~*~Joulukuun tonttuset 2013 elokuussa! ~*~

tömpsis ihan totta puhut. Ja jospa tuo mies alkaa pikkuhiljaa älytä.
Saatiin meleko iso läjä vauvan vaatteita. Kummipojan äiti lahjoitti äitiyslaatikollisen ja kolme pienempää laatikkoa vaatetta. Oottakaahan kun pääsen pesemään ja lajittelemaan noita. :D Siinä sitä on miehelle katselemista. Onneksi olemme jo näin pitkällä raskaudessa, niin pakkohan ne hankinnat on tehtävä tässä lähiaikoina.

Ja vakuutuksesta vielä. En mnäkään vakuutusta sen takia hakenut, että saisin käyttää yksityisiä palveluja. Vaan se takia jos jotain sattuu ja lapselle tulee joku pitkäaikaissairaus tai joku muu. Jossitteluhan on ihan tyhmää ja typerää, mutta haluan ottaa varman päälle. Ja mistä tuota tietää, jos en koko vakuutusta edes saa ylipainoni takia.
 
Heips..
Kiitos asunto onnitteluista :) viemme vklp jo tavaroita mut eiköhän ensi viikolla jo asuta uudessa kodissamme, ihana päästä sisustaa :)
Joo ja onneksi se neuvola vaihtuu, toivon et olisi vähänkää fiksumpia ja mukavampia.
Tällä puhelimella on nii mahtava selata kaikkien kirjoitukset ja sitte ku alkaa kirjoittaa nii eipä enää muista mitään :D
Taas ei uni oikein meinaa tulla stressiä jokaikisestä asiasta. :s viime yönä näin ihme unta jälleen, mieheni anto poikamme nimeksi elli noora ja oltii jo iha ristiäisissä :D kyllä pelotti, meillä jo valmiina pojalle nimi mietittynä :)

Nyt koittais saada unta..

Princesssa & Papu 22+0 PoKssS! <3
 
  • Tykkää
Reactions: Raisa.
DiipaDaapa: kylläpä oli säikähdys! Onneksi lapsivesi uusiutuu, otat nyt vaan rauhallisesti. Kun luin sen ekan ihmettelevän viestisi, niin ajattelin, että valkovuotoahan se, mutta eipä sitten ollutkaan. Mulla itsellä lorahti myös runsaasti jotain kirkasta nestettä pari viikkoa sitten, mutta googlaamalla jotenkin tulin siihen johtopäätökseen, että valkovuotoa vetisyydestään huolimatta, enkä siis mennyt lääkäriin. Hui.

Haalareista, mä ajattelin pärjätä äitiyspakkauksen haalareilla. Ne on sentään ihan kunnollisen näköisiä, toisin kuin esikoisen aikaan.. Jos ostaisin haalarin, niin ehkä vähän isomman kuin 56, kun vauvat kasvaa niin äkkiä. Toisaalta tuo ä-pakkauksen haalari on varmaan ihan hirveän iso joulukuiselle :)

Vakuutuksista piti vielä sanoa, että ymmärrän kyllä, jos joku sellaisen ottaa halutakseen käydä yksityisellä. Mutta täällä pk-seudulla on niin hyvä tuo lastenklinikan päivystys (tuttu paikka, ikävä kyllä), ettei tarvita mun mielestä yksityislääkäreitä. Ja meillä on todella mahtava terkkarin lääkäri ja hoitaja. Helena85, kyllähän maksukatto tulee vastaan, jos pitkäksi aikaa sairaalaan joutuu. Ei olla Amerikassa, jossa ihminen heitetään ulos sairaalasta tai hoidetaan konkurssiin, kyllä meillä (vielä) pidetään huoli ihmisistä.

