Joulukuun toivevauvat 2012 *MEIDÄN KUU!!!*

Alkaa pikkuhiljaa hermo mennä, tänään olin pari tuntia kaupungilla ja vointi oli surkeanpi kuin lähes ysikymppisell mummillani (mikä sinänäsä on ihana asia, mutta kertoo aika paljon myös omasta voinnista). Saisi jo tulla ulos, tää viikko on ollut selkeästi raskaampi kuin aiemmat. Toivottavasti vauva tajuaa kohta että tämä äippä ei oikein jaksa enää...

Onnittelut ainakin voguelle, pihlalle, ja kaikille muille vauvansa jo saaneille! Joskos sitä itsekin pääsisi kohta tuolle vauvalistalle.

Undu 38+3
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa, kun taas niin moni on saanut vauvelin syliinsä! Onnea teille kaikille!

Pisara86 Mä olen liinaillut molempien nuorempien lapsien kanssa ja liinailen kyllä tämän masuasukinkin kanssa. Mulla on joustava trikooliina (joka mielestäni ihan pikkuisen kanssa paras) ja joustamaton kangasliina ja Manduca-reppu. Kaikki loistavia omassa käytössään. Tässä osoite, josta näkee ihan pienelle sidonta-ohjeen.

Kantoliinan sidonta - www.meandmama.fi

ON Tänään tullut kivuliaampia suppareita, jotka loppuivat, kun lapsenvahti tuli paikalle. Mä olisin ollut niin valmis lähtemään jo vauvanhakuun, mutta jospa tää tästä lähtis käyntiin ja johtaisikin johonkin...:kieh:

Tombatar Missä vaiheessa sun vauva syntyi, kun ei ollut ponnistuksella ollenkaan kestoa? =) Mullekkin yhtä nopea toimitus, kiitos!

Mameliini 37+5
 
  • Tykkää
Reactions: Nuusku82
Kiitos kaikille onnittelijoille :)

Minäkin viime yönä jo ajattelin, että näinköhän vauva ottaakin vielä varaslähdön... Niin ikävästi jomotteli selässä ja säteili reisien sivuille. Saatiin miehen kanssa illalla niin järkyttävä uutinen, että taisi aiheuttaa supistuksia... Onneksi mitään ei sitten kuitenkaan tapahtunut ennen aamua :D tämä päivä on mennyt ihan pökertyksissä.
 
Ihan ihan ensiksi :flower: Onnea kaikille vauvansa saaneille!!! :flower:

Paaaljon on tullut kirjoituksia tässä välissä kun edellisen kerran olen tänne kirjautunut.
Katsotaas mihin muistan vastailla ja kommentoida näin aamuhämärässä kun kaik muut nukkuu. Heräsin ilman mitään varsinaista syytä, aikani pyörin sängyssä ennenkuin annoin periksi ja jääkaapin kautta tähän koneelle kampesin.
Mameliinille iso kiitos hyvästä linkistä! =) Esikoisen vauva-ajan liinailin ja tarkoitus on myös nyt samantain liina ottaa arkeen mukaan. Tuolta meandmaman-sivuilta sain kyllä paljon uusia liinansidonta ohjeita...yhdellä tekniikalla kun menin esikoisen kanssa. Käytössä minulla oli pari pitkää trikooliinaa ja hankin myös sellaisen paksumman puuvillaisen "rengasliinan" joka jäi oikeastaan käyttämättä, kun jotenkin tuntui turvallisemmalle ja tukevammalle kantaa vauvaa ihan siinä rintaa vasten joustavassa liinassa. n siis päässyt sinuiksi sen joustamattoman pussimaisen liinan kanssa. Ajattelin sitä kuitenkin nyt vielä kokeilla, jahka typy sitten syntyy. Kokeilin esikoisella myös BabyBjörnin rintareppua, sitten kun siinä sai ikänsä puolesta kantaa, mutta liinailu voitti senkin.

Jossain joku teistä kirjoitti hankkineensa vauvalle Wallaboon-lämpöpussin turvakaukaloon. Meillä on sukulaisvauvalla ollut sellainen käytössä ja kovasti tykkäsivät käyttää . Itse pähkäilin kauan myös sit Walloboon pussia, mutta päädyin kuitenkin Saksalaiseen "pikkujääkarhu" lämpöpussiin. Vaikuttaisi vieläkin lämpöisemmäll, vaikkakin Wallaboo ehdottomasti söpömpi :) Tosin enpä tiedä onko tuo minun pussi sitten jo liiankin lämmin, kun autoillessa sitä on tarkoitus pääsääntöisesti käyttää.

