Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Wera, meillä siirryttiin yksiin päikkäreihin, neljättä päivää mennään näin.. Alkoi siitä, kun tyttö yks aamu nukkui niin myöhään, ettei ees kannattanut ajatella kaksia unia.. Hyvin mennyt, yöunet piteni samassa siirrossa 12-tuntiin, (noin 20.30-8.30) ja päikkärit noin 12-14.30... Mutta jo pari viikkoa ehdin harkita tätä, kun niille toisille unille oli yhtä nukutusrumbaa..
Sofi
 
Tässä raporttia meidän unikoulusta jos kiinnostuneita vielä on.

Lähtökohta: poika heräili öisin jopa alle tunnin välein ja enintään 2 tuntia nukahtamisen jälkeen, ja rauhoittui vain sylissä jos kanniskelin ympäriinsä tai tissillä. Isä, tutti tai muu ei kelvannut ja äiti siis totaalisen loppu yösirkukseen, eli pakko kokeilla jotain.

Menetelmät: vanhempi nukkuu vieressä ja tassuttelu. Eli, koska poika nukkui omassa huoneessa pinniksessä, siirryin itse samaan huoneeseen nukkumaan vuodesohvalle, jolloin pystyin rauhoittelemaan silittelemällä pinnojen välistä, ilman, että tarvitsee nousta ylös tai nostaa lapsi syliin. Samalla päätin, että tissiä saa aikaisintaan klo 2/3, koska tunsin vahvasti, että aikaisemmin ei kuitenkaan nälkään sitä halua. Yösyömistä en kuitenkaan vielä kokonaan voi kieltää, koska vaikuttaa silloin todella nälkäiseltä/janoiselta kun sitä maitoa saa (vetää ahnaasti molemmat "tölkit"). :)

Tulokset: ensimmäisenä yönä heräili tuttuun tapaan ja huusi tissiä yli tunnin, jolloin otin pinniksestä viereeni, missä oli turvallista pojan protestoida, kunnes nukahti. Sai syödä kolmelta ja vielä viiden jälkeen, jotta nukkuisi pidempään. Toisena yönä huusi enää puoli tuntia samaan aikaan, sai tissiä samoihin aikoihin ja rauhoittui jo helposti tassulla. Kolmantena yönä ei enää huutanut kertaakaan ja rauhoittui heti tassulla, kun hapuili äitiä.

Tiivistettynä, tämä mun unikoulu on nyt kestänyt 2 vk, ja sen ansiosta en ole enää kahteen viikkoon vaeltanut valveilla kämpässä lapsi sylissä tai imettänyt pitkin yötä. Syötän edelleen sen kaksi kertaa yössä, eli noin 2-3 ja 5-6, ja iltapuuron poika saa klo 19.15+imetykset ennen kuin käy nukkumaan 19.30. Poika nukahtaa entisen rinnalle tavan sijaan itse sänkyyn kun istun vieressä ja silittelen tarvittaessa, osaa nukahtaa itse unisyklin jälkeen jos havahtuu, mikä pidensi ensimmäistä unijaksoa entisen 30-60 min. Sijasta jopa 5 tuntiin ja pääasiassa meillä herätään keskimäärin 3 krt yössä entisen 6 kerran sijaan.

Lisäksi päiväunet ovat parantuneet ja nukkuu nyt vaunuissa ekat 9.30-11 ja toiset 14-16 omassa sängyssä.

Olen tosi tyytyväinen ja vaikka huonompia öitä sattuisi välillä niin en ole enää yhtään niin väsynyt kun saan itse maata koko yön ja nukkua pidempiä jaksoja. Jossain vaiheessa loppuu sitten yösyöminen kokonaan ja haluaisin tietty siirtyä omaan sänkyyn, mutta tällä hetkellä pääasia on että saan levätä ja nukun paremmin jolloin olen parempi äiti päivällä.

Yritin saada tähän pääasiat, toivottavasti ei ole kovin epäselvästi selostettu ja jos joku kärsii samoista uniongelmista niin tsemppiä ja kannattaa kokeilla jotain, koska jopa meidän toivoton tapaus paransi tapojaan :)
 
Meillä ei aina nukuta kaksia päiväunia. Jos ollaan pitkään vaunuilla tai autolla liikenteessä, saattaa Laura nukkua kahdet unet siinä, mutta kotona ei. Hän nukkuukin sitten noin 12h yöllä. Eilen hän nukkui päiväunet 13-14 ja vaikka yritin yli tunnin, hän ei nukkunut enää toisia päikkäreitä. Mutta hän nukahtikin klo 21 yöunille ja heräsi vasta puol 10. Pari kertaa yön aikana itki, mutta rauhoittui heti kun sai tutin suuhun.

Laura on alkanut laulamaan. Saimme viime keväänä tuommoisen soivan laulukirjan ja tossa kuukausi sitten hän oppi laittamaan sen itse soimaan. Kerran ollaan jo jouduttu vaihtamaan patterit tuosta, joten on kovassa käytössä. Olen sitten yrittänyt aina laulaa niitä lauluja ja nyt vaikuttaa, että Laura myöskin laulaa sen mukana tuolla omalla kielellään samalla kun lärää noita sivuja. =)

Viime viikolla Laura kaksi kertaa seisoi ilman tukea. Sattui varmaan ihan vahingossa, mutta ei siihen varmasti kauaa mene, kun hän ihan tarkoituksella niin tekee. Myöskin taputtaminen on alkanut sujumaan. :) Kaksi kertaa on kuulostanut, kun hän olisi sanonut ihan oikean sanan. Ekalla kertaa mieheni kuuli, että Laura ois sanonut nalle ja toisella kertaa olin kuulevina, että hän olisi sanonut nukke. En tiedä onko hän tajunnut sanoneen jonkin oikean sanan, koska toiste sitä ei ole kuulunut.