Päivih, mulla oli hiukan sama ongelma, mutta kun raahasin miehen pakolla vaunukauppaan, niin ääni muuttui kellossa. Koeajoi ja kasasi kaikki tarjolla olevat vaunut ja oli innoissaan ostamassa unilelua jne. Mä luulen, että miehille on vaikeampaa sen takia, kun eivät juuri tunne niitä potkuja tms eli homma ei ole niin konkreettinen. Toivottavasti miehesi ymmärtää, että hankinnat on hyvä tehdä nyt, kun vielä jaksaa :)

Painosta, odotan kauhulla seuraavaa neuvolaa. Tuntuu kuin olisin valtava. 56 kiloa oli lähtiessä, nyt anoppilan vaaka näytti jo 5 kiloa enemmän, toivottavasti ei pidä paikkaansa. Vauva kun ei vielä paina kun vasta 500g, eli rasvaa se kaikki muu vissiin sitten on :I

Ja tänään 23+0!
 
  • Tykkää
Reactions: DiipaDaapa
Heips! Aattelin täällä kertoa myös mun tiistai illasta..

Noh, synnytyspäivystys tuli tutuksi.. Jouduttiin siis eilen illalla lähtemään synnärille, kun minulla oli kokopäivän supistuksia, maha meni piukaksi ja tuntui painetta. Soitin sinne sitten ja pyydettiin mennä käymään. No menimme käymään ja kätilö siinä paineli masua ja kokeili ja sano, että kyllä nämä supistuksia on. Sain sitten sellasta supistuksen esto lääkettä piikillä ja alkoi helpottamaan. Ei ollut siis kivuliaita supistuksia. Ensin epäili pissatulehdusta kun sanoin että puolentunnin välein ravaan vessassa, mutta sanoin, että näin on ollut koko raskauden ajan ja pissa on aina ollut puhdasta.
Sitten päästiin sinne ultrattavaksi, kohdunsuu oli piukka ja kokoa oli 4,5cm ja vauva liikkui taas minkä kerkesi :D

Sairaslomaa sain viikonverran ja viikonpäästä ultrassa katsotaan lisä juttuja. Koulun joudun varmaankin lopettamaan aikaisemmin, sillä pitkä istuminen altistaa supistuksille ja on verattavissa kävelyyn

Tälläkertaa päästi kotiin, mutta seuraavalla kerralla kuulemma ei välttämättä päästä.. ;s Onneksi selvittiin pelkällä säikähdyksellä, sillä viikkojakaan ei ole vielä paljoa, kuukauden kun malttaisi pysyä masussa niin olisi jo parempi.. mieluiten tietenkin loppuun saakka :heart:

Toivottavasti tuonne ei tarvitse palata paitsi vasta synnytyksen merkeissä piiitkän ajan päästä ;)

Neyski +poitsu 23+4
 
Neyski: hyvä että kaikki hyvin! Nyt lepoa reilusti! :hug:

perkeleen hiiva ei taida lähteä pois... tai siis omituisen hitaasti helpottaa... muutenkin oon niin täynnä tota tasan kuukauden välein uusiutuvaa vaivaa! :headwall: Ymmärtäisin jotenkin että se tulee kuukautiskierron mukaan, mutta raskauden aikana ei hormonit mene kuukauden sykleissä, käsittääkseni. En jaksa enää :( Ja jos vauvalla on jotain vikaa niin tietää sit varmaan että Canesten ei ookaan turvallinen vaihtoehto... :'( No joo mä pelkään taas varmaan ihan turhia täällä...

voikaa hyvin,
tömpsis ja persikka 24+6
 
Kävin siis tuossa keskusneuvolassa erikoislääkärin ultrattavana, ja hän sanoi ettei heidän laitteilla näe, onko siellä reikä.Jos on, se on hyvin pieni. Lapsivettä kuitenkin oli siellä hyvä määrä, ja tyttö pyöri hyrränä tuttuun tyyliin siellä. Myös kohdunsuu oli hyvin kiinni, ilmeisesti nämä asiat (veden määrä ja kiinni oleva kohdunsuu) vaikuttivat siihen, että minua ei esim. laitetettu sairaalaan tarkkailuun... nyt toki pohdin, oliko se hyvä päätös vai ei. Mutta luotan lääkärin arvioon, ja jos jotain tulee niin herkästi otan yhteyttä sairaalaan! Kaikki kiva tietenkin kiellettiin, eli seksi ja uiminen :D Silti tästä jäi vähän outo olo... mitä jos sinne menee nyt joku pöpö? Neuvolasta soitetaan kohta, joten aion tentata vähän tarkemmin, eikö mitään seurantaa ole luvassa.
 
