Joulukuun pikkutontut

15.11.
Fantaihana (kos) - TYTTÖ 3430g/49cm (Tyttölupaus)

16.11.
garden (tays) - POIKA 3470g/49cm rv 37+4 (Poikaolo)
adalmiina (kys) - TYTTÖ 3560g/50cm/35cm rv 38+0 (Poikaolo)

21.11.
Muisku78 - TYTTÖ rv 37+1
höyhen83 (lks) - TYTTÖ 3225g/50,5cm rv 38+2
HildaEmilia (k-hks) - TYTTÖ 2920g/47cm rv38+2 (Tyttölupaus)

22.11.
Hilipatuinen(hys) - POIKA 3560g/50cm rv 38+1
Jennynny (oas) - POIKA 3630g/49cm rv 38+2

23.11.
MARMAx4 (kaks) - TYTTÖ 3560g/51cm/35,6cm rv 37+2 (Tyttölupaus)
äiti x4 (lks) - POIKA 3540g/50cm rv 36+6

24.11.
tääl taas - TYTTÖ 2500g/48cm rv 36+5 (Tyttölupaus)

28.11.
tetku (nkl) - TYTTÖ 3150g/47cm rv 38+5 (Tyttölupaus)

29.11.
_H_ POIKA 4130g/54cm rv 39+5

30.11.
Belleihana - TYTTÖ 2610g/46cm rv 39+3 (Tyttölupaus)
miida (phks) - TYTTÖ 3055g/48cm rv 38+4 (Tyttöolo)

2.12.
joulumamma11 (koks) - POIKA 2750g/48cm rv 36+0 (Poikalupaus)
EevaN[/B](kos) - POIKA 3858g/51cm rv 40+0

3.12.
bebek11 POIKA 3435g ja51cm

5.12.
Lapitar-77 (lks) - TYTTÖ 2555g/49cm rv 39+5
<3jouluvauva<3 (sks) - POIKA 4182g/52cm rv 38+2

6.12.
Hulitus (seks) - TYTTÖ 3200g/50cm rv 40+3 (Tyttölupaus)

7.12
Poppeliini (tays) - TYTTÖ 3880g/52.5cm/35.5cm rv 40+2 (Tyttölupaus)
kish (seks) - TYTTÖ 3332g/48cm/34cm rv 39+0 (Tyttölupaus)
NewYork (koks)- TYTTÖ 3600g/51cm rv 39+5 (Tyttölupaus)
kipsukka (lks) - TYTTÖ 3625g/50.5cm rv 40+2
m0308 (seks) - POIKA 3660g/53cm rv 39+1 (Poikalupaus)

8.12.
Piii - TYTTÖ 3820g/52cm rv 41+0
Tinkerbell (oys) - TYTTÖ 3140g/47,5cm rv 40+4 (Tyttölupaus)

9.12.
tanjuska <3 (hys) - TYTTÖ 3410g/51cm (Tyttölupaus)
PrinsessaV (nkl) - TYTTÖ 3932g/49cm/35,5cm rv 38+4 (Tyttölupaus)

11.12.
sametuli (kys) - TYTTÖ 3860g rv 40+4 (Tyttölupaus)
MarsuJaSiskit (sks) - TYTTÖ 3490g/50cm rv 40+4
tuutikki_ (tays) - POIKA 360g/52cm rv 40+3 (Poikalupaus)

12.12.
zenn (tays) - TYTTÖ 3920g/51cm rv 39+2 (Tyttölupaus)
Susimieli (k-sks) - POIKA 4236g/53cm rv 40+1 (Poikalupaus)
Kahlan (sas) - POIKA 3150g/49cm (Poikalupaus)
Eve75 (ekks) - POIKA 2298g/47cm rv 40+0 (Poikalupaus)

13.12.
Jeremias äiti (nkl) - TYTTÖ 3485g/51cm rv 39+4 (Tyttölupaus)
simuli - TYTTÖ 4100g/50,5cm rv 40+0
MiMa86 (oys) - POIKA 3920g/53cm/37,5cm rv 40+6

14.12.
äitsy80 (seks) - TYTTÖ 3354g/50,5cm/34cm rv 39+1 (Tyttölupaus)
metsätähti (kys) - POIKA 4260g/51 cm/rv 40+0

15.12.
laarrppa - TYTTÖ 3500g/50cm/36cm rv 39+1
*angeleyes* (satks) - TYTTÖ 3440g/48cm rv 40+4
Silona (kos) - TYTTÖ 3375g/50cm rv 39+4 (Tyttölupaus)

16.12.
millis1981 (nkl) - POIKA 4206g/50cm rv 40+6 (Poikalupaus)
vesilelu (oys) - POIKA 4240g/53,5cm/37cm rv 40+4 (Poikalupaus)
Hiny - TYTTÖ 3086g/48cm rv 39+0 (Tyttölupaus)
Kista (k-hks) - POIKA 3355g/52cm rv 41+1

17.12.
Tuisku81 (phks) - TYTTÖ 3300g/52cm rv 41+5
zeda - TYTTÖ 3670g/50cm rv 40+2 (Tyttölupaus)

18.12.
Vauvahai (nkl) - TYTTÖ rv 39+1(Poikaolo)

19.12.
Ensku (tyks) - POIKA 4280g/53cm rv 41+4 (Poikalupaus)
jenzka (satks) - TYTTÖ 3805g/51cm rv 39+2 (Tyttölupaus)
miira (k-sks) - POIKA 3660g/52cm rv 39+4 (Poikalupaus)

