuota olenkin synnytysten jälkeen käyttänyt, täytyy tarkkailla josko jo odotusaikanakin pitäisi!

ekasta neuvolasta, hyvä mieli jäi! Kesti pitkään, paljon on asiat muuttuneet vuosien varrella. Otettiin paino, verenpaine, hemoglobiini ja pissanäyte. Paljon juteltiin ja sain hirmu nipun paperia. Seuraava käynti vasta nt-ultran jälkeen, tässä välissä täytyy hoidella pissanäytettä labraan, käydä verikokeissa ja varailla sokerirasituskoetta.
Täti lupasi, että aina saa soittaa ja jos tuntuu, että täytyy tulla aiemmin, niin sitten otetaan aiemmin aika.

väsymys on kovaa.. kestänyt minulla kaikissa raskauksissa aika pitkään.

).( nyt sitten hehkutus omasta navasta =) Ultra ohitse ja sieltä löytyi kaveri oikeasta paikkaa ja voi sitä sykkeen läpätystä :heart: En nyt tiedä ihan äkkiä mitään muuta yhtä söpöä! Eli kaikki hyvin, hyvin vastasi viikkoja, ehkä jopa aavistuksen vanhempi, mutta aika suttuinen oli ultrakuva, joten lääkärikin sanoi, että ei nyt ihan tarkasti voi sanoa. Muuttelen laskettua aikaa sitten, jos muuttuu nt-ultrassa, kun siellä vähän toisenlaiset vehkeet.
Tänään on ollut taas huonoa oloa ja kyllä helpotus oli tosi iso, kun syke löytyi ja kaveri oli oikeassa paikassa :)

Karhunvatukka ja tahvo 7+5 :heart:
 
Multa myös pahoitteluni menetyksen kohdanneille. :hug: Voin vain kuvitella miltä teistä tuntuu. :( Toivottavasti pian pääsette uuteen yritykseen, joka tuottaa toivotun tuloksen.

Tuo kyllä pistää miettimään omaakin osaa: mikään ei ole vielä varmaa, mitä vain voi vielä tapahtua. Rauhoittuukohan olo tästä ollenkaan, vai muuttuko stressiaiheet vain sitä mukaa kun raskaus etenee?

Täällä olo on alkanut normalisoitumaan: ällötystä ei enää esiinny, turvotuskin on mielestäni hiukan laskenut. Rinnat vielä aristaa, mutta ei ole mitenkään älyttömän kipeet. Muutamat päivät tässä on siis kuluneet ilman, että raskautta tulee pahemmin edes ajatelleeksi. Perjantaina menen sitten viemään pissanäytteet labraan ja verikokeisiin. Sitten vaan odottelen sitä nt-ultra-aikaa...(ja kuten moni muukin todennut, odottavan aika on niiiiiin pitkä).

Hyvää, positiivisten uutisten viikkoa kaikille!

Milja & Lahja 9+3
 
tänään on tullut kirkasta verivuotoa lorahtelemalla. side täytyy olla. päivystykseen soitin sanottii tarkkaile kotona tilanne ja aamulla soitto teekoohon. ei tuu hyytymiä ei ooo kipuja. järkyttävä oksetus vain. mua pelottaa ;(
 
Voimahalit nyt Lurtsille, että kaikki olis hyvin!!

Nyt on kolmas päivä ilman oksentamista! Mahtavaa!! Huomenna menen töihin pitkästä aikaa kokeilemaan. Ihanaa! Nyt kun ei ole tarvinnut oksentaa niin tuntuu, kun mahakin olis kasvanu ainakin jalkapallon verran!! :D

Perjantaina käväsin lekurilla ja otettiin verikokeissa suola ja munuaisarvot ja tänään lekuri soitteli, että kaikki on niin priimaa ja hyviä arvoja, ettei oksentelu ainakaan niitä ole heikentänyt, että on sinne mahanpohjalle aina vähän jotain jäänyt.

Mielitekoja ja pahaa oloa tasaavaa...
Mandariineja voisin vetää säkillisen tuosta noin vaan ja maustekurkut on ihania voileivän päällä. Tosin noita maustekurkkuja aloin puoliväkisin lykkäämään leivälle, kun lekuri sanoi, että suolainen saattaisi hieman parantaa oloa ja sitten jäinkin jo ihan koukkuun :p Olen ostanut myös soijakaakao"pillimehuja" joita varaan kylmänä illalla yöpöydälle ja jos yöllä herään honoon oloon, niin hörppäsen siitä, on kummasti auttanut sekin. Jano tuntuu olevan kokoaika ja sen myötä rampattava vessassa tiuhaan.

