***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Lapitar-77 ja viena, millä hoidolla teillä noi rd:t olikaan? pelkkä ruokavalio vai lääkitys? Minkälaiset sokruarvot teillä olleet?

Kun mul siis ruokavaliolla, paasto 4.8-5.3 suunilleen, jos ollut tosi huono yö takana niin ehkä 5.5-5.8 mut noita harvemmin. Kaikki aterian jälkeiset hyviä n. 6.5 paikkeilla. Korkein mitattu on 8.1 oikein raskaan+ hiilaripitosen ruuan jäliltä.

Viimeisin painoarvio oli sen 3200g rv:llä 35+5 enkä saanut edes mitään kontrolliaikaa saati käynnistyksestä puhuttu mitään. Onko pelkkä rd siis perusteena käynnistys päätökselle vai jotain muutakin mikä vaikuttaa???

Kauhee stressi vauvan koosta ja ettei se sit mahdukkaan ja taas sektioon :/ kun kukaan ei oo edes "tehnyt tietä" ennen tätä, harvan eka vauva mikään 4-4.5kg on syntyessään vaan pienemmät vähä tehny jo tilaa....

Niin ja onnea taas uusista tontuista :heart:


Astre ja vauveli 36+2
 
Astre, mulla kanssa ruokavaliohoitoinen ja ihan ok pysyneet. paastot on aika samoissa sun kanssa, keskiverroin ehkä 5.2, joskus jopa 4.8 ja joskus harvoin 5.6. ruuan jälkeiset 5.0-6.0 valtaosin joskus harvoin 7,0 ja mulla myöskin korkein taisi olla 8.9. Mutta ainakin kättäriltä kehuttiin että hyvin on pysyneet! Ja poika siis pieni. Toivon että nyt käännösyrityksen yhteydessä koko ultrattaisiin myös.

Ja samaa siis mietin kanssasi että onko Rd peruste käynnistykselle?

Aina jotain stressattavaa... mieki ensin niin jännitin kokoa että onko liian iso, mutta nyt kun on käyrän alalaidalla niin nyt stressataan sitten pienuutta :ashamed:
 
Mulla myös rd, tosin lääkityksenä rv 15 lähtien diformin ja rv 33 lähtien iltaisin insuliini. Pienillä annoksilla onneksi selvitty. Arvot pysyneet aika hyvinä noilla mun lääkityksillä + tietty ruokavaliolla. Mulle on puhuttu pari kuukautta jo että viimeistään la:n tietämissä käynnistellään koska on insuliinihoitoinen rd. Vauva kasvanut koko ajan keskikäyrillä, tänään saan taas uuden arvion kasvusta ja pitäisi myös saada käynnistysaika ensi viikolle :xmas: . Astre ja Viena Taysissa pelkkä ruokavaliohoitoinen (ja tietenkin tasapainossa oleva) rd, taitaa olla sellainen syy että käynnistetään viim. rv 41+ (kun muuten odotettaisiin rv42 asti). Aina tietenkin vauvan ja äidin voinnin mukaan. Mulla kakkonen käynnistettiin la:n tietämissä (olis siis ruokavaliohoitoinen rd), mutta hänen epäiltiin olevan makrosominen vartalonympäryksestä (rv 39 vastasi 41+3, pa silloin 3,9kg)). Painoi syntyessään rv 40+0 4060g ja oli sopusuhtainen = ei-sokerivauvan näköinen.

Mua jotenkin jännittää tänään olevan äitipolikäynti. En tiedä oikein miksi, kun aiemmin oon vaan mennyt sinne rennolla mielellä = saa levät hetken aikaa odotellessa :D. Tällä kertaa kun voi saada lopullisen tuomion, niin tekee sen että vähän mietityttää.

Eilen tuli puunattua eteisen lattian saumoja höyrypesurilla (kaakeleiden siis). Eihän siinä saanut kuin takareidet kipeäksi, mutta ompahan nyt edes kohtuu kunnossa nuo saumat =). Kotihommat alkaa olemaan kyllä aika hyvässä kunnossa (lue: suursivous suoritettuna), joten sen puolesta vauva voi alkaa tulemaan. Oma flunssa/yskäkin on onneksi jo vähän parempaan suuntaan menossa =). Eli iltapäivän ronkkimista vaan odottelemaan (kyllä, aion pyytää irrottelemaan kalvoja jos vain mahdollista) :p

Poppeliini ja tyttönen 39+2

Huomenna taas vaihtuu kuukausi, varmaan illalla teen meille sitten THE PINON! :attn:
 
ONNEA KAIKILLE VAUVANSA SAANEILLE!

täällä vietetty nyt 2pv kotosalla,melkonen reissu oli,huh..
eli kotiuduttiin vasta maanataina,syntymän jälkeen kumpikin antibiootti kuurilla neidillä se onneksi loppui tohon maanataihin,mulla jatkuu vielä 7-10 pv 2xeri kuuria..
aika paha kohtu tulehdus tuli kun eivät heti alkaneet tipalla käynnistämään kun vedet meni..näin pikasesti oma napa..

