***Joulukuun Pikkutontut JOULUKUUSSA*** ? Nyt on meidän kuukausi ?

Miimau Mä oon sun kanssa täällä vielä tän viikon loppuun asti, ettet oo yksin :) En oo tuolla tammikuisissa, en oo jaksanu liittyä sinne.

Huomenna olis neuvola ja sit tiedetään miten tää viikko menee, perjantaina tai lauantaina on käynnistys viimestään. Alkaahan tää tosi tuskaa jo olemaan, öisin ei nukuta ja päivät menee makoilessa ku ei pysty enään tekemään mitään. Mutta kaipa tää tästä helpottaa :)

- Sokruli ja pikku neiti 41+0 -
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Onnea vauvautuneille jälleen :flower:

Nonniin ultrassa käyty,painoarvio pojalle 3800g :O mutta sanoi kumminkin että voi heittää jonkin verran,kaikki hyvin masussa.

Ja sitten se kohdunsuun tilanne,kertokaas viisaammat että mitä tarkoittaa jos on sormelle auki? eli siis kohdunsuuko jo auki vai mitä,en ole ihan varma enkä siinä tohinassa älynnyt kysellä tarkemmin,oon kyllä siitä kuullut puhuttavan mutten nyt ihan varma ole asiasta.

Sanoi että voi syntyä koska vaan,supparit siis saaneet jotain aikaan,pää tuntui jo aika alhaalla kun tunnusteli ja sanoi muutaman sentin olevan vielä jäljellä tarkottikohan nyt sitten kohdunkaulaa?

Miten jos kohdunsuu kaulaa on vielä jäljellä mutta kuitenkin auki sormelle? oon ihan pöhelö näiden kanssa. :LOL:


Jokatapauksessa lääkäri sanoi että vähän pyöräyttää sormella jos se lähtis sieltä tulemaan,vitsillä heitti mutta sen jälkeen alkoi tulla kipuakin ja kävely on nyt vaivalloista että tais vähän tosiaan pyöräytellä :D sattuu niin paljon.

Kuulemma jos supistukset ei ole kipeitä niin eivät ole muita ku ennakoivia,eli siis täällä minäkin vielä varmaan olen jonkun aikaa kirjottelemassa,jos niitä kipeitä ootellaan.

Kuitenkin sanoi että lähtö voi tulla milloin vaan,sen verran vissiin kypsynyt kuitenkin ja sanoi että toivottavasti supistelee päivittäin,nii sais jotain aikaan.

Nyt en oo tainnut tänään tuntea kunnon supistuksia, eilen sitäkin enemmän.

Niin ja neuvolasta soiteltiin ja sinne täytys varata viimeistä aikaa loppuvkolle huomenna,ja jos ei ole syntyäkseen ennen ensvkoa,niin sit ois se yliaika polikäynti edessä ensvkolla ja neuvolakäynnit loppuu tälle vkolle.

En tiedä mitä tässä pitäs nyt aatella,no jospa se sormien pyöräyttely vähän sai jotain aikaan,ja sitten vielä paineli alhaalta häpyluuta ulkopuolelta ja se vasta ikävältä tuntuikin kun leipoi kunnola ja se paine on just siinä kohdassa älytön,koitin vaan purra hammasta yhteen.

Ajattelin kanssa kokeilla niitä kumeja alkuun nänniin jos kovin ovat kipeät,etten meinaa ostaa sitä pumppua ennenkuin tietää miten se imetys lähtee sujumaan.

Tsempit synnyttämään lähtijöille! :hug:

jemina81 ja poitsu 40+3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvautuneille ..nyt kun maltoin onnitella omalta leijumiseltani ;)

jemina sulla on siis kohdunsuu auennu sormelle, eli noin sormen leveyden verran. Kaulaa varmaankin on se muutama sentti jäljellä, mullakin viime raskaudessa oli vikassa tarkastuksessa sormelle auki ja kaulaa pari senttiä jäljellä.