Täällä on ollut aika rauhallista supistusten kanssa. Eilen oli verrattain enempi, muttei mitään säännöllistä, onneksi.Oikeastaan suurimmat tuntemukset on ollut lisääntyvä painon tunne alhaalla ja nivuset..miten ne voikaan olla välillä niiiin kipeenä : / Niin ja alavatsan "kovottelu" on lisääntynyt päivittäiseksi. Kaipppa ne on sitä menkkamaista kovottelua. Kokoajan lähemmäksi synnytystä tässä kuitenkin itsekukin mennään
. Toiveissa olisi, että tyttö pysyisi masussa ainakin vielä viikon, mielellään tietty kaks ni kerkeää taas kasvaa isommaksi. Lähinnä ajatu tuosta viikosta, että ens viikolla saisin lääkärin mukaan touhuilla jo ihan normaalisti. keksin kyllä pitkän listan asioita joita "pitäisi" kaupungilla hoitaa ja kotikin kaipaisi jo joulujuttuja :xmas:
Alustavasti on myös varattu vielä yksi aika äitipolille kasvukontrolliin rv38+1, kun meillekin pieni vauva tulossa. Esikoinen oli painoarvioissa samoilla viikoilla vielä pienempi ja kaik oli hyvin, niin en nytkään osaa asiasta hermoilla.

Streptokokista vielä typerä kysymys, että antaavatko ne jossain antibiootin pistoksena? Täällä laittaavat tipassa tulemaan. Automaattisesti eivät anna kaikille ja niidenkin joiden kuuluu se saada, neuvotaan vielä itse varmistamaan synnyttämään mentäessä, että kätilö muistaa sen laittaa. Lukeehan se omissa tiedoissa, muttei vaan mene ohi.

Jospas tästä vielä kampeisin tuonne sänkyyn...ei kyllä nukuta, mutta täytyy koittaa. Ulkomailla asuva veli tulee kyläilemään, ni täytyy jaksaa olla virkeänä :)

Hyvää ja rauhallista itsenäisyyspäivää kaikille!

- Nuusku82 ja Typy 36+4
 
Viimeksi muokattu:
mameliini kiitos sidontalinkistä, näyttivät helpolta noi vastasyntyneen sidonnat. Mulla on tallella esikoisen jäljiltä trikoinen liina, jota mies käytti varmaan 2krt. Ei ollut käyttöä, kun neiti viihtyi parhaiten lattialla. Sama kuopuksen kanssa, mutta nyt ole varautunut siihen ettei tämän kanssa päästä niin helpolla. Käytin sitten vauvan ollessa vähän vanhempi sellaista 2-osaista rengasliinaa koirien kanssa lenkillä ollessa, kun osasi jo päätä kannatella. Eli täytyypä hakea liina varastosta ja pestä valmiiksi.

(.) Hip hei, takana 1. yö pariin viikkoon ilman tuota parin tunnin valvomisjaksoa. Tosin heräsin varmaan jo klo 6, mutta silti: IHANAA! Ja tänään mennään anoppilaan koko päiväksi, joten aion levätä koko päivän laiskotellen. Olen passannut kaikenlaisia vieraita perjantaista lähtien joka päivä, mutta nyt loppui ;-)
 
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!! Niin ja erityisen paljon ONNEA VAUVAN SAANEILLE :flower:

Ihanaa käydä täällä aina kurkkaamassa kenelle lähtö on synnyttämään tullut..

Liinailusta sen verran että itse omistan kaksi liinaa ja nyt ostin myös manducan kun olen kuullut paljon hyvää siitä. Olen henk.koht. liian kärsimätön sen sidonnan kanssa ja tuntuu että kantoreppu voisi olla nopeampi.

Omasta voinnistani sen verran että kävin synnytystapa arviossa tuossa ti rv 36+1. Kaikki näyttäisi olevan ihan kunnossa synnytystä ajatellen. Nopeaa synnytystä lääkäri tälläkin kertaa povasi. Ultrasi vauvaa ja kertoi painoarvioksi tällä hetkellä 2980g jakäsin tunnustelemalla sanoi vauvan olevan sopusuhtainen, kiva kuulla. La tienoilla olisi siis n. 3600g-3800g.