Neiti on helppo hoitoinen vauva,ainaskin vielä..ko kop,koputtaa puuta..
ja oma olo on ettei olisi koskaan synnyttänytkään,vaikka kuumeessa ja epituraalin mennessä vain vasempaan jalkaan kunsin kyllä joka ainoan supparin,voisin silti lähtä takaisin synnärille ;) 4h40min merkattu koko synnytyksen mitaksi,1min ponnistus ja öö 26min istukan tulolle. ja käynnistyi loppujen lopuksi pienimmällä oksitoosi tipan annoksella eli 6ml(jos muistan oikein tuon yksikön)

MARMAx4 ja Tonttu-Tiina 7vrk :heart:

Kaikki sympatia mahaansa vielä kantaville,mut mulla on ikävä sitä vauva mahaa :´)
 
Viimeksi muokattu:
Pikaiset kuulumiset: ei kääntynyt vaavi oikeinpäin, oli pylly niin tiukasti kiinni ettei lääkäri kokeillut kuin pari kertaa (mikä tuntui sekin jo epämiellyttävältä) ja luovutti sitten. Perätilassa hän siis tahtoo olla ja jouduin sitte lantion magneettiin. Ihan mahtava kokemus tulla työnnetyksi ahtaaseen putkeen koko akka kun en muutenkaan tykkää ahtaista paikoista, hisseistä yms.. Yääk. Toivottavasti lantioni on tarpeeksi iso, tulokset saan sitten myöhemmin. Mut ihan positiivisella mielellä tääl ollaan ja synnytystä ajatellaan vaikka toinen ei olekaan optimaalisessa asennossa. =)
Mites Vienan kävi, sulla kait sama juttu?

Tiikeli ja väärinpäin papu 37+3
 
Tiikeli: Oi apua,mulla on kauhea jännitys tuota magneettikuvausta kohtaan! oon NIIN ahtaanpaikankammoinen että huh huh.... Toivon niin etten siihen joudu! kauanko se kesti? Toivottavasti tulokset ovat toivotut :)!

Marma: Ihana kuulla uutisia teistä - hyviä ja onnellisia vointeja :flower:

aaaaah,nukuin taas niiiiin hyvin tuplapatjan ansiosta! Suosittelen :)
Onnellista päivää kaikille mammoille ja pikkuisille!

Miimau&Masuasukki 36+1
 
Onnittelut vauvan saaneille! <3 ja tsempitykset ja halit Belleihanalle!

Kiitos Miimau tuplapatja-ideasta, eipä tullut pieneen mieleen, mutta aah sitä autuutta pehmoisella alusella, yö meni ihanasti, kun edellisenä pakotti jatkuvasti! Kiitos! ;)

Tänään neuvola, pitää kysymän siellä kun paine tuntuu tuolla "takapuolessa" kannikoiden välissä kävellessä varsinkin, ja eilen saunassa kun vain nojasin seinään niin että jäi selän ja seinän väliin reilusti tyhjää, tuli mieletön kipu tuonne alas. Onkohan vauva vaan jo niin lähtökuopissa.. Kyllä kaikenmaailman tuntemukset on lisääntyneet, jännää on.

Viikkoja on vissiisti jo 38+1, neuvolakorttiin kirjoitettu jatkuvasti yksi pvä enemmän, mutku mie tuon oon ottant päähäin ni pien sen! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Onnittelut kaikille vauvautuneille :flower:

Täällä eilen käyty äitiyspolilla kääntöyrityksessä vauvan perätilan takia. Ultratessa selvisi että lapsivettä on vähän, joten kääntöyritys ei välttämättä onnistu, mutta yritettiin kuitenkin lääkärin ja kätilön avulla. Ei sattunut paljoa, mutta ei mikään mukavakaan kokemus ollut. Muutaman minuutin yrittivät, mutta ei suostunut vauva kääntymään oli niin tiukasti jo alhaalla. Vauvaa ultrattiin ja käytiin riskit läpi tarkasti, lääkärin ja kätilön sekä meidän yhteisellä päätöksellä ei lähdetä edes yrittämään alatie synnytystä vaan tehdään sektio. Suunniteltu aika saatiin 15.12 ja jos synnytys lähtee käyntiin itsestään ennen sitä tehdään hätäsektio. Eilen tuli hieman itkettyäkin kotiin päästyäni tästä päätöksestä, koska en pääse kokemaan normaalia synnytystä, mutta tämä on turvallisin vaihtoehto vauvan ja minunkin kannalta.