Luulen, että vain se yhdyntä-osio on "vaarallisin" eli voi mennä pöpöjä... ;D Kieltämättä vähän ankeaa :D Nyt neuvolasta soitettiin ja mun vaan pitää ottaa rauhallisesti. Jos alkaa vaikkapa kuume nousta, niin sitten samantien sairaalaan. Näin on lääkäri arvioinut, että kaikki tilanteeseen nähden hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole tutustunut tuohon maksukatto-käytäntöön, vaikka siitä oon kuullutkin, ja nyt piti mielenkiinnosta käydä vilkaseen. Mut eihän tuosta ota oikein selvää, sanotaan esim. että lyhytaikainen laitoshuolto kuuluu maksun piiriin, mutta nimenomaan se pitkäaikainen hoitoko ei kuulu? Ja jos nyt sattuis et joutuis tän vuoden puolella sairaalaan ja maksat sen reilu 600e kuluja tms, eikä maksukatto ehdi täyttyä, niin ensi vuoden puolella laskurit alkaa alusta, eli noi maksut nollautuu, kiva kiva. Ja silti vaikka maksukatto täyttyykin, joutuu esim. laitoshoidosta maksamaan itse sen 15e/päivä. Eikä tuohon taida kuulua esim. ylimääräiset ultrat tai lääkärin määräämät lääkkeet ollenkaan? Ite oon kyllä edelleen tyytyväinen, että ollaan otettu vauva/lapsivakuutukset :)

Huh Neyskille halit! Pelottavaa...

helena85 ja tirppapoju 24+6 (Huomenna poksuu)

Ps. ollaan reissussa ehkä tässä viitisen päivää, huomenna lähetään, joten mahdolliset päivitykset sen jälkeen :)
 
Täälä on huomenna ultra, vihdoin :) Jännittää! 21+2 tänään siis..
Kela neuvola maanantaina!
Vauva potkii kovasti, ihan ikiliikkuja on verrattuna esikkoon ja tosikkoon :D
Mahan päällekki näkyy potkut, ja mieski nähny/kokkeillu :)
Karkki maistuu ja suklaa ja makeat piirakat xD namskis!
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Tänään käyty ultrassa vauvan sydäntä katsomassa. Kaikki oli kunnossa, mukana oli myös erikoistuva lääkäri ja he tutkivat tarkkaan yhdessä ja sit erikoistuva tutki uudestaan vielä itse harjoitusmielessä :) Tytöltä vaikutti vieläkin, sanoi ettei kuitenkaan tapetointilupaa anna, mutta pojilla kuulemma kivekset näkyy jo hyvin näillä viikoilla ja joku viiva sieltä löytyi. Kohdunseinämää ultrasi myös ja ihan ok on tällä hetkellä, seuraava ultra viiden viikon päästä niin katsotaan sitä seinämää uudestaan.
Judie Nyt vaadit oikeesti sitä tarkempaa seurantaa! Sanoi tämä lääkäri että harvoin kohtu ehtii repee kun riski tiedetään ja osataan seurata tarkkaan ja tarvittaessa tehdä jo aikaisin sektio. Repeämiset tapahtuu yleensä yllättäen kun ei olla osattu seurata seinaman tilannetta. Jos tuntuu repivää kipua alamahalla tai haavan seutu tulee tosi kipeäksi niin heti lääkäriin. Ja kätilö sanoi että joku äiti jolla kohtu oli revennyt oli sanonut että kipu oli todella polttava, kuin joku silitysraudalla polttaisi. Jos kohtu repeää ja vauva ehtii syntyä vatsaonteloon niin selviytymis mahdollisuus on 50/50...

Vakuutusta käytiin myös tänään hakemassa, toivottavasti saadaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Judie ja Neyski
Tervetuloa Liise!