Rintapumpuista oli ollut puhetta, ite en sellaista ole hankkinut enkä hanki. Kun pojat syntyi, sattui vikana päivänä osastolle todella old school kätilö joka opetti lypsämään käsin. Erittäin hyvä ja tehokas tapa lypsää eikä tarvii ostaa pumppuja, niiden käyttöaika on kuitenkin aika lyhyt. Kukin tavallaan tietysti mutta ite vältän turhan tavaran hankkimista ja se käsin lypsy sopi mulle ainakin hyvin. Vähän se työlästä on ennenkun on tekniikka kunnolla hallussa mutta aika nopsaan sen oppi.

Mutta joo, tänään oli sitten vika äitipolikäynti, sattui sama lääkäri kun synnytystapa-arviossa ja se ihmetteli suuresti että minkä takia mun on pitäny oottaa näin pitkälle että saan sektiopäivän kun koko ajan on ollut tiedossa ettei voida käynnistää. Sanoi että viime käynnillä ois jo pitäny antaa aika. Mutta parempi myöhään kun ei millonkaan, on tosi huojentunut olo kun tietää että huomenna saadaan nähä kuka tuolla masussa oikein on myllännyt :) Painoarvio oli 3,8kg ja mitään edistystä ei vieläkään ollut kohdunsuulla. Vauva liikkui kovasti ja kaikki on hyvin. Olo on mulla flunssan takia vähän kehno, mutta leikkausosaston hoitsu soitti äsken ja sanoi että ei oo hätää, saan aamulla lääkettä ja ainut mitä siinä on niin yskä voi olla hankala sen haavan kanssa. Onneksi ei oo ainakaan vielä yskittänyt. Tunnin ajan saan vielä syödä normaalisti, sitten soppaeväillä loppuilta, kahen jälkeen yöllä sitten ei enää mitään syömisiä ja juomisia. Pojat vietiin jo aamulla mummille, polireissun jälkeen vietiin yöpymiskamppeet niille vielä. Kerroin että huomenna otetaan äitin maha pois ja että äiti on sairaalassa monta päivää kun se vauva syntyy. Kovasti olivat räkäsiä ja yskäisiä, toivottavasti tervehtyvät nopeasti että pääsisivät sitten sairaalaan kattomaan. Aika ikävä tulee jos seuraavan kerran nähään vasta kun kotiudutaan.

Ei se vissiin auta kun lähteä laittamaan vauvalle sänkyä valmiiksi ja pakkaamaan oma kassi :) Soitin mun vanhemmille ja anoppilan väelle tietty kerrottiin leikkauksesta kun pojat ovat siellä sen aikaa, muuten en aatellu huudella asiasta. Ja tottakai mun mummo soitti päivällä ja kaupassa nähtiin yhtä kaveria, molemmille sujuvasti valehtelin ettei oo mitää uutta tietoa asiasta ;)

Näihin tunnelmiin, hyvää vointia kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: jemina81 ja Miimau
Heippa taas,voiko käynnistystä vaatia vkolle 41 vai miten ne arvioi sen milloin se käynnistys tapahtuu?
täällähän siitä on ollut puhetta,mutta ku en millään jaksais lueskella noita kaikkia viestejä taaksepäin :) mulla on ensvkolla se yliaika kontrolli ja mietinkin että millä perusteilla ne sit sen päätöksen tekee? kun täällähän on niitä jotka siinä on käyneet :snotty:

jemina81 ja poitsu 40+3
 
OI ihanaa että täällä pyörii porukkaa niin ei tartte yksin olla :)!!!

Tänään kyllä s:t käyttöön ja kaikenmaailman nänninypläykset sun muut....;)
Tosin tämä flunssa olis kyllä varmasti aivan kamala synnytyksessä mutta silti...