*angeleyes* 37+3
 
auttaskohan synnytyksen käynnistymiseen että uuniin on suihkutettu pesuaineet vaikuttamaan ja pitäs lähteä asioille.. jos vaik ei ehtiskään pestä niitä pois??! - ois hiukka mukava kun ne jäis sinne ja mies polo laittas uunin päälle pesemättä... ja sitten jos vielä tosiaan ei varautus niiden vesien menoo eikä ottas varahousuja ja auton penkin suojia matkaan... Sänky on ollut jo viikon suojattu...

Se tuskin auttaa asiaa että kutsuin äitini meille jo paria päivää ennen kuin oli aiemmin sovittu...

Sametuli ja muutama kivuton suppari aamulta 39+0 POKS (ei, se ei ollut kalvot kun poksahti...)
 
Viena, minulla ei ole mitään tietoa, miksi käynnistetään lasketun ajan tietämissä synnytys. Rd hoitona minulla on iltainsuliini eli pitkäaikainen insuliini ja tietenkin ruokavalion noudattaminen, niin ei ole tarvinnut ottaa käyttöön ruokailun jälkeistä insuliinia. En olisi edes itse älynnyt asiaa kysyä tai ajatella, mutta kun kävin hakemassa liuskoja mittausta varten, hoitaja vain totesi, että eivät varmaan anna mennä yli lasketun ajan. Itse olen kyllä miettinyt, että johtuuko käynnistys juuri tuosta insuliinihoidosta. Viimeksi lääkärikäynti oli jotenkin kiireinen ja kun yritin kysellä tarkemmin tuosta käynnistyksestä, en saanut kunnon vastausta. Nyt torstaina toivon, että lääkärillä olisi enemmän aikaa kertoa tuosta käynnistyksestä, kuten koska sitä aletaan yrittämään ja miten...

Astre, minulla on arvot pysyneet rajoilla suurimmaksi osaksi. Mutta väliin olen tietenkin syönyt sellaista ruokaa, että ruoan jälkeiset arvot ovat olleet yleensä 0,1-0,3 yli raja-arvon. Mitä tulee minun insuliini arvoihin, niin aloitin alhaalta eli meni 6 yksikköä, mutta olen joutunut sitä nostamaan vähitellen 12 yksikköön. Eilen tiputin sitten hoitajan ohjeesta 10 yksikköön, kun paastoarvot ovat olleet useamman päivän lähempänä 4.

Lapitar ja kaveri 39+0 (viikko laskettuun aikaan =))
 
:flower: onnea kaikille vauvan saaneille! :heart:

Neuvola oli tuossa 28.11 viikkoja sillon 38+5 (sulkuhin laitan viikkojen 38+0 tiiot), paino jipii noussu! 60,4(59.4), 124/77(125/84),hempparia ei nyt mitattu(119),kohdunpohjan korkeus 33(31.8), painoarvio ~2900(~2500), RT.

Eilen käytiin kattoo siskien uutta serkkuvauvaa :heart:
Jihuu,eilen vaille 3 päivällä tuli suppari :D ja illalla saunassa seiskan hujakoita kans! :D lisää kiitos!!!!!

~ Marsu ja siskit + masu-asukki 39+0!!!!!!!! ~
 
Miimau: 2 min eka setti ja 3 min toka ja siinä välissä muutama minuutti jotain odotusta ja lopuksi ne vielä katsoo ne kuvat heti et siihenki menee pari minuuttia. Nopeestihan se on ohi mutta on kyl inhaa, se pitää ihan tajutonta ääntä se kone, ei kuulunu mitään niistä kuulokkeista mitkä sain radion kuuntelua varten.. Anto ne sellasen hätänapin mulle et jos tulee jotain niin saa painaa, se nappi olikin sitte ainoo lohtu siel putkessa. Ainii ja kylmä siel oli kans. Hyvin se menee kun keskittyy hengitteleen ja koittaa olla ajattelematta sitä paikkaa missä on. Tsemppiä jos joudut siihen mut kyl varmasti kestät sen. =)
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Magneettikuvaan kannattaa pyytää korvatulpat ja kuulosuojaimet ääniä hävittämään, ei siitä radiosta siellä mitään kuule. Musta siinä on äänet pahinta. Ahtaanpaikanahdistusta mulle ei ole niinkään tullut kun putki on auki toisesta päästä ja siellä on valot ja usein vielä peili etureunassa. Olen ollut useassa selkärangan ja pään kuvauksessa ja ne kestää helposti tunninkin, omaan hengitykseen keskittymällä voi helpottaa ahdistusta.