Peppi1981 ja Laura 10kk
 
Täällä nukutaan 1-2 päiväunet. Riippuu aikalailla päivästä. Joskus menee ekoille päikkäreille siinä 11-12 aikaan ja nukkuu noin 1-2h. Jos nukkuu toiset päikkärit niin ne menee yleensä aika pahasti 17 jälkeen. Joskus annan nukkua viä siinä 17 aikaan mut yleensä jos lähenee kello jo 18 niin en anna nukkua sitten enään. Joskus saattaa nukahtaa kyllä autoon siinä 18 aikoihin mut herätän sit silleen et on nukkunut sen puolituntia.

BoB, hienoa että teillä on tuo unikoulu auttanut öihin!

Täällä sen sijaan nukutaan edelleen miten sattuu. Viime vkl poitsu kyl teki yllätyksen ja heräs vaan 2 kertaa yöllä! Sit sen jälkeen yöt on ollutkin ihan hirveitä ja heränny tunnin välein.

En tiä johtuuko ny nuo tunnin herätykset yöllä hampaista koska vilkaisin eilen poitsun suuhun ja ikenet oli ihan turvonneet joka paikasta. Ylös molemmille puolille tulos ainakin hampaat koska hammasta näkyi jo sivulta muttei ollut vielä puhjennut. Alhaallakin näykyi pienesti hammasta sivulta mutta ei sekään ollut puhjennut. Poitsu on kyl ollut kiukkunen viimeset 2 päivää.

Täällä ei oo tullut mitään kunnon sanoja. Tai joskus saattaa sanoa "äiti" mut yleensä se on kyllä "äitä". Tietää kuitenkin yhdistää sanan muhun.
Sitten poitsu tietää myös kun sanoo sille että "missä pallo?" tai "missä rumrum tai auto" niin osaa mennä tavaran luokse. Sit yks on aijjai-tyyny. Pistää aina päänsä tyynyyn ja ihan kun nukkuun menis:D

jotain oli vielä mieles mut nyt unohtui täysin.

ceecee ja poitsu
 
Kovaa vauhtia sitä lähestytään joulukuuta ja joulua ja kohta sitten onkin jo uus vuos ja Nelli täyttää vuoden.
Hurjan nopeesti oikeesti menny vuos.

Ja tyttö on oppinu hurjasti tässä ajassa.
On oppinu hymyilemään, kääntyilemään, ryömimään, konttamaan ja osaa kävellä jo tukeakin vasten. Siinä on paljon opittu.
Tukea vastaan tosiaan kävelee ja sitä teki ensimmäisen kerran kun äiti oli töissä. Konttaamisen jalon taidon näki sekä äiti, että isi.
Hurjan hymyileväinen tyttö ja kiltti.

Nellistä tulee kyllä hyvä isosisko.
Ja mä oon hurjan onnellinen siitä, koska mitään tärkeempää ei oo elämässä kuin sisarukset. (paitsi tietty vanhemmat).

Ja jos nyt höpötän tästä raskaudesta, niin pahoinvointi onnistu yllättämään mut tälläkin kertaa.
Nellin odotuksessa se kyllä tuli myöhemmin (viikon - kaks). Tää huono-olo on hirveetä, kun koko ajan meinaa tulla oksennus mutta sit kun sitä yrittää pitää poissa.
Työnteko tulee olemaan mukavaa, kun puolen tunnin välein tarttee jotain saada suuhun, etten oksenna sinne.
Ja sitä myötä kaikki arvais raskauden. :D
Pomo nyt tietää tottakai.

Selviä sanoja ei tuu vielä, mut äitää tulee. Ja osaa kohdistaa oikeat sanat oikeisiin asioihin. Tai jos kysyy, että "missä isi" nii katsoo isiä.

Susanna#1 & Nelli-Maria 10kk
 
Sateista päivää kaikille!

Huomenna meillä on 11kk täynnä ja nyt kahden viime viikon aikana on tullut huima kehitysloikka.. Ensin opittiin nousemaan kunnolla ylös, sitten seisomaan ilman tukea ja viime viikolla Elli lähti kävelemään. Varsin vakain askelin kävelee jo talon päästä päähän.. Aina välillä kaatuilee, joten on meillä myös surkeaa huutoakin välillä..

Varsinaisia sanoja ei tuu, mutta sellaisia Ellin omia "sanoja" eli äänteitä tietyille jutuille on..

BOB, Kiva juttu, että unikoulu hiljalleen tuottaa tulosta!! Ceecee, pidetään peukkuja, että säkin saisit vihdoin ja viimein parempia yöunia!!

Susannalle tsemppiä pahoinvointiin!! Eikös se pian jo ala helpottaakin..toivottavasti..
Mites meidän muut uudelleen odottavat? Lilmy?? Oliko muita?

Tehdään nyt sellainen aktiivinen spurtti keskusteluihin, koska pian on aika jättää hyvästit tälle pinolle.. Huoh, kun aika meneekin..

Sofi ja Elli päivää vaille 11kk
 
moi! meillä tuli 11kk täyteen sunnuntaina.
tänne ei oikeestaan isompia uutuuksia kuulu. minimies on alannu pari askelta ottaan ilman tukee (ei tarviis vielä) ja ollaan siirrytty kokonaan lehmänmaitoon. ja ruokaki pääsääntöisesti samaa mitä kaikki muutki syö... ja kaikkee saa. en oo eritelly ees mausteita/suolaa.
nukkumaan meno on vain alkanu vähä tökkiä. välillä ei millään malta asettua maate,vaanheti pomppaa pystyyn kun selkäni käännän. oisko siinä kävelyn opettelussa jotain asiaan liittyvää?

no nyt se tuli kitisemään tuohon... väsynyt!!!
 
heippa.