Tirpalle paljon tsemiäääää!!!!!!!! IHANAAAAAAAAA, pian on oma pikkuinen sylissä :heart:

Miimau&Masuasukki 40+6
 
Onnea vauvoista ja ihanaa tirppa kun pääset vihdoin hakemaan oman vauvan kotiin :heart: Johan me se sulle suodaan!

Mulla on ollu tänään hyvän mielen päivä, kun eilen kerta oli känkkäränkkä ;) Siskoni on samassa sairaalassa kätilönä, mihin me mennään synnyttään, ja hän sanoi tänään, että eiköhän ne silloin keskiviikkona ala käynnistelemään. JEE!! jeminalle sen verran, että meillä neuvolan täti sanoi, että täällä käynnistetään yleensä viimeistään 42+0. Ja tosiaan sisko sanoi, että tuollon keskiviikkona kun mulla on 41+5, niin tuskin laittavat enää kotiin. Mutta esim. Sandrallahan just käynnistettiin 42+2, että riippuu näköjään sairaalasta :confused: Sen verran saattaa täälläkin heittää, että jos on kamala kiire ja ruuhka, niin ottavat osastolle ja alkavat käynnistellä sitten kun ehtivät. Muuten en kyllä tiedä, millä perusteella esim. mulle sanottais, että tuu kahen päivän päästä, niin käynnistellään... Eihän siinä ois kauheesti järkeä. Mutta tällä tuurilla just niin käy, ja voi sitä pettymyksen määrää siinä vaiheessa :p Noh, elättelen edelleen toivoa, että käynnistyis vaikka huomenna iltasella itsestään, tai sitten ne käynnistelis keskiviikkona heti aamusta. Oishan se ihanaa, kaks päivää eräpäivään :heart: Uskomatonta, että sekin päivä oikeesti koittaa. Kävin osteleen taas sairaalakassiin täytettä :D nyt se on täynnä herkkuja, ja mulle siellä odottaa joulukuun lukematon vauva-lehti ja miehelle auto-lehti! Pitää kyllä pakata vielä itelle joku oikee kirja, jos jään keskiviikkona, ja aletaan käynnistellä vaikka illalla vasta, niin tylsyyshän siinä tulee. Huomenna vielä syömään miehen ja vähän muun perheen kanssa. Sitten vaan odotellaan :heart:

pusukka & vauva 41+3 (loppu lähestyy...)
 
Huomenta!=) Tänään ois mulla taas neuvola, neuvolatäti aiko antaa mulle vyöhyketerapiaa (vai olikohan se oikee sana) vauhdittamaan synnytyksen käynnistystä, toivottavasti auttaa, en jaksais enään tätä jännityksen määrää et millo alkaa tapahtumaan. Aikasemmin mua pelotti toi synnytys, mut ei enään niin kauheesti ku oon lukenu noita synnytyskertomuksia (ku kaikki ei oo ollu niin pelottavia) ja toiseksi mä haluun että se ois jo ohi ni tuntuu siltä että ihan sama vaikka se oiski yhtä tuskaa ja kärsimystä. Aikasemmin kirjotin ku menee hermot "lapsen hoito- ja kasvatusneuvojien" kanssa, puhuin asiasta neuvolassa ni neuvolatäti oli ihana ja sano että minä oon lapsen äiti ja hoidan ja kasvatan lasta omalla tavalla (tietenki jären kanssa;D) tajusin sitte että niinhän se onki, ei mun tarvii kuunnella muiden löpinöitä asiasta jos en haluu ja se että mä oon sen lapsen äiti (tuntuu uskomattomalta ajatella että musta tulee ÄITI =) ). siis "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" (ärsyttävimpiä sanontoja mitä onkaan).
Mut onnea kaikille vaavin jo saaneille ja voimia niille jotka vielä sitä hetkeä odottaa =)