20.12.
Kairi (kys) - POIKA 3380g/51cm rv 40+3 (Poikalupaus)
Vanillah (seks) - TYTTÖ 4148g/51cm rv 41+1 (Tyttölupaus)

21.12.
Whitney (ekks) - TYTTÖ 4558g/51cm rv 42+0
hipu (tyks) - POIKA 2970g/49cm rv40+0 (Poikalupaus)
jonna90 (ksks) - TYTTÖ 3470g/50cm rv 41+5 (Tyttöolo)
taius (koks) - POIKA 3170g/51cm/36cm rv 39+2(Tyttölupaus)

22.12.
moksukka (tays) - TYTTÖ 2475g/47cm rv 40+5

23.12.
neljäskö (nkl) - TYTTÖ 4076g/51cm rv 42+0 (Tyttölupaus)
Baarbi - POIKA 3245g/48cm rv 40+3
Tiikeli (tays) - TYTTÖ 3290g/49cm rv 40+4 (Tyttöolo)
Mapitus (oys) - TYTTÖ 3210g/50cm rv 39+5 (Tyttölupaus)

25.12.
Niisku74 (tays) - POIKA 3600g/52cm/35cm rv 40+4 (Poikalupaus)

26.12.
teenake (kos) - TYTTÖ 4028g/53cm/36,5cm rv 40+6 (Tyttölupaus)

27.12.
Tarantella83 (k-sks) - TYTTÖ 2985g/46cm/32,5cm rv 40+1 (Tyttölupaus)

28.12.
Mango86 (kos) - POIKA 3400g/48cm/34cm rv 40+2 (Poikalupaus)
Astre (koks) - TYTTÖ 3618g/52cm rv 40+3 (Tyttölupaus)
joululahja2011 (kos) - TYTTÖ 3070g/49cm/36,5cm rv 41+6 (Tyttölupaus)

29.12.
Hippuliinu - POIKA 4670g/53cm rv 40+2 (Poikalupaus)
Hyyppäjäinen (koks) - POIKA 3290g/52cm rv 42+4 (Poikalupaus)
swerfiel (kotisynnytys) - TYTTÖ rv 41+0 (Tyttölupaus)

30.12.
Kauris-82 (pkks) - TYTTÖ 3510g/49,5cm rv 41+3 (Tyttölupaus)
plikka (kos) - POIKA 3870g/50cm rv 41+1 (Poikalupaus)

1.1.2012
sandra87 (nkl) - TYTTÖ 3660g/50cm rv 42+3 (Tyttölupaus)


2.1.
viena (kos) - POIKA 3300g/52,5cm rv 42+0 (Poikalupaus)
Sid-84 (mks) - POIKA 3190g/51cm/33cm rv 41+2 (Poikalupaus)

3.1.
Lumine (sas) - TYTTÖ 3540g/50cm rv 40+3 (Tyttölupaus)
Marciano (tyks) - POIKA 4100g/55cm rv 41+0 (Poikalupaus)

5.1.
Miimau (k-pks) - POIKA rv 41+2 (Poikalupaus)
tirppa82 (mks) - TYTTÖ 4210g/50,5cm rv 41+3
pusukka - TYTTÖ rv 41+6

6.1.
Sokruli (phks) - TYTTÖ 3595g/49,5cm rv 41+4 (Tyttölupaus)
 
Viimeksi muokattu:
Voisin itse aloitella vauvajuttujen kirjoittelun.

Meillä tyttö on kasvanut mukavasti. Oli tänään neuvolassa jo 3685 g ja 52,5 cm eli painoa tullut jo puolisen kiloa syntymäpainon päälle. Ikää on tasan kolme viikkoa. Vauva nukkuu 3-4 tunnin päiväunia, valvoo yleensä 1-2 tuntia unien välissä. Iltaisin syö maitoa tosi tiiviisti. On ollut isoveljeään helpompi tapaus ainakin toistaiseksi. Toki nyt kaikki tuntuu muutonkin helpommalta kuin esikoisen kanssa, kun vauvanhoito ei ole itselle niin vierasta enää.

Miehen isyysloma loppuu parin päivän päästä ja vähän kyllä jännittää arki kahden kanssa, mutta eiköhän se pian ala sujua, toivottavasti.

tetku ja tyttö 3 viikkoa
 
Heipsan! Niin aattelin et onko jo ketju jonnekki laitettu ja löytyhän se :) kiva kiva!!
Tääl isommat tytöt leikkii pikku legoilla ja vaavi on nukkumassa omassa sängyssä.
Kovasti viihtyy sylissä ja välillä on hetkiä että muualla ei haluukkaa olla :heart:
vaa haluu olla ihan liki. Joten taitaa meillä tulla käytettyy sitä kantoliinaa :D jahka nyt ossoon kunnolla sitoo sen,,kietaisuristi 2 sujuu jo aika hyvin,se vaan et vaavi sit kunnolla mahtuu siihe on hakusessa,et miten löysä taikka tiukka pitää tehä..onko vinkkejä kellään? Ja oottekos kokeillu kestovaippoja? Mie en viel ku vaavin peppu on niin pikkanen!! Voisha sitä tietty kokeilla,,joteskii vaa ne vaikuttaa niin isoilta,,en sit tiiä et miten vaikka harso ja siihe päälle kuori..hmm..hahtuvapöksyjä ku ei oo..
Mukavaa päivän jatkoo kaikille ja joulunodotusta!

~ Marsu ja siskit ~
 
_H_
Kiva kun jaksoit tetku perustaa ketjun.

