Joulukuun Toivevauvat 2012 *Toukokuussa*

Juustoista: Itse olen myös suuri juustojen rakastaja, joten onneksi ne suositukset on pääasiassa hieman turhan varovaisia. Mullakin neuvolassa sanottiin, että kaikki juustot, myös ne pehmeät ja homejuustot, on ok kunhan ne on pastöroidusta maidosta - ja huomatkaa, että vaikka tuoteselosteessa lukisikin vain "maito", se tarkoittaa pastöroitua maitoa, pastöroimattomasta maidosta kun pitää erikseen mainita, että se on pastöroimatonta. Ja jopa näitä pastöroimattomia juustoja voi hyvillä mielin syödä, kunhan ne kuumentaa 72 asteeseen, sillä silloin listeria kuolee aivan varmasti. Eli jos on epävarma, niin viimeistään kuumetamisen jälkeen voi olla hyvillä mielin! Nenna85 mainitsikin jo siitä, että lämpimässä ei pidä juustoja seisottaa, ja muutenkin ruokahygienia on erityisen tärkeää. Ruokatarvikkeiden päiväysten kanssa kannattaakin olle vähän tavallista tarkempi, ja esim. jääkaapin voi laittaa pari astetta kylmemmälle. Listeriahan on ns. maaperäbakteeri, eli elää myös mullassa, ja näin ollen on paljon todennäköisempää saada se pesemättömistä porkkanoista kuin hyvästä, tuoreesta fetasta. Muutenkin noita todettuja tartuntoja on suomessa vuosittain vain 20-40, ja suurin osa tulee kalasta.

Raskauskiloja mulle on kertynyt peräti 1kg :D Ensimmäisen kolmanneksen aikanahan lihominen on periaatteessa "tarpeetonta", eikä tavoiteltavaa, kun ne kilot ovat kumminkin puhtaasti "vararavintoa". Terveellisesti pitäisi toki syödä, mutta mulla ainakin neuvolassa sanottiin, että mikäli on pahoinvointia (kuten mulla on ollut), pääasia on että saa syötyä, vaikka söisi kuinka yksipuolisesti. Eli ensisijaista on hoitaa omaa huonoa oloaan, se menee kyllä ohitse, ja sitten ehtii huolehtia niistä ravintoarvoista. Sillähän se ylimääräinen kilo mullekin tuli, kun vähintään kahden tunnin välein on vaan syötävä.

Ja tosiaan, tsemppiä kaikille pahoinvoiville! Itse koen olevani jo vahvasti voiton puolella, päivisin jaksan jo hieman puuhailla ja liikkua, vaikka fyysisimmät kotityöt on edelleen pannassa. Kaiken maailman kääntyily ja kyykkiminen tuo edelleen huonon olon, mutta pahimpaan verrattuna olo on suorastaan raukea :D

Mosmos 10+0, poks poks!
 
Hui miten paljon tekstiä tullut kun en eilen käynyt ollenkaan lukemassa :O Oltiin koko päivä ulkona Suomen peliin asti ja sit olinkin niin poikki että otin torkut, sit saunottiin ja aikasin mentiin nukkumaankin :)

En muista alkuunkaan mitä kaikkea piti kommentoida....

Juustoista Mun elämäni rakkaus on aurajuusto :heart: Voi mikään ei maistu miltään jos ei oo aurajuustoa!! Lähinnä tarkoitan pizzaa, lämpimät voileivät ym. Mutta olen sillon tällön niitä käyttänyt koska uunissa ne käy ja pöpöt kuolee :)

Kiloista Älkää hyvät naiset niistä huolehtiko! Luulen että pahoinvoinnin aikana pitää syyä usein ja sitä mitä mieli tekee, sitten ku se helpottaa, kerkee miettiä paremmin terveellisen ruokavalion! Kiloja tulee, toisille enemmän toisille vähemmän.