t. tytsy85 ja masuasukki 40+6
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau ja jemina81
Tytsy85: Just samaa oon ajatellut! Mä oon kans jo kuullut vaikka mitä neuvoa ja vaikka mistä mutta pitää itse kuitenkin luoda kokemuksien kautta ne "hyvät rutiinit" ja mulle ja mun lapselle sopivat jutut... ja voihan sitä välillä oikeasti tullakin hyviä neuvoja niiltä neuvojiltakin;) ja sitten niitä "minä olen aaaaina tehnyt niin että...."....blääh! OI VYÖHYKETERAPIAA!!! Ihanaa!!!! Oon kullut että se tosissaan on monilla käynnistänyt synnytysprosessin ja kuumella tuntuu myöskin taivaalliselta! Onpa mahtavaa että teillä on neuvolahlökunnalla osaamista!

Pusukka: Oi toivotaan että tosiaan käynnistävät silloin keskiviikkona:)!!!!!!!!! Nyt mulle tuli kova himo hakea itsellekin lisää herkkuja sairaalakassiin...nami nam! Ja jonkun lehden haluan myöskin itselleni ja miehelle myös. Tällä hetkellä siellä on vain pokkari. Läppäri olis pelastus!!!:)

Nyt tirppa on varmaankin sitten nyytinhakureissulla, jihuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!1:D Täällä odotellaan uutisia kärsimättöminä:):)

Miimau&Masuasukki 41+0 POKS!
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ketjussa aika moni "pääsi" tammikuun puolelle. Itse muistan esikoista odottaessa että ei ollut kuin muutama jotka joutuivat sinnittelemään helmikuulle (mulla la oli siis 21.1) ja oli jotenkin tosi orpo olo kun ei oikeastaan kukaan enää odotellut mun kanssa.

Miimau herkkuja kannattaa tosiaan olla jonkin verran heti kun syntyy. Itse olen jo joutunut jättämään ainakin suklaan pois kun masuvaivoja alkoi selvästi tulemaan. Ihan alussa kun maitoa ei vielä tule juurikaan niin ei niitä masuvaivojakaan voi olla = voi herkutella :p

Onkohan tosiaan niin ettei jouluaaton vauvoja tullut?? Vai onkohan vain vielä ilmoittamatta?? 1.1. nyt ainakin tuli 1 vauva, lisää odotellessa :wave:

Toinen päivä menossa nyt yksin lasten kanssa. Onneksi on vain vajaa viikko ja perjantaina on miehellä loppiaisen takia vapaata. Onhan tämä hulinaa kun on 3 alle 4-vuotiasta :whistle: Luulin että poika 1v8kk olisi se haastavin, mutta tuo vajaa 4-vuotias taitaakin olla se kiukkuisin tapaus. Selvästi uhmaa mun käskyjä/ohjeita ja tekee tyhmyyksiä kun esim. imetän. Poika taas on tosi kultainen kun imetän, tulee usein lähelle, tuo harsoja tai (imetys)tyynyjä.

Poppeliini ja tyttönen huomenna jo 4 viikkoa! :heart:
 
Tervehdys mammat :wave:

Niin samaa oon kanssa aatellut noiden neuvojen kanssa että voihan niitä kuunnella ja joitain neuvojakin kysellä, mutta tekee sitten niin kuin itse parhaaksi näkee,meidän vauvojahan ne on kumminkin eikä niiden neuvojien :)

Neuvola-aikaa varattuna nyt torstaille,se onkin sitten viimeinen kerta,kysyin samalla siitä että milloin on se yliaika sitten jos ei sitä ennen synny niin ensvkon maanantaina eli 10pvää vkosta 40 ois sitten se ja kuulemma siitä ei enää montaa päivää odotella,sais kyllä vaikka heti sen sit käynnistää,apua miten mä saan synnytettyä tän pojan jos se lähentelee 4kg :O tuskin ne voi ootella enää siitä kontrollista päiviä.