Meilläkin menee ihan hyvin herran kanssa. Vähän joutuu enemmän auttamaan nukahtamisen kanssa. Välillä sippaa heti uudestaan unille kun on syönyt heräämisen jälkeen ja välillä jaksaa valvoa pidempään. Tänään päästiin esikoisen anssa ulkoilemaan. Herra heräs sopivasti yöunilta ja jaksoi valvoa ulosmenoon saakka. Nyt molemmat lapset nukkuu tai esikoinen velä komentelee pehmoleluj sängyssä...

Huomenna olis neuvola saas nähdä kuinka lähellä viittä kiloa ollaan.

Kestoja on kylppärissä valmiina mutta yhden kerran olen vasta saanut aikaiseksi käyttää. Pitäis aktivoitua sen kanssa.
 
Meillä sujuu kaikki kanssa mainiosti, ainakin toistaiseksi tyttö vaikuttaa helpolta. Nukahtaminen onnistuu vain mun syliin, mutta ei kai sitä 11 vrk ikäiseltä tartte enempää vielä vaatiakaan. Ja onhan tuo jo nukahtanut kaksi kertaa turvaistuimeen, eli aika kauas sylistä. :)
Illalla tankataan helposti neljäkin tuntia, mutta se tarkoittaa sitten myös neljää tuntia unta siihen päälle, jonka viime yönä minäkin sain nukuttua! Meillä siis muu perhe nukkuu kuin tukit, vain minä valvon.

Mulle kertikset eivät ole koskaan edes olleet vaihtoehto, mutta toistaiseksi olen kokeillut kestoja vasta yhden päivän. Eihän ne noilla rimppakintuilla mitään pidä, hahtuvahousujenkin puntit on niin leveet, että kakat valuu ihan pitkin.
Tänään oltiin neuvolassa ja syntymäpainon päälle on jo tullut 170 g, joten eiköhän nuo reidet ala tuosta kohta keräämään massaa ja kestoilu onnistuu. Ja jos ei onnistu, niin mitään paineita en aio ottaa. Mä pelastan sit maailmaa jossain toisessa kohtaa. :) Mut mikäköhän pelastais mun kukkaron? :D
 
Laitanpa vielä tännekin muistutuksen, että Facebookissa on salattu ryhmä joulukuisille! Sinne pääsee kun laittaa mulle nimensä yv:nä niin saan pyydettyä kaveriksi ja liitettyä ryhmään. Uusimman fb-muutoksen myötä pitää siis olla yhden kaveri ensin ennen kuin pääsee lisäämään ryhmään. Pieni porukka meitä siellä jo on =)

Arki menee ainakin vielä toistaiseksi meillä hyvin. Vähän jo jännittää mitä arki tulee olemaan kolmen alle 4-vuotiaan kanssa sitten tammikuun alussa kun mies palaa töihin :O

Poppeliini ja tyttönen reilu 2 viikkoa
 
Heipat kaikille :)

Vihdoin sain aikaiseksi kirjoitella itsekkin tänne, lukemassa olen kyllä käynyt mutta aina kun oon ajatellu että istahdan kirjoittamaan, tulee heti jotain muuta hommaa ;) Tiedätte varmasti mistä puhun :D

Täällä pojalla on nyt ikää 2vkoa ja 1pvä :)
Aattona käytiin ensimmäisen kerran ulkoilemassa ja kovasti poika tykkäsi.
Aikaisemmin meillä mentiin niin että pvällä nukuttiin 4h päikkäreitä, välillä seurusteltiin ja yöllä sitten herättiin useimmiten syömään.
Pientä mahanvääntöä on ollu ja aattoiltana parin syötön jälkeen poika huusi ihan kurkku suorana, reppana :( Ajattelin että oisko tullu jostain mitä pvän aikana söin, iiison kasan suklaata ainakin.
Eilen mies haki varmuuden vuoksi relatipat ja cuplatonia apteekista ja sitä illalla varmuuden vuoksi syötön yhteydessä annoin.
Poika hotkii niin mahottomalla kiireellä ja vieöä kun itsellä maitoa tulee aika urakalla niin ilmaa menee varmasti seassa vatsaan.
Nyt olen yrittäny tauottaa syöttöä ja röyhtäyttää välissä. Poika on vihdoin oppinu röyhtäsemään, isä kovasti sitä on yrittäny opettaa ja mallia näyttää :D
Sikäli jännä että nyt kahtena yönä ollaan sitten nukuttu 4h ja enemmänkin ilman herätyksiä. Viime yönä/iltana mentiin koko poppoo nukkumaan 9aikaan ja välillä taisin pojalle tuttia suuhun laittaa mutta sitten klo 4.00 heräsin ja ajattelin että kait sitä pitää jo herätellä syömään.
Mietinki että aluksi kun ei tuttia käytetty ja nousin aina ääntelujen alkaessa poikaa syöttämään että syötinköhän liian tiheään tahtiin? Meillä kun tuo poika kyllä viihtys tissillä kokoajan mutta nyt kun on pidetty väli pidempänä ja yöksi annettu tuttia niin tosiaan ei ole yöllä syöty 2h välein.