Kiitoksia tsempeistä nukkumisen suhteen. Ehkä täälläkin joskus nukuttais.
Pari viime yötä menty taas niin huonosti et heräilty pyolentunnin-1h välein. Alkaa taas oleen poikki|O
Jos joskus jaksaisi alkaa tuota unikoulua kokeilemaan mutta yöllä tuo pinna ei ole oikein pisimmillään niin en tiedä kuinka edes kykenisin mihkään unikouluihin. Haluais vaan nukkua.

Kertokaapa ihmeessä te jotka ootte raskaana miten raskaus on sujunut. Mukava lueskella:)

Täällä ny ei mitään ihmeempiä olla opittu. Poitsu tosiaan oppi siinä 9kk iässä kävelemään ja ny vaan sitten kävelläänkin. Harvoin konttailee.

Muutaman sanan oppinu vähän paremmin. "Auto" ja "haukku" on sellaset mitkä osaa sanoa. Tai no ei varsinaisesti suutansa liikuta kun sanat sanoo mutta esim. tutti suussa ääntää ne sanat.

Täällä kans täytyis ny pikku hiljaa alkaa antaan samaa ruokaa pojalle mitä mekin syömme. Ahmii niin paljon tota kaupan ruokaa että kohta ollaan konkursissa :D
Pitäs myös tsempata vähän noitten maito tuotteiden kanssa. On saanut maistella jugurtteja ja viilejä mutta en ole uskaltanut antaa esim. vielä kokonaista purkkia syötäväks. Ei oo ainakaan noista pienistä määristä mitään tullut että vois alkaa vähän enemmänkin antamaan.
Maidossa menee vielä tuo tutteli mutta heti kun on noita jugurtteja ja noita on alkanut antaa enemmän niin vois alkaa pikku hiljaa kokeilemaan ihan tavis maitoa.

Palikat on alkanut vähän kiinnostaan ja poitsua. Yrittää laittaa kahta palikkaa toisiinsa mutta jos ei kauhean nopeasti homma onnistu niin poika vetää herneet nenään ja viskoo palikat mäelle. Kuulostaa jotenkin multa et jos ei heti onnistu niin antaa olla sitten:kieh:

Näin tylsyyteen pientä kyselyä. Mitä vaippa merkkejä käytätte ja minkä kokoisia? Ja onko teillä käytössä housu- vai teippivaipat?

Täällä käytetään lähinnä joko Liberon tai Pampersin housuvaippoja. Liberoissa menee koko 6 ja Pampersissa koko 5.
 
Tosiaan tsemppiä ceecee noiden yöunien kanssa, kuulostaa kyllä aika hurjalta. Ei ihme jos olet vähän poikki...mutta jos ajattelisit asiaa siltä kannalta että pitäisit sen unikoulun ja jos sen takia joutuu vielä vähän valvomaan niin jos lopputulemana saisit sitten kokonaiset yöunet niin olisihan se sen arvoinen?

Vaipoista on käytössä Pampersin teippivaippa 4-koko. Koitettiin sitä 4+ kokoa mutta ei nähty niissä niin suurta eroa niin käytetään edelleen noita nelosia, ovat muutaman sentin halvempia kuitenkin ;)

Täällä kans likka höpöttelee omiaan, ei niistä kauheasti vielä mitään ymmärrä mutta toisen koiran nimestä sanoo aina ekan tavun ja osoittaa koiraa kun kysyy missä koira on. Ja osaa antaa tutin suusta kun pyytää.

Aloin nyt kans sekoittamaan tavallista maitoa korvikkeen sekaan, 40ml kerralla. Ei mielestäni oo tullu mitään.

Meilllä ei vielä seisota, konttaa kovaa ja nousee polvilleen mutta ei vielä uskalla kokeilla nousta seisomaan, hyvä vaan jos on vähän varovaisempi niin säästyy ehkä muutamalta kolhulta :)

Pitäis kans pikkuhiljaa varmaan alkaa antaa samaa ruokaa kun ite syödään, mutta ongelma on vaan siinä että oon tottunut ite aika suolaiseen ja mausteiseen ruokaan niin pitäis sitten opetella ensin vähentämään niiden käyttöä...

Wera ja tyttö vähän vajaa 11kk
 
sofi12, kiitos! :) Kyllä se tästä on jo vähitellen helpottanut, onneksi. Kyllä vieläkin tulee sellasia oikeen kunnon pahoinvointi puuskia, mut koko aikanen pahoinvointi on onneks jo mennyt pois ja toivottavasti pysyiskin.
Mä en itse vaan oo yhtään pahoinvoinnin saatika oksentamisen ystävä, mut onneks oksennus on nyt vielä sentään pysyny pois.

Samaa mieltä, nyt oikeen kunnon aktiivinen spurtti tähän pinoon.
Miten se vuosi meneekin näin nopeesti..
Ihan tulee haikeet fiilikset.
(Tosin itse tulen vähän jäljessä uuteen pinoon.)

Ootteko jo miettiny 1-vuotis synttäreitä? Meinaatteko pitää ihan oikeena päivänä, vai?

Me ollaan vähän mietitty sitä, että pidetäänkö me heti siinä 2. pvä. Kun siinä on kumminkin sit just ollu uus vuos.
Vai pidetäänkö me ne synttärit heti siinä viikonloppuna.

Tuo neiti kävelee kyllä ihan kohta tuetta, nimittäin yritystä on jo. Sohvan reunaa vasten kun kävelee, niin välillä irrottaa siitä ja sit onkin pepulleen maassa.