Raisa mä luulen kans, et miehille ei mene jakeluun tämä vauva asia niin nopeasti kun meille äideille. :) Me kuitenkin tunnemme liikkeet aikaisemmin, ennen kuin miehillä on edes mahdollisuutta siihen. Ja vaikka potkut tuntuu todella selvänä jo ulos, mutta eihän se mies kokoajan ole käsi liimattuna vatsaan. :D Ja sitten kun niitä ootellaan pitkät tovit, niin eipä tämä pikkukaveri sillon potki. :)


Mutta tänään on ollut raskas päivä. Olen niin väsynyt töistäni tällä hetkellä. Viikon kesällä olen ollut lomalla ja joskus joulun aikaan edellisen kerran. Ensi viikolle toivoin kolmea lomapäivää viikonlopun yhteyteen. Luultavasti onnistuu ne. Ja kolme viikkoa vielä jää. Kirjoitin tuolla facebookin puolella siitä, että minulla ei ole työsopimus tällähetkellä voimassa kuon 30.9 asti ja sekin ärsyttää. Tuo kolmen viikon lomakin pitäisi ennen sitä pitää pois. Mutta kovaati kaikki me toivomme, että minulle voitaisiin jatkaa sopimus mammalomaan asti. :)

Paivih ja palleroinen 22+0 POKSPOKS
 
  • Tykkää
Reactions: Neyski
Moikka!
Täällä kanssa olisi uusi odottaja, jos vielä mukaan huolitte? Olen teidän keskusteluja jo 5 viikkoa seurannut ja nyt ajattelin rohkaista mieleni ja ilmoittautua mukaan listoille.
Eli rivini olisi siis seuraavanlainen

La 30.12.13 /Pieta / 29v / 2.lapsi / poikalupaus

Kaipaisin keskustelukaveria nimenomaan tänne palstalle, facebookkiin en nyt halua mukaan.
 
Täällä on nyt elelty hiljaiseloa. Vauva kasvaa ja potkut tuntuvat enemmän. Sokerirasitus on
edessä seuraavaksi syyskuun alussa. Hankintoja on pikkuhiljaa alettu tehdä. Hoitopöytää
on katseltu, mutta päädyttiin lipastoon, johon tehdään alusta. Minä kun olen 180 cm pitkä,
niin valmismallit ovat yleensä liian matalia. Vauvan huoneen maali on ostettu, mutta vielä
pitäisi huone tyhjentää nykyisistä huonekaluista. Verhotkin ostin, Vallilan
Pihajengi- valmisverhot. Ennen syntymää ei hankita vakuutusta vauvalle. Minä kun taidan
olla tähän hommaan vakuutusfirmojen mielestä yli-ikäinen...

Hanne70 22+1
 
  • Tykkää
Reactions: DiipaDaapa
Minä kyllä olen alkanut empimään koko vakuutuksen ottamista, kun on niin paljon vastustanut... :/ no voihan sitä toki kokeilla. Pitkä syksy ja talvi muuten edessä, kun ei oo töihin enää asiaa ja kohtahan ne työt ois loppuneet muutenkin. Mitähän kivaa sitä keksii? :) Onneksi kirjasto on lähellä :D
 
Mj.
Mä en jaksa tota miestä.
Mutta miten mä kerron sen sille tai miten mä kerron muille. Perhetyöntekijä auttais käytännön asioissa mut miten sille kerrotaan?

Tämä parisuhde vähän sai alkunsa tästä vauvasta, ollaan me aiemmin jokunen vuosi sitten toisiamme pari vuotta katseltu mutta alan taas muistaa miksi se loppui. Samankaton alla asuminen on ainakin mulle aivan kamalaa. Olen sille näkymätön kodinhoitaja joka nukkuu suurimman osan öistä sängyn toisella puolella. Ahdistaa, v*tuttaa ja masentaa; kun kerron asiasta niin alkaa syyttely kun mä en oo koskaan kotona tai ehota yhteistä tekemistä ja tää mun kiukuttelu johtuu raskaudesta ja mielialavaihteluista vaan kun tätä pahaamieltä on ollut muutaman kuukauden eikä loppua näy enkä mä jaksa enää odottaa että huomena on parempi päivä.

Tämä raskaus on kuitenkin mulle edelleen positiivinen asia ja tiedän pärjääväni hienosti vaikka lakkaisin roikkumasta huonossa parisuhteessa..

Helpottaa päästä purkamaan tuntoja, onko muilla mahdollisesti samanmoisia kokemuksia/tuntemuksia? Kuinka lähipiiri on reagoinut jos ero tulee tässä kohtaa?