Ummetuksesta
Ei ole pahemmin vielä iskenyt, kun aiemmin ei edes ollut hätääkään, kun kaikki tuli suun kautta pihalle. Muuten vatsa on toiminut nyt paripäivää ihan kohtuu hyvin. Mietin sitten vain sitä synnytystilannetta, että olis vissiin kiva siinävaiheessa saada peräruiske tms suoli tyhjäksi, ettei tavaroita puserra sinne synnytyspöydälle. Valitettavasti kakkosen kohdalla oli niin nopeaa toimintaa, että ponnistamaan piti vaan äkkiä alkaa ja tais sieltä tulla muutakin, kun mukula sinne pöydälle... Joo, eipä oo kiva keskustelunaihe tämä...

Nt ultra olis ensiviikon keskiviikkona ja meinaan jo seota, kun odottaminen ei ole se paras ominaisuus minussa! Verikokeissa käväsen keskiviikkona tälläviikolla.

Nami ja pikkudemoni ( tähän nimimerkkiin on koko suku päätynyt, koska on sisältäpäin äitiä niin paljon kiusannut :D ) Poksis 11+3
 
Myrtille pahoittelut. Lurtsi toivotaan, että vuotelu loppuu ja kaikki on hyvin!

Mulla tuli eilen karsee nokkosihottuma jalkoihin ja käsiin ja tänään pihalla kutisi kauheesti silmiä ja yhtäkkiä ihottima levis myös kaulaan ja kasvoihin.. piti soittaa neuvolaan ja varmistaa mitä allergialääkettä saa syödä. Heinixiä suositteli, toivottavasti ne ja kortisonivoide helpottaa..

Perjantain ultraa jännätessä! Onnittelut ultrassa käyneille :)!
 
Kiitos kaikista vinkeistä ummetukseen liittyen! Ja Lurtsille toivon tsemppiä että pikkuinen pysyisi matkassa:heart:

Mulla oli tänään rv 8+4 eka neuvola ja oli oikein mukava neuvolantäti, vähän vanhempi ja sattunut syntymään samana päivänä kuin minä, eri vuonna vain. Samana viikonpäivänäkin :) Harmi että hän ei jatkossa ole oma terveydenhoitajani, mutta toivottavasti aivan yhtä mukava olisi toinenkin.

Aikaisintaan 30.5. pääsisin neuvolaan labraan virtsa-ja verikokeisiin, mutta luulen että menen 2.6 maanantaina niin on viikkoja vähän enemmän. Tänään olen nauttinut helteestä ja onnistunut taas polttamaan itseni, pitäisi löytää jotain odottajalle hyvin sopivaa aurinkosuojavoidetta. Tai eiköhän ne kaikki käy...:LOL:
 
Hyviä uutisia myös täältä ultrasta, nt-ultrassa tänään kaikki hyvin :heart: pikkuinen oli karannut mitoissa pari päivää edelle, 6cm oli hän nyt päästä pyllyyn ja turvotusta löytyi vain 1,3mm ja riskiluku 1:9800! Kovasti liikkui ultratessa (ultrattiin sekä mahan päältä että alakautta, hieman eri suunnista sai näkymät :)) ja heilutti käsiään, lopulta käänsi meille pyllyn ja nukahti :heart:

Niin hieno kokemus! Uskomattoman hyvin jo näkyy kaikki tuon ikäisestä, aivot, vatsalaukku, sormet, nenuli ja jalkapöydän luutkin. Toivotaan muiltakin yhtä hyviä uutisia ultrista! :heart:

ummetuksesta vielä, Levolac on tosiaan hyvä, mutta olisi hyvä käyttää vain tilapäiseen apuun ettei suolisto "totu" siihen. Luumujen lisäksi kiivi ja ananas auttaneet mulla, tuoreen lisäksi nykyään saa muovitörpöissä ananas-paloja, taisi olla Dragonfly joka varoitteli peltipurkeista :)

Aurinkoista viikkoa koko porukalle!

LilyAlice 12+1
 
Pahoitteluni menetyksen kohdanneille!

