***Joulukuun Pikkutontut ELOKUUSSA***

Onnea kaikille jälleen hyvistä ultrakuulumisista sekä tyttö ja poika lupauksista :)

Oma ultra olis sitten ylihuomenna :heart:

Muiskulle Kovasti zemppiä :hug: Toivotaan että kaikki olisi kunnossa ja pääsisitte hyvillä mielin jatkamaan odotusaikaa loppuun asti! Varmasti tämä päivä on raskas ja myös mahdollinen päätös jatkon suhteen sitäkin raskaampi, mutta te teette päätöksen ja oli se mikä tahansa niin se on varmasti se oikea! Tule kertomaan sitten kun tietoa on...

Kauris, joululahja ja silona ovat ainakin saavuttaneet puolivälin! Ihanaa, onnea siitä =)

¨¨vauvahai & vaavi 19+3¨¨
 
Heipat vaan! Muiskulle kovasti hyvää onnea ultraan, toivottavasti kaikki on kunnossa!

Mulla on ens maanantaina kans neuvola ja saan ne Kelan laput. Ihan samaa pohdiskelua oon käynyt kuin m0308, äitiyspakkaukselle ei erityistä tarvetta ole kun on melkein kaikki poikien pakkauksista tallella. Silloin v.2009 otin 2 pakkausta ja yhden rahana (kaksosista saa 3 pakkausta), joten vähän turhalta tuntuu ottaa vielä yks pakkaus. TOSIN, oishan se kiva kun ois uudellekin sitten omansa, etenkin kun oon ajatellu jotain ainakin säästää kunkin pakkauksesta sitten heidän lapsilleen. En tiiä kyllä mitä tekis, se raha on tosiaan ihan onneton.

Haluista joo tallella on täälläkin mutta limakalvot onki sit pään kanssa eri mieltä, eiköhän tuosta viime kerrasta lie jo pari kk ja vieläkää ei oo paikat kunnossa. JES. Viimeksikään ei kyllä halut mihinkään hävinneet mutta mieshän ei uskaltanut edes kahtoa minuun päin sängyssä ettei vaan vauvoihin satu.. Aika hiljasta oli sillonkin sillä saralla :D

Kantoliinasta Mulla oli lainassa pojille semmonen sidottava liina, oisin kyllä ollu innokas käyttäjä mutta tissit paisui niin kauheesti maidonnousun jälkeen (H-kuppi) etten saanut enää liinaa ympärille sidottua :LOL: En siis osannut sitoa kun yhellä tavalla, ois kai sen jollain sidonnalla saanut ympäri yltämään.

Nyt jos lähtis pesemään keittiön kaappeja. Pientä pesänrakennusviettiä havaittavissa :D

Tirppa ja HerttaMartti
 
Poppeliinille minunkin puolesta kiitokset uudesta pinosta.

Muiskulle pidetään täällä peukkuja, että kaikki on ok. Ikäviä uutisia ei koskaan toivo kenellekään, varsinkaan vauvaan liittyviä.

Mapitus, minä kerroin vihdoin pomolle eilen, kun hän palasi lomalta. Onnitteli tietenkin. Sitten alkoi höpisemään jatkosta (olen määräaikaisessa sopimuksessa, joka päättyy vuoden vaihteessa), että katsotaan äitiysloman jälkeen tilannetta, jos en ole mennyt muualle töihin : /. Mahdollisimman ystävällisesti sanoin, että toivon voivani jatkaa, mutta jos sopimusta ei jatketa, niin tulen hakemaan töitä muualta, kun se aika on edessä. En sanonut loppua, mitä ajattelin eli en tosiaan ala elättelemään toivoa, että täällä (valtiolla) olisi tätä paikkaa sitten enää tarjolla.

(.) potkut alkoivat vihdoin tuntumaan selvästi viikonloppuna ja on tuntunut nyt päivittäin, yleensä pari potkua putkeen ja vähän taukoa. Mieskin pääsi eilen tuntemaan vihdoin yhdet potkut =). Ensi viikon perjantaina aamusta olisi neuvola ja pitäisi saada paperit kelaa varten. Seuraava ultra rd vuoksi on noin 3 viikon päästä. Nukkuma-asentoa tahtoo olla väliin vaikea löytää, kun olen tottunut nukkumaan mahallani ja enää se ei onnistu, kun vatsa alkanut kasvamaan. Toivottavasti helpottaa sitten edes hiukan, kun tottuu nukkumaan kyljellä (vaikka epäilen tosi suuresti). Vielä sen verran joidenkin vauvavatsoista, että olen kyllä kade, kun se jo niin selkeästi näkyy. Itselläni on tuota ylimääräistä ennestään, joten itse näytän enempi turvonneelta, kuin raskaana olevalta :D.

Lapitar ja "kaveri" 21+6
 
oma kroppa juu aikaslailla sinut olen kroppani ja mahani kanssa. Joskus tulee tuskastuminen vaatteiden kanssa, kun ei tunnu olevan sopivaa päälle laitettavaa ja kun en ole viitsinyt äippävaatteitakaan hirveästi haalia kaappiin. Tunika & legginssilinjalla mennään varmaan aika pitkälle syksyyn.
Siitä tulikin mieleeni, että millaisissa vaatteissa muut viihtyvät?