Uusille tervetuloa!! :wave:

).( On niin hyvä olo, edelleen! Ihmettelen miksei oo pahempi olo eikä mitään. Pieniä repäisykipuja ylösnoustessa, turvottaa ja väsyttää välillä. Mut jaksan touhuta ja olla ja mennä ihan hyvin. Se pahin nälkävaihekin alkaa jo helpottaa :)

Murunmami ja vauva 6+3 :heart:
 
Ultrassa käyty! :)
siellä näkyi hento syke oikeassa paikassa :heart:
Pikkunen ei ihan vastannut viikkoja, syke oli melko hidas.. Mutta luulenkin oviksen olleen hieman myöhemmin.
Oli aivan mielettömän ihana kätilö ultraamassa, ehdotti että menisi perjantaina ennen neuvolaa vielä tarkastuttamaan asian! Nämä muutama päivä kun vaikuttaa jo kehitykseen..

Mutta oli niiiiiiiin huojentavaa nähdä pieni syke siellä! :)

onnellinen YP 7+0 (?) :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Jenksula
Olitte höpisseet noista ruokajutuista. Itsekin neuvolassa tivasin just kalan syöntiä, sitä en voi jättää pois mistään hinnasta. Mulle sanottiin näin, että kaikkia kaloja voi syödä. Myös näitä "roskakaloja" hauki yms. Kunhan ne on nuoria yksilöitä eikä mitään puunrungon kokosia jötkäleitä. Tosin niidenkään syöntiä ei suositella joka viikko. Samoin graavi, sitä voi syödä kun ei tosiaan ole tyhjiö pakattu. Onneks ite en edes tykkää noista vaan teen senkin aina iiihan ite:D Noista purkkisilleistä en muistanukaan kysyä, mut tuntuis että niitä sais syödä.. kai ehkä, sehän tavallas kypsyy siinä etikkaliemessä.
 
Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!!! :flower: Seerumia, mullakin on eka neuvola 18.5 ;)

Itse vaan odottelen sitä perjantain uutta ultraa, ja harmittelen painonnousua... Mutta jos pitää valita sen välillä syönkö niin usein kuin pahoinvoinnin helpottaminen edellyttää vai painanko 2 kg vähemmän niin taidanpa valita kuitenkin sen paremman olon.

Rödluvan ja Beetakingi 7+3
 
Moi taas! Täällä on niitäkin onnellisia joilla menee jo viikkoja 10+, aika hienoa! Itsellä vasta 6+ jotain.. MUTTA oireita on ilmaantunut!
Rintojen arkuutta ja pahoinvointia ja väsymystä. Varhaisraskauden ultra olisi kiva varata, mutta täytyisi lähteä kauemmas(paikallisella yksityisellä menee ultra-ajat kuukauden päähän), enkä oikein ehtisi. Mutta koitan.

Vuodosta Minulla on yleensä ollut aina tuota vaaleanpunaista vuotoa alussa, joka on jotenkin liittynyt kohdunkaulan muutoksiin, ja olen niistä aina tiennyt että olen raskaana ilman testiä. Saman väristä vuotoa minulta tulee loppuraskaudessa kun kohdunkaula lyhenee jne.
Viime raskaudessa tuli kirkkaan punaista vuotoa aina rasituksessa viikoilla 10-11, silloin oltiin terveyskeskuksessa varmoja että keskenmeno tulossa, ja turhaa nyt mitään enempää on lepäillä kun sitä ei voi estää -mutta vuoto johtui kuitenkin kohdun seinämässä olevasta verihyytymästä tms joka oli syntynyt kun kohdun kasvaessa istukka oli siirtynyt hieman ylemmäs(alkuun oli ihan alhaalla). Ultrassa näkyi ihan tumma pläntti siinä kohtaa, ja aina rasituksessa siitä vuosi verta. Levossa se meni itsestään ohi, kun reilun kuukauden päästä katsottiin uudestaan oli kohtu ihan ok.

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista, ja voimia niille jotka (minun lisäksi) painiin keskenmenon pelon kanssa vielä näillä aikaisilla viikoilla. Viikko kerrallaan kohti ihmettä!
 
Viimeksi muokattu:
Hurjasti onnea kaikille jotka ovat saaneet loistavia ultrakuulumisia! =)

Oletteko kertoneet jo töihin tai milloin aiotte kertoa? Itse olen jo harjoittelu paikkaan kertonut ja mua vähän huolettaakin tuleva kesä. Mun harjottelu sisältää aika paljon vältettäviä tehtäviä, mutta kun niistä olen työnjohtajalle maininnut niin hän ei näe niiden välttämistä tarpeelliseksi. :| Kaikki työntekijät ovat siis 40+ miehiä.