Lehmänmaitoa ei aleta ihan vielä antaa, ajateltiin, että ensimmäisen kerran vois antaa hieman korvikkeen seassa kuukauden päästä.

Meillä on käytössä sekä housu, - että teippivaipat. Meillä on käytössä myös Liberot ja Pampersit. Liberoista 4 ja Pamperseista myös 4. Tosin jälkimmäisestä me käytetään useimmin housuvaippoja.

Tsempit ceeceelle yöunien kanssa. :heart:

(Mä voin vannoa, että itse kirjottelen raskaudestakin, koska oon hyvä puhumaan hirveesti ja kirjottamaan.:D)

Eipä kai tässä nyt juur sen erikoisempia. Mä nyt syön vielä ennen kuin neiti herää.

Mikään ei kyllä piristä päivää niin paljoa, kuin se, kun hakee tyttöä sängystään ja siellähän sit jo seisoo ja hymyilee niin ihanasti ja valloittavasti. <3

Susanna#1 & Nelli-Maria 10kk
 
Meillä on käytössä Pampersit. On Baby Dry-, Active Fit- ja housuvaippoja, kaikki ovat kokoa 4. Tuota Baby dry-vaippaa käytämme öisin ja päiväunien aikaan, noita kahta muuten vaihtelevasti.

Saimme toisen flunssan tälle syksylle. Onneksi tällä kertaa taidettiin päästä helpommalla ja toivon nyt, että viikon päästä pääsemme kerhoilemaan, koska siellä on ensiavusta asiaa. Lauralle on tulossa nyt 5.hammas tässä samaan syssyyn ja yks päivä näyttikin vähän surkealta, kun silmät ja nenä vuosivat ja suustakin tuli kuolaa aika paljon. Onneksi nyt on silmien vuotaminen loppunut ja näyttää paljon virkeämmältä.

Peppi1981 ja Laura 11kk (Tänään tuli täyteen ja tuntuu vieläkin hurjalta, että hänen syntymästään kulunut jo noin monta kuukautta :) )
 
Heippatirallaa.

Yritin tänne viimeviikolla kirjotella mutta kun kirjotin käyttäjätunnuksen niin se salasana kenttä hävis kokonaan enkä päässy kirjautuun sisään. Jos sitä ny jotain rustais.

Nukkumisesta. Täällä ny siirrettiin poitsu omaan huoneeseen nukkumaan ja yöt ovat ehkä vähän parantuneet. Silti täällä heräillään 3-6 kertaa yössä.

Täällä nuo synttäritpidetään samana päivänä ku on virallinen päivä ku on juuri sopivasti lauantai. Täytyy synttärit pitää mun vanhempien luona koska meidän asuntoon ei oikein mahdu sellasta määrää.

Täällä aletaan kohta puoliin varmaan antamaan ihan tavallista maitoa. Täytyy varmaan ensin sekottaa korvikkeen sekaan.

Sitä piti myös kysellä että jatketaanko me tätä keskustelua tuolla taapero osiossa? Olis kyllä ihan kiva jatkaa jutustelua lisää eikä lopettaa ny tähän yhteen vuoteen:)
Aika on kyl menny pirun nopeasti. Juuri nuo oli sellasia pikku kääryleitä jotka ei liikkunu mihkään ja ny jo juostaan.

ceecee ja poitsu parin päivän päästä 11kk.
 
Hei taas..

Tyttö päikkäreillä ja itse odottelen nälkä kurnien ruuan valmistumista, että jos sillä aikaa kirjoittelis..

Synttäreistä, me vietetään sinä oikeana päivänä eli ittepäisyyspäivänä kotona. Tulossa on lähinnä suku, eli isovanhemmat, sedät, tädit ja kummit.. Ei mitään ihmeellisyyksiä, normisynttärikemut.. Mihinkään 1-vee kuvaan en aio viedä (järkkyhintaisia..), kuvaan kotona sen mitä tarvis..:)

Vaipoista meillä on Pampers ja Libero, molemmista koko 4 vielä, pikkulikka kun on..:) Yöllä pääasiassa pampers dry night( pitänyt meillä 100%) ja päivällä housuvaipat, merkki sen mukaan, mistä on tarjous..;)

Maitoa aloin totuttaa kun tuli 11kk täyteen ja nyt vois sanoa, että ollaan aika kokolailla tavallisessa kevyt maidossa.. Lähestyvän joulun kunniaksi keiteltiin jo riisipuurot (siniseen maitoon) jota sai sitten koko poppoo syödä.. Ekalla viikolla tuli kunnon pierua, saattoi olla tuosta maidosta..
Tavalliseen ruokaankin Elli on siirtynyt siinä määrin, että päivällisen syö "meidän ruokaa". Lounaan annan vielä "omaa kavissosetta".. Meillä ei muuten missään vaiheessa oo uponnu kaupan soseet, joten oon vääntäny omat koko ajan..

Liikkuminen, kävely sujuu koko ajan paremmin.. Konttaa ei muuten vieläkään, ei edes yritä, jos ei kävele niin liikkuu sitten istualtaa peppukiitoa..:) Seisomaan nousee (kaikkia mahdollisia) tukia vasten, mutta ei vielä ilman niitä.. Kotityöt on yhtäkkiä muuttununeet vähän haasteellisimmaksi, kun aina joku roikkuu housuissa..;)

Tsemppiä aina vaan teille yökukkujille!!!

Huhuillaan nyt, että muutkin joulukuiset vielä innostuvat kuulumisia päivittämään!!!!:wave::popcorn:

Sofi ja Elli 11,5kk

p.s. Kyllä mäkin voin vielä taaperoissa kirjoteilla, jos saadaan porukkaa sinne..
 