Ja tämän aamun neuvolakäynti suoritettu kahden lapsen kera, mikä olikin taas aika säätöä välillä... huh huh! Mutta siis tällaisia neuvolakuulumisia:
Hemoglobiini 115 eli reippaasti pudonnut ja rautakuurille mars! Ei ihme jos väsyttää niin julmetusti.
Paino ja pissa ok... ei sanomista niistä...
Sydämensyke vaavilla 150 ja mahan mitta 22cm. Yläkäyrällä joo, mutta niin nuo aiemmatkin menneet. :D
Kelan laput kourassa ja enää täyttöä vaille valmiit. Taidan ottaa rahan, kun pakkaukselle ei ole tarvetta.
Niin juu ja verenpaine oli alhainen eli 96/59, että ei ihme jos päässä vippaa.

Iltavuoro odottaa tekijäänsä, joten mustikkapiirakkaa ja kahvia masuun ja sitten töihin.

garden ja juniori 22+3
 
Viimeksi muokattu:
Heippa,

vieläkö mahtuisi yksi odottaja mukaan? Lukenut palstaa olen kyllä suhteellisen säännöllisesti, mutta jotenkin en ole ikinä vain saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään...

Meillä on yksi 5-vuotias tyttönen ja toisen lapsen olisimme halunneet noin kahden vuoden ikäerolla, no toisin kävi. Ikäeroksi tulee nyt melkein 6-vuotta ja tämä hartaasti toivottu pienokainen on saanut aikansa IVF-hoidolla. Onneksi kuitenkin tärppäsi jo ensimmäisestä hoidosta! Raskaus on edennyt hyvin, pahoinvointi on ollut vain lievää ja sekin loppui jo noin viikolla 12, Hb vain nousee ja verenpaine laskee...No, jotta en aivan liian helpolla pääse, niin synnyttäminen on todellinen kompastuskivi minulle :( Esikoisen synnytys oli todella pitkä ja piinaava ja lopuksi päädyttiin kiirelliseen sektioon. Sektiosta toivuin kyllä nopeasti ja vauvan kanssa sujui hyvin, mutta synnytyksen aiheuttamasta traumasta en ole tainnut selvitä edelleenkään...Pelkopoli siis odottaa minua ja erittäin vakaa päätökseni on, että alateitse en aio synnyttämistä enää yrittää.

Mitähän muuta itsestäni kertoilisin...Ikää on 31, asustelemme Keski-Suomessa, naimisissa olemme olleet 7-vuotta (yhdessä 10-vuotta), olen päättötyötä vaille valmis tradenomi ja tällä hetkellä työskentelen myyjänä lastenvaatekaupassa :) Vapaa-aika kuluu lähes 100-vuotta vanhaa taloa rempatessa ja toivon todella, että joulukuussa valmiina olisi edes keittiö ja kylpyhuone! Ulkosaunan lämmittäminen on näin kesällä ihan kivaa, mutta talvella se alkaa jo olemaan aika extremeä!

Lisää kirjoittelen sitten myöhemmin ;)

Tässä vielä nämä perustiedot listalle: miira 31. - K-SKS - toinen - 22.12.
 
hiepsan!:wave:

Taas uusi viikko,tällä viikolla onkin kela-neuvola,huomiselle iltapäivälle,sitten saa laittaa hakemukset ja odottelemaan päätöksiä..

täällä vaivanneet supistukset. Rajut sellaiset,eilen,tuli ihan 10min välein kolmisen tuntia,sellasia menkkasuppareita ja soitinkin sitten päivystykseen neuvoa kysyäkseni...sanoivat että ota lisää lääkettä ja jos ei tunnissa auta niin sit soittoa heille taas...en yötä vasten lähteny liikenteeseen,supistelut harventui ja sain nukuttua,tänään taas tuntunut muutama kovempi,muttta hissukseen kun on niin on helpompi. Saapi nähdä mikä tilanne kk päästä lääkärineuvolassa...

nyt jotain syömistä ja sit muksut kotia päikkäristä
 
Elokuu jo, kauhean nopeesti mennyt tää aika :) Ja kiitos uudesta pinkasta :)

On: Kaikki on mennyt hyvin tämän raskauden kanssa, mitä nyt toi paino ei vaan lähe nousemaan, vieläkin mennään -3kg lähtöpainosta :/ Eilen oli neuvola, sai taas kuunnella sydänääniä, ihanaa :heart: Masun mitta oli 18cm, aika normaalissa mitoissa mennään :) Vajaa kaks viikkoa vielä rakenne ultraan, alkaa pikkuhiljaa jo jännittämään.. :)

Nyt jos lähtis kaupoille. Hyvää päivänjatkoo kaikille :)

- Sokruli ja Napero 19+1 :heart: -
 
Täälä kotiuduttu keskussairaalasta. Kiitos kaikille tsempityksistä :flower:
Kai me nyt sitten ihan positiivisia uutisia sieltä saatiin...tai ei ainakaan voi sanoa että negatiivisia. Siis sinänsä löydös ei muuttunut mihinkään. Laajentumaa on. Mutta kaikki mahdollinen muu oli kunnossa niin että lääkäri sanoi että suurella todennäköisyydellä tuosta ei aiheudu haittaa. Lapsivesinäytettä ei hänen mielestään tarvinut ottaa. Verinäytteitä annoin kun yhden mahdollisen syyn laajentumalle sanoivat ja sen halusivat siis verikokeilla poissulkea. Muutaman viiikon jälkeen taas kontrolliin. Laajentumaa nyt seurataan ja toivotaan ettei se siitä ainakaan suurene.
Elikkäs yhtään viisaampia ei olla asian suhteen nytkään, mutta jotenkin jäi aika luottavainen mieli tulevasta. Nyt on pakko lopettaa asian vatvominen ja keskittyä olennaisempiin asioihin.

miiralle tervetuloa mukaan!!

