Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Nyt kanssa äidit apua :S

Ongelmaksi on äitymässä nyt iltanukuttaminen. Olen sitä osannut jo odotellakin kuukauden verran - mutta nyt se on käsillä, ongelmana. Tyttö ei siis nukahda tissille tai pullolle, mikähän olisi tässä tilanteessa helpotus. Tyttönen kehittelee untaan jopa 1,5h ajan. On siis uninen jo puolitoistatuntia ennen kun lopulta saadaan alkaa nukuttelemaan (on siis mitenkään mahdollista että neiti nukahtaisi). Omatoimisesti sänkyyn nukahtainen - ei edes hyvällä tuurilla! Tissille - ei, vaikka syötän "viimisen iltasyötön" aina pimeässä makkarissa, sängyssä maaten. Sylissä - kyllä; noin tunnin jäätävän huudon jälkeen. Tilannehan ei nyt sinällään ole paha. Alkaa vaan rasittaa jo meitä kumpaakin, iltanukutusta jo oikeastaan pelkää - miten kauan tänään... Ja vielä kun itse saa niitä öitäkin pelätä. Viime yönäkin heräsi viisi kertaa syömään :( Alan olla aika poikki jo välillä :/

Terkkarista kun apua kysyn, sanovat vatsavaivoiksi - tai hampaiden tuloksi. Itse en tuota usko, koska tämä ilmenee siis pääsääntöisesti vain iltanukutuksen kohdalla. Tuntuu tyttö hirveän tempperamenttiselta. Miten tuota nukutus systeemiä lähtisi nyt muuttelemaan.. en jaksa edes tuota patukkaa enää noin kauaa yksinään kanniskella (8,1kg). Miten siitä syliin nukutuksesta lähitisi luopumaan, ja koska? Kertokaa nyt ylipäätään että mitä sitä oikein tässä tilanteessa tekisi 4kk ikäisen neidin nukutuksen kanssa :D

Anteeksi negatiivissävytteinen kirjotelma. Tähän hetkeen ei nyt muuta irtoa. :D
 
Viimeksi muokattu:
meillä on samaa ongelmaa tuon 2-vuotiaan kans. vaikka kuinka väsyny,niin välillä pitää vaan pomppia pystyssä ja ei malta nukahtaa... Poitsu on sen suhteen helppo. laittaa vaan sänkyynsä niin sinne sammu.
näillä pienillä on se,et kun opitaan jotain uutta,ne "tulee uniin". sitten ollaan levottomia ja heräillään.
en oikein tuohon nukuttamiseen osaa neuvoja antaa. ite tekisin niin,et laittasin sänkyyn sit ku on rättiväsyny ja jättäsin sinne. silittelyä/tassuttelua jos alkaa huutamaan. meillä pelkkä kädestä pitäminen auttaa...
ootko antanu pelkkää tissiä iltasyötöllä? ootko ajatellu jotain vahvempaa siihen kohtaan jos tosiaan nälkään heräilee yöllä? meidän yöt on nyt menny levottomaksi ja heräilee vaikka ei pitäs nälkä olla. eilenki annoin ison annoksen puuroo et sais koko yön nukkua,mut silti heräs kolme kertaa ähisemään eikä tutti kelvannu. piti pullo antaa. :| voi tosin johtua siitä nyt kun eilen sai rotan ja rokotteet :p

ja mitat: 7090g/66,5cm
 
Täällä ei mitään sen erikoisempia oo tapahtunut nyt parin päivän sisään.

Nyt laitan vihdoin noita mittoja, kun kerrankin on noi tossa lähellä.
Eli 6900g ja 66cm. Rehellisesti sanottuna, pikkasen jopa "järkytyin" tota pitutta. :D Nopeesti kasvaa noi pienet. :heart:

Velli on aloitettu. Mutta soseita aloitellaan vähitellen maistelemaan tässä pikkuhiljaa.

Susanna#1 & Nelli-Maria 4kk (3pvä)
 
Mäkään en oikein tuohon nukuttamiseen osaa neuvoja antaa, mutta samoilla linjoilla tombatarin kanssa...
Eli sänkyyn väsyneenä ja jos alkaa huutamaan niin sitten käy sipasemassa ja antamassa tuttia suuhun.
Meillä neiti viedään illalla omaan sänkyyn ja jos alkaa kitinä kuulumaan niin sillon käydään hyssyttelemässä, muuten nukahtaa sinne itsekseen. Nyt jo useampana iltana menny niin ettei oo tarvinnu kertaakaan käydä huoneessa laittamassa tuttia tms. Yhdessä vaiheessa huoneessa saatettiin käydä lähemmäs kymmenenkin kertaa..
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos jabadaba ja tombatar vinkeistä. Eipä siihen kellään taida olla mitään kummempia keinoja avuksi - lapsoset kun ovat niin yksilöllisiä. Täytyy kai nevolaan soitella, josko tämä ei nyt tästä lähiaikoina helppaa. Koitin äskenkin sitä "vain sänkyyn laittamista". Koitin sitä a. kun neiti ei ollut niin väsynyt b. kun neiti oli aivan poikki. Kumpikaan ei ollut toistaan parempi vaihtoehto xD Ongemana siis se, että hän saa kehitettyä itselleen niin suunnattoman kiukun, että tutin laittaminen tai hyssyttely, silittely ei auta. Alkuun tietysti tutin käyn laittamassa nätisti takaisin ja poistun paikalta.. jonka jälkeen tämä tapahtuu lukemattomia kertoja, kunnes --> Sylkee tuttia pois, eikä takaisin huoli. Lopulta saa tutin laittamisesta vielä suuremman hepulin, ja tuohtuu tuohtumistaan jos silittelee jne. On siis hyvin hyvin tempperamenttista sorttia (josko tämän ikäinen vielä sitä voi olla??).