Samaan aikaan, kun Laura täytti 11kk, hän alkoi yhä enemmän harjoittelemaan ilman tukea seisomista ja nyt se sujuu jo todella hyvin. Tiistaina hän otti sitten ensimmäiset pari pienen pientä askeltakin tuetta. Otti varmaan mallia kerhossa olevalta saman ikäiseltä pojalta, kun hän jo käveli hyvin pienen matkan ilman tukea. Ostimme taaperokärryn tuossa viikko sitten ja sillä Laura jo liikkuu pitkin asuntoa. Jonkin verran on jo oppinut kääntämäänkin sen, jos törmää johonkin.

Synttärit pidämme kotona edellisenä viikonloppuna, koska virallinen päivä sattuu keskelle viikkoa. Lauralla on heti virallisen synttäripäivän jälkeisenä päivänä neuvola ja siellä annetaan rokotteita, joten emme viitsi ottaa riskiä, että Laura on sitten sairaana synttäreillä, jos ne pidettäisiin vasta seuraavana viikonloppuna. Anoppi ehdotti, että oltaisiin pidetty synttärit siellä, mutta haluan pitää ne kotona, vaikka hirveästi vieraita ei varmaan tuu. Tällä paikkakunnalla kun asuu vain mun kaksi siskoa ja yksi kaveri. Minun äiti saattaa tulla, jos toinen siskoistani menee silloin isän kaveriksi ja varmaan miehen vanhemmat tulevat.

Minäkin voin kyllä kirjoitella taapero-puolella. :)

Peppi1981 ja Laura 11kk.
 
Täällä tänään 11kk :)

Yöt ovat jatkuneet hyvinä, heräilee 2-3 krt ja syötän kerran 3-4 aikoihin. Nukun edelleen herran huoneessa, mutta jos se on tapa saada nukkua niin näillä mennään nyt. Kokeilen siirtyä eri huoneeseen sitten kun imetys loppuu kokonaan eli vuodenvaihteen jälkeen. Jospa ne yöt vielä paranevat sitten entisestään (I wish).

Poitsu on nyt alkanut kävelemään selvästi, konttailu on vähentynyt tasaisesti ja mielummin tepastelee. Ihanaa katsottavaa, kun toinen on vielä niin pieni kuitenkin <3 Taputus alkoi viikko sitten ja "hei hei" vilkutuskäsi on ollut käytössä vähän joka tilanteessa :D

Toiset pitävät pikkuvauva-ajasta, mutta mulle on ollut helpotus että aletaan olla taaperoikäinen. On mielettömän hauskaa, kun lapsen kanssa voi jo kommunikoida, ja näkee, että toinen ymmärtää sanoja. Meillä pallo on jo tosi tuttu ja se haetaan pyydettäessä äidille ja ollaan me vähän jo "pelailtukin" :)

Synttärit pidetään vähän ennen joulua, kun poika syntyi 22. päivä. Kutsut on ihan vaan perheen parissa, eli isovanhemmt ja kummit. Siinä on ihan tarpeeksi, ei ole jotenkin nyt virtaa mihinkään isompaan organisaatioon. On tämä vuosi kyllä mennyt nopeasti kaikkine vaiheineen, huh huh.

Täytyisi vissiin varailla neuvola-aikaakin. Outoa, kun ei ole ollut sitten 8kk, ja vähän tylsää kun terkka on vaihtunut, ei hirveästi innosta mennä juttelee jollekin ihan vieraalle. Noh, kait nämä käynnit muuttuvatkin kokoajan rutiinimmaksi lapsen kehityksen seurannaksi, eikä äidin vointi enää kiinnosta niin ei sillä väliä kuka siellä on. Mutta alkukuukausina mulle oli kyllä tosi tärkeitä ne juttutuokiot terkan kanssa.

Oletteko jo siirtyneet nokkamukiin, entä syödäänkö teillä jo itse? Mä olen ollut laiska näiden kanssa, kun imetän aina ruoan päälle niin ei ole tullut hirveästi harjoiteltua mukin käyttöä. Ja jos annan tuolle lusikan käteen niin sitä ruokaa ei kyllä mene suuhun, joten syötän suosiolla. Sormiruokaakin menee tosi vähän, omppupalat vaan kelpaa. Ei kai näillä ole vielä mikään kiire?
 
Meillä tosissaan täytettiin jo perjantaina 1v. Synttäreitä ei ole juhlittu, pidetään ensi lauantaina yhteiset juhlinnat isosiskon (3v) ja tämän parhaan kaverin (5v) juhlissa omia vuosiaan.

Syömisistä, imetys jatkuu ja korvikkeilta vältyttiin tälläkin kertaa. Tavallista maitoa en ole antanut enkä ole vielä päättänyt missä vaiheessa sitä alan tarjota, ehkä sitten kun itse alkaa pyytämään. Tavallista ruokaa syö jo, pääosin itse mutta välillä saa auttaa että menisi riittävästi suuhunkin. :D

Vaippoja käytetään milloin mitäkin, pääosin liberoa ja pampersia. Kokoina käy 4 ja 5. Kestovaippailu jäi meillä ihan jo muutaman kuukauden iässä pois.

Liikkumisessa ollaan ikätasoa jäljessä ja fysioterapiassakin käyty. Fysioterapeutti ei kuitenkaan ollut huolissaan vaan laittoi seuraavan ajan vasta helmikuulle. Yliliikkuvat nivelet tuolla(kin) on mikä osiltaan hidastaa tätä puolta. Ryömimällä mennään kovaa ja konttausasennossa on heiluttu vaikka kuinka pitkään mutta jo kahden "askeleen" jälkeen jatkaa ryömimällä. Istumiset ok mutta ei vieläkään seiso kunnolla tukea vasten. Treenataan nyt ohjeiden mukaan.