En tiedä onko se tämä synkee sää vai "oire" lähestyvästä synnytyksestä, mutta mua ei huvita enää oikeen mikään. Haluaisin vain makoilla kotona omassa rauhassa, neuloa ja kattella Greyn Anatomiaa DVD:ltä. Nytkin pitäis ihan ehdottomasti imuroida kun noita kissoja piisaa, mutta tulinkin takas sänkyyn peiton alle köllimään ja mahaa silittämään.
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Täällä tuskaisen eilisen jälkeen herätty yhä vatsan kiristäessä, ja vessassa aamulla bongasin ruskeampaa limavuotoa!! Ihan yllätyksenä, ja jokunen mahd. limatulpan osa tuli pönttöön mukana :O Limaa, limaa ja väriä joukossa, alkoi hieman tätä tyttöä jännittämään siinä vaiheessa!! Ja tiukempia suppareita bongattu, kellosta muutamaa seurasin, ja 10min oli välissä, mutta eipä ole säännöllisemmiksi muuttuneet!!

Sanoinkin miehelle, että voi olla että on vauva ihan tuloillaan tai sitten mulla on seuraavat pari viikkoa tuskaista taivalta tiedossa!! :LOL: Yölläkin kiristeli mahaa, mutta sain nukuttua ihan ok.

Nyt poika viety hoitoon ja iltapäivällä miehen kanssa lähdetään yhdessä hakemaan hoitopaikalta. Meillä loppuu päivähoito tältä erää, ja viimeistä päivää on lapsonen tuossa hoitopaikassa tänään. On ollut niin huippuhyvä paikka, että olen jo tunteillut, että miksi ihmeessä lopetetaan nyt! No, viedään siis pieni muistaminen ja kortti ja käydään kiittämässä hoitajia. Aamulla olin kyllä varma että meikäläinen ei iltapäivällä ole kykenevä mihinkään, tai ehkä synnyttämään jos johonkin! :D

Tuntemukset pistäneet vähän vauhtia, kun laiton mp3-soittimelle musiikit sairaalaa varten, kirjotin koneella pojan päivärytmistä ja hoidosta lapun kummisedälle, joka on lupautunut tulemaan esikoisen kanssa. Niin tietää vähän miten meillä yleensä päivät menee. Lisäksi laitoin pyykit koneeseen että ei puhtaat sukat/kalsarit lopu kesken! Jospa kohta lepäämään vielä hetkeksi...

Eilisessä neuvolassa kaikki ok, vauvelin epäiltiin olevan siro, ei kovin suuri. Neuvolantäti ihan antoi oman tuntumansa, ei mitään virallista painoarviota, kuitenkin reilu 3kiloista veikkasi, mutta että ei ehkä olisi 3,5kiloakaan edes laskettuna aikana. Ehkä pian näemme! :heart:

miida ja onnimurunen 38+4
 
Täällä neuvolareissu takana. Epäili ettei seuraavaan viikkoon synny. Pää oli vielä suht ylhäällä ja liikkui aikalailla.
Kokoarvioksi antoi tällä hetkellä 3.2kg.

Paino oli tippunut 400g/vkolle. Ihme kyllä.
Paineet oli 138/81
Pissa ok
Hemo jopa noussut eli nyt 104
Lapsivettä normisti
Syke 140 ja liikkeet ++
SFMitta jo 37cm..voi luoja. Kasvaa siis vieläkin.

millis ja vertti 38+4
 
Onnea hirmuisesti vauvautuneille:heart:

Eilen tuli käytyä mutka äitipolilla. Pikkuinen myllerteli epäilyttävästi maanantaina ja neuvolassa epäilys vahvistui, vauva oli kääntynyt perätilaan viikoilla 39+0... Äitipolille siis. Vauvalla kokoa 3800g ja lapsivettä tosi paljon. Siksi pienellä kuulemma niin helppo pyöriä kohdussa miten sattuu. Vauva käännettiin oikein päin ja toistaiseksi on pysynyt niin... Kääntäminen käynnisti säännölliset supistukset ja olinkin jo toiveissa että jokohan tästä pääsee tositoimiin, mutta vielä mitä. Illalla supparit lakkasi:(

Mullahan on kans tuo rd, ruokavaliohoitoinen. Arvot ovat pysyneet hyvin kurissa, paastot vähän päälle 5 ja ruoan jälkeiset 6-7 hujakoilla.. Aikaisemmat raskaudet on käynnistetty LA:na ison koon vuoksi (ei rd diagnoosia), mut nyt annettiin seuraava aika äitipolille vasta 40+6.. Eli jos ei synnytys lähde itsestään käyntiin, on käynnistys todennäköisesti vk41 tietämillä.
 

Yhteistyössä