Nyt keksin keinon, jota koitan vielä tänään illalla. Eli kun tyttö pinnasänkyraivarin jälkeen jatkoi raivaria tavalliseen tapaan sylissä - käänsinkin hänet yllättäen makuuasennosta "istuma-asentoon" syliini, kasvot menosuuntaan.. kunnes rauhoittui. Kun rauhoittui, yritin uudelleen makuuasentoon ja rättiä hieman kasvoille. Raivari, toistin taas saman. Sain raivarin siis katki, hämmentämällä :D Saas nähdä oliko pelkkä vahinko. Kolmen "hämmennys" kerran jälkeen rauhoittui heti makuu-asentoon syliin ja sain laskettua nukkumaan. Neiti onneksi havahtuu kyllä oikeastaan aina kun lasken sänkyyn - eikä enää rauhoituttuaan siitä piittaa vaan jatka uniaan :) Toivotaan nyt että tämä nukutusongelmakin olisi joku kehitysvaihe muiden joukossa..

Tombatar, olen koittanut antaa korviketta illalla ennen nukkumaan menoa. Ajatuksena tarjota kunnon satsi maitoa kerralla. Ei ole sillä ollut mitään vaikutusta :( Enkä siihen vellirumbaankaan sitten lähtenyt, ehkä olisi pitänyt koittaa? Nyt vaan olen odotellut että kiinteitä voisi aloitella, josko sitten alkaisi hiljalleen yöt parantua. Meneehän ne satunnaisesti ihan hyvin.. pääsääntöisesti kuitenkin usein syö :S
 
mulle sano neuvolan lääkäri,et antaa velliä iltaisin ennen nukkumaanmenoo,et ne yösyötöt jäis pois.
mähän oon nyt alkanu niin tekemään et laitan sänkyyn vellipullon kans. nukahtaa siihen ja nukkuu yleeensä tuonne kolmeen neljään. siis jos tuo taapero ei pidä sellasta meteliä et herää : /

 
Luppi, jaksamisia hankalien iltojen ja öiden kanssa!!:hug:
Saitkin jo hyviä neuvoja, mutta voisin lisätä vielä iltarutiinin.. Kun aikansa jotain tiettyä kaavaa noudattaa, niin lapsi oppii helpommin nukahtamaan.. Mä yritän sellaista kaavaa, että puuro-hammaspesu-vaipan/vaatteidenvaihto-tissille-sänkyyn..(aloitin vasta eilen illalla, joten vielä ei tiedä toimiiko..;) ) Valitettavasti mitään nopeaa vippaskonstia ei taida olla, kun nuo muksut on vielä niin erilaisia..
Hauskan huijauskeinon ainakin löysit, Tuo hämmennys on meillä ainakin hyvä keino, kun tyttöä kiukuttaa..:) Jää ihmettelemään muuta, niin saattaa kiukkukin unohtua..

Kaikki muut nukkuu, vain äidin aurinko herätti.. Hauskaa kesän ensimmäistä lämmintä päivää kaikille!!!!
Sofi ja Elli
 
Pitkästä aikaa MOI täältäkin!
Luppi Vinkkaan sulle kirjaa nimeltä " Pehmeä matka höyhensaarille " Hellä tapa saada vauva nukku,aam läpi yön, kirjoittaja Elizabeth Pantley. Kirjoittajalla on usempi lapsi joilla jokaisella ollut oma tempperamenttinsa ja tapansa nukahtaa ja nukkua. Hän ei kannusta vauvan huudattamiseen vaan ohjaa/antaa vinkkejä lempeisiin keinoihin.
Rutiinit ja niissä pysyminen oli yksi vinkki. Kirjassa kerrottiin myös "väsymisen merkkejä" joita seuraamalla oli tarkoitus etsiä se sopiva rako jollin vauva oli väsynyt, muttei ýliväsynyt jolloin kärttyisyys alkaa.
(Kaivoin kirjan vielä esille ja ne väsymyksen merkit oli lueteltu näin (s.85):
- tauko puuhastelussa ja liikkumisessa
- hiljentyminen
- ihmiset ja lelut ei enää kiinnosta, katsoo poispäin
- raukea katse
- "mikään ei kelpaa"
- hieroo silmiään
- haukottelee
Aika selviä merkkejä, eikös ;) Itse yleensä vien nukkumaan vasta noiden kahden viimeisen oireen alettua. Muuten se tissittely kestäisi niiiiiin kauan, ettei nännit enää kestä.:$ Meillä tuo "mikään ei kelpaa" vaihe tulee yleensä viimeisenä ja sittten onkin jo kiire sänkyyn ja tissiä suuhun. Jos Yöunille meno menee tuohon pisteeseen asti, se tietää levotonta unta. Eli saan ravata n-. 20-50min välein useamman kerran tissittelemässä ennenkuin rauhoittuu kunnolla, eikä enää säpsähtele hereille.