Täällä poksuisi tänään 9+0 :heart:

 
Murrr. Hoitolapsi on sitten vissiin sairastunut parvorokkoon. Ja kipeä on tuo meidänkin pieni, varmaan samaa tautia. Nyt sitten jännäillään, että oonko mä jo sairastanut sen ja jos en, niin tarttuuko se muhun ja aiheuttaako se mitään. Blaah. En nyt kyllä olisi kaivannut yhtään tällaista lisästressiä tähän muutenkin jo ihan tarpeeksi jännittävään alkuraskauteen.. No, toivotaan parasta. Eilen oli jopa vähän pahan olon oireta! Alkaa vähän tuntua todellisemmalta koko homma <3

kwaidan ja tyyppi 6+4
 
Paljon ollut puhetta painon noususta. Tällä nälällä mikä jälleen kerran on tullut seuraksi, noita kiloja alkaa varmasti jälleen kertymään. Lisäksi kun oikeasti urheilen useamman kerran viikossa, mutta kun tuolla kohdussa on se hematooma, niin nyt ei ole saanut tehdä mitään koko raskausaikana. Vaikkei vuodakaan, niin en uskalla ottaa riskiä, että alkaisi vuotamaan. Eilinen lääkäri oli kyllä ultratessa ehdottomasti sitä mieltä, että se on jäänne toisesta raskauden alusta, mutta mun historialla uskon hematoomaan. Mutta siis lähtipä rönsyilemään juttu, painosta: mulle on tullut molemmista muksuista tasan 13 kg ja olen syönyt koko raskausajan ihan niin paljon, kun on mieleen tullut ja varsinkin alussa tosi epäterveellisesti. Kaiken pitää suussa maistua eli käytännössä tämä tarkoittaa pitsaa, hampurilaista, nakkia ym. Tämä myös tällä hetkellä, lapset ovat ihan ihmeissään ruokavalion muutoksista, kun yleensä eivät ihan hirveästi saa roskaruokaa, mutta tällä hetkellä en saa ns terveellistä alas millään. Kaikissa raskauksissa ollut täysin sama lähtöpaino ja loppupaino ja molemmissa seuraavalla viikolla synnytyksestä jäljellä on ollut enää 4kg ja ne imetys on vienyt supernopeasti. Esikoisen kanssa paino tippui 4-5kg allekin lähtöpainon imetyksen aikana vaikka söin kyllä kaksin käsin herkkuja, mutta nousi takaisin lähtöpainoon, kun jatkoin herkkuja imetyksen loputtua :) Mutta siis tämän takia en stressaa kiloja, joo, vuosia on pari lisää edellisen synnytyksen jälkeen, mutta eiköhän ne imetyksellä taas lähde mitkä tuleekin.
Muutenkaan en ole kauhean tarkka: käytän vaan valin ja arlan tuotteita juustoissa, niin hyvillä mielin uskaltaa syödä fetaa ym. Ja kaloista lohta. Tyhjiöpakattuja tietysti vältän+raakaa tonnikalaa, mätiä ja sushia. Hitsi, nyt sitten tuli kauhea nälkä ja alkoi tekemään mieli sushia :(
 
Juu, saa nyt nähä mitä se vuoto oikeen oli, huomenna varhaisultra..

Kertomisesta Itse en ajatellut kertoa töissä vielä kellekään ennenkuin on varmaa ja keskenmenoriskiä ei oo, vanhemmillekkaan ei olla vielä kerrottu. :)

miwwi ja muru 8+5
 
Huomenta! Meillä oli eilen ensimmäinen neuvola ja samalla varattiin ensi viikoksi varhaisultra :) saapahan selvyyden, että kasvaako tuolla tosiaan pieni ihmisen alku kaiken jälkeen :eek:
Pahoinvointi sen kun jatkuu aamusta iltaan :( oksentamassa ei ole sentään tarvinnut käydä, mutta mieli tekisi vaan painua sängyn pohjalle nukkumaan. Eipä auta kun töihin on vaan mentävä.