Täällä on ällötys ja väsymys vähän hellittäneet, viikonlopun sai kaivella kukkapenkkejä helteessä. Mies marmattaa, että pitää rauhoittua! ;)
No tänään osui vähän omaan nilkkaan, kun pitkän ja fyysisen työpäivän jälkeen tuntui alamahassa kehnolta ja tajusin taas olevani raskaana. Jospa se menisi vielä paremmin jakeluun keskiviikon neuvolassa. :)

Tiimama ja murunen 8+6
 
Huomenta! =)

Levolacia olen joskus muulloin ummetukseen yrittänyt käyttää, mutta mulla se ei toiminut ihan niinkuin piti; vatsa turposi ja keräsi ilmaa, kauheita vääntöjä ja suolen kouristuksia kyllä oli, mutta paskaa ei pihalle tullut... Sori :eek

Sen sijaan psyllium on auttanut. Eli ihan ruokakaupan leivontaosastolta olen ostanut psylliumkuitua, sekoittanut n. 1rkl lasilliseen vettä. Muuttuu hetimmiten geelimäiseksi, eli pitää kumota välittömästio kurkusta alas ja juoda päälle vielä runsaasti vettä. Tällaisen olen tehnyt iltaisin ja aamulla tuo kuitutulppa on tuottanut "hedelmää". Vatsaystävällinen keino tyhjennykseen. Nyt en ole tuota keinoa vielä tarvinnut, kun kaki on kuitenkin vähintään joka toinen päivä kulkenut ja luumuilla olen selvinnyt.
 
Metsäläinen Toi psyllium on hyvä vinkki enkä muistanut sitä ollenkaan. En kyllä tiedä miten sen saisi kurkusta alas... :x Oon sitä joskus käyttänyt leivonnassa ja mä muka maistan sen siinäkin.

levolac Me ollaan sitä tytölle juotettu ja toimii ainoastaan niin että sekoittaa sen 15ml(?) desiin vettä ja se tyhjään mahaan.

Miten Lurtsi jaksaa?

aurinkorasvoista Nehän myy niitä joissa on pelkkä fysikaalinen suoja joita voi käyttää ihan pienillä vauvollakin. Mutta ne ovat kamalaa kittiä..joka paikka on valkoisena (myös iho) jos sellaista käyttää. Mä käytän kyllä ihan tavallisia voiteita vaikka niissä kemikaalinen suoja onkin. En halua kulkea ympäriinsä valkoraitaisena ja tahmeana. Tosin mun paras kaveri kesällä on jätti suuri lierihattu koska kärvennyn päänahasta ja hiusrajasta ja sinne ei sitä rasvaa niin helposti saa..

Täällä myös väsymys jatkuu.. En kyllä muista että esikon kanssa olisi ollut näin rankkaa ja että jo tässä vaiheessa piti levätä/ottaa iisisti. Mutta sillon iltaisin saikin olla rauhassa sohvalla.

Onko kenelläkään muutto edessä tai suunnitteilla? Meillä alkaa neliöt loppumaan ja pitäisi uutta kämppää ajatella. En kyllä yhtään jaksaisi ja tykkään tosi paljon meidän asuinympäristöstä niin en kauas haluaisi.

Pampula 9+4
 
Olo täällä vaihteleva. Oli melkein viikko ettei oksettanu koko aikana mutta tänään sitten ei meinannu viilis pysyä sisällä ja yökkäilin täällä mutta mitää ei ylös tullu. Väsymys vaan lisääntyy ja illalla saa jo mennä 21 nukkumaan kun ennen jaksoi vaivatta valvoa yli puolen yön.

Ruokatottumukset > täällä ääri pää liikkeellä eli parhaiten maistuu oikeen makea eli pullaa tekee kunnolla mieli tai sitten oikeen rasvainen ja maustettu roskaruoka. Mitää raikasta ja terveellistä ei tee tällä hetkellä ollenkaan mieli mutta toivotaan että jossain vaiheessa muuttuu ettei toi paino pääse hirveesti nousemaan näin alussa kun kumminkin nousee koko aikana aivan liikaa. Nyt onneks ei oo vielä tullu mitää.

Ens maanantaina pitäs mennä labraan antaa verta siihen sikiöseulaan ja lääkäri neuvola ois sitten 3.6 ja ultra 10.6. Onneks tässä on joka viikko jotain niin äkkiä pitäs mennä aika ja toivotaan että tällä kertaa ois masussa paremmat voinnit.