Itse en kirjallisuudesta lähtenytkään etsimään mitään "läpi yön nukkumis-reseptiä" , vaan nimenomaan tuohon yöunille nukuttamiseen.
Typy on edelleen täysimetyksellä ja hyvin on kasvanut joten samalla kaavalla mennään sinne 6kk saakka mikäli vain kasvu pysyy yhtä hyvänä.
Tuttia kun ei huoli, niin edelleen toimitan toisinaan senkin virkaa...nukuttamisessa varsinkin. Perhepedissä nukutaan ja ajatus olisi kuitenkin, että vielä omaan pinnikseenkin siirtyisi. Tähänkin kirjasta sain vinkin, että pikkuhiljaa totuttaa vauva omaan sänkyynsä viettämällä päivittäin leikkihetkiä pinniksessä, että se tulee vauvalle tutuksi ja turvalliseksi paikaksi ennenkuin unia lähtee sinne kokeilemaan.
Kirja on jaettu vastasyntyneesä-4kk ikäiseen ja sitten siitä eteenpäin.
Ite oon "herkkä" vauvan itkulle joten kaikki omaan maalaisjärkeen käypäset neuvot on aina tervetulleita.


Voisinpa tässä samalla kertoa neuvolakuulumisia. 4kk tuli tuossa viimekuun lopulla täyteen ja neuvolalääkärillä käytiin. Kaikki oli kunnossa, hieman vielä varhaisheijasteita oli näkyvissä, mutta se vielä kuulema ok.
Pituus: 60,5cm, Paino:6170, hattu 39.9cm
Saatiin lähete korvalääkärille. Kysäisin onko normaalia kun pari kertaa on typyn korvanlehti ollut vaikun tahmaama.
Lääkäri ei kuulema itse kunnolla nähnyt (?) korvaan ja siksi saatiin lähete. Eipä tuota vaivaa ole ollut sen jälkeen, eikä silloinkaan typy ollut kipeä. Mutta mennään nyt käymään jahka kutsu tulee. Esikoisella ei ole tähän päivään mennessä ollut ainuttakaan korvatulehdusta, niin uusia juttuja jos Typyllä sellainen ollut.

Harmi kun on nyt jäänyt tämä kirjoittelu vähemmälle, nytkin tässä jääkiekko pelin lomassa näpyttelen :whistle:

...ja nythän se ajatuskatkos tulikin.... :headwall:

Mutta Lupille ja muillekin nukkumisten kanssa painiskeleville pitkiä hermoja ja jaksamista:hug:
Kyllä nää vauvat vielä joskus nukkuu kokonaisiakin öitä...tai ainakin muutaman tunnin putkeen, et itsekin saa pidemmän unijakson :heart:

- Nuusku ja Typy n.4kk 1vk
 
Viimeksi muokattu:
heipparallaa.

Luppi, en oikein itse täällä kans osaa oikein auttaa. Täällä yleensä kun aletaan haukotteleen ja hieroon silmiä annetaan maitoo jos huolii ja tutti suuhun ja laittaa nukkuun jos vaan suostuu.

Täällä nyt viimesen viikon aikana unet jääny viä vähemmlle. Nyt on alkanut heräileen puolentunnin välein itkemään ja pyörimään. Yleensä kyllä rauhoittuu kun vaihtaa asentoo ja tutti takasin suuhun. Ärsyttävää vaan ku joutuu heräileen koko ajan. Yks päivä valvoin puol 3 puol 6 asti aamulla ja jouduin siirtyyn sohvalle nukkuun että isäntäkin sais vähän unta.

Täällä annettiin eilen ekan kerran riisipuuroo mangon kera. Meni kun kuumille kiville. Veti niin ahnaasti että puolet tuli suustakin pois:D Kokeiltiin kerran myös bataattia ja kanaa kaupan pilttinä niin oksensi toisen lusikan jälkeen. Maku tais olla aika järkyttävä ku irvisti sillä lailla. Lempparia on nyt tainnu olla peruna-porkkana ja kinkku-kasvis. Ja tietysti se puuro. Päärynä aiheutti ummetusta joten se jäi ny pois.

Täällä nyt kääntyillään selältä mahalleen ja on alkanu kääntyyn taas mahalta selälleen kun ei tehny sitä pitkään aikaan. Kovasti myös eteen päin mentäs mutta ei vielä ihan pääse. Ympäri pyörii ku hyrrä. Näyttää aika paljon hylkeeltä kun yrittää mennä eteen päin:LOL:

Tällaset pika kuulumiset.

ceecee ja kuuttipoika
 
Heipä hei pitkästä aikaa! Nyt ymmärrän, miksi äidit aina valittaa ajan puutetta :LOL:

Nukuttamisesta, meillä on ihan selkeät iltarutiinit ja ehkä juuri sen takia yöunille käyminen on helppoa. Yöpuvun vaihto salkkariaikaan, iltapala klo 20.30-21.00 välillä, sen jälkeen seurustellaan vielä hetki sohvalla ja viimeistään klo 22.00 sänkyyn yöunille ja sinne nukahtaakin yleensä nopeasti. Joskus menee vähän pidempään, mutta ei huuda, eikä kitise :) Iltapalana tyttö saa marja- tai hedelmäpiltin. Koko purkillinen menee. Lisäksi vielä vähän maitoa. Määrä on kaikkea 10ml:n ja 150ml:n väliltä :D Sillä jaksaa nukkua aamuun asti. Joskus heräilee jo klo 8, välillä nukkuu jopa yhdeksään asti. Ilman yösyöttöjä siis, mutta niinhän meillä on menty jo yli kuukausi