Kertomisesta: Minä olen kertonut pomolle jo heti kun hän kyseli siitä kohtutulehduksesta että mikä tilanne niin en sit viittinyt valehdella. Myös muutama läheinen ihminen tietää jo :)

Ittuli 6+6
 
Voivoivoi.. On tää kauheeta tää odottelu, luulin vuodon loppuneen, mutta vielä sitä näköjään tulee, taas vessassa käydessä ja pyyhkiessä paperiin jäi vaaleanpunaista, valkovuodolta se näytti. Se on tosi niukkaa ja ei oo pikkuhousuissa ollu kyllä kertaakaan, vaan pyyhkiessä sitä tulee vähän, eikä joka kerta, 3:na päivänä vaan kerran ja vereltä se ei kyllä näytä.. :confused: Mä en uskalla mennä sinne ultraan huomenna..Tiedän, ei sais stressata... Apua! Täällä on kuullu niin ihanan iloisia ultrakuulumisia et tulee ihan ilon itku, kun toivoo että itsellekin niitä hyviä uutisia tulisi! :heart:
 
Uusi ilmoittautuu mukaan! Olen jo pitkään lukenut teidän juttuja ja nyt päätin itsekkin liittyä joukkoon :) Menossa siis (ehkä) rv 7+1 joten laskettuaika olisi 24.12. Kolmatta odotetaan! Perjantaina menen varhaisultraan kurkkimaan onko siellä kohdussa elämää vai ei. Minulla todettiin tammikuussa tuulimunaraskaus, joten takaraivossa kolkuttaa kokoajan pelko, että tämäkin menee pieleen. :(

Oireista: Minulla ei ihan alussa ollut minkäänlaisia oireita ja rv6+0 alkoi aivan mieletön pahoinvointi mikä meni ohi kyllä alle viikossa.. Nyt enää pientä etomista välillä. Tämänkin takia pelottaa onko kaikki hyvin, mutta yritän olla positiivisin mielin ja perjantainahan se sitten selviää!

Vuodoista on jotkut joutuneet kärsimään :( Minullakin oli ensimmäisessä raskaudessa vuotoa ja kyllä se pelästytti! Vuoto oli kyllä ruskeaa eikä kirkkaan veristä, mutta sitä tuli kolme viikkoa (rv7-10) Ja oli niin runsasta, että jouduin sidettä käyttämään. Kaikki oli kuitenkin hyvin eikä lääkäritkään osanneet sanoa mistä vuoto tulee.

Onko täällä muita rh- odottajia?? Minulla nuo kummatkin lapset ovat rh+ eikä ole onneksi vastaaineita muodostunut kummassakaan raskaudessa. Saa nähdä miten tällä kertaa käy. Eikö se riski kuitenkin kasva jokaisessa raskaudessa?

Neuvolaa en ole vielä varannut ja aion varata sen vasta tuon ultran jälkeen. Oli niin ikävää viimekerralla joutua perumaan aika, kun todettiin tuo tuulimuna..

Nyt lähdettävä lastenkanssa ulkoilemaan! Hyviä vointeja kaikille!
 
Kiitos kaikille, jotka vastasi kysymykseeni :) Onneksi mulla on 2 lähiesimiestä (vastaava sairaanhoitaja ja meidän yksikön esimies). Mainitsin eilen asiasta tälle sairaanhoitajalle ja kysyin, että miten se menee. Se oli ihan mun takana ja sanoi, että oli neuvola-aika mikä tahansa(kun mainitsin, että se oli kuitenki vaan puoli tuntia ennen työajan loppumista), niin mulla on oikeus käydä siellä työajalla. Tulipa helpotus, kun tietää, että joku siellä on mun puolella :)

Ja kuten on käynytkin ilmi, niin töissä oon asiasta kertonut. Ihan sillä, kun oon ollut väsynyt enkä halua vaikuttaa lusmulta :D Ei vaan, meilläkin töissä niin fyysistä se työ, että niiden on ihan hyvä tietää. Ja hyvin ne onkin kysellyt vointia ja sanonut, että sit jos tulee jotain ongelmia, niin mietitään sit.