Yöt on jatkunut nyt ihan normaaleina, ei juuri kolotuksia tai muitakaan "riesoja" vaivana. Supistelut ajoittuvat päiväsaikaan enemmänkin. Muuten tuppaa kyllä jostain syystä välillä valvotuttaan öisin..??

Mutta nyt hauskaa päivän jatkoa kaikille!

081012 36+3
 
Nuusku, itse ensisynnyttäjän en tiedä, että miten toimivat synnärillä antibioottien kanssa. Mutta sairaanhoitajana uskallan sinulle vastata, että on myös mahdollista että piikkinä sen antavat. On kuitenkin todennäköistä, että mikäli sinulle tippa on synnytyksessä laitettu, tiputtavat sen ilman muuta siitä. Jos sinulla taas ei ole tippaa kädessä, on hyvinkin mahdollista etteivät sitä pelkän AB:n takia edes laita, vaan antavat AB:n pistoksena lihakseen. Sekava vastaus, mutta kysäse vaikka heti kätilöltä niin ei jää ainakaan epäselväksi :)

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
 
Streptokokin hoidosta soitin eilen synnärille, kun mun piti aikaa varata muutenkin, ja kätilöltä kysyin tästä että kun on positiivinen testitulos, ni mite vaikuttaa synnytykseen. Meillä ohje oli. jos vedet menee niin heti sairaalaan ja tippaan- täällä laitetaan penisiliinitippa kuulemma aina vesien menossa- koska jos sellainen synnytys kestäisi kauan- on joku tulehdusriski. Jos synnytys alkaa suppareilla, niin sairaalaan kun ovat säännöllisisä, ja tippaan.
Penisiliinitippaa annetaan joka 4:s tunti, niin kauan kun lapsi ulkona. Jos lapsi syntyisi alle 4.n tunnin, niin se yksi tiputus riittää. eli näi meillä . Sitä en tiedä miksi useissa lähteissä, ja neuvolassa puhutaan antibiootista, mutta kätilö kyllä mainitsi ton penisiliinin moneen kertaan, kun selitti streptokokin hoitoa. Toivotti ihanan lämpimästi jo tervetuloa synnyttämään-- kyllähän mitä, mut minkäs teet :)

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!
mame 38 Poks Poks
 
ONNEA VAUVAN SAANEILLE! :flower:

Täällä itsenäisyyspäivää vietetään lasten kanssa piparkakkutaloa tehden. Omassa olossa ei mitään uutta, ei mitään viitteitä siitä, että synnytys lähestyisi...

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
 
Jälleen hereillä :D Sain perhe antoi nukkua niin pitkään kun nukutti ja oikeen mukava oli herätä myöhäiselle aamupalalle. Mies oli haudutellut riisipuuroa aamuherkuksi näin joulunaikaan :heart: ;)

Kiitos Luppi vastauksesta. Pistoksena se antibiootti kuulostaisi vaan niin paljon mukavammalta, kuin tippa. Ei tarvitsisi olla narunpäässä eikä varoa kättä siinä synnytyksen tohinoissa. Täytyypä kysäistä asiaa, vaikkakin sellaisena kun antibiootti sitten tuleekin, niin otan mukisematta vastaan :)
Mame31 Tosiaan penisiliiniä ne täälläkin ensisijaisesti antaavat. Omalla kohdallani hyvä, että kätilö tämän tarkennuksen teki, koska satun oleman penisiliinille allerginen... Kyllähän se tiedoissani pitäisi jo lukea, on se sen verta monta kertaa sinne laitettu. Tästäkin kätilö sanoi, että muista vielä mainita erikseen kun synnyttämään menet. Iho-oireet tulee jo tablettimuodossa hyvinkin äkkiä joten en edes uskalla ajatella missä "muurahaispesässä" sitä olis ähisemässä lasta pihalle jos suoran suoneen menisi.

Tombattarelle onnittelut kotiapääsyn johdosta! Ihana varmasti päästä kotia rauhottuman :)
 
joo,kehut saatiin lääkäriltä,kun oli niin yhteistyöhaluinen poika :heart: ukko tulee tuos parin tunnin päästä hakemaan. voi sitä riemua ku taapero näkee minut :-D on kuulemma ettiny ja huudellu iltasin. tietää,ettei se pariin päivään päästä silmistään :hug:
 
Tombattarelle onnittelut kotiinpääsyn johdosta! =)

*Pihlalle* onnittelut vauvasta! =) Menikö leikkaus hyvin ja miten olet toipunut?