Syömisestä, meillä menee nyt kolme kiinteää ateriaa päivässä. Aamulla puuro (piltin vadelmakaurapuurojauheesta)+ maitoa. Seuraava ateria puolilta päivin on maito. Kolmen aikoihin lämmin ruoka kanaa/lihaa/kasviksia. Sitten taas maito kuuden aikoihin. Ennen yhdeksää marja- tai hedelmäsose. Joka aterialla tarjotaan myös maitoa. Neuvolan terkan mielestä kuulosti ihan hyvältä, eikä saatu ohjeita tehdä muutoksia tytön ruokailuun :) Päivästä riippuen tyttö syö 5-6 ateriaa. Velli ollaan jätetty pois, kun siirryttiin aamupuuroon. Tyttö on lähestulkoon kaikkiruokainen. Bataatti-kesäkurpitsasose ei ollut hyvää, joten sitä ei olla toista kertaa ostettu. Muuten on kelvannut ihan kaikki, mitä on tarjottu.

Meillä oli myös 5kk neuvola tällä viikolla. Tyttö sai rokotteet ja oli sen päivän illan vähän itkuinen. Annettiin panadolia yötä vasten, että saatiin nukuttua. Aamulla annoin toisen satsin panadolia, koska tyttö oli edelleen itkuinen, eikä normaalisti ikinä ole aamulla kiukkuinen. Itkuisuus helpottikin panadolin jälkeen. Hieman oli normaalia väsyneempi sen seuraavan päivän, mutta muuten taidettiin taas selvitä ilman pahempia haittavaikutuksia. Mitat oli 6520g ja 62,5cm. Edelleen siis melko pikkuinen, mutta kasvaa hyvin omalla käyrällään :)

Vaipoista ollaan siirrytty kolmoskokoon ja liberoista muumeihin.

Muuten meidän vauva-arki jatkuu ihan yhtä mukava kuin tähänkin saakka :) No, anopin kanssa riitaannuin melko pahasti. Hän kun ei tunnu ymmärtävän, että ei ole lapsenlapsensa äiti, eikä hänen määräämisvaltansa ulotu meidän kotiin tai meidän lapseen. Tällä hetkellä tilanne on siis se, että anoppi ei ole tervetullut tyttöä tapaamaan (loukkasi siis viime vierailullaan minua todella pahasti ja yritti jyrätä minun oikeudet äitinä). Ei ainakaan, ennenkuin asia on saatu selvitettyä ja anoppi ymmärtämään, että myös minua on kohdeltava ihmisenä ja minä olen lapsen äiti, jolla on lapseensa kaikki oikeudet. Jos anoppi haluaa tyttöä tavata, niin säännöistä on sovittava ja niistä on pidettävä kiinni. Meidän välit ei ole läheiset olleet koskaan ja nyt anoppi on todella heikoilla, jos haluaa nähdä tyttöä vielä. Mies seisoo tässä asiassa mun takana ihan 100%, mutta anoppihan ei tietysti ymmärrä sitäkään, että mies voi olla sen kanssa erimieltä ja asettua sitä vastaan. Saa nähdä, mihin tilanne etenee ja päästäänkö sellaiseen sopuun, että anopin voi päästää tapaamaan tyttöä. Jos ei, niin sitten tyttö itse päättäkööt vanhempana haluaako tutustua isänsä puolen isoäitiin. Todella karua tekstiä, mutta ymmärtäisitte minua aivan varmasti, jos jaksaisin selittää koko tilanteen. Tiivistettynä se meni niin, että tyttö on alkanut vierastaa. Anoppi halusi pitää sitä sylissä. Tyttö alkoi itkemään. Mä ilmoitin, että otan tytön, kun se vierastaa. Anoppi ei olisi tyttöä antanut, jouduin TAAS kerran kaivamaan itkevän tytön väkisin sen sylistä. Anoppi suuttui(!!!). Hän osaa lohduttaa lasta (vaikka oli lapsen itkun syynä itse). Mä olin törkeä, kun otin lapsen siltä pois. Miehen ja tytön täytyy kyläillä jatkossa anopin luona (huom!!! miehen ja tytön) ja mitähän kaikkea se vielä latas..i. Totesin, että lapsi on minun ja jos se itkee, niin tottahan mä itse sen otan. Anoppi on nyt kovin syvällä omassa loukkaantumisessaan, yrittänyt vielä puhelimitse saada miehen omalle puolelleen, koska anoppi on tässä se loukattu osapuoli. En mä, jonka oikeudet äitinä anoppi yritti jyrätä ihan täysin. Mies on yrittänyt takoa järkeä äitinsä päähän, mutta kun mikään ei mene perille, niin ei tähän tilanteeseenkaan muutosta saada. Se, joka itki anopin vierailun jälkeen, olin muuten minä, ei anoppi. Sama juttu anopin puhelun jälkeen, kun syytti minua törkeydestä ja ties mistä, kun otin oman lapseni häneltä pois. Lapsen, jolla oli hätä, kun oli vieraassa sylissä. Tällä hetkellä välit on siis todella tulehtuneet. En luota anoppiin enää vähääkään. Miten voin antaa lapseni sille syliin, kun en voi luottaa siihen, että hän antaa tytön takaisin ilman tuollaista sotaa? Anoppi on ainoa, jonka kanssa olen joutunut tappelemaan omasta lapsestani. Ei siis tosiaankaan ollut ensimmäinen kerta, kun väkisin otan itkevän lapseni pois anopilta, mutta ensimmäinen kerta, kun raivostuu siitä niin kovasti, että hyökkää sanallisesti mun kimppuun. Oman 12-vuotiaansa ja meidän 5-kuisen silmien edessä. Tuntuu tosi ahdistavalta ajatella, että anoppi voisi jatkossa kyläillä ja ottaa tyttöä syliin. Onneksi mies tosiaan tukee minua tässä asiassa ja näkee, miten väärin anoppi käyttäytyy minua kohtaan. Harvinaisen pitkästi tiivistetty :D En vaan halua, että minut leimataan hirviöksi, joka riistää lapselta isovanhemman ja isovanhemmalta lapsenlapsen. Tytöllä on paljon isovanhempia ja isoisovanhempia, jotka kunnioittaa mun äitiyttä, ottaa tyttöä syliin tytön ehdoilla ja joiden kanssa en ole koskaan joutunut omasta lapsestani tappelemaan.