Ongelmista tuli mieleen selkäkipu.. Arg. Lähes joka työpäivän päätteeks särkee alaselkää lähinnä vasemmalta puolelta, säteillen toisinaan pakaraan. Toivottavasti helpottais jo pian. Kipu tulee myös toisinaan, jos kävelee normaalia enemmän.

Painosta olitte puhunut. Mulla on lähtöpainoakin jonkin verran liikaa, joten tietenkin mitä vähemmän kiloja tulee, sen parempi. Oli itseasiassa pakko käydä huvikseen punnitsemassa itseni, vaaka näytti pari kiloa vähemmän, kuin neuvola-aamuna. Johtunee siitä, kun ei oo oikein tehnyt ruokaa mieli, vaan oon syönyt vihanneksia yms. Niin ja jättänyt cokiksen pois melkein kokonaan :D

Niin ja onnea kaikille ihanista ultrakuulumista! :heart: Toivotaan, että pikkuiset pysyy loppuun asti matkassa :)

Emerentia ja palleroinen 10+3 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Nenna85
Tuskin tuo sinun vuotosi Miwwi on vaarallista, mutta ymmärrän kyllä, että pelottaa! Onneksi sulla on ultra jo huomenna, niin ei tarvitse enää kauempaa epäröidä, vaan saa varmuuden asioihin :)

oranssikirahvi, tuntuu kyllä tosi hienolta olla jo näin pitkällä, joidenkin tutkimuksien mukaan riskiviikothan on ohi jo tällä viikolla, vaikka yleisimmin puhutaankin edelleen siitä 12 viikosta. Eikä se 12:kaan enää kaukana ole! Kaikki pahimmat alkuraskauden oireet alkaa olla jo takana päin, ja tuntuu, että kohta uskaltaisi vähän nauttiakin :D Ensi maanantaina mulla on eka ultra, ja siitä viikon päästä nt-ultra, ja sitten viimeistään voi kai rentoutua? :)

Pieni pelko tässä on kyllä päässyt hiipimään mieleen nyt kun ei enää tarvitse huolehtia pelkästä pahoinvoinnista ja siitä, onko siellä vatsassa edes mitään. Viimeisimmätkin rippeet "vauvakuumeesta" on kadonneet, eivätkä vauvanvaatteet yms kiinnosta pätkääkään. Yhtäkkiä olen hirveän huolissani siitä, mitä mun elämälle käy, vaikka tämä vauva olikin yhteinen ja harkittu päätös. Puhuttiinkin tuon miehen kanssa, että lähdettäisiin ihan kaksin pienelle ulkomaanlomalle nyt kun se vielä onnistuu! Rahaa meillä ei ole ihan hirveästi ylimääräistä, mutta kyllä pienen budjetin loma kumminkin on parempi kuin ei lomaa ollenkaan! Metsästelen parhaillaan halpoja lentoja Etelä-Eurooppaan, ja tuntuu kyllä todella virkistävältä miettiä välillä jotain ihan muuta kuin tätä raskautta!

Kertomisesta: Äidilleni kerroin muutama viikko sitten, mutta kenellekään muulle mulla ei ole edes mitään haluja kertoa. Johtuukohan se tästä viime aikoina ilmenneestä epävarmuudesta? Jotenkin haluaisin hoitaa koko homman alusta loppuun ihan oman pikkuperheemme kesken, mutta se ei taida sen mahan ilmestyttyä onnistua? :LOL: Ja kai se vauvan tulokin pitää jotenkin selittää :p

Mulla on miehen suvun puolella ihmisiä, joilta tulen varmana saamaan kritiikkiä päätöksestäni, lisäksi kaverini ovat vielä tuhottoman kaukana lapsen hankinta -ajatuksista, osa ei ole tainnut koskaan edes seurustella. Kaverini ovat joko todellisia perfektionistiopiskelijoita tai täysboheemeja elämässä kellujia :D Yksikin toisella paikkakunnalla asuva hyvä ystävä, jota näin pitkästä aikaa, kertoi kuinka tänä keväänä neljä hänen kaveriaan on päättänyt ryhtyä sikiämään, ja se kuulemma kuulostaa hänestä aivan hirveältä. Näillä hänen kavereillaan taisi kumminkin olla pääasiassa vahinkolapsia ja muita tapauksia, jotka saivat hänet vähän ihmettelemään tätä lasten hankintaa. En sanonut mitään omasta raskaudestani eikä kaveri kyllä varmana epäillytkään, olen kyllä sellainen ihminen, jonka ei heti ensimmäiseksi arvaisi olevan lisääntymässä :) Hän vaan piti niin tulisen puheen siitä, kuinka ei koskaan aio hankkia lapsia, että mulla on tullut hirveän korkea kynnys kertoa omasta tilastani hänelle ja muille samanlaisille kavereille. Olen nyt kumminkin pääasiassa niin iloinen tästä, että olen koittanut välttää kaikkia mahdollisia tilanteita, joissa saattaisin saada osakseni epäileviä tai kritisoivia reaktioita....