Täällä muuten elämä uuden pienen perheenjäsenen kanssa menee tosi mukavasti :) Onneksi nuo mahavaivat ei vielä mitenkään pahoja ole ja toivoa vain sopii että pysyvät ainakin ennallaan etteivät pahenisi. Tänään ei olla kyllä syöttöjen jälkeenkään kitisty ollenkaan joten kädet ristissä ollaan :)

Meilläkin käytetään vielä kertsejä, kestot odottaa hyllyllä. Vielä pitää tosiaan saada reisiin vähän lisää massaa niin pysyy sitten tavara siellä vaipan sisällä :D

Keskiviikkona meill neuvola, jota odotan paljon! Kiva tietää miten pojan paino on lähteny menemään. Ekassa kun oli jo kuitenkin lähtöpaino saavutettu :)

Toivottavasti kaikilla oli ihana joulu pikkutonttujen kanssa :)
Joulufiilis ilmojen puolesta on tipotiessään, viime yönäkin vettä tuli kaatamalla ja ihan kauhee tuuli siihen päälle. Yritettiin käydä tänään ulkoilemassa mutta tuuli niin että ite meinas kaatua joten katsottiin parhaaksi tulla takaisin kotiin.. Vaikka vaunut aika hyvin mielestäni suojasinkin... Mutta kait sitä on vaan niin ylivarovainenkin, jopa. Kaikki kun on uutta ja ihmeellistä :)

Aijuu, ja tayssista tuli uusi kirje syttynykseen liittyen ja nyt oli kirjattu tähän lappuseen synnytyksen kestoksi 3h47min eli aivan kuten itsekkin sen laskin :D

tuutikki ja rokkitukka 2vkoa 1pvä
 
Heissan,
joulu vietelty lähes kokonaan koneelta poissa, mutta arkeen palaillaan ja tännekin nyt sitten tieni löysin.
Meillä poika 6 vrk ja melkeinpä nukkuu ja syö vain, isommat veljet työllistävät sitten senkin edestä... Eli jonkinlaista mustasukkaisuutta havaittavissa tai ainakin runsaampaa huomionkipeyttä.

Kestoista täällä ollut puhetta. Meillä kestot päiväkäytössä ja oikeinkin hyvin pitävät, vaikka rimppakinttuinen poikanen onkin ;) Ostin käytettynä yhdeltä "himokestoilijalta" erinomaisia tooosi pikkuisia sisävaippoja ja hahtuvahousuja neuloin muutamat raskausaikana, nekin ihan pienintä kokoa mistä vaan ohjeen löysin, niin ja aika "pitkät" puntit meillä niissä on, vauvan polviin asti melkein. Muutamat vaipat ompelin itse, yhdet niistä falskaa lahkeista jos oikein isot pissat, eli taitaa olla vielä turhan löysät.... Yöllä kyllä kertisvaipat ja putsiliinat käytössä kun en jaksa nousta vaipan vaihdolle vessaan asti vaan vaihdan ihan vaan sängyllä (meillä siis kakitaan joka syötön välillä, eikä suostu poika jatkamaan unia likaisella vaipalla...)

Kovasti olen myös inventoinut noita vauvan vaatteita, meillehän luvattiin tyttöä ja poika kuitenkin tuli, joten valmiinahan ei ollut pestynä ja laitettuna kuin noita tyttöselle sopivia... kotiinkin tultiin siinä punaisessa asussa, jonka olin kassiin valmiiksi pakannut :ashamed:
Heiman haikeana niitä nyt sitten kirpputorille olen pakkaillut ja kaapissa on enää neutraaleita vaatteita, poikavaatteet pitäisi vielä esiin kaivaa ja pestä, kunhan niin pitkälle pääsen ;)

Mukavia välipäiviä ja tulevaa uuttavuotta toivottavat

Taiu ja poika 6vrk
 
_H_
Hei vaan.

Meillä menee ihan jees. Iltaisin nukahtaa yöunille n 22aikoihin herää syömään 3-4 välillä ja sitten syö 6-7 aikoihin. Tämän jälkeen jatkaa vielä ns yöunia välillä ja välill sitten taas herätään. Hereillä jaksetaan olla 1-2h ja aika tiheään syödään. Päivisin nukutaan vaihtelevasti pari pidempää pätkää tulee, yleensävaunuissa. Liikasyöminen aihettaa kurlailua ja ilmavaivojakin on jonkunverran. Olen yrittänyt seurailla miten omat syömiset vaikuttaamutta ei olemitään selkeetä ilmavaivan aiheuttajaa löytynyt.

_h_ ja herra jo 4viikkoa
 
nyt vasta itse löysin tänne! :D hidasta siis...

meillä tyttö kasvaa kovasti. Sairaalasta lähtiessä painoa oli tippunut syntymäpainosta 300g (3600g:sta). Viikossa oltiin saatu syntymäpaino ja 80g. Toisella viikolla painoa oli päälle 4kg! joten oisko ollut jotain päälle 700g lyhyessä ajassa ja imetyksellä.

Imetys mun mielestä ei oikein suju vaikka painoa tulee. Jotenkin fuskaa toi imuote enkä saa sitä korjattua. Tästä syystä masu on täynnä ilmaa ja sitten pierettää ja kovasti. Tyttö ei vielä osaa röyhtästä ilmaa pois eikä liioin kyllä pullauttele.

nyt toinen silmä rähmii ja napa erittää vieläkin vaikka navatynkä irtos pari viikkoa sitten :(. 4.tammikuuta on neuvola aika joten toivottavasti ennen sitä silmä paranee ja napa lopettaa erittämisen. Toisaalta voishan sitä soittaa neuvolaan ja kysyä apua...........? :confused:

äänteleekö teidän vauvat sängyssään kovastikin? täällä on kauhee "unissa puhuminen ja ähkäily"" :heart:

NewYork ja Elsa 3vkoa
 
_H_
Jep meillä pidetään aivan järjetöntä meteliä nukkuessa. Olen jo ruvenntu harkitsemaan herran siirtämistä pois meidän makkarista kun herään jokaikiseen örinään. Esikoinen taisi olla sen 4 viikkoa kun passitettiin samasta syystä omaan huoneeseen.