Tiukuliina ja hippu rv9+3
 
  • Tykkää
Reactions: Kirppa 79
Myrtti: olen todella pahoillani. Voimia hurjasti sinulle.

Lurtsi: voimia epävarmuuteen. Hyvä merkki on kuitenkin, jos ei satu ja jos ei tule klönttejä veren mukana. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Onpa ihanaa lukea hyvistä ultrakuulumisista!

).( Olen odottanut kovasti ultraa, mutta nyt pelko nostaa päätään ja melkein toivoisin ettei se olisi torstaina, kun pelottaa niin paljon, ettei kaikki ole hyvin. Hyvähän se on joka tapauksessa tietää, mikä on tilanne, mutta pelottaa vain niin kovin. Eilenkin olen vauvan sykkeen kuullut, mutta pelottaa kuitenkin.
Väsymys on myös tullut takaisin ja juuri ja juuri olen jaksanut käydä töissä. Alavatsassa ollut paljon repäisykipuja ja outoja jomotuksia. Toivottavasti pikkuinen rakentaa siellä vain pesää.
 
Ai, minusta psyllium on aika miedon makuista, mutta enempi ällöttävää on se koostumus... Niinkuin jotain sammakonkutua nielis =) Ehkä jos johonkin mehuun sekottaisi, niin maku peittyisi?

Täällä taas turvottaa. Mulla on paino noussut alusta n. 1,5kg :ashamed: mulla tuntuu kaikki housut liian piukeilta ja napit ja vetoketjut auki reuhotan menemään. Ei tarttis tässä vaiheessa kyllä.. Oon alkanu vararavintoa näköjänsä jo hilloaan keskivartaloon ja reisiinkin. Vai voisko tässä jo kohta vauvamahakin puskea näkyviin..??
 
Myrtti, pahoitteluni :( kovasti voimia kestää suru.

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Ummetuksesta olitte keskustelleet. Minulla sitä myös on. Normaalisti suoli toimii kerran päivässä nyt noin 2-3 pv välein.

Juuri neuvolassa kävin. Syke saatiin kuuluviin ja kaikki ok.
Kerroin kuopuksen raskaudesta ja sairastumisesta ja jotenki alko pelottaa että jos tässäkin käy yhtä huonosti... No mutta kiva neuvolatäti oli. Seuraavaks ultraan varaan ajan ja neuvolaan seuraavan kerran 1.7.
 
Voi hysteerinen odotus sentäs!!! Äsken tuli aivastus ja samalla vatsaan sattui ikään kuin repäisevästi. Iiks, aiheuttiko aivastus keskenmenon; ajatteli oitis tämä panikoiva mamma... Jopa nolo ajatus tarkemmin ajateltuna! Mutta pakkohan tämä(kin) aihe oli googletta ja nähtävästi muutkin ovat olleet tästä aiheesta huolissaan. Mutta kuten järkikin sanoo, niin myös lukemani perusteella aivastus ei voi aiheuttaa keskenmenoa.

Rauha maassa jälleen :)
 
Lurtsille kasapäin tarrasukkia! Toivotaan, että on harmitonta vuotoa!

Kolme viikkoa täytyis oottaa ultraan ja kovasti jo vaivaa, että vieläkö vauvalainen on kyydissä. Sitä doppleria oon miettiny hankittavaksi, mutta vielä en oo saanu tilattua. Sillä ainakin voisi helpottaa tätä epävarmuutta. Toisaalta, sanotaan, että tieto lisää tuskaa..

Ummetus on ihan järkkyä tääläkin. Taidan hakea levolacia kaupasta, kun ei luumurahkakaan toiminut oletetulla tavalla.

Asumisesta.. Haaveilen niin kovasti omasta omakotitalosta, mihin voisi asettua pysyvästi. Nykyinen vuokra-rivari tuntuu niin vastenmieliseltä, kaikkine vikoineen. Ainut hyvä puoli on ympäristö.

Ootteko muuten jo kertonut työnantajalle raskaudesta?
Itse alkuun ajattelin sanoa kesäloman jälkeen, mutta nyt kun osa työkavereista tietää, niin tuntuisi reilulta sanoa jo ennen lomaa pomolle (kuin että kuulis jostai muualta).
 

Yhteistyössä