Sanoja matkii muutamia, kuten "mamma, pappa, hejdå, tittut ja tissi", muuten ei puhetta vielä tule. Iloinen ja aurinkoinen tyttönen yhä vain, isosisarusten lellikki.

 
Onpa hiljaista.
Joulukuukin sitten päässy alkuun=)

Madicken04, eiköhän teidänkin pienokainen kohta lähde juoksemaan;) Eiköhän opi omalla ajallansa.

Täällä käytetään nokkamukia aina sillon tällön. Meillä on joku MAM:n nokkamuki joka on kyl toisaalta ehkä vähän huono koska jospidetään venttiiliä siinä niin poitsu ei osaa imee sitä eikä sieltä sillon tuu mitään ja sit jos ei ole venttiiliä niin sieltä tulee kauheella vauhdilla. Kyl poitsu on alkanu vähäsen oppimaan sen nokkamukin kanssa et ottaa pienenmpä huikkia koska sitä juomaa tulee niin vauhdilla.
En ole antanut hirveesti syödä ite koska täälläkään se lusikka ei yleensä mene suuhun asti vaan johonkin muualle. Sormiruokailuja harrastellaan sillon tällön.

Nyt ollaan kokeiltu antaa kevytmaitoa. Oon kyl antanu tutteli sekaan pieniä määriä eikä ole tullut mitään. Aattelin tässä lisäillä määrää pikkuhiljaa. Niin ja muutaman kerran antanu justiinsa nokkamukista tavis maitoa.

Täällä on tullu ensimmäinen poskihammas. Eli nyt on sitten 9 hammasta.

Nukkuminen on täällä edelleen vähän huonoa. Joskus saattaa mennä ihan hyvin ja poika herää 2-3 kertaa yös mut yleensä herätään siinä 4-6 kertaa. Täytys kyllä alottaa ny noi yösyöttöjen jättäminen pois. Tai ainakin siirtää vähän sinne aamuyöhön päin.

Täällä on opittu monia uusia sanoja. Lamppu,kenkä,jalka ym. Kaikki äänteet kyllä tulee edelleen kurkunpäältä mutta kyllä niistä selvää saa. Pari kertaa kyllä sanonu sanan kunnolla ääneen mutta yleensä puhuu sieltä kurkun kautta.

ceecee ja poitsu
 
heippa!

tänään meidän minimies 1vee <3
ihan mahdoton apina,kiipeilee joka paikkaan ja sohvalla konttaa vauhdilla. kävelee muutamia metrejä,mut sit laskeutuu kontilleen ja konttaa loppumatkan : /
on saanu kevytmaitoo pelkästään pari kuukautta ja samaa syö mitä mekin. annan yhden aterian purkista,mä kun teen vain kerran päivässä lämpimän aterian. kaikkiruokainen ja hyvä syömään,ei nirsoile mistään :)
huomenna nauvola,saas nähdä miten pitkä,nyt käytössä 74 senttiset ja ne just naftit
 
Moro täältäkin!

Meillä tulee 1v täyteen viikon päästä lauantaina, pidetään sillon myös synttärit kun sopivasti osuu viikonlopulle.

Nokkamuki
on ollut käytössä jo heti siitä 5kk ikäisestä alkaen, annan siis aina ruuan kans vettä ja varmaan kohta sit normaalia maitoa kun päästään totuttelussa siihen vaiheeseen. Oon ollu vähän ehkä turhankin varovainen korvikkeesta oikeeseen maitoon siirtymisessä...

Joko ootte tuttipullosta luopuneet vai missä vaiheessa ootte ajatellu luopua? Mä annan vielä tuttipullosta maitoa aina ennen nukkumaan menoa kun ei kuitenkaan vielä tosiaan ruuan kanssa oo maitoa saanut mutta oon nyt vähän ajatellu että joko siitä kannattais pikkuhiljaa luopua...

Ei meilläkään vielä kunnolla seiso tukea vasten, tai siis on muutamia kertoja noussut itse mutta kun ei osaa tulla vielä hallitusti alas niin ei oo sitä sit kovin ahkerasti harjoitellu, mut tässäkin mielestäni näkyy vaan tuon likan varovainen luonne, ei tee mitään ennenkuin kunnolla osaa. Ja jos mulle terkka jostain fysioterapiasta sen takia alkaa sössötään niin sanon kyllä painavan sanan vastaan :kieh:

Hampaita on edelleenkin vaan ne 2 alahammasta jotka tuli 8kk iässä, toivottavasti ei tarkoita sitä että loput tulee sitten suurinpiirtein kerralla...

Työt alkaa mulla reilun kuukauden päästä, vähän jo jännitää mutta myös innolla
odotan. Olikos muita jotka palaa tässä lähiaikoina töihin?

Wera ja likka pian 1v
 
Pitkästä aikaa kirjottelen :) Meille kuuluu hyvää. Daniel lähti kävelemään 10,5kk ja nyt kävelee jo hyvin, kotona ei hirveesti konttaile. Tuttipulloistakin luovuttiin eikä ollut mikään ongelma, ei tosin ollutkaan niin kiintynyt niihin :D Seuraavaksi olis vuorossa vierotus tuteitasta...huh. Mutta en piä sillä mitään kiirettä :) Normaalia maitoa ja maito tuotteita juopi jo, imetyksen ohella. Yötkin on pikkusen parantunu, heräilee n. 2-4 krt yössä. Hampaitakin on nyt urakalla tehty ja ne on vähän sekottanut unia mut nyt helpottaa. Naskaleita löytyykin jo 9.
Parin viikon päästä juhlitaankin 1v synttäreitä, apua!