Supistuksia ei ole,eilen niitä tuli saunan jälkeen jokunen mutta siihen tais tyssätä ja nyt oon sillä mielellä jo että käynnistystä ootellessa,tuskin tässä tapahtuu mitään ennen sitä vaikka alakerta onkin vielä hellänä,vaikka eilen tulikin muutama vihlaisu suppareiden ohella ja hetkellistä jomostusta takapuolessa.

jemina81 ja poitsu 40+4
 
Nyt kun vähän tasaantun tää alku niin kerkee kommentoidakin :) Päivittäin kyllä täällä käynyt lukemassa viimeistenkin odottajien mietteitä :heart:

Onneksi kellään teistä ei ole enää pitkä matka siihen kun nyytit sylissä ja voidaan kaikki nauttia pikkuisista :heart: Tsemppiä viimeisiin päiviin, kohta sitä masua on jo ikävä :D Täällä ainakin pieni haikeus kun puhutte neuvolassa käymisestä :D Jotenkin vielä kun olin itse varautunut et joudutaan käynnistää ja odotella sinne 42rv:lle mikä ois ollu tulevana sunnuntaina.

Jotku puhui siintä kun tullut hyvä mieli positiivisista synnytyskertomuksista, hyvä että ne antaa uskoa ja luottamusta synnytykseen :) Mut kummasti sitä kestää ja jaksaa pitkän ja vaikemmankin synnytyksen vaikka se etukäteen kuulostais ajatuksena hirveeltä. Toki jokaiselle toivois "helppoa" synnytystä :flower:

ISOT jaksuhalit vielä odottaville :hug: Ja kovasti tsemppiä synnytyksiin!


Astre ja "Elsa" 6vrk
 
  • Tykkää
Reactions: jemina81 ja Miimau
Jemina: Jos mä olisin etukäteen tiennyt, että vauvalla on kokoa 68 grammaa vajaa neljä kiloa niin olisin etukäteen ollut kauhuissani. Mutta synnytys olikin ihan helppo, tikkejäkin tuli vain kolme.
Tosin mun eka ajatus kun näin vauvan noin kaksi sekuntia syntymän jälkeen oli, et miten jotain noin valtavaa tuli just sieltä mistä tuli! :D Ja tähän tuskin vaikutti vauvan paino millään tavalla.

PrinsessaV ja Paananen 3 vkoa
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau ja jemina81
Prisenssav:Kiitos noista sanoista,lohdutti kyllä paljon :|

varsinkin nyt kun soitin sinne sairaalaan ja kyselin vähän millä perusteilla ne käynnistelee,niin sanoi että kyllä ne oottelee sinne vkoon 42 jos kaikki on hyvin,kait ne tarkistaa tilanteen sit ensvkolla ja nyt tuli niin surullinen olo kun sanoivat että yleinsä luonto hoitaa ja että sormilla on laskettavissa ne joilla pitäs käynnistää,ja mähän tietty kuulun niihin ja vielä sanoi että helpompi se ois jos itekseen tulis kun että joutuvat käynnistämään,muutenkin pelottaa ihan kauheesti niin nyt kun vielä kuuli tuon että se on vaikeampaa yleinsä käynnistyksellä se synnytys :'( miten sen sit kestää,mun tuurilla tässä käy niin ja kuolen siihen kipuun,oon muutenkin tosi kipuherkkä.

Anteeks vuodatus,nyt tuli ekaa kertaa totaalinen epätoivo noista sanoista,kun alkaa olla jo niin lopuillaan,tiedän että muillakin odottajilla varmasti sama tilanne ja ajatukset jotka on samassa tilanteessa.