New york kannattaa putsata silmää keitetyllä ja jäähdytetyllä vedellä useita kertoja päivässä jostain syystä toimii paremmin kuin keittämätön. Voi olla ihan kyynelkanavan ahtaudesta johtuvaa rähmimistä.
 
Löysinpä minäkin tieni tänne keskusteluun :)

Huomenna tulee viikko täyteen kotona vietettyä vauva-arkea. Poika nyt siis 10 päivän ikäinen.

Vielä on kaikki niin uutta ja asioita yhtään kaunistelematta jopa aika ahdistavaa. Toivottavasti tämä vielä on normaalia hormoonien aiheuttamaa alakuloa mutta vauvan nukkuessa ja iltaisin iskee aika useasti itku.

On vielä mahdotonta käsittää miten ikinä saan yhdistettyä normaalin elämän ja vauvan yhteen.

Tissillä roikkuisi ihan jatkuvasti ja neuvola tsekkasi imuotteen joka kuulemma on hyvä mutta silti on poika tyytymätön joten lisämaitoa annetaan välillä. lisämaidosta vaan menee masu sekaisin.

Paino putosi sairaalassa sen verran että jo siellä piti turvautua lisämaitoon. (Melkein 10 prosenttia) 80 grammaa oli tullut lisää 5 päivässä ja syntymäpainoon matkaa vielä 260 grammaa joten kai sen lisämaidon antaminen on ihan oikeutettua. Maanantaina mennään neuvolaan punnitukseen.

Hieman huolissani olen ollut myös omasta painostani ja pelkään että oman painon putoaminen vaikuttaa siihen ettei maitoa heru tarpeeksi. Ylipainoa mulla nyt edelleen vajaa 30 kiloa mutta raskausaikana kiloja tuli 7,4 ja painoni on pudonnut nyt jo 12,2 kiloa. Kovasti olen juonut vettä ja yrittänyt syödä mutta ruokahalu edelleen on hukassa.

Ja jottei ihan valittamiseksi mene niin vauva on ihana ja rauhallinen kunhan ruoka tulee nopeaan eikä vaipanvaihdossa vitkutella :) Vaunuiltu ollaan jo kahtena päivänä ja siitä tykkää poika sekä äiti.

Äiti ei vaan oikein tiedä mitä pojalle pitäisi pukea päälle ulkoilun ajaksi. Täällä etelässä noin 6 astetta lämmintä. Pojalla on ollut normaalit sisävaatteet ja sitten lämpöpussi. Pussi on mielestäni aika kevyttä toppakangasta mutta pojulla selkä hiestä märkänä. Vinkkejä tai ehdotuksia ulkoiluvaatteista? Entäs pitäisikö vauva myös vaunuissa laittaa kyljelleen kun tarkoitus kuitenkin olisi ne päiväunet vaunuissa ottaa?
 
Mä en kans yhtään tiedä mitä vauvalle pitäis pukea milläkin säällä. Todennäköisesti raukalla on aina ihan liikaa päällä, mutta eipä tuo valitakaan. Olen laittanut sisävaatteiden päällä toppahaalarin tai sellaisen pussin ja sitten vielä makuupussiin. Tänään kokeilin välihaalarilla ja makuupussilla ja yhtä kuumalta tuntui lapsi.
Mä olen laittanut kyljelleen vaunuihinkin. Tyttö osaa jo kääntyä selälleen halutessaan, tosin en tiiä miten se on kaikissa niissä mun toppauksissa mahdollista.. :)

Kannattaa Ensku soittaa neuvolaan jos ei mieli ala piristyä. Itselläni oli itku tosi herkässä ja ahdisti kovin varsinkin iltaisin ekan viikon ja vieläkin olen kovin herkillä ilta-aikaan. Ja siis ihan soopaa on, että pitäis esittää jotenkin reippaampaa kuin onkaan tai että olis jotenkin huono ihminen jos ei osaa ehti ensipäivinä nauttia äitiydestään.
 
Täällä ainakin tuntuu olevan liikaa jos tytöllä on body+housut, kevyt vanupuku, kevyt makuupussi äitiyspakkauksesta ja sitten tuo vaunujen koppa. Pitää jättää tuo makuupussi pois välistä ja heittää se tarvittaessa kopan päälle jos tuntuu että vilu tulee. Nämä säät ei kyllä tee helpoksi tätä talviulkoilua kun se talvi puuttuu!

mä oon laittanu ihan selälleen mut tuo pääpuoli on kuitenkin hieman pystymmässä kun tuplarattaista on kyse. Pysyy kuitenkin makuuasennossa ja suorassa (tulee ihan mieleen sairaalan vauvapedit). Esikoinenkin selvis samoilla eväillä hengissä joten kaipa tuokin ratkaisu toimii.

Silmäkin voi jo paremmin!!!!! jipii :heart:
 
Täällähän alkaa ketju aktivoitua, kiva homma!

MarsuJaSiskit, mulla kanssa olisi kaapissa kantoliina ja manduca, mutta en ole jaksanut vielä kantoliinan sidontoja palautella mieliin, joten kokeilematta on jäänyt. Manducasta olisi ollut kauppakeskuksessa hyötyä tässä yhtenä päivänä, mutta eipä ollut mukana valitettavasti.