Helmeri ja Daniel 11,5kk
 
Heippa taasen.

Täällä on vajaa kuukausi ja sitten meijän Nelli-Maria neiti täyttää 1v. Apua!
Nokkamuki on aina välillä käytössä, loppujen lopuksi kun siitä tulee lähinnä sellasta pelleilemistä, niin laitan mukin pois ja niin.

Me ei nyt erikoista kiirettä pidetä tuttipulloista luopumisen suhteen. Jos siihen 1,5v mennessä oltais tuttipulloista päästy luopumaan, niin ois ok.
Juo ruuan päälle maitoa tai vettä t.pullosta ja joskus ennen nukkumaan menoa. Mutta ei tosiaan mitään hirmusta kiirettä noista eroon päästä.
Tai sitten siinä vaiheessa kun on oppinu nokkamukista juomaan niin hirveesti sotkematta, tai kaatamatta maitoa tai vettä päälleen.

Normaalia maitoa ajateltiin hieman koittaa tossa ens viikolla, kun molemmilla on lomatkin töistä.
Jos sattuu tulemaan jotain vatsavaivoja niin ei haittaa sit ollenkaan.

Hampaita on tullu hurjaan tahtiin, mutta onhan se varmaan parempi, että mitä nopeammin ne tulee, niin sitä vähemmän se niiden tuleminen häirihtee.

Nelli kävelee myös jo ja hyvin käveleekin. Eka otti ihan yhden askeleen, sen jälkeen kaks ja sit se läht siit ja nyt kävelee jo melkein kunnolla. Välillä pyllähtää joko "tahallisesti" tai vahingossa ja jatkaa konttaamalla ja nousee sitten vähän matkan/ajan päästä taas ylös ja jatkaa kävellen.

Tutteja meillä ei oo käytetty kuukauteen enää ollenkaan. Ja niistä luopuminen kävi helpommin kuin ees ajateltiin.
Yks ilta Nelli nukahti ilman tuttia ja siitä lähtien sitä ei oo ees kaivannu.
Joten yllättävän helposti tutista päästiin eroon.

Jos raskaudesta, niin on taas menny kyllä aika suht nopeesti. Huomenna tulee rv 13+0, eli nyt siis 12+6.
Torstaina oli nt-ultra ja siellä oli kaikki aivan mainiosti tai siis masussa oli kaikki aivan mainiosti.
Täydellinen pikku pupunen siellä ns. uiskenteli ja kaikki oli oikeilla paikoillaan, oli viikkoja vastaavan kokoinen, sellanen pieni rääpäle. <3
Sydänäänetkin kuultiin ja ne on kyllä aina niin ihanaa kuultavaa. Siitä lähtien oon joka ilta kuunnellu tolla meijän dopplerilla.
Itellä olo on tosi hyvä.
Pahoinvointi on suurimmalti osin jääny taka-alalle. Välillä jostain ruuan hajusta vai tuoksusta tulee pahaolo, mutta menee sit myös suht noppeest ohi.
Itku herkkyys on taas kyllä niin huipussaan, kiitos hormonien.
Itken niin pirusti kaikelle ja kaiken aikaa. :D

Eilenkin kun oltiin pikasesti kaupassa käymässä ja olisin halunnu just yhtä tiettyä suklaata ja se oli sit tietenkin loppu, ni meinasin hyökätä kaupan lattialle ja heittää oikeen kunnon itkupotkuraivarit siitä, mutta tyydyin sitte vaa itkemään..
Tais siin ihmise kyl vähä katel. :D

Ja sit ku oltiin kattomassa lätkämatsia paikan päällä ja kun joukkue teki ekan maalinsa niin jäälle heitettiin pehmoleluja niin tämä mamma siel rupes sit vollottaan oikee urakalla. :D
"Ai, miten niin herkkä?!" :D

Nelliltä tulee jo parisen sanaakin, äiti, isi(tosin t:llä), mai-i(tarkoittaa meijän koiraa, jonka nimi on Maikki), maito ja jalka.

Pakko myöntää, että itse pelkäsin, että Nelliltä tulee "mamma", koska me käytetään sitä miehen kanssa aivan liian usein. Kuten: "Mamma lähtee nyt töihin" "Mamma tulee kohta kotiin" "Mamma käy ulkona" tai jotain muuta mammaa. :D Ja sit kun miehen vanhemmat käyttää samaa ni..
Mut vielä ei oo onneks tullu. Pitäs varmaan lopettaa koko sanan käyttö, mut kun siihen on niin tottunu. :D

Yöt menee samanlaisesti kuin ennenkin. Niissä ei oo oikeestaan mitään muutoksia. Päikkäreitä on vielä kahdet. Katotaan jos viimeistään tossa kun Nelli 1v täyttää ni yritetään saada vaan yhdet päikkärit "ohjelmaan". Eli, että sais Nellin totuteltua yksiin päikkäreihin. Olikohan tuo nyt tarpeeks vaikeesti selitetty. :D

Nellin synttäreitä oon/ollaan sen verran mietitty, ettei nyt kauheesti ihmisiä kutsuttas. Pari lähintä ystävää, kummit, isovanhemmat, isoisovanhemmat, (miehen puolelta noi isoisovanhemmat.) Ja tottakai tädit ja enot ja setä. (Tosin tädit kuuluu kaikki kummeihin, joten ne on kummeissa jo.)
Mutta tällä kokoonpanolla on tulossa porukkaa siis 28..
Se on paljon, mutta siinä nyt on lähimmät. Tohon oon laskenu mukaan jo mun sisarusten lapset, miehen pikkusiskot ja ystävän lapset.
Erikseen on siis ystävä pariskunta, kummeissa 6 kummia (toinen ystävä pariskunta, mun kolme siskoa ja miehen serkku), mun ja miehen vanhemmat(eli Nellin isovanhemmat), miehen vanhempien vanhemmat, eli miehen isovanhemmat ja näin ollen Nellin isoisovanhemmat, mun veli, miehen veli ja kaks pikkusiskoa, sekä 4 siskonlasta (kahden eri siskon siis) ja ystävä pariskunnan kaks lasta.
Olikohan tarpeeks tarkkaan selitetty. :D

Ja olikohan tässä jo tarpeeks kirjotusta. Se on kun ei niin useesti kirjottele tänne, niin yhdestä viestistä tulee sitte tällänen kilometrin pitunen..