Soitin muuten äsken seuraavaa neuvola-aikaa kun olivat heinäkuun lomilla sielä ja musta kyllä tosi harvakseltaan antavat aikoja. Siis viimeks mulla ollu neuvola 30.5 eli yli 2kk sitten. Tai ennen juhannusta oli lääkärineuvola, mutta sielä ei ollut terkka ees paikalla eikä siinä kahdessa minuutissa tehty muuta kun katottiin kohdunsuun tilanne ja kuunneltiin sydänäänet. Lekurin tietokonekaan ei ees toiminut et ois voinut mitään tietoja sinne syöttää tai mitään eli en oikeen laske sitä mikskään käynniks. Niin tosiaan nyt sitten ois antanu syyskuulle ajan vasta. ENsin sanoi että suurinpiirtein kuukauden välein ois käynnit ja sit antaa kuukauden päähän seuraavan ajan vaik edellisestä käynnistä on jo yli 2kk aikaa!!! EN oikeen tajunnu ja aloin sit vähän änkyttääkin et meneekö se nyt sitten tosiaan niin pitkälle ja sitten tuo terkka (oli siis joku muu kuin vakkariterkka puhelimessa) sanoi että "no, voithan sä aikasemminkin tulla jos halut". Mulla nyt ei niin kiirettä oikeestaan sinne ois, mut aattelin vaan kun mitään verenpaineita tai hemppojakaan mitattu siis yli kahteen kuukauteen niin kai se ois hyvä mennä. Seuraava aika sit on 22.8 eli on siihenkin nyt sitten vielä aikaa. Joo, no mua nyt vaan ihmetytti tuo asia siks sitä nyt selittelen... :O
Oiskohan se iltapäiväkahvien aika??? Piti leipoa marjapiirakkaa kun huomenna tulossa vieraitakin, mutta en oo jaksanu alkaa vääntään vielä joten ehkäpä löydän kaapin kätköistä jotain muuta mutusteltavaa kahvin kyytipojaksi:)

Muisku 21+2
 
Muisku eiköhän nuo kuulosta ihan hyviltä uutisilta =). Eikö sulla katsottu sairaalassa esim pissaa tai verenpainetta? Mulla on kyllä aina Taysin äitipolilla ollut myös kätilön tai diabeteshoitajan käynti joka katsoo em. asiat. Oman terkan kanssa ollaan sovittu niin että mulla on joku käynti n. kk välein, eli oli se sitten neuvola tai äitipoli. Eli en ravaa ihan joka välissä jommassa kummassa, nyt sattui kyllä tulemaan 2 viikon tauot kun oli tuo "kela-käynti".

Itsellä oli siis tänään neuvola 22+1:
Pissa: puhdas
Paino: lähtöpainosta reilu - 7kg (ei haittaa koska ylimääräistä on eikä ole nälkä)
RR: 120/69
Sf-mitta: 24cm (huitelee yläkäyrän yläpuolella)
Syke: 145 (taisi nukkua)
HB: 113 (eli rautaa saa myös aloittaa :x )
Kelan todistuksen sain ja lisää verensokeriliuskoja. Sain myös tunnukset Ipana-ohjelmaan ,joten esitietoja voin mennä sinne täyttämään

Päivittelen varmaankin illemmalla listaa. Uudelle tervetuloa :flower:

Poppeliini ja kolmas muru 22+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MARMAx4
Täällä on nyt myös käyty siellä kauan odotetussa rakenneultrassa ja kaikki näytti olevan aivan kunnossa. :)
Poikaolo vaihtui sitten samalla tyttölupaukseksi mutta jostain syystä uskon edelleen että se olisi poika.. En tiedä miksi mutta joulukuullahan sen sitten varmasti näkee.
Ystävällinen ultraaja oli ainakin ja antoi 4 kuvaakin mukaan joten positiivinen olo jäi tuosta reissusta.
Maanantaita nyt odotellaan sitten että saa neuvolasta sen raskaustodistuksen niin kelaan saisi lähetellä papereita. Tai eikös sen muuten netissäkin saanut tehtyä?

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! Olen joka päivä ketjua seuraillut mutta hyvin harvoin jaksan mitään kirjoitella.

Vaatteita tekisi mieli alkaa jo pesemään ja silittämään valmiiksi tuonne lipaston laatikkoihin. Saa nähdä kauanko maltan olla ennenkuin niitä pesen kun viikkoja olen ajatellut että rakenneultran jälkeen sitten.. Katsotaan.. :)

Olen muuten 23 täyttänyt alkuvuodesta ja R-Kioskilla töissä kuten joidenkin kanssa oli aiemmin puhetta..
 