Kantoliinailusta, meillä on liinaa käytetty kaikkien lasten kanssa. Suosikkini on trikooliina joka on loistava pikkuvauvalla. Isommalla sitten on vuoroteltu pitkää kudottua liinaa ja ergo-reppua. Kehtosidontaa en ole vieläkään saanut kunnolla onnistumaan eli tämäkin tyttönen on saanut viihtyä tuossavastasyntyneen kietaisuristi-sidonnassa.

(.)
Meillä oli jo maanantaina eka neuvola. Tyttö oli pirteä ja muuten kaikki ok mutta epävarman oloinen täti hermostui kun syntymäpainoa ei oltu tuolloin 11vrk iässä saavutettu. Syntymäpaino oli 3710 ja neuvolassa 3620g. Oli jo varattu uusi aika tulevan viikon tiistaille mutta muutettiin se nyt sitten perjantaiksi eli huomenna selviää tämänhetkinen paino. Toivottavasti on noussut riittävästi!

Madicken ja tyttönen 2vkoa
 
Sofi12 onnea pienestä prinsessasta :)

Täällä supistellu enemmän tai vähemmän viime yöstä, mutta aina ne on sitte lopahtanu joten kotosalla ollaan. Mä niin toivon, että kun ei oo vauva vielä tähän päiväänkään mennessä syntyny ni vois pysyä mahassa vielä maanantaihin :D syynä se, että mulla on lapset kaikki kotona eikä tuolle pienimmälle ole hoitajaa lähettyvillä. Mun omat vanhemmat on etelänmaillakin ja senkin takia olisi mukava kun vauva vielä muutaman päivän olisi tuolla mahassa. Mutta saa sitte nähdä kuinka käy tuon toiveen :D

Nyt lasten kanssa elokuvan pariin :)

jabadaba77 ja 38+4
 
Sofille paljon onnea! :)

Madicken, leikkaus meni hyvin ja oli nopeasti ohi. Turhaan pelkäsin spinaalin laittoakin. Vähän kurjalta tuntui niin laaja puudutus, mutta melko nopeasti sain jalkani takaisin :D vauvan sain hetkeksi rinnalle jo leikkaussalissa ja heräämössä uudelleen :) eilinen meni täysin vuoteessa, mutta tänään olen jo päässyt suihkuun ja vessaan itse. Kävely on vähän kivuliasta, mutta onnistuu, kun ottaa rauhassa. Yöllä oli jonkin verran kipuja, mutta ne helpotti tosi nopeasti kun sain lääkkeitä. Ylösnouseminen on vielä vaikeaa ja mies hoitaa vauvaa sen minkä tarvii. Eiköhän tämä tästä päivä kerrallaan muutu paremmaksi.

Synnytyksestä ei juurikaan kerrottavaa ole. Sairaalaan tultiin aamulla klo 7.15, tarkistettiin vauvan asento ultralla. Edelleen perätilassa. Siinä sitten otettiin verikokeet, laitettiin katetri ja tippa. Tyttö syntyi klo 8.51, kun leikkaukseen pääseminen vähän viivästyi anestesiahoitajan sairastumisen takia. Valmistelujen jälkeen mulla iski hirveät tärinät päälle. Helpotti, kun spinaali oli laitettu, mutta heräämössä alkoi uudestaan. Sain lääkettä ja tärinät loppui. Vauvan pienelle koolle ei löytynyt selitystä napanuorasta tai istukasta. Sen verran matalat sokerit tytöllä on, että oli yön vauvaosastolla. Aamupäivästä kaipailin vauvaa niin kovin, että hitaasti taaperrettiin miehen ja hoitajan kanssa vauvalaan. Mua alkoi heikottaa ja piti päästä takaisin sänkyyn. Nyt vauva on letkuineen omassa kopassaan mun sängyn vieressä :) sokerit on pysyneet parempina kuin eilen, mutta päivä kerrallaan. Muuten tyttö on tyytyväinen, eikä kitise. Kiva, kun toivat tytön tänne mun luokse, vaikka sokeritipassa onkin.