Mari ja poika 24+5
 
Mj. mulla ei oo kokemusta, mutta huono parisuhde on huono. Jos tunnet itses ahdistuneeks, niin ei siinä semmosessa kannata olla. Jos on alusta asti ollut jo tuommoinen olo. Puhu miehellesi asiasta ja sano että ahdistaa ja että koet olevasi tälläinen jne..

Lähipiiri voi toki ihmetellä, mutta ymmärtää varmasti jos suhde on huono. Se ei tee vauvallekaan hyvää jos olet kokoajan masentunut ja ahdistunut.. Se vaikuttaa negatiivisesti myös vauvaan.. Kannattaa ottaa asia puheeksi miehen kanssa :)

Voimia ja yritä jaksaa!

Neyski +poitsu 23+5 :kiss:
 
poikienäiti84 Hyvä kun kaikki oli sinulla ja vauvalla hyvin :heart: Neuvolakäynti oli tänään ja tämä sijainen sanoi tekevänsä lääkäriin lähetteen tämän päivän aikana. Sitä aikaa nyt sitten odotellessa, toivottavasti tulee nopeasti. Tuuhan kertomaan tänne taas välillä kuulumisia, ettet vain fb:n puolella höpöttele ;) Kiitos sinulle avoimuudestasi, olen itse nyt myös viisaampi mitä on odotettavissa ja kuinka ne siellä synnärillä pystyvät kohdun tilannetta tarkkailemaan.

Neuvola oli tänään ja pääsi kuopus mukaani kuuntelemaan vauvan sydänääniä :) Kovasti oli otettu kun tänään tunsi kunnolla vauvan liikkeet.
Jee, painoa on tullut lähtöpainosta 1,8kg :D Eli ei vielä edes kahta kiloa ;) Verenpaine edelleen matala ja hb 108 - nyt tämä sijainen sanoi, että saa alata rautaa popsimaan. Raskaustodistuksen sain myös ja pitäisi kelan hakemuksia alata täyttämään.

DiipaDaapa Kyllä varmasti säikäytti tämä lapsiveden tulo! Yritä nyt ottaa rauhallisesti, vaikka kaikki kiva on kielletty...

Tervetuloa uusille! :)

Vakuutusta täällä edelleen pähkäilen, onko sen hakemiseen joku takaraja?

Onko teillä kenelläkään pinnasängyn päällä hoitopöytää? Pinnasänky edelleen puuttuu ja olen yrittänyt katsella malleja, johon saisi myös sen hoitopöydän siihen päälle. Monissa malleissa hoitopöytä tuli tosi pitkälle sängystä, mutta haluaisin sellaisen joka olisi suht samanlevyinen sängyn kanssa. Sitten mietin kun olen näin lyhyt (154), että onko se hoitopöytä liian korkealla minulle? Kokemuksia otetaan vastaan niin hyvistä kuin huonoista puolista. Kiitos. Meille tulee kyllä hoitopöytä pesuhuoneeseen, jossa kätevä pestä kakkapyllyä. Öisin olisi kuitenkin helpompi vaihtaa pisuvaippa makkarissa.

Mj. Koita saada keskusteltua miehesi kanssa. Itse olen aikaisemmasta suhteesta oppinut sen ettei huonoon suhteeseen kannata jäädä. Tsemppiä sinne ja toivottavasti saisitte sovinnon tehtyä.

Nyt kelan sivuille...

Judie + pikkuinen 22+5
 
Moi pitkästä aikaa :)

Läppäri meni hajalle ja oltiin muutama viikko ilman konetta :)headwall:), kännykällä jaksoin just ja just fb:tä kurkkailla..

Mulle saa päivittää iäksi 34 ja poikalupaus tuli rakenneultrassa. Ei kuitenkaan 100%, mut kyllä siellä joku nappula näkyi ;) Kätilön sanoin: "tuo on napanuora.. tuo ei ole napanuora" :D

Istukka on takaseinämässä reunan lähellä, joten kontrolliultra 30.9. Kuulemma ei tarvitse huolestua, enkä ole asiaa juuri miettinyt. Liikkeet on tuntunut paljon paremmin kuin aikaisemmassa raskaudessa, jossa istukka oli edessä vaimentimena. Potkuja on alkanut tuntua jo päällekin päin.