Heippa!
Kiitos Poppeliinille uudesta pinosta taasen!
Ja hienoa Muisku että ultra ei tuonut huonoja uutisia!! Nyt vain hyvillä mielin ja raskaudesta nauttien eteenpäin:heart:
Ja tervetuloa taas Suomeen Neljäskö !
Ihan huikeasti on tullut ultrista tyttölupauksia!!
Huomenna juuri tähän aikaan on meidän ultra.. huh.. jännittää mutta jotenkin kuitenkin rauhallinen olo.. olen jo ollut huolissani kaverista kun tuntuu että on rauhallinen potkujen suhteen mutta nyt parin päivän sisällä ovat voimistuneet ja lisääntyneet selvästi!
Myös omasta kropasta on tullut juttua, täällä myös loma tuotti lisää kiloja ja herkut maistui joten nyt kun loma loppui niin jäi myös herkut ja ylimääräiset hiilarit.. vuoden olen karppaillut enemmän tai vähemmän ja päätin jättää nyt pois valkoiset jauhot, karkit , pullat , valkoiset pastat ja perunan. Oma neuvolatätini on myös ns. karppaaja ja rohkaisee ja antoi luvan ko. asialle joten näin mennään! Oma olo on NIIN paljon parempi eikä turvota ym joten siksi aloitin! Toki ruisleipää ja kuituja täytyy saada joten en meinaa todellakaan olla mikään tiukkis asiassa enä koskaan ole laskenut yhtään mitään makroja ym ym. Eli ihan mututuntumalla mennään ja niin kuin hyvältä tuntuu!

Haluaisin niin laittaa myös kuvan masukummusta, katsotaan jos huomenna puolivälin kunniaksi ja ultran jälkeen osaisin olla niin fiksu että osaisin:D

Mutta nyt siis jännäilemään huomista ultraa ja illalla menen pitkästä aikaa jumppaan!!!!! Ihanaa!!

Hipu+ masuasukki 19+6
 
Heipsistä vaan täältäkin suunnalta!

Muiskulle onnea hyvistä ultrakuulumisista.Tai siis hyvä,että tilanne ei ollut ainakaan pahentunut :heart:. Sekä onnea taas hyvistä ultrakuulumisista kaikille muillekin rakenneultrassa käyneille.Tyttölupaukset senkuin vain kasvavat...kohta alan itsekin uskomaan,että tyttö on tulossa,vaikka poikaolo tähän saakka ollut =).

Täällä myöskin käyty tänään neuvolassa ja kelanpaperit tuli mukaan.Pitääpäs täytellä pikapuolin,jotta saa postilaatikkoon viedä.Mutta kun minäkään en osaa edelleenkään päättää kumman ottaisi,pakkauksen vai rahan.Huoh,vedän varmaan pitkää tikkua jos päätöstä ei muuten synny :whistle:.Neuvolassa siis kaikki kunnossa.Painoa ei ollut tullut yhtään,hb oli 128,vaikka olin ihan varma että se on romahtanut enemmän alaspäin,kun olen ollut ihan sika väsynyt viimeaikoina.Voisin nukkua kellon ympäri vaikka joka päivä.Sf-mitta huiteli minullakin yläkäyrän yläpuolella eli oli 24cm :whistle:.Ja syke oli 145.
Seuraava neuvola onkin jo neljän viikon päästä eli jo tämän kuun lopussa.Sitä ennen kuitenkin rakenneultra 25 päivä,jota jo odotan ihan malttamattomana.

Ai niin...ja miiralle tervetuloa mukaan joukkoomme =)


adalmiina ja sitso 22+6
 
Tinkerbell taisi kysellä kantoliinoista. Meillä mentiin esikoisen kanssa ilman vaunuja, pelkällä kantoliinalla. Olen sen tainnut jo pari kertaa näissä auto/vaunukeskusteluissa mainitakin.:D

Meidän mielestämme homma toimi hienosti. Mies oli ihan messissä, vauva kotiutui sairaalastakin isin kantoliinassa (minä taluttelin pyöriä), kun matkaa oli vain pari kilometriä ja kaunis kesäsää. Kantoliinan plussia ja miinuksia meidän kokemuksesta:

+ mahtuu pieneen tilaan (esim. reppu)
+ helppo pestä, kannattaa olla useampi liina tätä varten
+ vauva on etenkin viileällä/ kylmällä ilmalla helppo pitää sopivan lämpimänä, kun sitoo liinan takin alle
+ vauvaa ei tarvitse pahemmin pukea ulos lähtiessä. Lakki, tumput ja töppöset riittävät hyvin.
+ helppo esim. luonnossa liikkuessa, bussissa ja kaupoissa, mahtuu takuulla sisään kaikista ovista, hisseihin, liukuportaisiin ja yleisiin vessoihin
+ joissain sidonnoissa voi imettää (itse en tätä kylläkään kokeillut, aion kyllä tämän seuraavan kanssa kokeilla)
+ isomman vauvan voi sitoa selkään tai rinnalle kasvot eteenpäin niin, että katseltavaa riittää
+ jos harrastaa vessahätäviestintää/ pisuttaa vauvaa, vauva ei yleensä pissaa liinassa ollessaan ainakaan ilmoittamatta siitä kitinällä
+ kapalomaisen napakka sidonta, tuttu syke ja tuoksu sekä liikkuva syli rauhoittavat itkuisen vauvan (meillä) sängyssä silittelyä tehokkaammin. Lisäksi samalla voi puuhata joitain kotitöitä tai hommailla esikoisen kanssa.
+ eri sidonnat erilaisilla liinoilla ovat todella monikäyttöisiä. Lyhyt liina on nopea, kevyt ja viileä (itse käytän tähän yhtä tukevaa kaulahuiviani), pitkällä n. 5m liinalla saa pienellekin vauvalle tukevan ja turvallisen sidonnan, tai isommalle tukevan selkä/rintareppumaisen sidonnan. Muitakin malleja on (rengasliinat, neliöliinat...), mutta niitä en itse ole kokeillut.
+ runsas syli, liike ja kosketus ovat vauvalle hyväksi, ja näitä "liinavauva" saa varmasti tarpeeksi. Ne edistävät sekä kiintymyssuhteen, tunnepuolen että motoriikan kehitystä.
+selän pyöreäksi tuettu asento on pienelle vauvalle luontainen ja terveellinen.
+ halpaa kuin saippua vaunuihin verrattuna. Esim. 5m intianpuuvillaa maksoi kangaskaupassa 30e, ja siitä saa kaksi pitkää ja yhden lyhyen liinan. Paksun trikoon hintaa en ole katsonut, mutta tuskin se paljon kalliimpaa on.