Tyttö on löytänyt omat varpaansa ja viihtyy lattialla "pallona" :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkin on aika selkeät nuo iltarutiinit, eli siinä 20.30-21 vaihdetaan yökkärit päälle ja iltapalaa, korviketta vielä toistaiseksi, puuroa ei olla vielä aloitettu. Sitten sänkyyn, joskus nukahtaa heti mutta yleensä joutuu siinä vähän taputtelemaan ja laittamaan tuttia takaisin suuhun. Mekin ollaan koitettu "lukea" noita väsymyksen merkkejä ja vasta sitten kiikuttaa likka sänkyyn, muuten siitä seuraa vaan ihan järkyttävä raivari jos liian virkeänä yrittää nukuttaa :)

Mä oon jotenki aivan hukassa noiden kiinteiden kanssa. Kun tuntuu että tyttö on muuttunu paljon kärtyisemmäksi niiden aloittamisen jälkeen. Tarkalleen en osaa sanoa missä kohtaa mutta sanoisin että sen jälkeen kun määrät on vähän kasvanu ja on alettu antaa 2xpvä. Tuossa oli viikko sitten 4 päivää kakkaamatta mutta mielestäni se ei likkaa haitannut. Mutta sen jälkeen on ollut noita kiukkupäiviä enemmän. Nyt sitten ajattelin vähän ottaa takapakkia soseiden kanssa ja palata yhteen/pvä ja määriä vähentää ja antaa samaa makua useamman päivän. Täytyy vielä kysellä neuvolasta ensi viikolla että miten noiden kans nyt kannattais jatkaa. Kun en enää imetäkään kuin aamulla ja illalla niin sitten korviketta täytyy taas antaa enemmän...

Oletteko muut huomanneet jotain oireita tms. kiinteiden aloittamisesta?
 
Iltanukuttaminen on täälläkin harjoittelua vielä. Rutiinit on meilläkin, mutta kun tuo poika on opetettu tissille nukahtamaan niin siitä ei ihan helposti muuksi muutu. Ja oman jaksamisen takia en hirveästi ole yrittänytkään kun hän nukahtaa niin ihanasti tissille. Ongelma on se omaan sänkyyn laittaminen, se kun ei onnistu millään. Tuttia ei ole koskaan huolinut.

Samoin meillä on pari viimeistä viikkoa mennyt yöt ihan hulinoinniksi. Aika lailla kiinteiden aloituksen jälkeen alkoi heräilemään tunnin välein, huitoo ja ähisee ja jos en ota syliin niin alkaa itkeä. Onneksi nukahtaa heti uudelleen kun saa imeä tai pääsee syliin, mutta tosiaan rasittavaa itselle tuo heräily. Luulisin, että johtuu ikäkaudesta, kun uusia makuja maistellaan ja oppii nyt kaikkea uutta.

Lattialla liikkuu paljon tosin ei vielä eteenpäin. Joskus on onnistunut peruuttamaan sohvan alle, ja siitä tulee kauhea huuto.. Yleensä kuitenkin suhaa ympyrää lelujensa perässä. Nousee jo punnerrusasentoon ja jalat ja kädet viuhoo siihen malliin, että kunhan keksii yhteistyön niin mennään ja kovaa :)

Kiinteitä meillä menee 2 ateriaa päivässä, kasvissose lounaalla ja hedelmäsose illalla ennen unia. Vatsan toiminta muuttui heti ja toimii nyt kerran päivässä. Ekan viikon ajan valitteli selvästi mahanpuruja, mutta nyt ei enää huomattavasti kärsi. Olen lisännyt uutta vihannesta noin 5 päivän välein ja nvolalääkärin mielestä se oli ok. Määristä, kerralla menee noin puolipurkkia, olen säästänyt kaupan pilttipurkkeja joihin on helppo säilöä parin päivän satsi, ja tuoreen kasvissoseen (loput) olen pakastanut minigrip pusseihin annoksiksi. Helppo ottaa aamulla sulamaan. Parin viikon päästä aloitetaan sitten puuro ja kauralla aloitetaan.