New York, meillä oli esikoisella jatkuvasti rähmimistä ja silmätulehduksia ja johtuivat ahtaasta kyynelkanavasta vai mistä lie olikaan. Pojalla oli tosi usein toinen silmä muurautunut umpeen herätessään päiväunilta :-( Yksivuotiaana sondeerattiin ja siihen loppui ne vaivat. Harvalla onneksi leikkausta vaaditaan, joten älä murehdi suotta sellaisia vielä. Omalla sormella voi painaa silmäkulmasta nenänvierttä alas ja sillä tavalla edesauttaa sitä, että mahdollinen ahtaus poistuisi. Näin eräs lasten silmiin erikoistunut silmälääkäri opasti. Meillä lapsi oli siinä vaiheessa jo kymmenen kuukautta, joten ei enää auttanut.

Pukemisesta: Mä puen ihan liikaa varmaan päälle, mutta ei tyttö ole kyllä ollut erityisen hikinen. On ollut body, sukkahousut, välipuku, toppapuku sekä vielä äitiyspakkauksen makuupussi siellä vaunukopassa. Itse laitan selälleen vaunuihin.

Naaman punotus: Lehahteleeko kellään muulla lapsen naama joskus imetyksen aikana? Allergiaahan tuo toki voi olla, toivottavasti ei. Ei tule aina eikä vauva vaikuta mitenkään kärsivältä. Hormoninäppyjä on myös paljon. Täytyy neuvolassa kysellä tammikuun alkupuolella sitten. Ainakin painoa tuntuu tulevan tosi hyvin.

Voimia Enskulle! Ekoina viikkoina on kyllä monella itku herkässä. Neuvolassa kannattaa kyllä mainita asiasta. Meillä on ainakin jälkitarkastuksen yhteydessä sellainen mielialakysely myös, jonka pohjalta voi tarvittaessa saada apuja.
 
Tervehdys jälleen :)

Mukava että ketju alkaa pikkuhiljaa enemmän aktivoitumaan :)
Niin mukava kuulla toisten kuulumisia ja juttuja vauva-arjesta!

Täällä pojalla ollut nyt viijon verran enemmän vatsavaivoja johon ollaan alettu antamaan tuota Cuplatonia. En tiedä onko harhakuvaa mutta luulen sen jotenkin auttavan koska nyt poika jopa välillö piereskelee ja äiti on siittä aivan innoissaan :D Röyhtäiseminenkin onnistuu jo ihan kivasti joten eiköhän ne olot siittä helpotu. Tänään ollutkin aika rauhallinen päivä. Yleensä siis syöttöjen jälkeen alkaa mahassa se kuplinta ja sitten menee naama mutkalle, kroppa kivikovaksi ja itku alkaa. Rauhoittuu hyvin sylissä, tänään kyllä saadaan vielä tärinäsitteriä lainaan ja mielenkiinnolla odotankin kuinka siittä on apua.
Alkuyöstä nukutaan monta tuntia putkeen ja sitten syödään. Mutta syötön jälkeen taas vähän rauhattomampaa kunnes väännöt loppuu ja uni ottaa pojasta taas vallan <3

Ulkoiltu ollaan kovasti ja joka pvä sitä jaksaa ihmetellä tuota rakkauspakkausta enkä oikein aina pysty tajuamaan että tuo pieni tuhisija on meistä lähtöisin <3 itkua siis tihrustetaan täälläkin usein, aika herkillä vielä ollaan :)

pukemisesta Näemmä en ole siis ainoa joka asian kanssa painiskelee. Nää ilmat on niin hankalia että pistää jo päänvaivaa pelkästään pukea ittensä ulos. Meillä on menty sisävaatteilla, ruskovillan villahaalarilla ja pikkuisella karhupussukalla. Eli siis toppapussukalla, viltti oli tänään vielä siinä päällä. Pojalla päässä ruskovillan kypärämyssy ja astetta paksumpi fleecelakki. Ei ole ollut hiestä märkä mutta kun pussukan on avannut niin kyllä siellä lömmintä on ollut ja niska on myös ollut lämmin. Joten ehkä jotenki (vielä) on osunut pukeutuminen nappiin :) Kun pakkaset tulee, laitan varmaan vielä villahaalarin päälle jotain. Tuo jääkarhupussukka on kyllä aikas lämmin :)

Vaunuihin olen laittanut köllimään selälleen. Tai yleensä laitan kuljelleen mutta poika on aika kova mylläämään ja itse änkeää ittensä selälleen, seurailen vain että pää pysyy sivulla jos puklua sattus tulemaan. Öisin olen tukenut kylkiasentoa käärimällä peiton selän tueksi ja tää pitääkin pojan hyvin kylkiasennossa.

Ääntelystä, kyllä täälläkin välillä mekastetaan nukkuessa ihan kunnolla ja kädet ja jalat käy! Ihan naurattaa välillä :D Mietinki että onkohan tuo normaalia mutta kait se sitten on :)

Neuvolassa käytiin keskiviikkona jolloin ikää oli 2vkoa 3pvää. Paino oli nyt 4420g (3660) ja pituutta 53,5cm(52cm) ja pipo 38cm(35cm) Eli hyvin on rintamaidolla kasvettu :D

oli varmasti vielä jotain kommentoitavaa mutta ajatus katkesi harhailemaan ruuan laittoon :D

Kaikille oikein ihanaa vuodenvaihdetta pienten (ja isompien)murusten kanssa!! <3

tuutikki ja rokkitukka 2vkoa 5pvää
 
Viimeksi muokattu:
Helou mammat!