- sidontoja pitää harjoitella ajan kanssa muutaman kerran, ennen kuin lapsen saa niihin mukavasti ja tukevasti. Kantoliinailussa kokenut opas on tässä hyvä.
- kurakelillä pitkää liinaa ulkona sitoessa on hankala pitää liinan päät puhtaana. Onnistuu sekin, kun bongaa jokun penkin/kiven/ muun kurattoman paikan.
- jos liinailun aloittaa vasta isomman kanssa, lapsi voi kummeksua tiukkaa pakettia, eikä siihen ehkä halua/jaksa itkevää lasta totuttaa. Vastasyntynyt kyllä tottuu liinaan, onhan hän kohdussakin kippurassa.
- mummot ja kummit pitää opettaa käyttämään liinaa, ennen kuin he voivat lähteä ulkoilemaan vauvan kanssa. Meillä molemmat mummot käyttivät liinaa useamman kerran, kun vauva oli muutaman tunnin hoidossa.
- liinan kanssa ei voi lähteä juoksulenkille
- kauppareissuja ei tee mieli tehdä kävellen

Muitakin hyviä ja huonoja puolia on varmasti, nämä nyt vain itselleni nousivat ensimmäisenä mieleen. Esimerkiksi vauvalle pitää muistaa antaa myös "liinatonta" aikaa kotona, jolloin hän saa tunnustella raajojaan ja harjoitella liikkumista. Meillä tämä ei kylläkään ollut ongelma, sillä vauva nukkui päiväunensa omassa sängyssä, ei liinassa, ja hommaili muutenkin sohvalla/ lattialla hereillä ollessaan (silloin kun viihtyi).

noin 6kk iässä, kun lapsi oppi istumaan, meille tuli liinan lisäksi rattaiksi muuntuva pyörän peräkärry. Aluksi sitä käytettiin vain rattaina ja "kauppakassina" liinailun lisäksi, ja ehkä 9kk iässä alettiin myös pyöräillä. Liina oli aktiivisessa käytössä n. 1,5 vuotiaaksi kärryn rinnalla, silloin tällöin käytin sitä noin 3v asti.

Eka kuva synnytyssairaalasta, joten sidonta ei ole vielä "hioutunut", toisessa kuvassa vauvalla on jo useampi kuukausi ikää.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuisku81
Täällä ilmoittautuu vielä uusi jouluvauvan odottaja, hei vaan kaikille :)Olen lueskellut kyllä palstaa raskauden alusta asti ja elänyt mukana muiden odottamisessa, ei ole vaan saanut niskasta kiinni, että olisi itsekin kirjoitellut. Nyt rohkaistuin ja ilmoittaudun mukaan.

Ensimmäistä lasta odotellaan miehen kanssa ja ihan untuvikkoja ollaan koko odotuksessa vaikka molemmilla jo ikää vähän yli kolmekymmentä vuotta. Yhdessä ollaan oltu noin 2,5 vuotta ja kovin onnellisia tulevasta perheenjäsenestä. Näin ensimmäistä odottaessa otan innolla vastaan äitiyspakkauksen, muutenkin kun vielä hakusessa mitä kaikkea sitä oikeastaan tarvitaan pienen vauvan hoitoon. :ashamed:

Omasta odotuksesta; alkuraskaus meni tuntemuksineen ja oloineen varmasti ihan normaalien "käyrien" mukaan, mutta pieni pelko tietenkin keskenmenosta taustalla, joka varmasti oli jokaisella odottajalla. Nyt tullut hieman "mutkia" matkaan. Jouduin jäämään muutama viikko sitten sairaslomalle päivittäin sekä rasituksen jälkeen tulevien kipeiden supistuksien takia, kerran tuntui jo siltä että meinasi pikkukaveri puskea pihalle Sad Paikat eivät onneksi ole vielä pehmenneet, nyt lepäillään kotona ja otetaan rauhallisesti. Kesälomareissu espanjaan laitettiin jäihin, kun neuvolalääkäri antoi lentokiellon, mutta kyllä sitä mieluummin täällä kotosuomessa on turvallisesti jos jotain sattuu ja haluan pitää tämän vauvan matkassa mukana ainakin joulukuulle. Olen hoitoalalla töissä, akuutilla vuodeosastolla missä työpäivät välillä niin hektisiä, että painetaan 8 tuntia taukoamatta ja siirretään painavia potilaita, työvoima vajetta myöskin. Eka kertalaisena en tyhmänä varmaan osannut myöskään kunnolla hellittää tahtia työssä tai kotona ja tulos oli tämä. Supistelee vieläkin päivittäin, mutta eivät ole enää kipeitä, pelkästään epämiellyttäviä. Nyt on laitettu vauvan ja oma terveys etusijalle.
Onko täällä muilla ollut vielä supistuksia?