Pihlalle sympatiat anoppihuoliin. Itsellä myös hankalaa välillä anopin kestämisessä, tosin ongelma on vähän päinvastainen eli hän varmaan haluaisi asua meidän kanssa, mutta siis tosi rankkaa sekin, kun tunkee kokoajan itsensä meidän elämään, ja kaikki lomat palaa mulla sitä majoittaessa. Noh onhan siitä apuakin, mutta kaikki tietää miten rasittavia nämä anopit voivat olla...

Mä haluaisin nyt toivottaa kaikille jo oikein ihanaa äitienpäivää :flower:
Me ollaan ihan parhaita :) Taidanpa leipoa itselleni kakun
:p
 
Wera suosittelen antamaan luumusosetta aterian yhteydessä. meillä vieläkin käytössä vaikka poitsu ny onki syöny soseita lähes 2kk. ja nyt kun on korvikkeella niin saaki enemmän maitoo ja tuotoskin on sitte löysempää. kiukkuisuus johtuu varmaan liian kovasta vatsasta...

minimies on nyt yrittäny itteensä konttausasentoon. melkein jo on kädetki mukana. eilen se jo ryömi muutamia senttejä.mut mitään kiirettä kyllä ei olis!!! ehtii mennä viipottaa vaikka vähä myöhemminki opettelis.
toi vaan on ollu nuilla muillaki,esim toi taapero kun lähti kävelemään 10,5kuisena :p
 
tombatar, juu tuota luumusosetta oon antanu, mutta en oo huomannu että sillä olis vaikutusta, paljonko annat sitä kerralla? Voi olla että määrät on ollu vaan niin pieniä ettei sen takia oo hyödyttäny. Nyt kuitenkin taas vatsa toiminut kerran päivässä kun vähän vähensin soseiden määrää. Pikku hiljaa taas annetaan enemmän ja puuroja aletaan maistelemaan huomenna.

5kk neuvola oli tänään, tytön mitat 66,5cm ja 8200g, melko pullukka siis edelleen, pituuskasvu on aika maltillista. Rokotteet sai ja ihan pienen rääkäisyn päästi toisen pistoksen kohdalla mutta muuten meni melko huomaamattomasti. Saa nähdä tuleeko tällä kertaa jotain sivuvaikutuksia, viimeksi ei tullut...

Meillä opittiin myös vihdoin kääntymään selältä vatsalleen ja sen jälkeen onkin sitten jatkuvasti kääntymässä jos laittaa selälleen lattialle :) Pyörii myös ympyrää ja aina aamulla kun ekan kerran herää niin tyttö on pää jalkopäähän päin kääntynyt :D

Miten paljon teillä jotka syötätte soseita, menee korviketta sen lisäksi päivässä ja kuinka usein tarjoatte maitoa? Annatteko maitoa soseaterian kanssa samalla kertaa vai erikseen? Tää on vähän vielä hakusessa mulla ja pelkään että pidänkö tuota tyttöä nälässä :)
 
Meilläkin oli eilen 5kk neuvola, vaikka viikon päästä tulee jo 6kk täyteen. Pituutta oli 67,5cm ja painoa 7320g. Painokäyrä vähän hidastunut mutta pituutta tullut ihan ok. Hoikempi tuo on kuin siskonsa olivat aikanaan mutta neuvola oli tyytyväinen, kiinteitä voidaan aloitella kun siltä tuntuu. Suositteli jopa sormiruokaa. :D

Tyttö on jo hyvän aikaa kääntyillyt, nykyään kierii, pyörii napansa ympäri ja pakittaa. Ryömimään ei ole alkanut mutta nopeasti löytyy toisesta päästä huonetta. Kovasti sätkii ja potkii vatsallaan, vuorotellen nostelee etu- ja takapäätä. Neuvola tykkäsi että on niin liikkuvaisen oloinen kaveri että voi piankin lähteä ryömimään tai konttaamaankin. :) sosiaalinen ja juttelevainen, tädin mukaan ei mitään viitteitä autismista. Tätä toivomme.

Helppo tyttö yhä. Nyt alkanut kuolata niin ja pureskella kaikkea että varmaan hampaita tulossa. Taidan aloitella kiinteät kurkkutikulla joka viilentäisi ikeniäkin.
 
meillä menee noin purkillinen luumua päiväsä.eli joka aterialla annan. (en vellin kans)

kyllä sen huomais jos nälässä olis :p
aamulla puuro,päivällä liha-kasvista ja illalla velli/puuro. ruokajuomana vesi ja korviketta saa sit aina kun tahtoo.
meillon niit puolen litran purkkeja TUUTI-korviketta ja pari menee päivässä+purkki tai kaks velliä...
 
Miten te olette aloittanut veden antamisen vauvalle? Aattelin, kun nyt on niin kuuma ja kun tuolla ulkona varmaan ollaan, niin olisi varmaan hyvä antaa jotain janojuomaa. Tänään kaupungilla kävin kaupasta ostamassa korvikepurkin, koska näytti, että Lauralle jäi vielä nälkä, vaikka söi purkillisen päärynäsosetta. Kaadoin sen maidon sitten kotoa mukaan ottamaani tuttipulloon ja annoin sellaisenaan, mutta ei sitä sitten mennytkään kuin 40ml ja loput piti sit kaataa viemäristä alas. Mutta tuli siinä mieleen, että voikohan kotoa ottaa kylmää vettä mukaan tuttipulloon ja antaa sitä Lauralle, vai miten tuon kanssa toimisi? Ja pitääkö se vesi ensin keittää, vai käykö suoraan hanasta otettu? Harmi, kun ei tullut neuvolassa tuosta puhetta, vaikka muuten juteltiin syömisistä.