Susanna#1 & Nelli-Maria 11k
 
Terveisiä täältä tuiskun keskeltä..:)

Meillä tuli perjantaina 1-v mittariin ja tänään käytiin neuvolassa. Neuvolantätskyn suosituksesta otettiin nyt vain 2 rokotusta ja se kolmas haetaan tammikuulla, niin ei tarvinnu niin paljon pistellä.. Nyt likka päikyillä, että katotaan illemmalla tuleeko oireiluja noista..
Mitat oli meidän pikku tirpusella 10 165g ja pituutta 76.1cm. Pituutta oli tullu 5senttiä sitten 10kk neuvolan ja sen on kyllä vaatteissa huomannu, että yhtäkkiä on käyny pieneksi.. Käytössä on ollut koko 74, mutta nyt ollaan siirtymässä 80kokoon..

Sellasia..:) Hauskoja 1-v synttäreitä jokaiselle ja rauhallista joulun odotusta!!!!:xmas:

Sofi ja Elli 1v.
 
Pikainen päivitys kännyllä..Elli ainakin tuli tosi kipeäksi näistä rokotuksista,on ollut raukka kovin itkuinen ja kuumekin nousi annetuista lääkkeistä huolimatta..:(

Sofi
 
Viimeksi muokattu:
Laura täytti eilen 1-v. Meillä olikin kahdet juhlat, koska pidimme sittenkin lauantaina miehen vanhempien luona synttärit, jonne tuli minun vanhempani ja Lauran yksi kummi poikansa kanssa. Myöhemmin tuli sitten vielä miehen sisko, joka on myös Lauran kummi, tyttärensä kanssa. Olimme ajatelleen, että pari muutakin kummia olisi tullut myös, mutta he eivät sitten päässeet tulemaan. Sunnuntaina kävi vielä miehen täti miehensä kanssa. Eilen, varsinaisena syntymäpäivänä, vietimme sitten kotona pienemmät juhlat, jonne kutsuin pari siskoani, toisen siskon tyttären ja yhden Lauran kummin. Oli oikein mukavat juhlat ja Laurakin jaksoi hyvin, vaikka nukkuikin kumpanakin kertana vain yhdet päikkärit.

Tänään onkin sitten neuvola. Olen pyytänyt miestäni mukaan, koska itselläni ahdistaa ne Lauraan laitettavat pistot, joten on varmaan parempi, että mieheni pitää Laurasta kiinni.

Täällä vielä harkitaan kävelemistä ilman tukea. Eilen otti kuitenkin jo viisi pientä askelta, mutta mielummin kulkee kontaten, vaikka välillä yritän houkutella kävelemään, kun hän seisoo ilman tukea. Laura on harkinnut pitkään ja hartaasti kaikkia liikkumiseen liittyviä asioita alusta asti, joten en yhtään ihmettele, että kävelyäkin pitää miettiä.

Peppi1981 ja Laura 1v
 
Viimeksi muokattu:
Tuttipullosta ei olla vielä luopumassa. Poitsu juo pullosta maitoa nukkumaan mennessä ja yöllä heräillessä haluaa edelleen pullon.
Tuttikin edelleen käytössä. Odotan kauhulla sitä aikaa kun vierotetaan tutista.

Ajattelin tässä jos tänään saisi aikaiseksi alottaa yösyöttöjen pois jättämisen kun miehelläkään ei huomenna töitä ole niin ei haittaa si hirveä huuto yöllä.
Täällä heräillään se 4-6 kertaa yössä.

Poika on myös ollu tässä kohta viikon kipeenä. Hirvee flunssa ja kröhä iskeny. Samalla taas vaihteeks korvatulehdus. Antibiootti kuuri loppuu tänään ja saa nähä tehosko. Oli tossa viikolla pari päivää tosi kiukkunen mutta mua epäilytti että olisi johtunut enemmän hampaista koska rauhoittui kun hinkkas puruleluilla ikeniä. Nyt on tosiaan vuorossa noi poskihampaat joista on yks puhjennut.

Täällä on vasta ensviikolla 1v neuvola ja ensviikon lauantaina täyttää herra sitten 1v ja samana päivänä ois synttärijuhlat. Pidetään synttärit mun vanhempien luona ja joudumme varmaan tekemään niin että osa porukasta tulee aikaisemmin juhliin ja toinen porukka si myöhemmin päivällä kun ei tota istuma tilaa riitä sielläkään hirveästi.

Täällä on ollu ny yhdet päikkärit päivässä.

Kävelty on tosiaan siitä 9kk ikäsestä saakka ja hirveää rallia vedetään. Nyt on opittu kiipeen meidän sohvalle ja siellä on kiva temppuilla. Viä pitäs oppia että siellä istutaan eikä juosta ympäri sohvaa.

Mitä lahjoja pienokaisenne ovat saaneet?:)

ceecee ja poitsu ensviikolla 1v
 

Yhteistyössä