Muisku: Onneksi ette saaneet mitään huonoja uutisia, toivotaan että kaikki menee hyvin. Ihmeen pitkät neuvola välit teillä kyllä on, kyllä hemoglobiini, RR ja proteiinit virtsasta pitäisi tarkistaa nyt raskauden aikana useammin. Meillä on onneksi ollut neuvola ajat tasaisesti 4 viikon ajan vaikka on kesä ja omalla terkalla harjoittelijoitakin. Niin ja päästiin silloin vielä ylimääräisenä neuvolalääkärille kun minulle tuli kipeät supistelut tiheään, tarkistivat ultralla pikkuisen ja kohdunkaulan tilanteen ettei ollut päässyt pehmenemään tai avautumaan.

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista. Meidän vasta ensi viikolla 9.8.



*angeleyes*/32/esikoinen/LA19.12/SATKS
20+1
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! =) Itsellä olisi rakenneultra vasta ensi viikon perjantaina.. Pitkältä tuntuu odotus. : /

Omasta kehosta ja minäkuvasta olitte täällä puhelleet. Itsellä ajoittain seksikäs ja kaunis olo. Haluaa vaatteilla korostaa mahaa, vaikka jotkut saattavat sitä vielä ihan vain "läski"mahaksikin luulla. :D Ajoittain taas olo on todella ruma ja lihava. Olen saanut teinivuotenikin viettää ilman sen suurempia finnejä, mutta nyt niitä on rintakehässä ja naamassa, ihan vaikka toisille jakaa. Pikkuhiljaa tuntuu niittenkin tuleminen onneksi helpottavan.
Enemmän meillä ehkä raskauden aikana ollut ongelmana itsevarmuuden puutos. Mielessä välillä ihan tyhmiäkin ajatuksia siitä, ettei mies muka minua haluaisi/rakastaisi. Kehuu kyllä kauniimmaksi kuin koskaan, kertoo rakastavansa ja pitää hyvänä ja hellii. Ja näitä ajatuksia ei siis koskaan ole ollut ennen raskautta.. Hormonit... :D
Väsymys ei vain tunnu hellittävän ikinä ja tuntuu, että mitä väsyneempi on niin sitä itkuherkemmällä tuulella täällä ollaan, miesparka :( :LOL:

Mutta kaikenkaikkiaan, olo on onnellisempi kuin ikinä ja pienokainen on niin kauan odotettu ja haluttu lisä meidän perheeseemme. Tuntuu siis tyhmältä "valittaa" joskus pienistä jutuista ja vaivoista.

Täällä ikää on 23v vauvan syntyessä. :)

Mites teillä muilla on ollut lääkärikäyntejä näin raskauden aikana? Kun itsellä ei ole ollut vielä yhtäkään neuvolalääkäriä, vaikka nyt ollaan jo viikoilla 18+5. Missä vaiheessa lääkärikäynnit yleensä on? Vaihteleeko nekin paikkakunnittain? Meillä nyt terveysasemalla sulku vielä tämän viikon ajan, kun on kesälomat menossa joten en sieltäkään ole päässyt asiaa kyselemään. Ja seuraavaksi sitten tosiaan on rakenneultra 12.8 ja loppukuusta tavallinen neuvolakäynti.

angeleyes kyseli supistuksista. Täällä kivuttomia supistuksia ollut jonkin verran. Välillä myös alamahassa tuntuu koviakin repäisykipuja töitä tehdessä. Itse olen ammatiltani lähihoitaja (niinkuin näyttäisi moni muukin olevan) ja työskentelen vanhainkodissa, pääosin vuodeosaston puolella. Painavimpia vanhuksia en uskalla enää kunnolla hoitaa juurikin näiden kipujen ja supistusten takia. Osa työkavereista onneksi ymmärtäväisiä, mutta osa taas...
Kerran kävin jo terveyskeskuksessa kyselemässä, että mikä normaalia ja mikä ei, kun itsellä ensimmäinen raskaus menossa ja ei tiedä onko liiankin varovainen. Lääkäri käski "levätä kunnolla" ja kirjoitti kolme(!) päivää sairaslomaa.. Että kunnolla levättiin juu...
Välillä tuntuu, että hellittää pitäisi, ennen kuin oma kroppa sanoo sopimuksensa irti. Selkäsärkyä nimittäin on nyt jo aika kovasti työpäivän päätteeksi. Mutta katsotaan nyt, päivä kerrallaan. :)