Sokerien takia tuli käynti äpolilla ens viikolla 29.8 (ultrataankohan..) En mä valita, muuta kuin et bensaan menee rahaa kun edestakainen matka kuitenkin 90 kilsaa :/ Treffataan kaverin kanssa lääkärikäynnin jälkeen, kaverille tulos helmikuulla 3. lapsi, eikä kyllä nykyään paljoa nähdä :/ Mut kiva nähä nyt.

Katrin& EinoAino 22+5
 
Mj.
Puhuminen varmasti auttais, mutta näkisittepä mitä se meillä on.. taisiis minä puhun ja mies alkaa tekemään jotain muuta jottei tarvitse kuunnella. Olen tänään kerännyt rohkeutta ja huomena painelen hakemaan omaa asuntoa sillä ei tämä jahkailemalla miksikään muutu.

Jottei mene nyt pelkäksi valitukseksi niin poika liikkuu mahdottomasti, välillä on jopa kivuliaita potkuja mutta kyllä tulee huoli jos ei liikkeitä tunnu ollenkaan.. Vaunutkin sain ostettua, kaverin varastossa oli Oran yhdistelmät joten nyt on sitten kaikki suurimmat hankinnatkin tehty ja vähän varmaan ylimääräistäkin ainakin vaatteiden osalta. Ja suurin riemu on se että lopultakin vatsa on kasvanut niin, että raskauden erottaa hyvin! :)
 
Mj: Olisiko se mies muuten ihana ja rakastettava? Kannattaisiko harkita vielä jotain kolmatta osapuolta, joka saisi miehen näkemään asiat hieman eri suunnasta? Esim. joku pariterapia tai vaikka neuvolan terkkari? Muuten kyllä aika ikävältä kuulostaa tilanne ja missään nimessä mielestäni huonoon suhteeseen ei kannata jäädä vaikka kuinka olisi vauva tulossa. Tsemppiä oikein paljon! :hug:

Katrin79: Onko sulla mitkä sokeriarvot pielessä? Mulla on paastoarvoissa korkeita lukemia ja niitä seuraillaan tiheästi. Jospa saisit pelkällä ruokavaliolla arvot kuntoon.

Onko teillä muilla jo mahat tulleet esille? Minä olen saanut lähipiiriltä kuulla, että nyt viiimeisen kahden viikon aikaan maha on kasvanut ja näyttäisin olevan jo pitemmällä. Rakenneultrassa mitat kuitenkin ihan viikkoja vastaavat. Pelottaa vaan alkaako nuo sokerit jo kasvattaa vauvaa.:|

Pieta ja Junnu 21+3
 
Viimeksi muokattu:
Mj.
Neuvolassa käytiinkin läpi sitä voimavaralappua (vaimikäseoli?) ja siinä nyt pari kohtaa olikin sellaisia että tuli esille ettei tää homma toimi niinkuin pitäisi. Mies istui vieressä mykkänä ja naureskeli vain kun valitin ettei meillä esimerkiksi ole ollut enää kuukausiin juurikaan mitään fyysisiä hellyydenosoituksia, siis ei minkäänlaisia..

Perhetyöntekijällekkin (näin häntä aivan toisen asian tiimoilta) olen jo jotain puhunut tilanteesta, mutta mies ei hirveästi ajatuksesta tykännyt. Kauhean monimutkainen tilanne ja vaikea selittää.

Pelottaa eniten, että tahtooko se edes olla osa pojan elämää jos ei asuta saman katon alla..

Tänään aioin pudottaa pommin ja kertoa muuttosuunnitelmistani, kunhan tuo joskus kireiltään kotiin joutaa..

Pieta: Mulla kanssa nyt ihan pienen ajan sisällä on vatsa ruvennut näkymään ja eräs nainen joka ei poikalupauksesta tiennyt jo sanoi että näkee pojan olevan tulossa :) Olenkin jo mahan kasvua odotellut innolla, pitkään kun vain näytin hyvin syöneeltä :D
 

Yhteistyössä