Meillä on aloitettu iltapuuron syöminen, kun tuntuu, että korviketta ei saa enää niin paljon alas iltaisin. Emme siis ole nostaneet korvikkeen määrää, mutta silti syöminen vähän tökkii. Sitten öisin hän heräilee useammin syömään. Hyvin tuntuu puuro menevän alas, varsinkin kun laittaa hedelmäsosetta mukaan.

Pituutta ei tällä kertaa ollut tullut paljoa, mutta minusta näytti, että Lauralla oli mittaus hetkellä pää vähän vinossa. Laura on nyt noin 65cm, painoa oli 6,9kg eli sentään painoa oli tullut reilu 600g. Terveydenhoitaja unohti laittaa tuohon korttiin nuo tulokset, joten muistin varassa olen. Onneksi seuraavan kerran saa rokotuksia vasta joulukuussa, meillä nousi taas kuume yöllä rokotustan jälkeen. En sitten taaskaan saanut annettua kunnolla Panadolia ja nekin mitkä sain menemään, Laura oksensi pois. Mutta kuume laski onneksi kuitenkin yön aikana ja seuraavana päivänä ei ollut enää mitään.

Peppi1981 ja Laura 5kk
 
Peppi, veden keittämisen saa unohtaa, kun on kiinteät aloitettu. Mä annan suoraan hanasta tuttipullolla , aamulla laitan pöydälle, ettei oo liian kylmää.. Lisäksi Elli hörppii kyllä sujuvasti normikupistakin..

Hankala kirjoittaa tyttö sylissä, sekaa huitovilla käsillä niin..:)

Huh, hellettä, on joutuynut miettimään, mikä on sopiva vaatetus tytöllä...

Sofi ja Elli
 
Peppi1981, teijän Laura painaa saman verran kuin meijän Nelli-Maria viimeks kun neuvolassa oltiin. :D

Syömisestä, me ajatelteltiin tässä vähitellen aloitella soseet, neuvolassakin sanottiin, että vähitellen voi alkaa antamaan.
Nyt mennään vielä korvikkeella sekä vellillä.

Nelli hyörii ja pyörii kyllä paljon, vaikka ikää ei ole enempää kuin se 4,5kk.
Ja puheltiin miehen kanssa, että syksyllä alettais yrittämään toista.

Nelli nukkuu yhä hyvin *kopkop*, eli kerran herää yöllä ja kerran aamulla ennen kuin herää sitte pidemmäks aikaa.

Miehen inttiä jäljellä enää kuukaus, eli kohta on sekin ohi. Onneksi!

Jännä nähdä miten Nelli kasvaa ja missä vaiheessa oppii mitäkin. Itse oon ryöminy 7kk iässä ja kävelly tuetta 11kk ikäisenä. Eli saa nähdä joko jouluna Nelli kävelee.

Tosta vedestä niin en oo ainakaan kuullu, että joku olis sitä keittänyt.
Eli en usko, että tarttee keittää.

Me ollaan itseasiassa mökillä just nyt. Appivanhemmat, mies, minä, sekä appivanhempien kaks tyttöä (4v ja 1v) ja Nelli. Muut nukkuu vieläkin mutta miehen kanssa ollaan hereillä oltu jo tunnin verran ja vähän ylikin. Juotu aamukahvit, sekä syöty aamupalat.

Eipä tässä nyt muuta. :)

Susanna#1 & Nelli-Maria 4,5kk
 
Pihla, on sulla kyllä anoppi. Toivottavasti nainen saa vähän järkee päähän ja lopettais tollaset typeryydet. Tai oppisi ainakin jotenkin käyttäytymään!

tombatar, ihana kuva ja ihanat hiukset vauvallas! Tai oletan että noi oli hiukset kun on niin ikivanha näyttö että kuva näkyy vähän tummana:D

Wera, ite annan maitoo heti soseen jälkeen jos vaan huolii. Meillä menee joku 2 niitä Tuttelin 0,5l purkkia. Joskus sattaa mennä enemmänkin.

Ite annetaan 3 ateriaa päivässä. Pari kertaa sosetta ja illalla annetaan riisipuuroo hedelmäsoseen kera.

Täällä on pojalle tullut n. viikko sitten 2 hammasta. Alhaalla molemmat etuhampaat. Varmaan tulossa lisää koska on ollut aikas kiukkunen monen päivän ajan.

Nyt myös nukkuminen on sujunut muutaman päivän ajan aika hienosti! Jopa 4h putkeen nukkunu muutaman kerran. Toivottavasti sama jatkuis ja jopa vähän pidempiä pätkiä jos nukkuis. Mutta on kyl aika luksusta ollu nää muutamat päivät:)

Huomenna ois sitten 5kk neuvola aika ja uus neuvola täti ku muutettiin niin vaihtu. Toivottavasti on mukava.

Niin ja täällä on opittu kiljuun! Yleensä alkaa kiljumaan ku alkaa hermostuun. On kyl aikas kuultavaa:D

ceecee ja poika tänään 5kk!
 