Oma olo on vähän höhlä. Lääkkeet pehmentää päätä, eikä ole oikein tullut nukutuksikaan. Väsymys on valtava, kun viime yö meni vauvaa miettiessä ja monta yötä sitä ennen jännityksessä. Lisäksi huonekaverin vauva on melko itkuinen, joten heikentää yöunia sekin. Vauvan itku ei varsinaisesti häiritse, mutta kyllä se on suolaa haavoihin, kun oma käärö oli vauvalassa...Toivottavasti saisin nyt pitää tytön lähellä :)
 
Sofi12 onnea prinsessasta :heart:

Meillä huomenna kokoarvia ja kätilö sanoi puhelimessa, että kannattaa varulta ottaa laukku mukaan. Otan kyllä ja toivon että sinne sais jäädä, mutta taitaa olla epätodennäköistä, että käynnistäisivät viikonloppua vasten.

Tänään meillä 11v kihlapäivä ja juhlistetaan vähän hyvän ruoan merkeissä.
Mameliini ja Pulla 37+6
 
onnea taas kaikille vauvan jo saaneille! Nythän näitä uutisia ihan satelee ja mä olen niiiin kateellinen, haluan jo omani masusta rinnalleni. Ihan tyhmää tiedän, laskettuun aikaan on enää 13 päivää (tietty voi mennä yli mut en jotenkin jaksa uskoa kun ei ole edellisetkään menneet) joka on aika paljon vähemmän kun takana olevat 38 viikkoa. On vaan jotenkin niin kova pelko, että jotain menee pieleen....
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!:flower: Kohta alkaa tuntumaan, että jään yksin tän mahani kanssa tänne.

-minttu-, en ole kokeillut. Täytyy harkita sitä magnesiumia tuohon vaivaan jos alkaa kiusaamaan minua enemmänkin nuo suonenvedot:)

Mameliini, onnee teille 11v kihlapäivän kunniaks:)

Täällä ei mitään ihmeempää. Minkäänlaisia supistuksia ei ole ollut vieläkään.

Autokin sitten hajos. Toivottavasti saisi pian korjatuksi ettei tarvitsisi lähtee taksilla sairaalaan jos sattuisi tulemaan lähtö: /


Tänään poksutaan! 39+0! Viikko ois jäljellä laskettuunaikaan. Toivon mukaan ei hirveästi mentäisi yli. Toisaalta kyllä vähän pelottaa ja jännittää tuo vauvan tulo kun ei ole aikaisempia lapsia tai ylipäätään hirveästi kokemusta lapsista. Tai ainakaan ei noin pienistä. Pelottaa hieman tuo tuleva arki niin pienen lapsen kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Mameliini
Mame31, pohdiskelit sitä penisiliiniä.. tässä olisi mahdollisesti selvennys ihmettelyysi. Penisiliini on siis myös yksi antibiooteista.. siksi hoitajat varmasti puhuvat "ristiin". Tarkoittavat siis kuitenkin samaa asiaa.

Piti jotain kommentoida muihinkin, mutta teksti pyyhkiytyi jo kertaalleen, enää en jaksa uudelleen kirjoitella. Menen siis jatkamaan linnajuhlien seurantoja :)
 
huomenta. eka yö kotona meni suhteellisen hyvin. tosin nukahtaminen tuotti vaikeuksia molemmille,mut sit ku nukahtivat nii ei ollu ongelmia. taapero tosin herätti jo puol 6,et täällä on sitte yks väsyny mamma :headwall:
poijan aamupesut jo hoidettu ja ny se uudelleen unilla...

ny pitää tuo taapero ruokkia! meni jääkaapille...
 
Huomenta =)

Jokohan Rödluvanilla on vauva sylissä...? Onnea Sofi pienestä tytöstä :heart:

Onko muilla lisääntynyt vuoto näin loppuraskaudessa? Mulla on nyt muutaman päivän ollut paljon enemmän kuin aikaisemmin valkovuotoa?, limaista aika vetistä vuotoa kuitenkin. Tänäänkin aamulla alushousut ihan kosteat tuosta vuodosta :whistle: Ihan jo mieleen tuli, että ei kai lapsivettä ole alkanut tihkumaan... En muista tällaista aiemmista raskauksista, toki voi olla, että on unohtunutkin jo... Samoin vatsa alkanut toimimaan huomattavasti paremmin, kuin muuten raskausaikana (mulla ollut vatsa kovalla lähes koko raskausajan).
 

Yhteistyössä