jemina81 ja poitsu 40+4
 
jemina jaan ajatuksesi nyt kyllä sana sanalta :hug: Huomenna äippäpolille, ja viikkoja 41+5. Toivon kyllä, että alkavat käynnistää, mutta MIKSI tämä ei käynnistynyt itsestään? Mun tutuista ei kellään ole koskaan jouduttu käynnistään yhtään synnytystä, vaikka tosi monilla on menny reilusti viikko yli. Mulla vauva on melko iso, laskeutunut ja kiinnittynyt monta viikkoa sitten, liikun melko paljon, koko raskaus menny muutenkin paremmin ku hyvin. Ja mullekin viimeksi neuvolan täti sanoi, että tosi harvoin niitä synnytyksiä joudutaan käynnistää. Mikä mussa sitten on vikana, kun multa joudutaan :ashamed: Ja nyt tietenki pelottaa, että synnytys venyy ja venyy eikä millään lähde kunnolla käyntiin ja lopulta päädytään hätäsektioon. Ja jos tuun joskus uudestaan raskaaksi, niin pitääkö kaikki loputkin synnytykset käynnistää? Onko mussa joku vika?? Täällä palstalla on onneksi ollu melko paljo niitä, kellä synnytys on käynnistetty, ja se lohduttaa. Mutta edelleen mua kiinnostais, että MIKSI luonto pettää tämmösessä asiassa. Pitää kyllä jutella kätilöiden kanssa ja neuvolassa, haluaisin tosiaanki ymmärtää.

Ei siis mitään merkkejä missään, oon päivän levähdelly ja yrittäny nauttia ehkä viimeisestä vauvattomasta päivästä, mutta eipä sitä näillä viikoilla enää paljo nauti. Ajatukset on koko ajan huomisessa ja mietin vaan, että jos ne passittaa meidät vielä kotiin. Kivahan se on, jos vauvalla on kaikki niin hyvin, että pärjää vielä mahassa, mutta tämä äiti ei tahdo enää pärjätä :ashamed: Mietin vaan, että mies menee lauantaina töihin taas loman jälkeen ja maanantaina kouluun, mullaki alkais jotain kouluun liittyviä velvollisuuksia parin viikon päästä. Kuvittelin, että meillä on tässä vaiheessa jo kahden viikon ikäinen vauva, ja että mies on saanut olla mun kanssa ensimmäiset viikot kokonaan kotona. Mutta höpö höpö, ei menny niinku kuvittelin. Ehkä mun pitäis vielä yrittää kaivaa jostain annos positiivisuutta, väsytän vaan itseni tällä märehtimisellä :headwall:

jeminalle kovasti tsemppiä nyt, ja muille kans. Enää ei voi ko luottaa siihen, että sitten kun saa sen vauvan ensin ulos ja sitten kotiin, niin nämäkin huolet unohtuu, ja kaikki tuntuu vaivan arvoiselta :hug:

pusukka & vauva 41+4
 
  • Tykkää
Reactions: jemina81
Käynnistyksistä mulla on kaikki kolme syntyneet käynnistelyjen ansiosta (rv 42+2, 40+0 ja 40+2). Tiedän todella hyvin teidän ajatukset siitä miksei kroppa voi toimia loppuun asti hyvin, on jotenkin pettynyt siihen ettei supistele itsekseen kunnolla / käynnistä synnytystä. Kuitenkin loppu viimein olen todella tyytyväinen näihin kolmeen käynnistykseen (en tiedä paremmasta ? :D ), eka nyt muuten sitten oli vähän karmeampi kokemus (en usko että siitä käynnistyksestä johtui, vaan mm.lapsen isosta koosta 4,6kg ja virheasennosta). Kyllä ne käynnistyksetkin voi sujua hyvin, älkää liikaa pelätkö :hug:
 
Voimia meille jotka tuskaillaan täällä vielä!!!!!!!!! Pusukka ja Jemina varsinkin, jaan ajatukset teidän kanssa tosi vahvasti :hug:

Ja Astrelle,Poppeliinille ja PrinsessaV:lle lämmin KIITOS lohduttavista sanoista!!! :flower:

Mä alan tosiaan mylskin olla huolissani että miks ihmeessä mun kroppa ei ala toimimaan itsekseen, mikä on pielessä... Mitä ihmettä tapahtuisi jos eläisin jossain 1600-luvulla?!?
No,onneks en elä vaan tässä hetkessä jolloin pystytään käynnistämään ja tutkailemaan vauvan hyvinvointia vatsassa, HUH!