Vauva nukkuu tässä sohvalla mun vieressä. Mies ja esikoinen lähti käymään mummulassa ja ois tarkotus itekkin mennä pian pitkäkseen, sen verran rankka yö takana. Heräilläänkö teillä useasti syömään yöllä? Meillä oli kyllä viime yö melko rauhatonta ja en saanut millään omaan sänkyy vaavia rauhottumaan, niin koko yö meni kylellään koiranunessa, että vauva sai imeä tissiä samalla, kun "nukuin". Ei sitä osaa kunnolla nukkua jos vauva on vieressä, kun pelkään unissani pyörähtäväni päälle :/

Meillä oli eilen eka neuvolakäynti. Kaikki oli hyvin, mitä nyt toi toinen silmä rähmii, mutta se nyt melkein kuuluu asiaan... Kostealla pyyhkii muutaman kerran päivässä, niin pitäis mennä ohi. Kysyin neuvolassa sitä, että pitääkö olla keitettyä vettä siihen hommaan, niin ei kuulema tarvi. Ens viikolla uus käynti, niin katellaan miltä simmu näyttää sitten.

Meillä mennään osaimetyksellä täällä. Suurin osa tulee multa, mutta usein otetaan joku 20-40 ml vielä korviketta päälle. Nannia menee sen 1-1,5 dl päivässä. Miten muilla nuo korvikemäärät? Koitan kyllä kovasti imettää tiuhaan, että päästäis korvikkeesta kokonaan ja loppuis samalla nuo pullojen pesu-/keittopuuhat.

Mapitus ja vauva 8 vrk.
 
_H_
terve vaan.

meillä herättiin viime yönä ensimmäistä kertaa 4.30 syömään. Viimeisen iltasyötön jälkeen syö n. 5-6 tunnin kuluttua. Eli hieman riippuu nukahtamisesta niin ensiimmäinen herääminen on 3 ja 5 välillä. Joskus syö toisen kerran 6-7 välillä ja vaihtelevasti jatkaa sitten jonkun aikaa unia. Eli aika helpolla selvitään. Esikoinen tosin herätti sitten viime yönä yhden jälkeen... Tosin herra ähiseen aivan valtavasti yösyötön jälkeen. Meillä nukutaan uniliina-kapalossa selällään sängyssäkin, eipä tuo varmaan enää kyljellä pysyisi ähistyksen kanssa.

Ei veden tosiaan silmiä putsatessa tarvitse keittää mutta meillä keitetty vesi auttoi rähmimiseen kun taas hanavesi ei.

nyt tilataan ruokaa, palailen taas.
 
Mapitus, meillä menee kutakuinkin samoja määriä lisämaitoa. Ahkerasti ollaan tissillä mutta lisämaitoa täytyy silti antaa. n. 30-40 ml menee mutta jos on pojalla kauhee rintaraivari eikä jaksa juuri yhtään imeä niin silloin voi mennä yli 60ml.

Mä stressasin tuosta lisämaidon antamisesta ihan kauheasti mutta onneksi osaan jo vähän relata.
 
Heippa!
Minäkin löysin tänne :wave:

Olipa mukava lueskella kuulumisianne vauva- arjesta!
Täällä vietetään sitä samaa arkea. Mies kotona vielä ensiviikon , on ollut ihan super kivaa kun on ollut kotona. On ollut aikamoinen apu kun esikko melkein 4 v kaipaa tekemistä.. vauvaan on suhtautunut hienosti mutta äidille ja isille haastaa välillä riitaa jos ei saa tehdä sitä mitä huvittaa..
Itsekin mietin miten arki lähtee rullaamaan kun samalla viikolla kun isi lähtee töihin alkaa esikon kerho 2 krt viikossa ja oman jumpan vetäminen kerran viikossa..

Moni on ollut jo vauvan kanssa ulkona! Olen itse odottanut että vauva täyttää sen 2 vko, eli ensi viikon ke.. kuinka pitkiä pätkiä olette antaneet vauvan nukkua ulkona?Meillä kun nukkuu päivällä sen 5 h ja sitten loppuilta menee torkkuen sylissä ennen yöunia..
En ihan viitsi vielä 5 h antaa nukkua ulkona.. ja tuntuis hullulle pakata ulos ja ottaa sitten takaisin sisälle .. höh... tää alku on aina tällaista säätämistä!
Yölläkin nukkuu ekan pätkän sen 5 h ja sit ollaan nukuttu vierekkäin aamuun asti sen jälkeen.. saisin nukkumaan varmasti uudestaan vielä sänkyynkin mutta nukahdan itse joten äidin laiskuutta.. ja myös nauttimista kun saa olla vauvan lähellä :heart: vaikka eihän siinä itse enää hyvin nuku! Meillä myös tavoite siirtää omaan huoneeseen kunhan öihin tulee hiukan rytmiä!