Mosmos 10+1
 
:wave:
eilen oli eka neuvola. eipä tuossa mitään ihmeellistä ollu... tänä aamuna sitte kävin verikokeissa,on seki sit alta pois. ekan lääkärineuvola-ajan sain kolmen viikon päähän ja ar-ultra-aika tulee postissa. en siis halunnu niihin seuloihin ollenkaan. en kuitenkaan pystyis aborttia tekemään vaikka ne seulat hälyttäski...

(.) sitä samaa... ainu,ikä pistää vituttaan,n se et nyt jo pukamat ilmottelee olemassaolostaan. mitähän ne on sit ku on viikkoja 30+ |O

pitänee tuo taapero laittaa pihalle nukkumaan. kiukkuaa vain tuossa.


ainii,sitähän mun piti: tuosta tuhruamisesta. mähän tuota likkaa oottaessa vuotelin viikot 5-7 eikä ultrassa löysetty syytä. lääkäri sit päätteli,et on vaan kiinnittymisestä johtuvaa. jos se vuoto ei oo lisääntymään päin ja tule hulahtelemalla,ei siitä isoo paniikkia kannata tehä. pikkupaniikki on hyväksyttävää,koska ei odottava äiree itteelleen mitään voi :p

 
Viimeksi muokattu:
Tervetulloo taas lopuillekki uusille joulukuisille. :wave:

Ja ihania ultrakuulumisiaki taas oli osalle tullu, nii onnittelut niistä. Itestä tuntuu ettei millään jaksais oottaa reipasta 2vkoa et pääsee sinne ekaan np-ultraan. No jospa ne päivät tässä pikkuhiljaa vieris.

(.) Mulla se pahaolo vaan jatkuu ja jatkuu vaikka pitäs kohta olla helpottamaan päin, et jos joku oireeton tahtoo niin voin tämän kyllä mielelläni luovuttaa jollekki. Alkaa jo väsyttämään ainanen oksetus ja oksentaminen. Jos esikoisen raskausaikaan vertaa nii katotaan sitte ehkä 5vkon päästä jos alakas pikkuhiljaa helpottaan. Toinen mikä kiusaa on migreeni. Soittelinki aamulla neuvolaan ja oottelen et sieltä terkka soittas mulle, et jos sais lääkäriaikaa ja se keksis jotai apua tähän migreeniin. Kärsiikö muut siitä? Mulla on vielä aurallinen, nii tekkee pahhaa seki ku koko ajan silmässä vipattaa. Nyt se on vielä jotenki lisääntyny tai tulee helpommin, varsinki liikunnan jälkeen ja ku määki liikun työkseni paljon nii sairastan sitte migreeniä melkee joka ilta. :( Vali vali vaan. Haluais vaan jo et olo helpottais ja vois nauttia tästä raskaudesta.

Kertomisesta: Me ollaan kerrottu lähisukulaisille kuten äideille, isille, sisaruksille ja muutamalle ystävällekki. Hankala sitä on salata ku koko ajan voi pahoin niin kyllähän se ihmetystä herättää. Toiseksi mun maha on jo jotenki pullahtanu esiin, ku nyt jo toinen työkaveri tuli onnittelemaan ja sano etten enää voi tuota mahaa kyllä piilotella. Tiukat jumppavaatteet ne paljastaa kyllä kaiken. :D No ei se nyt sinällään enää haittaa, mut toisaalta haluais salata tämän tuommosilta puolitutuilta vähä pitempään. Pitää nyt vaan toivoa et kaikki menis hyvin loppuun saakka.