Mulla tuntuu vain kipeitä vihlaisuja ilmeisesti vauvan tunkeutumisesta alaspäin... Pitkään se kuulemma on jo alhaalla ollutkin ja kiinnittynytkin. Suppareista en kyllä yhtään tiedä... Sellaisia kramppeja on kyllä ja kiristelyjä mutta ei vieläkään mitään säännöllistä kipeää. Tosin naapuri kertoi just että hänellä oli ennen sairaalaan menoa ollut vain outo olo, hiukan huonovointinen ja hän oli valvonut 3 yötä ja kun oli mennyt äitipolille tarkastukseen niin olikin huomattu että siellä on paikat kypsänä ja naapuri oli siltä istumalta saanut jäädä sairaalaan synnyttämään. Suppareita tahdittamaan oli kyllä tarvittu sitten oksitoniinitippaa mutta tosiaan voi näköjään näinkin käydä. Itsellä on myöskin ollut outo olo ja uni ei maistu mutta ehkä se on vain toiveajattelua...;)

Jännätään yhdessä kuka meistä on eka ja kuka saa kunniallisesti olla tämän hienon palstailuporukan viimeinen eli toisesta päästä eka!!! hih! :D

Miimau&masuasukki 41+0
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa ehdin lukemaan ja jopa kirjoittamaan... Onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä viimeisille odottajille! Ajatelkaa miten mahtavaa, että kaikki on saaneet terveen vauvan ja kaikilla on loppujen lopuksi kaikki hyvin :heart:

Itse olin lopulta 10 päivää sairaalassa. Synnytys alkoi rv 41+4 ja ehti kestää 24 h, siinä vaiheessa olin 5 senttiä auki ja kun kalvot puhkaistiin niin tuli vihreää puuroa. Vauvan sydänäänet alkoivat laskea supistusten aikana ja lopullinen päätös kiireisestä sektiosta tuli kun vauvan päästä otettiin verinäyte ja selvisi, että siellä on jo kova ahdinko. Niinpä vauva syntyi kiireellisellä sektiolla la-aamuna 17.12.

Saimme sitten molemmat infektion ja vauva lisäksi ilmarinnan. Vauva oli keskolassa yli viikon ja huh huh, se oli kyllä rankkaa! Ensin ihan kipeänä, ei tykännyt mistään kosketuksesta ja sai antibioottia ja särkylääkettä suoneen. Mulla sama juttu. Maidot meni nenä-mahaletkulla ja pikku hiljaa kun vauva voimistui niin alkoi imeä pieniä määriä pullosta. Mulla kuitenkin onneksi nousi maidot ja pumppasin ahkerasti, oli sekin aika touhua... Päivä päivältä sieltä kuitenkin toivuttiin ja joulupäivän iltana eli 10 päivän jälkeen saatiin lopulta molemmat terveen paperit ja päästiin kotiin. Nyt vauva syö pelkästään rinnasta vaikkakin rintakumilla, mutta siitä en nyt just jaksa stressata. Pääasia että on terve ja päästiin kotiin!!

Joulumamma meillä siis myös toi ilmarinta. Tuli ilmeisesti ensimmäisen parkaisun yhteydessä, toiseen keuhkoon tuli pieni reikä ja se meni kasaan. Keuhkoja seurattiin ja kuvattiin viikon aikana ja onneksi se parani itsestään. Miten teillä?

Siirryn kirjoittelemaan tuonne vauvapuolelle, toivottavasti loputkin täältä on pian onnellisesti siellä tai facebookissa. KIITOS teille mahtavasta tuesta odotusaikana, täältä on saanut vastauksen ja vertaistukea niin monessa asiassa!

Tuisku ja vauva 2,5 viikkoa :wave:
 

Yhteistyössä