Hyvää uutta vuotta kaikille! Katsotaan vauvan kanssa ikkunasta kun isi ja esikko ampuu pihalla raketteja.. ;)
 
Kylläpä teidän vauvat nukkuu pitkiä pätkiä kerrallaan! Meillä kolme tuntia taitaa olla ihan maksimi minkä tuo on hirsiä vedellyt ja silloinkin vaunuissa kaupungilla kun ollaan oltu liikkeessä. Kotona nukutaan yleensä noin puolitoista tuntia kerralla. Nukkuis varmaan pitempäänkin, sillä heräilyyn kaikkine venytyksineen ja murinoineen (kyllä, mein vauva murisee..:)) menee puolisen tuntia, otan aina syliin jo ennen kuin itku alkaa. Alkuun nukkui pidempiä pätkiä.
Öisin en kyllä enää tiedä kuinka pitkän pätkän nukkuu, sillä olen saanut nukuttua vauva kainalossa itse niin hyvin, etten imetyksiin herää kuin sen verran, että autan vauvan tissille, sitten jatkan unia. Joka ilta jännittää, että miten tulee yö sujumaan, mutta kyllä se niin on, että vauvan päälle ei unissaan kierähdä kun en nyt kieri unissani muutenkaan. :)
Ensi yönä ajattelin laittaa omaan sänkyyn ainakin ekaan syöttöön saakka ja kokeilla nukkuisko silleen pidempään kerralla kun ei maito tuoksu koko ajan sentin päässä. Koitin jo heti ekalla kotiviikolla laittaa vauvaa omaan sänkyynsä kun jännitin vieressä nukkumista niin etten itse nukkunut lainkaan, mutta se kokeilu päättyi kun meinasin rojahtaa nurin vauva sylissä. :( Alkoi huimaamaan kun nousin ylös, onneksi tuli seinä vastaan ja mieskin oli hereillä ja skarppina kiinni vauvassa jo ennen kuin ruhjoin oman kyynärpääni oven karmiin ihan mustaksi. Mutta pieni trauma kyllä jäi.
 
Heippa!

neuvola kävi tiistaina kotona ja poika oli ottanu 300g viikossa takasin eli tosi hyvin. sairaalasta edellisenä keskiviikkona lähtöpaino oli 3170g niin tiistaina oli 3470g.

täällä pojulla on jo 2vkoa ja 1pvä ikää, ulkona ollaan käyty jo kolme kertaa. Neuvola täti suorastaan käski meidät ulos kun poika oli 1,5vkon ikänen. puettu ollaan bodyyn ja housuihin joiden päällä on ollu sitten villapuku, vaunuissa äpakkauksen makuupussi ja vaunupeitto ja hyvin ollaan tarjettu. vauva ei vielä nuku ulkona päikkäreitä mut ollaan tehty ihan puolentunnin lenkki.

yöllä herätään n.2 krt syömään ja välillä vauva jää valveille 4 eteenpäin ja on rinnalla melkein 2 tunnin välein, lisämaitoa ei anneta. sitten välillä vauva ei enää nukahda sen jälkeen kun on syöty vaan valvoo tosi pitkiä pätkiä (joskus nukkuu puolituntia-tunnin) meillä ollaan annettu nyt 3 pvää cuplatonia ja omasta ruoasta yritetty karsia kaikki ilmavaivoja aiheuttavat (onneks joulu ohi)... onneks pienen masuvaivat on vähän helpottanu.

meillä mies kans vielä ens viikon kotona joten on ollu kyllä luksusta. vauva oli tänäänkin miehen kanssa hereillä ja sain nukkua pitkään mitä nyt mies välillä tuli herättään mua syöttämään :) muuutenkin mies ollu ihan älyttömän hyvä tuki ja vielä enemmän. yrittää kannustaa mua syöttämään ilman rintakumia:ashamed: mut aina sorrun siihen kun kaveri on oikee rintaraivo. aina ennen syöttöö yritän kyllä saada syömään ihan rinnasta. musta pääasia et vauva saa äidinmaitoo jotenkin ja läheisyyttä.

aamulla kun heräsin niin mulla oli vasenrintaliivi ihan läpimärkä ja liivin suojasta olis voinu puristaa nestettä luulin ensin et oon hikoillu niin paljon mut sit kokeilin muualta kropasta niin tajusin et se oli maitoo.. onko muilla käyny näin? :)

onko joku muuten jo kerenny kastaa/antaa lapselle nimen? :D

Hauskaa uutta vuotta kaikille mammoille ja vauvoille! :):popcorn:

Kista & Tipi
 
Hyvää uutta vuotta 2012 :cool:
Hokasimpa sitten kurkata tännekkin puolelle... :ashamed: En ollut tajunnutkaan että tänne oli meille luotu jo ketju :D

Mites teillä noitten vatsavaivojen kanssa?
Pojalla alkoi eilen illalla massu vaivaamaan ja on nyt pienissä pätkissä itkeskellyt masuaan ja kakan tullessa..
Sirpastiin tänään heti ostamaan uutta D-vitamiiniä ja Cuplatonia...Niin ja NAN vaihdettiin Baby Sempiin...En tiedä oliko niistä sitten apua, mutta nyt ehtoolla ollaan saatu poika jo pitemmille unille pari kertaa ja vatsa ei tunnu vaivaavan niin kovin...Toivon totisesti, ettei tämä ole mitään koliikin alkusoittoa...:ashamed:

Jep, ja tunnustan että meillä sitten kosahti tuo imetys heti alkuunsa.. :(
Poika vain raivosi tissillä ja maidon tulo oli niin ja näin...Harmittaa tolkuttomasti mutta näin siinä sitten kävi..:(

Vuoden vaihde
meillä menee/meni kotona oleskellessa, poissun massuvaivojen takia ja muutenkin haluttiin rauhoittaa tämä ilta meille :)

Jälkivuoto alkaa olla vähenemään päin pikkuhiljaa..Utelisin vielä tämmöstä ÄllöBylly-judua, että miten teillä? Onko jo vähenemään päin tai loppunut? Ja ehm...tuoksuuko se? Mitään vatsakipuja ei ole, joten en usko että tulehdusta olisi, mutta aika...funky tuoksu siinä on...


Kahlan ja mini-mies
 

Yhteistyössä