Tämä taitaa lähteä kotoa makailemasta talolle vähän remontti"avuksi", että pääsee joskus muuttamaankin. Ihanaa tulevaa viikkoa kaikille! :wave:

iseeyou & Onni-Ilona 18+5
 
*angeleyes* tervetuloa!
Mulla oli supistuksia viikolla 11-12! Koskaan aiemmissa raskauksissa ei edes harjoitussupistukset alkaneet noin aikaisin ja nyt oli joukossa kivuliaampiakin. Tuli rehkittyä liikaa terassia rakennellessa, lautojen kantaminen, kyykistely ruuvatessa jne. ei sitten ollut sopivaa jumppaa! :D
Lepo auttoi, heti vähenivät ja reilun viikon jälkeen loppuivat. Nyt supistelee vain jos (kun!) kyykistelen ja kumartelen lasten lelujen perässä liiaksi.
Niin ja lääkärillä en ole käynyt, jätin ekan väliin, joten kohdunsuun tilannetta en tiedä.
Omaa kroppaa kannattaa kuunnella ja ottaa iisisti. Hyvä että sait sairaslomaa. =)
 
Viimeksi muokattu:
Muisku Olishan se ollu ihanaa että lääkäri olis voinu 100% varmuudella sanoa että kaikki on täysin kunnossa, mut sitähän ne ei ikinä voi luvata. Mut hyvä ettei mitään hälyttävää näkynyt.

Ensku onnittelut hyvistä uutisista.

(.) Kaks tosi huonosti nukuttua yötä takana. Lonkkia särkeny läpi yön, aina se lonkka jonka päällä nukun ehtii kipeytä ennen kun herään. Ja tyynyä oon yrittäny pitää polvien välissä jo muutaman viikon mut nukkuessa se aina siirtyy pois paikoiltaan. Niska on aivan jumissa ja aamulla oli aivan kauhee päänsärky, oli tosi kiva herätä siihen. Suonenvedot on taas tulleet takasin ja niidenkin takia piti pommpia ylhäällä. :headwall: Kaiken lisäks mies oli jäänyt yöks sohvalle nukkumaan, enkä sit yöllä voinu häntäkään pyytää halaamaan. Ens yön saa mies tasan tarkkaan tulla mun viereen nukkuman.

Halut on ihan normaalisti tallessa. Mulla ei ikinä ole raskaudet tai imetykset vaikuttanu.

Oma kroppa Mä tykkään olla isomahanen, siis vauvamahan takia, muuten kun oon vaan ylipainoen niin raskaana ollessa on ihanaa kun maha saa olla iso. Iho ei ole kertaakaan raskauksista kärsiny ja esikon kanssa hiuksetkin oli ihan normaalit. Kuopuksen kanssa hiuksia lähti näillä paikkeilla ihan hirveesti. Kampaajakin sano et varmaan 1/3 oli lähteny, mut onneks niitä on sen verran ettei muut mitään huomannet. Kuopusta imettäessä huomasin yhtäkkiä meikatessa että ihan joka ikinen ripsi oli katkennut niin että suunnilleen puolet pituudesta oli poissa. Onneks ne kaikki katkes samasta kohtaa niin ei ollu aivan älyttömän näköstä. Tällä kertaa on ainakin vielä, hiukset ja ripset tallessa.

Neuvola on 9.8. Meillä on samalla kuopuksen 1,5v neuvola. Edellinen oli joskus 20.6 paikkeilla just ennen kun lähdettiin Lontooseen.

Kantoliina Esikon kanssa kokeilin eikä siitä tullu mitään kun poika ei kertakaikkiaan viihtyny siellä. Kuopuksen kanssa käytin sitä kerran kun piti esikko hakea päiväkodista ja vaunuihin oli tullu rengasrikko. Kuopus viihty siinä ihan hyvin mut kangas oli joustamatonta niin koin sen sitomisen hankalaks. Nyt ajattelin hankkia kantopussin.

Uusille tervetuloa!

Fantaihana 21+6
 
Neuvolalääkäri Olisko esikon kanssa ollu kaks lääkärineuvolaa, eka joskus nt- ultran aikoihin ja toinen joskus myöhemmin. Sen jälkeen on alettu korvaamaan ekaa lääkärineuvolaa nt-ultralla, eli kuopuksen kanssa olis ainoa lääkärineuvola voinu olla joskus rv 26 paikkeilla. Olen töissä ja neuvolakortti on kotona, mut suunnilleen noilla viikoilla varmaan oli. Nyt kun insuliinin takia joudun käymään noissa ylimääräisissä lääkäriultrissa äitiyspolilla niin diabeteshoitajan mukaan ei neuvolalääkäriä tarvittais ollenkaan.

Supistuksia kahden edellisen kanssa ekat supistukset oon tuntenu vasta kun synnytys on lähteny käyntiin. Kuopuksen kanssa ne tuli heti säännöllisesti 4-5 minuutin välein ihan ekasta supistuksesta lähtien. Tokasta tai kolmannesta supistuksesta soitin jo synnärille ja ilmotin että tuun sinne parin tunnin sisään kunhan saan esikon kanssa aamutoimet hoidettua ja isovanhemmat hakemaan pojan hoitoon. Ainakaan tähän menessä en taaskaan ole tuntenu yhtä ainuttakaan harjotussupistusta, tosin en kuopuksen kanssa tuntenu mitään jälkisupsistuksiakaan. Ne kun uudellensynnyttäjällä voi olla aika kauheita.
 