Heippatiralla :)

Kiitos kovasti kaikille vinkeistä ja tuesta. Olen keskittynyt nyt niin muihin asioihin etten ole ehtinyt kirjoitella. 100% huomioni sai tämä meidän uniongelma ja se on kuulkaas selätetty! -Ainakin melko hyvällä mallilla ollaan. Eli nyt tilanne on siis se, että tyttö nukahtaa aina omaan pinnasänkyynsä itse. Välillä tarvitsee käydä usemmin tuttia laittamassa ja silittelemässä. Välillä taas nukahtaa välittömästi ihan omin avuin. Alku oli hankalaa (huudatusta), koska tyttö oli siis oppinut nukahtamaan huutamalla syliin. Nyt ei auttanut siis muuta kuin oppia tästä tavasta pois. Melko nopeasti se kuitenkin kävi.. vähän itseltä luonnetta kysyttiin. Mutta tiesin, että tässä asiassa oikoreittinä ei siis ole syliin ottaminen tai tissille nukuttaminen, koska tämä ei meillä onnistu. Jaksoin onneksi pitää itseni kasassa vaikka vauva sängyssä huusikin. Olin kuitenkin viereillä rauhoittelemassa ja tiesin ettei hätää ollut. Huh. Onneksi se pahin on nyt takana, eikä nukuttamisia tarvitse enää pelätä :)

Kiinteitä mekin alettiin reilu viikko sitten maistelemaan. Ensin annoin bataattia lähes viikon kerran - pari kertaa päivässä. Nyt ollaan maisteltu muutaman päivä perunaa. Perunasta mun mielestä tullut ilmavaivoja ja iltaisin ollut itkuisempi ja levottomampi. Saattaa toki muustakin johtua. Nyt olisi maistelu vuorossa porkkana. Mites olette noita kaaleja antaneet, siis kukka- ja parsakaalia? Kannattaako suosiolla jättää myöhemmäksi kun muutenkin neiti on ilmavaivoille aika altis? Koska olette lisänneet listalle hedelmäsoseet? Joku käsitys mulle on tullut että ensin kasviksia ja sitten hedelmää listalle... mutta kaipa sitä voisi jo päivisin antaa? Päärynää meinasin - mutta kovettaako se kovasti vatsaa vai? Entäpä mango, mahtaisiko se olla lempeää antaa ensimmäisenä?

Vaipan vaihto yöllä. Vaihdatteko öisin vaippaa? Itse vaihdoin vain ihan muutamia viikkoja syntymästä, kunnes tajusin ettei se ole tarpeen (ellei tietysti kakkaa ollut vaipassa) :D Nyt kyllä näyttää taas pahasti siltä, ettei vaippa riitä pitämään pissaa sisällään. Kakkaahan ei tuo nyt yöllä väännäkkään. Kovasti siiskastelee yöllä, tietysti iltaisin paljon tankkailee korvikettakin tissimaidon lisäksi, joten yöllä ne suurimmat pissat sitten tulevatkin. Tyhmää vaan yöllä vaihtaa vaippaa kun siitä kovasti virkistyy - kerrankin alkoi jo juttelemaan ja hymyilemään :I Vaihdon jälkeen taas hankala saada rauhoittumaan unille. Mites muut, tarviiko teidän vaihtaa öisin vaippaa?

Parin viikon päästä 5kk neuvola ja rokotteet. Tyttö on ens viikolla jo 5 kk, hui miten se aika juoksee!!

- Luppi ja neiti
 
Hienoa luppi että teillä on illat rauhoittuneet :)

Mä otin hedelmäsoseet mukaan aika nopeasti, oltiinkohan vaan perunaa ja porkkanaa maisteltu sitä ennen. Päärynästä sanotaan että olisi "lempeä" vatsalle mutta mielestäni se ehkä vähän kovetti meillä vatsaa. Mango sopi paremmin. Kukkakaalin aloitin vasta pari päivää sitten, tai siis sekoitin sitä perunan ja porkkanan kanssa. Ostin purkin jotain Piltin peruna-kukkakaali valmissosetta mutta se haisi niin järkyttävän pahalle että annoin sen loppujen lopuksi koirille :D

Vaipan vaihto yöllä, ei vaihdeta yöllä vaippaa, silloin ihan vauvana vaihdoin mutta en enää pitkään aikaan ole vaihtanut. Onhan se melkoisen täynnä aina aamuisin mutta ei ole läpi asti tullut vielä kertaakaan.

Wera ja likka 5kk 1vko
 
Hellurei! Mie en oo pitkään aikaan (taas vaihteeks...:ashamed:) kirjotellu, ollaan nautittu auringosta ihan todenteolla! Mä oon kyllä niin sataprosenttinen kes ihminen ettei rajaa =) Meillä oli tänään 5kk neuvola; 7310g & 66cm!

Vaipan vaihto yöllä, en oo vaihtanut moneen kuukauteen, ekan kuukauden taisin vaihtaa pariki kertaa yöllä (huh,ei varmaan tarvii ihmetellä miks vauva aika on vähä pimennossa, vaihtojen lisäks vauva heräs monta kertaa syömään..) ja syy miks en vaiha on just toi että poju virkistyy, tai jos ei virkisty niin vaipat pitää vaihtaa hirveetä huutoa kuunnellen.

Hampaat ei oo viel puhennu, vieläkin tuntuu kovat patit ala ikenissä, tuntunu jo kuukauden päivät. Kuolaa kovasti ja selvästi kutiavat..



helmeri & Daniel tasan 5kk!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: *Pihla*

Yhteistyössä