Onneksi ulkona on ihana ilma. Eilen vietettiin melkeen 3 tuntia esikoisen kans ulkona ja oli ihana istuskella hiekkalaatikolla auringonpaisteessa. Kyllä se tuo aurinko heti piristää mieltä. :) Aamulla sitte kävin labrassa verikokeissa otattamassa sen veriryhmän ja mitä siitä nyt muuta katotaankaan. Semmosta tänne.

Voikaahan kaikki hyvin! :heart:

HayLina+Neponen 10+3
 
hilma:mä olen rh- ja molemmat lapset rh+, menossa on 7. raskaus, joten toivottavasti riski vasta-aineiden tuottamiseen ei useamman raskaus jälkeen ei nouse, en ole kuulukkaan tuollaisesta?! Mulle on annettu piikki jokaisen keskenmenon jälkeen.
 
MosMos Teillä tais olla ensimmäinen lapsi tulossa? Nuo kaikki pohdiskelut ja ns. katumapäälle tulemiset on ihan normaalia. Onhan kyseessä suuren suuri elämänmuutos. Itse kanssa kärsin tuosta ekassa raskaudessa ja ihan suoraan sanottuna pelkäsin, että elämäni menee nyt pilalle tai entäs jos en tahdokkaan sitä lasta sit kun se on syntyny. Vaikka lapsi oli suunniteltu. Onneksi tuo kaikki osoittautuu turhaksi ja 9kk aikana sitä henkisesti kypsyy henkisesti ja ne äidinvaistot herää, jos ei vielä heti synnärillä, niin kyllä sitten kotona viimeistään :) Sitä katsos kasvaa naisesta äidiksi! Tsemppiä vaan ja neuvolassa saa purkaa sitten noita ajatuksia jos siltä tuntuu ja pitääkin!! :hug:
 
Haylina Mulla ei migreeniä onneksi raskausaikana ole ollut, mutta päänsärkyä on monena päivänä ollut. Ennen raskautta imetyksen lopettamisen jälkeen oli aivan järkyttäviä migreenejä, että oikein pelotti. Ne liittyi alkaneeseen hormonitoimintaan, niihin oli lääkettä, joka onneksi vähän helpotti. Nyt pitää vain panadolilla, kun kodeiinia tai buranaa en voi käyttää. Se panadol on kyllä ihan turha, kahvi ja kokis auttaa yhtä paljon. Voisitko pitää pari päivää vaikka saikkua, että pääset migreenikierteestä eroon? Tsemppiä ja täältä saat kaikki sympatiat.

Mä oon ihan pihalla tuosta rh+ja rh- hommasta ja vasta-aineista. Jotain se neuvolantäti niistä puhui, mutta meni ihan ohi. Täytyy alkaa ottaa selvää.

Meijän neuvolassa lasketaan LA ihan oudosti. Heidän mukaan LA olisi 19.12, mutta kaikkien muiden laskureiden mukaan LA olis 20.12 ja ihan suoraan edellisten kuukautisten mukaan menee. Muistan että esikoisesta oli samalla tavalla. Neuvolan täti myös sanoi, että OYSissa sitten tulee päivän heitto heidän laskuriin. Miksi ihmeessä neuvolassa eri tavalla? Eihän päivä nyt mihinkään vaikuta, mutta silti. Vähänkö olis muuten hienoa, jos vauva syntyisi 20.12.2012 :D

Meillä mies on aina tullut mukaan ultraan, haluaa ehdottomasti tulla. Esikko ei ollut nyt varhaisultrassa mukana, mutta voi olla että muihin täytyy ottaa mukaan, meillä ei juurikaan hoitajia ole täällä.

Kyllä toi pohtiminen MosMos on ihan normaalia. Itsekin huonoina päivinä (=itsellä paha olo ja esikko ei nuku) mietityttää, että onko tässä mitään järkeä... On kyllä toivottu ja harkittu, joten ristiriitaiset tunteet vain kuuluu elämään!

Mun LA voi muuttaa neuvolan laskujen mukaiseksi eli

LA 19.12

.kaapo ja muru 7+6
 

Yhteistyössä