IIKS pakko tulla nyt tännekin ilmoittamaan, että huomenna on siis se kauan odotettu rakenneultra... Ei vois ihmistä kyllä enempää jännittää! Toivotaan nyt, että kaikki on kuitenkin ihan ok, ja ihan kiva lisä ois jos sais sukupuolenki tietää.. :)

Niin ja uusille tervetuloa! :heart:
 
Heip
Tässä lueskeltuani noita teidän muiden juttuja aloin miettiin et mulla ei kyllä neuvolakäynneillä ole katottu ku paino,sydänäänet,hb ja rr,mittään mittoja tai pissa tai sokereita ei oo katottu kertaakaan,onkohan ihan normaalia vai vaihteleeko tämäki paikkakunnittain?? :confused:
Ns. kela-neuvolastakaan kukaan ei oo puhunu mulle mittään eli koskahan seki mahtaa olla??? :confused:
Musta alkaa tuntumaan et se meän terkkari ei nyt ihan kaikkea ole hoitanu mitä pitäs :( Lääkäriki kysy multa et miksi sulle on laitettu lähete sairaalaan ku oli se rakenneultra lähete laitettu,olin vaan et eikös se sun kuulus tietää ja eikös siellä kuulu käydä?? Ei se nuori lääkärityttö osannu sanoa mittään oli vaan et jaa en mie tiä mee nyt sit käymään kerran lähete on laitettu... : /

Joo tulipas taas tekstiä,anteeksi vaan avautumiseni mut alko jotenki sieppaan itellä ku muilla tuntuu hoituvan asiat paremmin ku itellä noilla neuvolakäynneillä :'(

höyhen ja tonttu 22+3 :heart:
 
höyhen etkö ole kertaakaan jättänyt pissanäytettä neuvolassa? Neuvolakortissakin on se kohta mihin ne merkkaa proteiinit ja sokerit pissasta. Ei kyllä pitäisi olla mitenkään kuntakohtaista. Hb:tä ei mitata todellakaan joka kerta normaalisti, ehkä noin 3-4 kertaa raskaudessa on se normi. Sf-mittaa aletaan usein mittaamaan vasta rv 20 jälkeen, mulla siis otettiin tänään se ensimmäistä kertaa (rv 22+1). "Kelakäynti" on se jolloin saa paperit kelaan, eli kun raskaus on kestänyt 154 päivää (meniköhän oikein) saa neuvolasta paperin jolla voi sitten hakea äitiysavustuksia. Ei siitä pakosti erikseen mitään mainita.

Neuvolalääkäri oli mulla rv 13, toka olis joskus rv 26-28 ja viimeinen sitten rv 35-36 tienoilla. Mullakin tulee Taysin äitipolikäyntejä niin paljon että varmasti jää neuvolan loput lääkärikäynnit välistä. En näe mitenkään tarpeelliseksi (eikä terkkakaan) että tuplasti pitäisi tutkimukset tehdä. Monissa kunnissa on eka lääkärikäynti jätetty välistä varmasti säästösyistä.
 
Täällä eka neuvolalääkäri oli rv 11. Neljä kertaa ollut neuvola ja kolmesti on pissa tutkittu.
Tänään TYKSin lääkäri kyllä ihmetteli että miksei tällä painoindeksillä ole jo sokerirasitusta tehty. :confused: Vajaan parin viikon päästä neuvola ja siellä sitten KELA-asiaa.

Mites käy kesälomien äitiyslomalla? Eli kertyykö normaalit lomat ja pidetäänkö ne sitten äippäloman jälkeen? En ole vielä mitään käytännön asioita päässyt kyselemään kun kaikki pomot lomilla.

Ensku ja Poju 21+5
 
Äitiysloman aikana lomat, eläke ja ikälisät (jos sellasia tulee) kertyy normaalisti. Äitiysloma on työssäoloon rinnastettavaa aikaa. Aikuiskoulutustukea haettaessa katsotaan myös työssäoloks. Hoitovapaalla lomaa ei kerry. Tai mulla kertyy kun teen töitä tässä samalla.
Loma pidetään äitiysloman jälkeen, yleensä kai ennen hoitovapaata. Vai voiko sen säästää koko hoitovapaan ajan. Itse oon kaks kertaa pitäny loman hoitovapaan aikana kun oon kuitenkin ollu samalla töissä. Esikon kanssa 100% ja kuopuksen kanssa vähän vähemmän, siis hoitovapaa aikana.
 
  • Tykkää
Reactions: MARMAx4
Huomisiin ultriin tsemppiä, uutisia odottelessa :wave:

Mulla matkan jälkeen maha ollut sekaisin, aamuyöllä sain tunnin istua vessassa ja pakko oli aamulla mennä lääkäriin. Viikko saikkua eikä työpaikalle asiaa ollenkaan.. Vähän harmitti kun olin odottanut että pääsen töihin kun enään kk vakkarityötä jäljellä, sitten jään kotiin lasten kanssa ja keikkailen 1,5kk vaan.
No, ehkä ihan hyvä näin. Pumpusta ottanut jotenkin parina päivänä pelkkä rappusten kävely yläkertaan, ei normaalia mulle. Onneksi sydämen uä ens viikolla niin näkee onko kaikki ennallaan. Se tulee myös osaltaan vaikuttamaan siihen miten tämä vauva synnytetään.. alakautta haluaisin niin kuin muutkin tulleet, mutta terveyden mukaan mennään.

Ja kuten joku kyseli niin äitiyslomalta kertyy lomapäiviä, hoitovapaalta ei.
Mutta öitä ja kaikille mukavaa viikon jatkoa!!

prinsessa 21+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä